X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משה, אדון הנביאים, חוזה חזון מכאיב, שבעתיד עם ישראל יחטא, הוא יפר את ברית סיני, לכן הוא יבוא על עונשו בפרץ זועם שיבוא לידי ביטוי - ב"גוי נבל אכעיסם... אספה עלימו רעות"
▪  ▪  ▪
עצב נבו

במסורת החסידית ובמיוחד זו של תנועת חב"ד התגבשה המחויבות, שעל כל יהודי לדעת בעל פה את "שירת האזינו". מחויבות זו מעוגנת בהתנסחות הברורה בפרק ל"א פס' י"ט בספר דברים: "וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת". אנשי חב"ד מתייחסים לכך, שהמקרא לא הסתפק בדרישה מאתנו לכתוב את השירה, אלא הוסיף גם מחויבות לְלַמֵּד את "שירת האזינו": "וְלַמְּדָה אֶת בְּני יִשְׁרָאֵל, שִׁימָה בְּפִיהֶם". מטרת הכתיבה והלמידה כדי שנאמץ שירה זו לדורי דורות, ומכאן שעלינו לדעתה בעל-פה, כפי שנקבע בסוף הפסוק: "לְמַעַן תִּהְיֶה-לִי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעַד בִּבְנֵי יִשְׁרָאֵל".
רבים, שאינם נמנים עם חסידי חב"ד, נוצרים את "שירת האזינו" ומגלים יחס חם כלפי השיר. "שירת האזינו" סוקרת בקצרה את קורות עם ישראל מראשיתו ועד הגיעו לארץ כנען. למרבה הצער, כאן מתחיל דיאלוג כואב שלי עם חלק מתכני השירה, שמחברה משה חוזה בשירו שבעתיד, "וַיִּשְׁמַן יְשׁוּרוּן וַיִּבְעַט" (שם ט"ו). הדיאלוג שלי עם "שירת האזינו" מתקשה לקבל, שמילות פרידה של אדם טרם מותו מהחברה היקרה לו, פורסות בפניו עתיד קודר, עתיד החוזה לקיומיות הלאומיות ימי חורבן והרס ממנה תשתקם חבולה ופצועה.
משה, אדון הנביאים, חוזה חזון מכאיב, שבעתיד עם ישראל יחטא, הוא יפר את ברית סיני, לכן הוא יבוא על עונשו בפרץ זועם שיבוא לידי ביטוי - ב"גּוֹי נָבָל אַכְעִיסֵם ...אספה עֲלֵימוֹֹ רָעוֹת" וכמעט יגיע למצב בו "אַשְׁבִּיתָה מֵאֱנוֹשׁ זִכְרָם" (שם, כ"ב-כ"ו). רק בתום תקופת העונש הקשה מנשוא, אלוהי החסד והרחמים יסלח ככתוב: "עַל עֲבָדָיו יִתְנַחֵם" וגם "נָקָם יָשִיב לְצָרָיו" (שם, מ"ג).
המשוררת רחל כתבה את המילים הנוגות, ש"בְּכָל צִפִּיָּה יֵשׁ עֶצֶב נְבוֹ". לי קשה לקבל את עצב נבו, המזדקר מאותה התחזית הקודרת והאימתנית של משה, הנאמרת בפסגת הר נבו על עתידו של עם ישראל מפי משה אחרי שהוא זה, שהוביל את העם ארבעים שנה במדבר, הוא זה שחילצו מאימת גלות מצרים והביאו אל חיי חרות לאומית בארץ כנען.
קשה לי לקבל, ש"עצב נבו" שם על פסגת הר נבו, המשקיף על ארץ כנען, משרטט ברגעי הפרידה של משה מעמו עתיד, בו הוא מבהיר לעמו, שהוא יפגוש בעתידו גם רגעי כמישה וכיליון, ורק אחרי גמיאה מכוס התרעלה ומפגש מסויט עם חוויית החורבן של החיים הלאומיים והגלות האימתנית תבוא ההתחדשות הלאומית.
קשה לי לקבל את תחזית האימה במילות הפרידה שנחצבו ב"שירת האזינו". אני מבקש ממילות פרידה של אדם מיקיריו, שתחבקנה רק את האהבה הגדולה ואת החזון המבשר בשורות טובות.

תאריך:  27/09/2020   |   עודכן:  27/09/2020
+גבורת לוחמי מלחמת יום הכיפורים
15:53 27/09/20  |  אהוד ברק   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, מספר על האופן שבו גויס למלחמת יום הכיפורים ומצא את עצמו ממיין וקובע מי מאנשי המילואים שמבקשים לחזור לישראל מארצות הברית יוכל לעלות למטוס  ▪  ועל הרגשתו כשעשרות מהם חזרו מהמלחמה בארונות

[צילום: מתוך דף הפייסבוק של אהוד ברק]
עדיפות לקציני שיריון בטיסה [צילום: רון אילן/לע"מ]
+התרנגולת שסירבה להיות כפרתנו
15:10 27/09/20  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

בבוקר ערב יום הכיפורים אבא הניף את התרנגול הזכר וסובב אותו במיומנות על ראשי ועל ראשי אחיי  ▪  "זה חליפתי, זה תמורתי, זה כפרתי, זה התרנגול ילך למיתה ואני אלך לחיים טובים ולשלום"

צער בעלי חיים [צילום: יניב נדב/פלאש 90]
+כפרות ה"קונטרסים": מי חייב למי
15:02 27/09/20  |     |   לרשימה המלאה

משגמר לבכות אמר: הרי סוף-סוף ערב יום הכיפורים היום וצריכים להתרצות. נשתווה נא בינינו, ריבונו של עולם, אתה לא חייב לי ואני לא חייב לך. ולקח את שני ה"קונטרסים", כרך אותם ביחד, סבב אותם על ראשו שלוש פעמים ובכל פעם אמר: זה חליפתי, זה תמורתי, זה כפרתי. וזרק את ה"קונטרסים" החוצה  ▪  גמר חתימה טובה

כפרות, מהדורת וולף היידנהיים, 1870
קברו של ר' אלימלך מליז'נסק
+צום בצל המגיפה בתפילה לשנה טובה
14:50 27/09/20  |     |   לרשימה המלאה

שערי המדינה נסגרו והשירותים הושבתו  ▪  כוננות בכל הגזרות לאבטחת המדינה בכיפור  ▪  רבים מתפללים השנה בבתים ובמנייני רחוב  ▪  מזג האוויר יהיה שרבי  ▪  העולם היהודי מתעטף בקדושה ובתפילה  ▪  מערכת News1 תחדש את פעילותה במוצאי הצום  ▪  גמר חתימה טובה לכל בית ישראל

רבים יתפללו בבית [צילום: סבסטיאן שיינר/AP]
מניין חצרות בבני ברק [צילום: עודד בלילטי/AP]
+גמר חתימה טובה
14:22 27/09/20  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה

הערב, לא אהיה בבית הכנסת, לא אתפלל לצד שכני הטוב אלי שמואלי, אבל מחזור רבא של אבא יהיה בידי, אקרא בו כמדי שנה, אשא תפילה חרישית - "אבינו מלכנו זכור רחמיך וכבוש כעסך וכלה דבר וחרב ורעב ושבי ומשחית ועוון ומגפה ופגע רע וכל מחלה"

[צילום: עודד בלילטי/AP]
+ראש הממשלה שוחח עם הרבנים הראשיים לישראל
14:13 27/09/20  |  עידן יוסף

‏נתניהו בשיחה עם הרבנים הראשיים, הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו: "מבקש לחזק את מה שאמרתם לציבור - להקפיד לשמור על הכללים, לעטות מסכות, ריחוק חברתי ולהתפלל בשטח פתוח. מי שבכל זאת נכנס לבית הכנסת עליו להקפיד הקפדה יתרה על כללי משרד הבריאות".

+החזר למחוזותינו את העין הטובה
12:58 27/09/20  |  אסתר חיות   |   לרשימה המלאה

השיבה מקום שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה, ופתח את לבבנו לאהבה, ליראה ולהקשבה  ▪  תן בנו אחריות לשמר את המשך עמידתו של הבית היהודי והדמוקרטי שלנו על יחד איתן  ▪  השגח שנדע להנמיך להבות ולא ללבותן

קודם בין אדם לחברו
מוחלים במחילה גמורה [צילום: AP]
+בין ראש השנה לכיפורים התשפ"א
11:44 27/09/20  |  עו"ד אברהם הללי   |   לרשימה המלאה

לא בכדי עשרת הימים בין ראש השנה לכיפור נקראים עשרת ימי תשובה ונקראים גם הימים הנוראים, כי בימים אלה אמור כל אדם מישראל לעשות הפסקה מעשיה או עמל יום יום ולעשות "חשבון"  ▪  לא חשבון מתמטי אלא "חשבון נפש"

סיבה ומסובב [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שירת האזינו (ב')
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
״האזינו השמים ואדברה ותשמע
פלא יועץ  |  29/09/20 11:43
 
- אין קשר בין התגובה למאמר.
למר פלא יועץ...  |  29/09/20 16:24
2
תגובה למגיב הראשון
נערה.  |  30/09/20 10:53
 
- כמו כן בהחלט מגיע לאידיוטים
פלא יועץ  |  30/09/20 12:10
 
- עצה קטנה
לפלא חסר עצה  |  30/09/20 18:01
3
חג שמח ובריאות טובה ל"ת
חזי הררי  |  2/10/20 09:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
אסתר חיות
השיבה מקום שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה, ופתח את לבבנו לאהבה, ליראה ולהקשבה    תן בנו אחריות לשמר את המשך עמידתו של הבית היהודי והדמוקרטי שלנו על יחד איתן    השגח שנדע להנמיך להבות ולא ללבותן
עו"ד אברהם הללי
לא בכדי עשרת הימים בין ראש השנה לכיפור נקראים עשרת ימי תשובה ונקראים גם הימים הנוראים, כי בימים אלה אמור כל אדם מישראל לעשות הפסקה מעשיה או עמל יום יום ולעשות "חשבון"    לא חשבון מתמטי אלא "חשבון נפש"
מירב ארד
כיצד תתמודדו עם התייבשות? מה צריך לעשות כדי לוודא את שלומם של אדם קשיש או אישה העוברת טיפולי פוריות? ומה נכון לאכול לקראת הצום ובסופו?    במד"א עומדים בהיערכות מוגברת לקראת צום יום הכיפורים ומגישים לציבור את המדריך המלא לצום בטוח
יוסף קנדלקר
אני מוצא בעיתון המלצות רבות איך אפשר למנף את היום הזה, שבו לא יהיו מסכים או טלפונים ניידים    איך להכין את עצמך כראוי לצום, ושלל טקסים ותפילות אלטרנטיבות בצל הקורונה, שמגיעים אלינו בסידורים בהוצאת ידיעות אחרונות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - "יש מישהו הרוצה רק טוב", זנבות אודים עשנים, מתפרץ, לינץ' ולא היה ולא נברא    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    גמר חתימה טובה והרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו
רשימות נוספות
פוליטיקאים מאחלים שנה טובה  /  עידן יוסף
10 מיליון ישראלים - בשנת 2024  /  איציק וולף
תוקעים בשופר - גם בקורונה  /  עידן יוסף
תפילתם של פושעים ביום הכיפורים   /  חניאל פרבר
אז מה לא היה לנו שם  /  יוסף קנדלקר
עם אבא בראש השנה  /  חנה סמוכה מושיוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il