X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אצלנו ובמדינות רבות נוספות הכשלים האלה צצו לפני עשרות שנים אבל אנחנו דמוקרטים ולכן לא פעלנו לחסום אותם, עד שבשנים האחרונות הם העמיקו וכבר הגיעו לכדי סכנה מוחשית לעצם קיומן של מדינות רבות בעולם
▪  ▪  ▪
ציור של סנדרו בטוצ'ילי

ככלל, ארבעים שנות עם ישראל במדבר מצטיירות בדמיוננו כתקופה שבה המנהיגות של משה רבנו הייתה ללא עוררין. היו שם חריקות בצורת ערעורים על המנהיגות, אבל ככלל - הלוואי עלינו מנהיג כמשה ותקופה יפה כמו במדבר. ואמנם לגבי משה אין חולק שהוא גדול הנביאים וגם מופת של מנהיגות, אבל זה רק במבט לאחור. בזמן אמת העניינים לא זרמו כל כך חלק. ראינו את זה בשבת שעברה עם המרגלים שכתוצאה מדבריהם עלה רעיון למנהיגות חלופית ולשינוי כיוון התנועה (במדבר יד): [ד] וַיֹּאמְרוּ, אִישׁ אֶל-אָחִיו: נִתְּנָה רֹאשׁ, וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה. ורואים את זה גם השבוע בהתארגנות מחתרתית (פרק טז): [א] וַיִּקַּח קֹרַח, בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי; וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב, וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת--בְּנֵי רְאוּבֵן.
זהו הפסוק הפותח את פרשת השבוע ולכל ביטוי בו יש משמעות ידועה המובאת במפרשים. דיברנו על כך בשנים קודמות ולא נחזור על זה כעת, רק נציין ששתי המלים הראשונות מספרות שקרח הקים מפלגה במחתרת ודתן ואבירם נזכרים כאן בשמותיהם כי הם מזוהים עם אותם אנשים שהזכרנו מהפרשה הקודמת, וגם כי הם נזכרים בהמשך כמי שהעזו פניהם כלפי משה בחוצפה קיצונית. הטענות והדרישות של קרח עשויות להיות ערבות מאוד לאוזן הדמוקרטית: [ג] וַיִּקָּהֲלוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב-לָכֶם--כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם ה'; וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ, עַל-קְהַל ה'. דורשים שוויון; הרי כולנו שמענו בהר סיני "אנכי ה' אלקיך" אז מה ההבדל בינינו, מדוע אתה המנהיג ולא אני?
נשמע מעולה, נכון? דמוקרטיה; כָּל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם ה', וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ? משה מנסה להסביר שלא הוא בחר בעצמו, ה' בחר בו, אבל הם לא משתכנעים, טוענים שהכל זה המצאות שלו. ניסיונות הפיוס שעושה משה נכשלים והעניינים מידרדרים במהירות. משה חושש מסחף הרסני שכבר התחיל להתהוות בדעת הקהל, מה שעלול לגרור פגיעה קשה בעם והוא פועל בהחלטיות ובחריפות קיצונית. את העם הוא מזהיר: סוּרוּ נָא מֵעַל אָהֳלֵי הָאֲנָשִׁים הָרְשָׁעִים הָאֵלֶּה, וְאַל-תִּגְּעוּ, בְּכָל-אֲשֶׁר לָהֶם: פֶּן-תִּסָּפוּ, בְּכָל-חַטֹּאתָם. וביחס לקרח ועדתו הוא מכריז: [ל] וְאִם-בְּרִיאָה יִבְרָא ה', וּפָצְתָה הָאֲדָמָה אֶת-פִּיהָ וּבָלְעָה אֹתָם וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר לָהֶם, וְיָרְדוּ חַיִּים, שְׁאֹלָה--וִידַעְתֶּם, כִּי נִאֲצוּ הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה אֶת-ה'.
הקו של קרח מוביל לאנרכיה
לכאורה, זה אישור לטענה של קרח שמשה ממציא דברים, כי היכן אמר לו ה' שהאדמה תפתח את פיה וכו'? אלא שקרח טען: וּבְתוֹכָם ה', הוא בתוכנו ואינו קובע לנו כיצד לנהוג בחיים היומיומיים. משה טען לעומתו כי ה' מנהיג את העולם בכלל ואת כל אחד ואחת בפרט ואנחנו נדרשים לקבל את מנהיגותו בלי פקפוק, להתבטל אליו כדי שישרה עלינו. את המשך הסיפור אנחנו מכירים פחות או יותר: [לב] וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת-פִּיהָ, וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת-בָּתֵּיהֶם, וְאֵת כָּל-הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח, וְאֵת כָּל-הָרְכוּשׁ. בכך נתאמתה טענתו של משה כי כאשר בטלים אל ה' באמת, זוכים לחוש ולהזדהות עם רצונו ועם כוונתו גם בלא אמירה מפורשת מצידו. ועדיין צריכים לברר מה היו הכשלים בהתנהגותו של קרח ומה הן ההשלכות לגבינו.
התורה אינה עושה הנחות לאף אחד ומציגה בפנינו את האמת כפי שהיא, וזאת משום שכל עניין המובא בתורה מהווה עבורנו הוראה נצחית, אלא שהיא עושה זאת ברמזים דקים, בבחירת המלים, בסדר שלהן וכדומה. קרח ביקש שוויון מלא בטענות שציטטנו לעיל, שעיקרן: כָּל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם ה', וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ? אלא שבפועל הוא ביקש גדולה לעצמו, להתנשא מעל אחרים. כלומר הוא האשים את משה במה שהוא עצמו ביקש להשיג. משה הסביר לו כי מרגע שנקבעו תפקידים ונושאי משרות, חייבים כולם לקבל זאת, שערעורים חוזרים ונשנים על בעלי תפקידים זו פריצת גבולות שתוביל לאנרכיה, אבל קרח התעקש. לכן עונשו היה שנפרצו גבולות הטבע (האדמה) לבלוע אותו.
כאמור, הטענות של קרח ערבות לאוזן הדמוקרטית ואמנם עליהן בנויה שיטת הממשל בכל המדינות המערביות. אלא שבשיטה הזאת טמונים כשלים שאותם זיהה וחסם משה רבנו בזמן אמת. אצלנו ובמדינות רבות נוספות הכשלים האלה צצו לפני עשרות שנים אבל אנחנו דמוקרטים ולכן לא פעלנו לחסום אותם, עד שבשנים האחרונות הם העמיקו וכבר הגיעו לכדי סכנה מוחשית לעצם קיומן של מדינות רבות בעולם. זה התחיל בכך שמתעלמים (שהתעלמנו) מהתופעה הכי בולטת אצל החותרים לחורבן בקו של קרח - הצביעות, כולם שווים אבל הם שווים יותר. הדוגמאות רבות אבל די להתבונן ביושר בהתנהלותם של המופקדים על שלטון החוק כדי לראות לאיזה שפל הגענו. שֵפֶל שממנו רק נעלה בע"ה.

תאריך:  19/06/2020   |   עודכן:  19/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב, עו"ד ספיר זילבר
פסק דין של בית המשפט המחוזי בירושלים מוביל למעשה לאיון כמעט מוחלט של אפשרות הבחירה במסלול של שמאי מכריע, וחובה כמעט מוחלטת לבחור בהליך של ועדת ההשגות
עו"ד צבי שוב, עו"ד ספיר זילבר
פסק דין מדגים את חוסר האונים של אזרח, הנתקל בגרירת רגליים מצד ועדה מקומית שחויבה בתשלום בידי ועדת הערר: הוא אינו יכול לפנות להוצאה לפועל או להליך בזיון בית המשפט    הפתרון מצוי בידי המחוקק
נסים ישעיהו
אמנם מבחינה טכנית הם יצאו ממצרים ונמצאים בדרכם לארץ המובטחת, אבל הם לא באמת השתחררו מהמצריות, זו נשארה בתוכם, לא הפנימו את רעיון החרות
יזהר שי
לפיד, בכבודו ובעצמו, הקדיש לי פוסט. זה היה יאיר במיטבו. שילוב של צביעות, דמגוגיה וחצאי אמיתות כדי לגרום לעוד כמה מאות קוראים נלהבים שלו להתנפל עליי, להכפיש אותי. וגם ללכת על הראש של הילדים שלי על הדרך, כי אם כבר מכוער, אז עד הסוף
רו"ח נחום פריידקס
הסיוע הפשוט והאפקטיבי לעסקים במשבר הקורונה איננו בקרן הלוואות סבוכה, שאת הכספים ממנה יהיה צורך להחזיר מהכנסות שאינן קיימות, אלא להכיר בהפסדים מצטברים לצורכי מס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il