X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי הכריז על מבצע פירוק הנשק הבלתי חוקי באזור בצרה כשלב ראשון לקראת הרחבת המבצע לכל המדינה. כאט'מי מתכנן גם לפרק את המליציות הפרו אירניות מנשקן וזה יהיה אחד הנושאים המרכזיים במהלך ביקורו הראשון באירן מחר
▪  ▪  ▪
מוסטפא כאט'מי [צילום: משרד התקשורת העירקי/AP]

ראש ממשלת עירק החדש, מוסטפא כאט'מי, ייצא ב-21 בחודש לביקור אזורי ראשון בסעודיה ואחר כך באירן, בהמשך הוא אמור גם לנסוע לוושינגטון כדי להשתתף בסבב השיחות השני של הדיאלוג האסטרטגי בין עירק לארה"ב. לכאט'מי יש קשים הדוקים מאוד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עוד מתקופת היותו ראש המודיעין הכללי בעירק, על-פי גורמים שיעים בעירק, כאט'מי יתווך בין סעודיה לאירן בכמה נושאים.
לקראת הביקור של כאט'מי בסעודיה ובאירן הגיע לבגדד שר החוץ האירני ג'וואד זריף כדי לתאם עמדות ולהעביר את עמדת ארצו, לפני הגעתו ירו המליציות הפרו אירניות 2 רקטות לעבר מתחם השגרירות האמריקנית בבגדד. הביקור של כאט'מי באירן הוא ביקור חשוב מאוד, בכל הקשור להמשך תפקידו כראש ממשלה. על-פי גורמים עירקיים, הביקור יעסוק במשבר הקורונה, בניסיונות לייצב את המצב הביטחוני בעירק, בישום החלטת הפרלמנט העירקי להוציא את כוחות צבא ארה"ב בעירק ובפירוק הנשק הבלתי חוקי בעירק, בעיקר נשקן של המליציות הפרו אירניות המאוגדות במסגרת הגג "אלחשד א-שעבי".
כאט'מי נכשל במבחן הראשון שלו לפרק את הנשק הבלתי חוקי בעירק כאשר לפני כ-3 שבועות הוא ניסה להפסיק את ההתקפות המזויינות על בניין השגרירות האמריקנית בבגדד ועל כוחות הצבא האמריקני בבסיסי הצבא העירקי באמצעות ירי רקטות של המליציות הפרו אירניות. כוח למלחמה בטרור של ממשלת עירק פשט על מפקדת מליציית "גדודי חיזבאללה" בבגדד ותפס סדנא ליצור רקטות מסוג קטיושה, הכוח עצר 14 פעילים של המליציה החשודים בביצוע ובתכנון ההתקפות על היעדים האמריקניים. אולם, כמה שעות לאחר הפשיטה, הורה כאט'מי לשחרר את כל העצורים לאחר שקיבל איומים ממליציות "אלחשד א-שעבי".
עכשיו מנסה כאט'מי להמשיך במשימת פירוק הנשק הבלתי חוקי בשיטה אחרת, באופן הדרגתי שיתחיל בפירוק הנשק הבלתי חוקי של השבטים והמפלגות הפוליטיות ואח"כ יגיע למליציות הפרו אירניות. ראש הממשלה כאט'מי ביקר בעיר בצרה ב-15 ביולי ומסר הודעה רשמית כי כוחות הצבא וגורמי הביטחון יאכפו את ההחלטה לפרק את השבטים והמפלגות הפוליטיות בבצרה מנשקן. בעיר בצרה יש כ-3 מיליון תושבים וכמות הנשק הבלתי חוקי בה היא כרבע מכמות הנשק הבלתי חוקי בדרום עירק. לשבטים בבצרה יש גם נשק בינוני וכבד שכולל רקטות ומרגמות וגם קבוצות חמושות.
המחלוקות באזור בצרה הן רבות והשבטים מנסים לפתור אותן בכוח הנשק דבר שגורם לנפגעים רבים ולמעשי פשע ומגביר את תחושת האנדרלמוסיה. מפקד משטרת מחוז בצרה, הגנרל פליח רשיד, אמר לפני שנה בראיון טלוויזיוני כי בעיר בצרה יש כמות נשק כמו שיש ב-2 דיוויזות עירקיות. כאט'מי גם הקים ועדה ביטחונית עליונה שכוללת נציגים של משרדי הביטחון והפנים וגם נציגים של מטה מליציות "אלחשד א-שעבי" כדי להכין את תהליך פירוק הנשק הבלתי חוקי בעיר בצרה.
איסוף הנשק הבלתי חוקי אמור להתחיל בהידברות ובמשא-ומתן, ממשלת עירק מוכנה להנפיק רישיונות לנשק קל אך היא תפעל להוצאת הנשק הבינוני והכבד מהעיר,כל מי שיסרב למסור את הנשק יחשב למפר חוק ואז צפויים להתערב כוחות הביטחון של עירק. איסוף הנשק בעיר בצרה אמור להיות, על-פי התכנון של ראש ממשלת עירק, השלב הראשון בפירוק הנשק הבלתי חוקי במדינה, מדובר במבחן חשוב של יכולתה של ממשלת עירק החדשה להשליט חוק וסדר ובהמשך לפרק גם את המליציות הפרו אירניות מנשקן.
תושבים רבים בבצרה מקבלים בברכה את היוזמה החדשה של כאט'מי, נפשם קצה באלימות ובפשיעה החמורה, אך הם מטילים ספק ביכולת הממשלה לאסוף את הנשק הבלתי חוקי, ההערכה היא כי ניסיונות הממשלה לכפות בכוח את איסוף הנשק על הסרבנים יביאו להתנגשויות צבאיות. הנשק הבלתי חוקי באזור בצרה משפיע באופן שלילי על מצב הביטחון ושלום הציבור ומונע מחברות זרות להשקיע ולעבוד באזור.
ראש הממשלה כאט'מי קיבל החלטה אמיצה אך ההערכה בעירק היא כי הוא מסתכן בעימות צבאי וצפוי להיכשל.

תאריך:  20/07/2020   |   עודכן:  20/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
שאול מנשה
כיצד בעלי העור הכהה בחברה הערבית נחשבים כעבדים? וכל זה קורה באזור שמאמין באל אחד. ולבסוף, מדוע תיפקודו של תא בעור האדם שמטרתו להגן על העור מאור השמש הלוהט במדבר, הופך לגורם לבדידותו, העלבתו ושעבודו?
יוני בן-מנחם
המתיחות בין תנועת חמאס לסעודיה מגיעה לשיא חדש והיא מאשימה את ערוץ אלערביה הסעודי בהפצת שקרים שמשרתים את ישראל. תדמיתה של חמאס נפגעה בעקבות הידיעות על מעצר משתפי פעולה בזרוע הצבאית של התנועה
אורנה מזרחי, יורם שוייצר
המצוקה הקשה בלבנון דוחקת לפינה את חיזבאללה ומנהיגו    ניתן להניח, כי לפחות בטווח הקרוב – ה"פתרון" של הארגון לא יהיה מלחמה עם ישראל
יוני בן-מנחם
תנועות פתח וחמאס ממשיכות להציג פעילות משותפת נגד תוכניות הסיפוח של ישראל, אך צמרת פתח חוששת כי חמאס מתכננת להשתלט על הגדה בחסות הפיוס. את ההתנגדות לפיוס עם חמאס מוביל הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי שממשיך בפעילות ביטחונית נגד חמאס
יוני בן-מנחם
בעירק נרצח ד"ר הישאם אלהאשמי, פרשן ביטחוני ידוע המתנגד לאירן לאחר שמתח ביקורת נוקבת על המליציות הפרו אירניות והאשימן בהפעלת טרור. ההערכה בעירק היא הרצח הינו מסר מאירן לראש הממשלה כאט'מי לחדול מהניסיונות לפרק את המליציות מנשקן אחרת הוא צפוי לגורל דומה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il