X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משה טרם מותו מבקש לנכס לעמו שעליו להיות מודע לכך, שרצון האל הבורא מושקע בתוך האדם הנברא על האדם לכוון את רצונו ומטרותיו אל רצון הבורא, רצון שלמעשה מושקע באדם מעצם טבעו
▪  ▪  ▪
משה רבנו - הוציא את ישראל

רציתי לכתוב על שני משוררים - על שירת משה ועל שירת דוד. שתי דמויות בעלות שם, האומרות דברי שירה טרם מותן. משה, משורר-מנהיג, ההולך למות, שחייו הוקדשו להנהגת העם, להובילו בנדודיו מחיי עבדות במצרים, לשופטו ולכוונו בדרך לבניית חיים לאומיים בארץ כנען. דוד, משורר-מלך, ינק את חיותו מהיותו עומד בראש צבא, שהפכו מצבא פוחזים ופורקי עול לצבא מאורגן, מסודר, מאומן ומוכן לייעודו להבטיח את חיי העם בארץ כנען. אך אתרכז רק בשירת משה - שירת "האזינו".
נקודת המוצא של משה המשורר באה לידי ביטוי כבר בפסוקים הראשונים ומקבלת את ביטויה בתקבולת שירית יפה ונרדפת -
"הֲלוֹא-הוּא אָבִיךָ קָנֶךָ
הוּאּ עָשָׁה וַיְכוֹנֶנְךָ" (דברים ל"ב, ו')
משה טרם מותו מבקש לנכס לעמו שעליו להיות מודע לכך, שרצון האל הבורא מושקע בתוך האדם הנברא. על האדם לכוון את רצונו ומטרותיו אל רצון הבורא, רצון שלמעשה מושקע באדם מעצם טבעו.
שירת משה ממוקמת ברצף נאומי פרידה של משה המנהיג מעמו ערב כניסתו לארץ כנען. למנהיג חשוב לחצוב בשירתו ביטויים, שיהפכו לערכי חיים קיומיים יומיומיים בארץ אליה הוא בא:
"הַצּור תָּמִים פָּעֳלוֹ
כָּל דַּרְכּוֹ מִשְׁפָּט
אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל
צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא" (שם, ד')
בנאום הפרידה מייחל משה, שהעם אותו הנהיג ינכס בארץ כנען רק את דפוסי החיים המעוגנים רק בעולמו של הצור שתמים פעלו, שכל דרכו היא אך ורק דרך של משפט צדק, שאין בו פגם של עוול, והוא מונחה אך ורק על-ידי תמרור חיים אחד ויחיד, המורה לאדם שחובה עליו להיות כמוהו - "צַדִּיק וְיָשָר הוּא".
משה, המנהיג-המשורר, פונה לעמו בנאום הפרידה מתוך תחושה ועומק סמכות הנשאבים מכך, שדבריו פונים לא רק לעמו, אלא הם מופנים ליקום כולו. זה בא לידי ביטוי בתקבולת נרדפת יפה שובת לב: "הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבְּרָה", ומתחזקת בצדה השני של התקבולת הנרדפת - "וַתִּשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִּי" (שם, א'). לפנינו אמת מיתית, הנוגעת בטבע האדם ובדפוסי חייו האנושיים והקיבוציים של העם.
מפסגות קוסמיות ולאומיות, שחובקת "שירת האזינו", אבקש לנוס כדי להתמקד רק במישוריות האישית, כשאני נאחז גם בשירה של המשוררת רחל - "בְּכָל צִפִּיָּה יֵשׁ עֶצֶב נְבוֹ".
השיר של רחל מתבסס על הנאמר למשה: "עֲלֵה אֶל-הַר הָעִבְרִים הַזֶּה הַר נְבוֹ, אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ מוֹאָב" (שם, מ"ט) ומשם מארץ נבו תראה את ארץ כנען "אֲשֶׁר אֲנִי נוֹתֵן לִבְנֵי יִשְׁרָאֵל" (שם מ"ט) ולארץ הנכספת לא תגיע.
אני קורא שורות אלו כמי שמהלך בטבורו של העשור התשיעי לחיי. אני רואה עצמי כמשה, שנגזר עליו לעמוד מנגד, להעפיל על הר נבו בערבות מואב צעד אחר צעד וכשיגיע לסקור במבט רחב את הארץ מעיד הכתוב "וּמֹת בָּהָר אֲשֶׁר אַתָּה עוֹלֶה שָׁמָה, וְהֵאָסֵף אֶל-עַמְּךָ..." (שם, נ') . יש לשים לב להוראות הפועל בזמן ציווי מֹת, הֵאָסֵף. ההוראות לכיליון נאמרו למשה בזמן ציווי.
אני מוצא בשירת האזינו פנייה לקורא לקחת פרק זמן בחייו בהגיעו לגיל שיבה, לעמוד מנגד ולקיים חשבון נפש, להתמודד בראש מורם עם הסופיות הממתינה, עם מגבלותיו, להפנים ולהשלים עם ציפיות רבות שלא ימומשו במישורית האישית וגם לא במישוריות החברתית. לא כל חלום שחלמנו יקרום עור וגידים בחיינו. העמידה מנגד עם עצב נבו מסמלת את ההגבלות ביכולתנו - בני אנוש.
אני מבקש לסיים את חלקו הראשון של המאמר בהבעת התפעלות ממשורר, המשוכנע ששירתו חובקת עוצמה, סמכות וביטחון, ממנה "יַעֲרוֹף כַּמָּטָר לִקְחִי, תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי, כִּשְׂעִירִים עֲלֵי דֶּשֶׁא וְכִרְבִיבִים עֲלֵי עֵשֶׁב" (שם, ב'). בתקבולת נרדפת שובת לב המשורר מביע ביטחון, שמוסר ההשכל משירתו, שלמאמץ בשורתה מובטח גשמי ברכה.

תאריך:  24/09/2020   |   עודכן:  24/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"שירת האזינו" (א')
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
שנה טובה לך איתן, מורי היקר
יחזקאל הררי  |  24/09/20 11:12
2
והעיקר איתן, שמור על הבריאות. ל"ת
חזי הררי  |  24/09/20 11:15
3
חזי לאיתן
חזי לאיתן  |  24/09/20 11:49
4
גמר חתימה טובה
שנה טובה.  |  25/09/20 09:15
5
שנה טובה וגמר חתימה טובה לאיתן
שנה טובה   |  25/09/20 11:47
6
וגמר חתימה טובה ל"ת
שנה טובה .  |  27/09/20 08:10
7
שנה טובה וגמר חתימה טובה לאיתן ל"ת
שנה טובה וגמר חתי  |  27/09/20 08:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יונתן אורון
במסווה של האמירה החלולה והמסוכנת "איש לא נשאר מאחור", מושקעים מאמצים אדירים להשאיר את כלל התלמידים באותו קוו ולא להנשיר תלמידים מבתי ספר בכל מחיר, ובכך למעשה, לסרס כל רצון למצוינות של התלמידים המוכשרים יותר והמשקיעים יותר
דוד ארגז
בבוקר יום כיפור, כמה שעות לפני כניסת החג, צלצלו בישראל עשרות אלפי טלפונים במקביל ומתוכם נשמע אותו קול עמוק ומוכר    גם אלו שעמדו ברדיוס של עשרה מטרים משלטי החוצות יכלו לשמוע את הקולות שבקעו גם מתוך השלטים
יוני בן-מנחם
תופעת הנפוטיזם נחשפת גם בצמרת הרש"פ, בעלה של אינתיסאר אבו עמארה, ראש לשכתו של מחמוד עבאס, מונה לראש המחלקה המדינית של אש"ף ובתו מונתה ליועצת בשגרירות בחו"ל. מחמוד עבאס מעלים עין מתופעת הנפוטיזם שבאמצעותה הוא קונה את הנאמנות אליו
חניאל פרבר
בליל יום הכיפורים עם התקדש החג עומד השליח ציבור ומתיר להתפלל עם העבריינים עד אחר יום הכיפורים    הכרזה זו שהיא יוצאת דופן בבית הכנסת נאמרת מאות בשנים ומתירה כביכול לקהל המתפללים "להתפלל עם העבריינים"
עו"ד דויד סנדובסקי
לאורך כל שנות ההיסטוריה פעלו אינטלקטואלים ציבוריים חופשיים ועצמאיים שחלקם היו יוצרי תודעה חיובית וחלקם יוצרי תודעה שלילית וכוזבת למען שינויים פורצי דרך עבור המין האנושי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il