X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מצער, שמרים ואהרון נתפסו בחולשה אנושית שבסיסה דעות קדומות גזעניות ומתן תיוגים מבזים, אך גם מצערת התגובה חסרת הרחמים של משה בנגע הצרעת כלפי אחותו
▪  ▪  ▪
בת פרעה מוצאת את משה [צילום: ציור: ג'ובאני בטיסטה]

למרבה הצער, האישה שהתגלתה באנושיותה הרבה, באומץ לב, במסירות אין קץ לשמור על אחיה התינוק בתיבה מפני כל סכנה ומכל רע, דווקא האישה הזו - מרים אחות משה, יחד עם אחיה אהרון, נתפסו בחולשה אנושית מצערת. הם נתפסו במתן תיוג מבזה לאישה אך ורק בשל צבע עורה - אך ורק בשל בהיותה אישה כושית. ובאשה הכושית הם רואים דבר בזוי. כל הקטרוג שלה ושל אחיה על התנהגותו של משה נסוב סביב היותה של האישה לצדו - כושית.
למרבה הצער, מרים, האחות הבכירה, שהשגיחה, דאגה וחרדה לתיבת הגומא בה טולטל התינוק משה ובזכותה ניתנו חיים למשה, בבגרותו הוא מעונשת בעונש מאוד לא מידתי על כישלונה בלשונה. הגם שלמשה היה קשה לקבל את הקטרוג של מרים - "הֲרָק בְּמֹשֶׁה דִּבֵּר ה', הֲלֹא גָּם בָּנוּ דִּבֵּר" (במדבר י"ב ב') לא היה מקום לעונש גופני כה קשה - לעונש הצרעת, הכרוך בסבל ובייסורים גופניים קשים מנשוא, כשלכל זה מצטרף נידוי ויציאה לבידוד אל מחוץ למחנה.
נראה, שחז"ל מתקשים בהבנת הסוגיה. הם סבורים, שהאישה הכושית עליה מתרעמת מרים ולה מצטרף אהרון הכהן, זו ציפורה רעייתו של משה משכבר הימים. נכון שהיא הייתה כושית. אבל זו האישה שסעדה אותו ונתנה לו מחסה מגן בבית אביה, הכהן המדייני במדבר, עת נס משה מפרעה. המדרש מוצא באישה כושית זו רק טוב - "בנויה ונאה במעשיה" (תנחומא, פרשת צו, סימן יג).
גם אם זה נכון שמרים אחות משה התרעמה, כי משה נשא אישה נוספת "כושית", יש לקבל ריבוי נשים כנורמה מקובלת באותם הימים. אינני מבקש להסיט את הדיון לאפשרות שההתרעמות היא על נישואי אישה נוספת שהיא כושית. אני מבקש להתמקד רק בהתרעמותה של מרים, אליה מצטרף אהרון, שהאישה הזו כושית, שהאישה הזו שונה, שצבע עורה שונה מצבע עורן של בנות ישראל, ובזה, לדבריה "חטאו" הגדול של משה.
שבריר של פסוק
גם כשאני מגנה את מרים על תפישת חיים גזענית והשמעת דברים מבזים כלפי משה, אינני מקבל בשום פנים ואופן את התגובה של משה המטיל עליה את מכת הצרעת בתוספת ההשפלה של יריקה בפניה על-ידי אביה.
מצער, שמרים ואהרון נתפסו בחולשה אנושית שבסיסה דעות קדומות גזעניות ומתן תיוגים מבזים, אך גם מצערת התגובה חסרת הרחמים של משה בנגע הצרעת כלפי אחותו. חולשות אנושיות הן חלק מחיינו, ויש לעתים לעבור תוך סליחה ומחילה למי שנתן ביטוי מרחיק לכת לחולשתו, כמו במקרה של מרים.
לסיום, אבקש להתרכז בשבריר של פסוק בסוף הפרשה שלנו בפרק י"ב פסוק י"ג: "אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ". תפילת משה לאלוהים היא בקשה ותחינה לאלוהים - אנא, שייתן לאחותו מרים כוח להירפא ממחלת הגוף הקשה.
בשבריר הפסוק, הפורס תפילה קצרה זו בסוף הפרשה, מתגלה משה במלוא אנושיותו. בתפילה הוא חש, שהרחיק לכת בתגובתו כלפי אחותו מרים. זו תפילה לא רק לבריאותה הגופנית של אחותו, אלא תפילה לשחררה מתפיסות חיים מוטעות, לשחרר את העם מתפיסות חיים מוטעות. משה מקפיד, עת מרים מצורעת נמצאת בבידוד ובסגר מחוץ למחנה "הָעָם לֹא נָסַע עַד-הֵאָסֵף מִרְיָם".

תאריך:  03/06/2020   |   עודכן:  03/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשת בהעלותך (ג')
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התפילה הקצרה בסוף פרשת השבוע
התפילה הקצרה בסוף  |  3/06/20 14:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר אינדור
עוצרים את המרוץ להחזרת החיים לשגרה    חוזרים להקשיב למדענים המסבירים שהקורונה לא הלכה לשום מקום, ודוחים בשאט נפש את הקונספירציות כאילו אין קורונה והכל המצאות לצרכים פוליטיים
חנינא פורת
הארכיאולוג הביישן מאוקספורד הגיע לשדה הקרב בראש צבע ערבי שסייע בשינוי פני ההיסטוריה במזרח התיכון
רפי לאופרט
בהתנהלותה כלפי רה"מ נתניהו ומשפחתו בישלה דנה ויס לעצמה דייסה ועתה נדחקה לפינה. בעיני, ספק גדול אם התביעה המשפטית, עליה החליטה בתמיכת הנהלת ערוץ 12, תכה את יאיר נתניהו יותר משתכה אותה עצמה
יוני בן-מנחם
ישראל והרש"פ מנהלות ביניהן משבר מבוקר למרות הודעת מחמוד עבאס על התנערותו מהסכמי אוסלו ונמנעות מהסלמה בשטחי הגדה. החשש המשותף הוא שהחרפת המשבר תחזק את תנועת חמאס בגדה, הרש"פ ממשיכה במעצר פעילי חמאס כדי למנוע את התחזקות התנועה
אפרים הלפרין
רק עם טיפש יקבל את נתניהו כרה"מ אמר הפרופסור מרדכי קרמניצר בסוף 2019, ומסתבר שגם 11 שופטים עליונים חכמים משכמם ומעלה מצטרפים לעם טיפש, כאשר כך מורה החוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il