X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אני חושש, שכיום אנחנו נמצאים בפתחה של תקופה, בה אנחנו עלולים להמיר את שפת המילים היפות בשפה הקשה של האבנים. אני חושש, שהפועל לִרְגּוֹם יחדש את עלומיו, ויצא מתחום פרשת השבוע לחיי השבוע והשבועות הקרבים
▪  ▪  ▪
[צילום: נתיבי ישראל]

פרשת השבוע שלנו פותחת לנו צוהר בקריאה להביט מבעד לצוהר קטן מה קורא בחייה של חברה, כשההתלהמות חסרת המעצורים ורווית השנאה לדעותיו של האחר גואה ונותנת את הטון. חובה עלינו לתת את הדעת מה עלול לקרות לנו, כשאנחנו מתירים להשתוללות חסרת הרסן לנווט מהלכים בחיי היום-יום.
מתוך קטע בתלמוד בבא מציעא נ"ט ע"ב אנחנו מתוודעים למצב קשה ומדאיג, בו הרוב אינו יכול לסבול את דעתו של המיעוט. אפילו לא בת קול משמיים לא סייעה לרבי אליעזר, בהיותו מוחרם ומנודה בדעת מיעוט. אנחנו מתוודעים בקטע בבא מציעא לטרגדיה, הנובעת מאי יכולתו של הרוב לסבול את דעתו של המיעוט, כשמחרימים את רבי אליעזר ומנדים אותו. רש" מפרש את הנאמר בקטע כנידוי והרמב"ן קובע שמדובר בחרם על רבי אליעזר שלא ויתר על דעותיו.
בפרשה שלנו אנו עדים, שדעת הרוב עלולה להביא לכלל יישום של תגובות אלימות מסוכנות - "וַיֹאמְרוּ: כָּל-הָעֵדָה לִרְגֹּם אוֹתָם בַּאֲבָנִים"(במדבר י"ד 10). יש כאן מתן רשות לרגום באבנים בעלי דעה, שאינה מקובלת על חלקים גדולים בעם. יש פה ביטוי לאי לגיטימיות של דעה מסוימת. ההמשך הוא כבר לא במישור עיוני ובחילופי דעות, ההמשך הוא באיומים באלימות, המתבטאת ברגימת אבנים.
כשאנחנו קוראים בפרשה את המידע "וַיֹּאמְרוּ כָּל-הָעֵדָה". הרי זו לא אמירה של שיחה, זו לא אמירה פרי מחשבה ודו שיח עם דעות והקשבה עניינית לנימוקים של כל בני השיח. זה רק פרץ של התלהמות, שהמשכו צעקני, בוטה, גס רוח ומסוכן לקיומה של חברה ולעתידה - "וַיֹּאמְרוּ .. לִרְגוֹם אוֹתָם בַּאֲבָנִים". לא אמרו ולא דיברו במילים, אלא אמרו ודיברו באבנים.
גם אם אינני מצדד בתגובות המתלוננים - התגובה לאמירה - "לִרְגּוֹם אוֹתָם בַּאֲבָנִים" - לרגום את הממאן לקבל דעה זו או אחרת, יש בתופעה זו סכנה רבה לקיומה של החברה כחברת בני אנוש. בפרשה שלנו היינו עדים לתופעה מסוכנת ובהבלחת אור. הקב"ה מופיע רגע לפני ביצוע פעולת ההרג - הפעולה האכזרית של רגימה באבנים - ועדין לא ברור את מי ביקשו לרגום. האם מבקשים לרגום את משה ואהרון, את יהושע וכלב?. רש"י קובע שמדובר רק בכוונה להרוג את כלב בן יפונה.
קשה לי מאוד בעת קריאת הפרשה, שעמי - עם ישראל - חווה חוויה קשה של קרע רעיוני קשה מנשוא, שעלה על פסי איום פיזי ובמימוש דפוסי פעולה של אלימות קשה. קשה לי לחיות את חווית הוויכוח, שעלה על פסי האיום ברגימת אבנים. נותר לי רק לשאוב עידוד מההתפכחות, שבאה בעקבות הישות האלוקית, שכולה "אֶרֶך אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד (במדבר י"ד 18) ובאמירתו: "סָלַחְתִּי" (שם, 20).
אני כואב את כאבה של העדה, הנותנת קולה בבכי "וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְּלָה הַהוּא" (במדבר י"ד 1). אני מבין לרוחם לנוכח האכזבה והחשש שהם עלולים להגיע לארץ בה "נָשֵׁינוּ וְטַפֵּינוּ יִהְיוּ לְבַז (שם, 3) - אך מצער אותי, שפקדה את העם הזה אווירה בה בוטאו המילים "וַיּאמְרוּ כָּל הָעֵדָה לִרְגּוֹם בָּאֲבָנִים" (שם, 10)
אני חושש, שכיום אנחנו נמצאים בפתחה של תקופה, בה אנחנו עלולים להמיר את שפת המילים היפות בשפה הקשה של האבנים. אני חושש, שהפועל לִרְגּוֹם יחדש את עלומיו, ויצא מתחום פרשת השבוע לחיי השבוע והשבועות הקרבים.

תאריך:  06/06/2020   |   עודכן:  06/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת השבוע "שְׁלַח-לְךָ"
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
חבל שלא המתינו ליום ראשון
חבל של המתינו  |  6/06/20 11:56
2
איתן התכוון לכתוב מאמר על
מגיב ותיק  |  6/06/20 13:25
 
- מגיב ותיק מגיב כחמור קופץ בראש
למגיב הוותיק ..  |  6/06/20 15:13
 
- החמאס המטורף מברך את המגיב
החמאס המטורף אוהב  |  8/06/20 05:40
3
אנחנו בדרך לרגימה באבנים
רגימה באבנים  |  6/06/20 17:46
4
מעוררת למחשבה
פרשת השבוע  |  6/06/20 18:28
5
די להשתוללות של סיירת גולני
די להשתוללות   |  6/06/20 18:35
6
תופס ירי של שוטרים.
את רגימת אבנים  |  7/06/20 10:45
7
מניפולציה
ה.א  |  7/06/20 14:00
 
- מניפולציה של המגיב ה.א
מניפולציה של ה.א  |  8/06/20 12:03
 
- נא להביא קישור מדוייק לרמבן
א.ה  |  8/06/20 14:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדלינה קליין
בקובץ זה, בחר גיורי לא לעמד את השירים ולהניחם בעצמאות מלאה לבחירתו של הקורא. שאלה הנשאלת בשיר מסוים, יכולה לקבל מענה ביצירה אחרת. אך ללא קשר או תלות בין יצירה אחת לרעותה
עפר דרורי
יתכן שזה אינו סיפור קלאסי אבל מן הסתם היו עוד נערים שהצליחו לפרוץ את דרכם על-אף הקשיים שהמדינה זימנה להם.
יוסי דר
אם נתניהו יעיין ב-76 עמודי ההחלטה של מזוז לסגור את תיק השוחד של שרון - עלול הדבר להסב לנתניהו תסכול רב וגם תחושה עזה של חוסר מזל, שכן - יועמ"ש בדמותו של מני מזוז, ועם מצב רוח "מתאים" - לא היה מתקשה לסגור את תיקו של נתניהו
יוני בן-מנחם
ארגון הג'יהאד האיסלאמי חטף ועינה עיתונאי פלשתיני ברצועת עזה שחשף שחיתות שבה מעורב הארגון    התחדשה היריבות בין הג'יהאד האיסלאמי לארגון חמאס והג'יהאד האיסלאמי מאתגר את שלטון חמאס ברצועה
טל בן-יעקב
בנימין נתניהו מעוניין לשלוט    אחת הדרכים לעשות זאת היא לעסוק במלאכה אשר הוא בנה, טיפח ושיכלל: מינויים לתפקידים מכריעים ודאגה שהסובבים אותו יהיו נאמנים לו    מאותה סיבה הוא דאג בזמן מערכות הבחירות האחרונות להחתים את הליכוד ואת גוש הימין על הצהרות נאמנות    ישנן כמה דוגמאות המגלמות את תורתו ומשנתו לגבי נושא זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il