X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הכוח הצבאי: ארה"ב מול סין / The Infographics Show
יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים, אדם שיף:

סין חייבת להיות מוקד המודיעין

שיף מתאר ב-Foreign Affairs את חוסר המוכנות של המודיעין האמריקני להתמודדות עם סין, ופורש את הצעדים שיש לבצע לפני שיהיה מאוחר מדי
▪  ▪  ▪
שיף. לקבל החלטות קשות [צילום: סקוט אפלווייט, AP]

אנו עדים להתגברותה של הסמכותניות ברחבי העולם, והדבר מגביר את סיכון לעצם הרעיון של הדמוקרטיה הליברלית. סין מציבה את האתגר המשמעותי ביותר וארה"ב חייבת להתמודד עימו – והדבר מתחיל בהבנת כוונותיה ויכולותיה של סין, כותב יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, אדם שיף, בביטאון Foreign Affairs.
הוועדה בראשותו מצאה, לאחר שנתיים של דיונים, כי שירותי המודיעין האמריקניים אינם ערוכים למשימה, ולכן ארה"ב אינה מוכנה כראוי להתמודדות עם סין בעשורים הבאים. סין רוצה לחזור למעמד המעצמה שהיה לה לפני מאות שנים, והנשיא שי ג'ינפינג קושר זאת במישרין עם עוצמה צבאית, השתלטות על טייוואן והונג-קונג וחיזוק מעמדו במפלגה הקומוניסטית. סין רואה עצמה כמי שיכולה להכתיב תנאים לשכנותיה, ובמקביל הקימה מערכת מתוחכמת לפיקוח על אזרחיה – טוטליטריות טכנולוגית אותה היא מעוניינת לייצא למדינות נוספות.
סין רואה את התחרות עם ארה"ב כאידיאולוגית וכמשחק סכום אפס. היא פועלת למודרניזציה של צבאה ולפתח אותו בתחומים חדשים כמו חלל וסייבר, תוך הרחבת שדה הקרב לטלפונים הניידים, לזירה הפוליטית ולתשתית הטכנולוגית והדיגיטלית של ארה"ב. בהקשר הזה יש לראות את מאמציה להסתיר את האמת על הקורונה ואת מסע הדיסאינפורמציה בו היא מטילה את האשמה על אחרים.
ארה"ב זקוקה למומחיות של שירותי הביון שלה כדי לצפות את מהלכיה של סין ולהגיב עליהם, אך שיף אומר שהוועדה מצאה שההתמקדות בסין וההתמחות בה לוקים בחסר. לאחר 9/11 התמקדה ארה"ב בצדק במאבק בטרור, אך הזניחה תחומים אחרים – ובינתיים התקדמה סין בצעדי ענק, עד כדי איום על מעמדה הכלכלי המוביל של ארה"ב. הוא מזהיר, כי אם המצב הנוכחי יימשך – ארה"ב תמשיך להתקשות ולהבין את החלטותיה של המפלגה הסינית ולהגיב עליהן.
הבשורות הטובות הן, ממשיך שיף, שיש עדיין זמן לשנות את הכיוון. ראשית, שירותי המודיעין חייבים לחלק מחדש את המקורות וכוח האדם כדי להתמודד עם האתגר שמציבה סין, ולעשות זאת במהירות וכמעט בכל השירותים. חובה להסתכל על סין במבט כולל, במיוחד בנוגע לאיומים ה"רכים" – מגיפות, שינויי אקלים ומגמות כלכליות – להם יש השפעה עצומה על הביטחון הלאומי. שירותי המודיעין חייבים להתמקד בתחומים התחרותיים שיאפשרו לארה"ב להצליח.
שנית, שירותי המודיעין חייבים לעשות עבודה טובה יותר בהתמודדות עם הכמות העצומה של המידע הגלוי בנוגע לאיומים הגלובליים ולהעביר במהירות את ממצאיהם למקבלי ההחלטות. בהתחשב בקצב המהיר של האירועים העולמיים, חלקית בשל הטלפונים הניידים והרשתות החברתיות, על ארה"ב להתאים את עצמה במהירות. זה אומר: להפעיל בצורה נכונה בינה מלאכותית כדי לנתח את המידע.
שלישית, יש לשנות את נקודת המבט על האיום מצד סין. האיום איננו צבאי בלבד, אלא גם כלכלי, טכנולוגי, בריאותי ומודיעיני. התמודדות עימם מחייבת שינוי משמעותי בסוגי האנשים והכישורים שמגייסים שירותי המודיעין. כמו-כן, יש להרחיב את התוכניות שמטרתן גיוס ואימון אנשי המחקר העתידיים בזירה הסינית. זו גם הסיבה לכך שיש ליישם את אחד משיעורי המודיעין הנגדי החשובים ביותר, ולהבטיח זרימה שוטפת של מידע גם לזרועות האזרחיות של הממשל הניצבות לעיתים בחזית המגעים עם סין, כגון בתחומי המסחר והבריאות.
לדעת שיף, קהילת המודיעין חייבת להמשיך להעניק עדיפות לאיומי המודיעין הנגדי מצידה של סין. האחרונה מפעילה מגוון רחב של גורמים ומבצעים, שרבים מהם ממומנים בידי "המחלקה המאוחדת לפעולות קדמיות" במפלגה הקומוניסטית. מאמצי ההשפעה הסיניים מכוונים כלפי מוסדות תרבות, ממשל מדינתי ומקומי, גופי תקשורת, מוסדות חינוך, עסקים ומכוני מחקר. ממשלת ארה"ב חייבת לחזק את יכולתה לאתר מאמצים אלו ולסכלם.
ברור לחלוטין, שארה"ב אינה יכולה לוותר על מנהיגותה הבינלאומית – כי אם היא תעשה זאת, סין תתפוס בשמחה את מקומה עם כוונותיה הזדוניות. בעוד ארה"ב מתמודדת עם האיום הסיני, היא חייבת להרחיב בצורה משמעותית את פעילותה מול יתר העולם, כולל בהובלת ערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם. מעשים מחייבים קבלת החלטות קשות, אך ארה"ב אינה יכולה לברוח מהן. עליה להתמודד איתן לפני שיהיה מאוחר מדי, משום שאם המודיעין לא ימקד את מאמציו בסין – הרי שלא רק הביטחון הלאומי ייפגע, אלא גם הכלכלה, הביטחון הבריאותי והיתרון הטכנולוגי של ארה"ב.

תאריך:  06/10/20   |   עודכן:  06/10/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מומחים מאוניברסיטת הרווארד מסבירים מהם הסיכונים הבריאותיים בפניהם ניצב טראמפ ומנסים לנתח את השפעתה של מחלתו על הקמפיין ועל הבחירות
איתמר לוין
עשרות ואולי מאות מיליוני בני אדם יצנחו השנה אל מתחת לקו העוני    הממשלות העניות מתקשות להתמודד עם המשבר, והממשלות העשירות אינן עושות די
איתמר לוין
במאמר בגארדיאן תוהה רייך בציניות האם טראמפ בכלל חולה, וטוען שהוא מציב בפני ארה"ב את השאלה האם היא תתבסס על דמוקרטיה או על אכזריות
איתמר לוין
בעוד עושרם של המיליארדרים זינק במאות מיליארדי דולרים בשיא המגיפה, השכבות החלשות מצויות במצוקה גוברת    טיים מזהיר מפני החמרת המצב, בשל חוסר המעש של הקונגרס: ילדים רעבים, משפחות שייזרקו מבתיהן בחורף, רבבות עובדים שיפוטרו
איתמר לוין
הנשיא הרוסי כמעט ולא יוצא מדירתו, מקיים פגישות בווידאו ומי שנפגשים עימו פנים אל פנים נדרשים לבידוד מוקדם של שבועיים - מדווח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il