X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המארונים אשר קיוו שתמיכת הפטרון תאפשר להם לחזק את מעמדם -הביאו את "החטא הקדמון" על עצמם על-ידי הסיפוח והחלישו את מעמדם לחלוטין. באופן דומה עלולה מדינת ישראל המאמינה כי היא צריכה לנצל את פטרונה האמריקני ולספח אזורים נרחבים לגרום לעצמה את " החטא העתידי של ישראל"
▪  ▪  ▪
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

ממשלת ישראל אינה צריכה לצעוד הרבה אחורה בציר הזמן או להתבונן למרחק כדי להבין את ההשלכות ההרסניות העלולות להיגרם למדינת ישראל בטווח הרחוק כתוצאה מסיפוח חלקים רחבים מהגדה המערבית ואוכלוסייתם הפלשתינית. די בכך אם נעיין בהשלכות הסיפוח ובניית "לבנון הגדולה" בתחילת המאה ה-20, כדי להבין את התוצאות הקשות אשר מכונות בפי היסטוריונים "החטא הקדמון של המארונים".
בתום מלחמת העולם הראשונה, העניקו האומות המאוחדות את המנדט על סוריה ולבנון לצרפת הקאתולית. המארונים הנוצרים בלבנון, אשר ראו בצרפת בת ברית ותומכת, האמינו כי מנדט זה הינו ההזדמנות להבטיח את עצמם בזירה הלבנונית המורכבת והעוינת. התלהבותם של המארונים מתמיכתה של מעצמה עולמית דאז, כמו צרפת, ולהיטותם להבטיח את מעמדם בלבנון, דחפה אותם ללחוץ על הממשל הצרפתי ועל מי שעמד בראש הכוחות הצרפתיים בלבאנט והכל יכול גנרל גורו, להרחיב את המסגרת הטריטוריאלית של הר לבנון מעוז המארונים ולהכריז באוגוסט 1920 בדיוק לפני מאה שנה, על הקמת מה שמכונה "מדינת לבנון הגדולה".
כמה דומה הדבר להלכי הרוח בשנים האחרונות בישראל והדעה הרווחת בקרב רבים הרואים בממשל הרפובליקני בארה"ב הזדמנות לביסוס מעמדה הביטחוני וזהותה היהודית של מדינת ישראל במזרח התיכון ולקדם תוכניות מרחיקות לכת ברוח זו, כמו פגיעה קשה בתוכנית הגרעין האירנית, הכרה אמריקנית ברמת הגולן והעברת שגרירויות ונציגויות בינלאומיות לירושלים.
וכפי שגנראל גורו הלך רחוק ברצונו לרצות את המארונים בני בריתו והכריז על הקמת "לבנון הגדולה" וסיפח חלקים נרחבים להר לבנון המעוז המסורתי של המארונים, כך גם בוושינגטון יושב נשיא בשם טראמפ המוכן לרצות את "הבייס" האלקטוראלי שלו בארה"ב ואת שותפיו מהימין בזירה הישראלית ולתמוך בסיפוח חלקים נרחבים מהגדה המערבית על אוכלוסייתה למדינת ישראל.
אך, מה שנראה כאבן דרך בהבטחת מעמדם של המארונים בלבנון דאז, הפך במרוצת השנים שגיאה היסטורית גורלית, היות שאוכלוסיות שונות ומגוונות צורפו ללבנון ללא הסכמתן - נוצר אותו מרקם לבנוני מדכא הגורר את המדינה המוכה למלחמת אזרחים מדי כמה שנים. המארונים שהיו רוב במעוזים שלהם בהר לבנון הפכו תוך מספר שנים למיעוט קטן המהווה פחות מ-30 אחוז מאוכלוסיית לבנון וחסר כל שליטה במדינה.
תפיסת המארונים התבססה על שתי הנחות יסוד, שההיסטוריה הוכיחה שהיו שגויות לחלוטין. המארונים הניחו, בראש ובראשונה, כי המחויבות הצרפתית כלפיהם, כפי שהייתה קיימת ב -1920, היא עובדה שאינה ניתנת לשינוי. מציאות זו הוכחה כבלתי-ריאלית ובשנות ה-40 צרפת מסתלקת מהמזרח-התיכון ומותירה את המארונים ללא הפטרון שכל-כך האמינו בו. מצב שישראל יכולה למצוא את עצמה בעתיד אם וכאשר האמריקנים יחליטו על מדיניות חדשה בזירה הבינלאומית.
הנחתם השנייה של המארונים הייתה, כי יוכלו לשלוט על אוכלוסיות שאינן מעוניינות בשלטונם, שאינן בני העדה הנוצרית ובוודאי שאינן מארוניים והסיפוח שלהם להר הלבנון המארוני נעשה בכפייה ומנוגד לגמרי לאינטרסים של אוכלוסיות אלה, גם אם תאם את האינטרס המארוני שהוא חיזוק מעמדם תוך שליטה על אוכלוסיות אחרות.
תפיסה זהה לחלוטין של תומכי תוכנית הסיפוח, המאמינים שסיפוח שטחים ואוכלוסייה פלשתינית יחזק את מעמדו של המיעוט היהודי החי באזור ובטוחים כי ניתן להחזיק אוכלוסיות שלמות למשך שנים ללא מתן אזרחות, שהינה זכות בסיסית אשר ללא ספק אוכלוסיות אלה ידרשו בעתיד.
כך יצא שהמארונים אשר קיוו שתמיכת הפטרון תאפשר להם לחזק את מעמדם -הביאו את "החטא הקדמון" על עצמם על-ידי הסיפוח והחלישו את מעמדם לחלוטין. באופן דומה עלולה מדינת ישראל המאמינה כי היא צריכה לנצל את פטרונה האמריקני ולספח אזורים נרחבים לגרום לעצמה את "החטא העתידי של ישראל".

הכותב הוא מרצה לפוליטיקה והיסטוריה של המזרח-התיכון.
תאריך:  01/07/2020   |   עודכן:  01/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החטא הקדמון של המארונים והסיפוח הישראלי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הכיוון מזרחה,זה התהליך
באום  |  29/06/20 11:39
 
- באום, אתה צודק לחלוטין,
בן נאמן  |  2/07/20 05:48
 
- תמיד צריך להשאר
באום  |  2/07/20 13:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
עבדאללה מלך ירדן אסר על קיום הפגנות כלשהן בממלכה נגד הסיפוח מחשש שהן יתפתחו לאינתיפאדה נגד שלטונו. ירדן מתרכזת בקמפיין מדיני אינטנסיבי בזירה הבינלאומית נגד הסיפוח אך היא מנסה להתסיס את תושבי השטחים לאינתיפאדה נגד ישראל כדי למנוע את הסיפוח
יובל כהן
העובדה שבמדינת ישראל עבירות בנייה נתפסות כ"עבירות בוטיק", משהו שבכלל לא אמור להיחשב לפלילי, משהו שאתה, את, כולנו עשינו ועושים כדי להשיג איזו יחידת דיור מניבה
אלי אלון
תגידו מזל טוב לאיש הרדיו הוותיק, הקריין, העורך והמפיק יעקב בן הרצל. מראשוני קרייני קול ישראל. בימים אלה הוא חוגג 90 שנה להולדתו
משה לשם
כשעמדתי על גג בית הכנסת בכפר דרום עם עוד כ-200 בוגרים וקטינים והפגנו נגד עקירת יהודים מבתיהם, הוצאת מתים מקברם והרס בתי כנסת, נדמו "אבירי הדמוקרטיה"
רפי לאופרט
בעלילה שמתוארת להלן בהפשטה רבה וברמז, מצביעות רמות הסרבול, אי-הוודאות והמלכודות המובנות, על היקף התקלות, הקנוניות, הטעויות, ותואנות-השווא שניתן להטמיע - בתום לב או בכוונת מכוון - בניהול חקירה ועיבוד כתב-תביעה פלילי על פיה. חרף רגישותם צפונים תהליכים אלה מהעין הציבורית ומתנהלים על טהרת "הרצון הטוב", "היכולת המקצועית" והיושרה של העוסקים במלאכה. זו בִִיצה עמוקה שסכנותיה אדירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il