X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
את תיק פישמן אסור היה לנהל במחשכים של גישור, כי חובותיו העצומים הם לנו - הציבור: משלמי המיסים, בעלי הבנקים ומפקידי הכספים לצדדים היה אינטרס להימנע מדיון פומבי, ועייפות - ואולי גם עצלות - של נשיא המחוזי בתל אביב אפשרה להם לעשות זאת הציבור ישלם ולא יקבל תשובות
▪  ▪  ▪
אורנשטיין. דווקא התחיל נכון [צילום: ליאב פלד]
התספורת לנושי פישמן: 2.8 מיליארד שקל
איתמר לוין
חובותיו של אליעזר פישמן כאשר נכנס להליכי פשיטת רגל עמדו על 4 מיליארד שקל * מאז מומשו נכסים במיליארד שקל; רעייתו וילדיו מחויבים למימושים והזרמות של עוד 214 מיליון שקל לפחות * הנאמן יוכל להמשיך לחפש נכסים נוספים, אך תרומתם לכיסוי החובות תהיה שולית
לרשימה המלאה

אתם יודעים מיהם נושיו של אליעזר פישמן? אתם, אני, כולנו. כאשר קרסו עסקיו של פישמן לפני ארבע שנים, הסתכמו חובותיו ב-4 מיליארד שקל. למרבה ההפתעה, רשימת הנושים הייתה קצרה מאוד: רשות המיסים (שפתחה את ההליך נגדו) והבנקים. זהו. לבית המשפט לא הגיעו עובדים מקופחים או ספקים זועמים.
כעת ניזכר מיהם בעלי הבנקים. הציבור מחזיק ב-84.2% ממניות בנק הפועלים; ב-100% ממניות בנק לאומי; ב-100% ממניות בנק דיסקונט; ב-55.9% ממניות בנק מזרחי-טפחות; וב-72.5% ממניות הבנק הבינלאומי (הנתונים הללו כוללים אחזקות ישירות, אחזקות של משקיעים מוסדיים ושרשור של בעלי שליטה). הכספים שהבנקים נתנו לפישמן, כמו לכל לווה, באו מהציבור - לקוחותיהם. כאשר הבנקים נאלצו למחוק מיליארדי שקלים בשל קריסתו של פישמן, הציבור נפגע שלוש פעמים: הוא שילם יותר עמלות וריביות כדי לכסות את ההפסדים, ערך מניותיו בבנקים ירד ושיעור הדיבידנדים שקיבל הצטמק. וכמובן שרשות המיסים מחזיקה אך ורק בכספי ציבור.
כל זה אומר, שלמעשה כל החובות של פישמן - הם לציבור, רובם הגדול במישרין ומיעוטם בעקיפין. כלומר: אתם, אני, כולנו - אנחנו הנושים של אליעזר פישמן. לנו מגיע דין וחשבון ממי שנתנו לו עוד ועוד ועוד בלי להבטיח את הכסף שלנו. לנו מגיעים הסברים ממי שאיבדו את הכסף שלנו. לנו מגיעות תשובות ממי שלא פעלו גם כאשר היה ברור שפישמן טובע וגורר איתו את נושיו. ונא לזכור, שהבנקים לא רצו לפעול ושהם נגררו להליך בידי רשות המיסים.
כאשר החל הדיון בתיק פישמן באוגוסט 2016, אמר השופט איתן אורנשטיין לנציגי הבנקים, שביקשו לנהל מו"מ עם הלקוח שלהם, בערך כך: "אז מה אתם רוצים ממני? אם אתם רוצים לנהל הליך חשאי - לא באולם הזה ולא במסגרת ההליך הזה". הוא גם תהה בקול מדוע הבנקים שפכו על פישמן כסף רע אחרי כסף טוב. אורנשטיין צדק לחלוטין; הבעיה היא, שאחרי שנתיים של הליכים עקרים - הוא כנראה איבד את החשק לעסוק בתיק והעביר אותו לגישור בפני הנשיא בדימוס אשר גרוניס.
הליך גישור מטבעו מתנהל בחשאיות. מבחינת הצדדים, זהו אחד היתרונות הגדולים שלו על פני הליך משפטי רגיל. אלא שיש מקרים בהם הפומביות היא מחויבת המציאות הספציפית, ולא רק מחויבת עקרון-העל של פומביות הדיון. יש מקרים בהם העניין הציבורי - במובן של האינטרס הציבורי - הוא כה גדול, עד שהם חייבים להתנהל אך ורק לאור השמש. תיק פישמן הוא מקרה מובהק שכזה. נזכיר שוב: זה הכסף שלנו, זה מה שנלקח מאיתנו, זה מה שלא יחזור אלינו.
הרצון של הבנקים, רשות המיסים ומשפחת פישמן לנהל את ההליך בחדרי-חדרים הוא מובן לגמרי: הנושים לא צריכים לענות של שאלות קשות, החייב לא צריך להתמודד עם שאלות מביכות. אבל דווקא הרצון הזה, הוא-הוא שהיה חייב להוביל לכך שהכל ייעשה באולם בית המשפט. יש להם מה להסתיר מאיתנו - ואסור לאפשר להם לעשות זאת. הייתה זו חובתו של אורנשטיין להבטיח את פומביות ההליך, אך הוא חטא לתפקידו: להגן על האינטרס הציבורי. גם כאשר הוגשו עידכונים לתיק, החייב להיות פתוח לציבור, אורנשטיין הטיל עליהם איפול.
מבחינת אורנשטיין, שהלך והתעייף מכפל הכובעים של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב ושופט הפירוקים המוביל בישראל, הגישור היה פתרון מצוין: שמישהו אחר ישבור את הראש. גרוניס, כיום בדימוס, ודאי שאינו מופקד על האינטרס הציבורי; שילמו לו, מן הסתם מיליוני שקלים (אגב: מי שילם?), והוא עשה את שהוטל עליו. כאמור, הצדדים שאפו בכל מאודם לפעול במחשכים. מולם ניצב לבדו הנאמן בפשיטת הרגל, יוסי בנקל, אשר הצדדים וגרוניס דאגו למדר: הוא אפילו לא הוזמן לישיבות המכריעות.
בסופו של יום, אנחנו סופגים את התספורת - 2.8 מיליארד שקל. אנחנו לא נדע כיצד נקבע הסכום הזה. אנחנו לא נקבל שום הסבר על מה שהתרחש. אנחנו לא נקבל שום הבטחה שזה לא יקרה שוב. כי מי אנחנו? בסך-הכל הנושים, שחשבו בתמימותם - ואולי בטיפשותם - שלפחות בית המשפט יגן עליהם. אבל מי אנחנו מול עייפותו ואולי עצלותו של שופט, ומול הרצון של בעלי ההון והשררה לטייח את כשלונותיהם ומחדליהם. הציבור חסר אונים ולכן הציבור ישלם.

תאריך:  21/07/2020   |   עודכן:  21/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אורנשטיין חטא לתפקידו: להגן על האינטרס הציבורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
ד"ר חנן שי
המשפטנים בישראל מעדיפים את הליברליזם האירופי על פני המוסר היהודי, למרות יתרונותיו הברורים של האחרון    יש צורך במהפכה ערכית נגדית, אשר תמנע מן המשפט להפוך למספח
איתמר לוין
התקפה יוצאת דופן של נשיאת העליון על יוזם ההצעה וחברי הכנסת שתמכו בה: ההצעה "נועדה אך לנגח את הרשות השופטת בניסיון להלך עלינו אימים ולפגוע בעצמאות השיפוטית ובאמון הציבור בבתי המשפט"
איתמר לוין
יעל מזוז-הרפז היא בעלת תפקיד בכיר במשרד, נגדו הוגשה עתירה בנוגע לתאונות עבודה בתחום הבנייה    נציב התלונות: שופט העליון לא היה צריך לפסול את עצמו מלדון בעתירה, אך לגלות עובדה זו לצדדים
איתמר לוין
המטרה של בצלאל סמוטריץ' איננה לתקן את בתי המשפט אלא להרוס אותם, ובמיוחד את בית המשפט העליון    העובדות אינן מעניינות אותו ואת חבריו, המתנהגים כאילו השלטון מובטח להם לעולם    בואו נראה אותם מציעים חוק ולפיו נאשם בפלילים אינו יכול להתמודד לתפקיד נשיא המדינה
איתמר לוין
עידן דיין מואשם בסחר בפרטיהם של מאות אלפי חיילים ומועמדים לשירות ביטחון    משרד המשפטים מסר לתקשורת שכתב האישום נגדו הוגש היום, אך במסמך עצמו נרשם התאריך "27 באוגוסט 2019, כ"ו אב תשע"ט"    משרד המשפטים: טעות סופר    לא הוסבר כיצד תיתכן טעות כה בוטה, באישום בו עשויה המדינה לבקש עונש מאסר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il