X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ילדי הקיבוצים, הצברים, כמו גם כלל האוכלוסייה הישראלית, לא ידעה על גודל הזוועות שניצולי השואה עברו הדעה הרווחת בארץ הייתה חוסר הערכה לניצולי השואה שהלכו כצאן לטבח ולא ניסו להיאבק בצורר הנאצי
▪  ▪  ▪
משפט אייכמן. נקודת מפנה

בימים אלה בהם אנו מקדישים מחשבה להתמודדותם של ניצולי השואה בימי הסגר, עלתה בי מחשבה האם גם בעלייתם ארצה לאחר המלחמה, החברה הישראלית התייחסה אליהם כמו היום. כדי לבחון זאת מקרוב, שוחחתי עם סבי היקר, בנימין רימר, על יחס הישראלים לניצולי השואה מקום המדינה ועד ימינו. סבי, ניצול שואה שעבר חוויות חיים קשות, עלה לארץ ב-1951, שלוש שנים לאחר קום המדינה ונקלט בקיבוץ "גן שמואל".
המצב בארץ היה קשה והמדינה הייתה עוד בחיתוליה. רוב הילדים שנשלחו לקיבוץ הופרדו מהוריהם שנשלחו למעברות (אם הוריהם ניצלו מהתופת ועלו יחד איתם). המטרה הייתה לעזור להם להיקלט בחברה הישראלית.
ילדי הקיבוצים, הצברים, כמו גם כלל האוכלוסייה הישראלית, לא ידעה על גודל הזוועות שניצולי השואה עברו. הדעה הרווחת בארץ הייתה חוסר הערכה לניצולי השואה שהלכו כצאן לטבח ולא ניסו להיאבק בצורר הנאצי. היו קבוצות שהתנגדו כמו במרד גטו ורשה וקבוצות הפרטיזנים שנלחמו ביערות וחלקם שילמו על כך בחייהם. רוב היהודים היו חסרי אונים וחסרי אמצעים ללוחמה בצבא הגרמני המסודר. הם היו מותשים וחסרי כוחות פיזיים ונפשיים בכדי להתארגן לעימות עם הנאצים.
הן הניצולים והן הצברים, התמקדו בפיתוח המדינה והתשתיות. לעולים החדשים הייתה מנטליות שונה מזו של הצברים והם גם לא ידעו עברית, מה שהקשה עליהם יותר בהתאקלמות בארץ. העולים החדשים למדו בכיתה אחת, כיתת עולים, בה היו נערים ונערות בגילאים שונים וממדינות שונות. הם לא היו חלק מהחברה הכללית. הם למדו את השפה, את חגי ישראל ומקצועות חדשים שלא הכירו.
משפט אייכמן
חברי הקיבוץ התגוררו בחדרים מרוהטים, היה להם חדר אוכל משלהם, חדר תרבות, חוגים וספריה והייתה הפרדה מוחלטת בין שתי הקבוצות. הצברים התנהגו לעולים כאל זרים והתנשאו מעליהם. העולים נשלחו לעבודות הפיזיות יותר (הבנים קטפו בשדות ועבדו בגן הירק והבנות במכבסה ובמטבח). לעומתם, הצברים עבדו בעבודות שנחשבו מכובדות יותר (נהגו על טרקטורים ועבדו במכונות בבתי חרושת). בנוסף, העולים החדשים לא הורשו להיכנס לבריכה ולמועדון הסרטים שהיו נחלתם של חברי הקיבוץ בלבד.
בימי שישי לאחר ארוחת ערב שבת, היו הופעות של זמרים לפני חברי הקיבוץ. בשורה הקדמית, ישבו על הספסלים חברי הקיבוץ הוותיקים ומאחוריהם על שאר הספסלים ישבו צעירי הקיבוץ. העולים החדשים ישבו מאחור על חבילות קש. גם בהליך הגיוס לצה"ל, מגמה זו המשיכה. לא הייתה הכוונה לעולים החדשים על תהליך הגיוס. לצברים הייתה הכרות מוקדמת עם הצבא מסיפורים של חברים ואחים שהתגייסו קודם לכן.
משפט אייכמן שהתקיים ב-1961 ואליו זומנו ניצולי שואה רבים כדי להעיד, הווה נקודת מפנה מבחינת המודעות לסבלם של ניצולי השואה במהלך המלחמה. עדים התחילו לספר את אשר הם עברו באירופה והמשפט סוקר בכל אמצעי התקשורת. רק אז הישראלים התחילו להבין את גודל הזוועה ואת הטראומות אותם ניצולי השואה נושאים.
בהתחלה ייחסו את השואה בעיקר ליהודי מזרח אירופה אולם עם השנים חלחלה ההבנה שהשואה התרחבה גם למדינות נוספות.
בשנים האחרונות, ניצולי השואה זוכים להכרה על-ידי המדינה, שדואגת למיצוי הזכויות שלהם. אנשים בגילאים שונים יוצאים למסעות לפולין, נעשים אירועים כמו טקסים ממלכתיים לזיכרון השואה והגבורה ומתקיימים אירועים חברתיים כמו זיכרון בסלון ועוד. כיום, הישראלים מוקירים את ניצולי השואה ומעוניינים לשמוע על סיפורי חייהם מתוך הבנה שחובה עלינו לזכור ולתעד פרק משמעותי זה בתולדות העם היהודי.

הכותבת היא סטודנטית לתואר ראשון בעבודה סוציאלית.
תאריך:  15/11/2020   |   עודכן:  15/11/2020
+הכנסייה הפרוטסטנטית הרפורמיסטית בהולנד מודה באחריותה הקולקטיבית לשואה
00:56 16/11/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הודו בתרומתה של הכנסייה ליצירת שיח אנטישמי לפני, במהלך מלחמת העולם השנייה ואחריה  ▪  מלך הולנד הודה לפני חודשים אחדים באדישות בית המלוכה כלפי יהדות הולנד במהלך המלחמה

שגריר ישראל בהולנד, נאור גילאון ונציג ארגון הגג של הכנסייה הפרוטסטנטית הרפורמיסטית [צילום: משרד החוץ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יחס החברה הישראלית לניצולי השואה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
אלן בכנר-גרינברג
פרדי בכנר חגג את בר-המצווה שלו בברלין באוקטובר 1938, חודש לפני ליל הבדולח    הוא שרד את עבודות הכפייה ואושוויץ, ובתו מתכננת לחזור לאותו בית כנסת
איתמר לוין
מדוע עשרות מיליוני אמריקנים קונים כזבים ברורים, מאמינים לתיאוריות קונספירציה ומשוכנעים שהמציאות הפוכה מזו האמיתית? עם כל הפער העצום והבלתי ניתן לגישור, אין מנוס מלבחון מה קרה בגרמניה הנאצית ולהסיק את המסקנות
איציק וולף
פרנק ואלטר שטיינמאייר דיבר באירוע לציון 82 שנה לפרעות ליל הבדולח בגרמניה    "כיום חיי היהודים משגשגים שוב בגרמניה, אבל אני מתבייש שהם אינם מרגישים בטוחים לחבוש כיפה ברחוב"
עמנואל בן-סבו
הענייניות פינתה מקומה לכדאיות, האחריות זזה אחורה ברתיעה מההפקרות, הראייה המפוכחת נבעתה מליקוי המאורות, הפה גדול בלע בשצף השנאה את המוח החשוב
איתמר לוין
שיעור הזקוקים לסיוע המיוחד מבין הניצולים ונפגעי ההתנכלויות עלה מ-67% לפני שלוש שנים ל-70% כיום    נמשך העדר התקצוב להתאמה והנגשה של דירות ניצולים
רשימות נוספות
קשיים ניכרים בהשבת רכוש שנשדד בשואה  /  איתמר לוין
בג"ץ סירב להתערב בביקורים ביד ושם  /  איתמר לוין
אבנר שלו עוזב את יד ושם  /  איתמר לוין
גזל הרכוש היהודי בשואה עדיין כאן  /  לילי הבר
המרד בתאי הגזים באושוויץ  /  פרופ' גדעון גרייף, איתמר לוין
מסמכים מצהיבים במרתף הבית  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il