X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
טראמפ. יש מחיר להסתה [צילום: אוון ווצ'י, AP]
בכרי. יש מחיר לשקרים [צילום: פלאש 90]
הימין בארה"ב והשמאל בישראל טוענים שסותמים את פיותיהם ופוגעים בחופש הביטוי שלהם - אלו בשל חסימת טראמפ בידי טוויטר, ואילו בשל פסק הדין על "ג'נין, ג'נין" כמו כל זכות, חופש הביטוי אינו מוגבל - והוא לא נועד להגן על מסיתים כמו טראמפ ושקרנים כמו בכרי
▪  ▪  ▪

יש הטוענים, שאם שני הצדדים מתלוננים - סימן שהמעשה המדובר הוא נכון. מאחר שקשה מאוד להוביל צדדים מנוגדים להסכמה חיובית על משהו, הרי שאם שניהם תוקפים - ייתכן, בצורה אבסורדית, שהדבר מלמד לא על כשל אלא דווקא על הצלחה. אפשר להתווכח על הלוגיקה של הטיעון הזה, אך דומה שהוא מקבל חיזוק בימים האחרונים: גם מימין וגם משמאל נשמעות זעקות שבר על השתקה ועל פגיעה בחופש הביטוי. במקרה הזה, המסקנה המתבקשת היא שחופש הביטוי דווקא מוכיח את עוצמתו - הנגזרת מכך שיש לו מגבלות.
בארה"ב מאשימים דונלד טראמפ ותומכיו, אנשי ימין, את טוויטר בסתימת פיו של הנשיא לאחר שחשבונו נחסם לצמיתות. בישראל מאשים השמאל את בית המשפט בסתימת פיו של הבמאי מוחמד בכרי בשל פסק הדין בנוגע לסרט "ג'נין, ג'נין". קשה לחשוב על דמויות יותר מרוחקות זו מזו מאשר הפורעים הגזעניים המצויים בין תומכיו של טראמפ, והבמאי הערבי האחראי לעלילת דם שפלה נגד חיילי צה"ל. והנה, הם מצאו מכנה משותף: "משתיקים אותנו, לא מוכנים לשמוע ביקורת, מונעים הבעת דעה שונה".
האמת כמובן הפוכה לחלוטין. טוויטר חסמה את טראמפ משום שהוא השתמש בה במשך שנים להפיץ שקרים, תיאוריות קונספירציה והאשמות שווא - וכל אלו התפוצצו לארה"ב בפרצוף בדמות ההסתערות של תומכיו על הקפיטול. ואילו בכרי הסתתר מאחורי חופש הביטוי והחופש האמנותי, כדי להפיץ במשך קרוב לשני עשורים שקרים בוטים על חיילי צה"ל, תוך התעלמות מכוונת מן העובדות ותוך מניפולציות שנועדו להעצים את עלילותיו.
אני חוזר שוב על הנקודה הבסיסית ביותר: שום זכות אינה בלתי מוגבלת. הזכות לחיים – הנעלית ביותר הקיימת – נדחית לעיתים מפני שיקולי תקציב. חופש העיסוק אינו מתיר לפשוע, חופש ההתכנסות אינו מתיר להפגין ברשות היחיד. וחופש הביטוי אינו מתיר להסית ולהכפיש. כך זה בכל מדינה מתוקנת, שכן בלא מגבלות אלו – חופש הביטוי יהיה חופש הביזוי, חופש הביטוי יהיה חופש השיסוי. בלא מגבלות אלו – מהר מאוד איש לא יוכל לדבר, כי ה"שיח" יוביל לאלימות פיזית. בלא מגבלות אלו – לא יהיה חופש ביטוי, כי לא ניתן יהיה להתבטא.

ענקי ההיי-טק התעוררו

טוויטר, פייסבוק ופלטפורמות אחרות נזהרו ביותר שלא לפגוע בחופש הביטוי של טראמפ ותומכיו. אני משער, שהשיקולים האמיתיים שלהן היו כלכליים: עשרות מיליוני העוקבים של טראמפ יצרו תנועה רבה, שהיא הבסיס למודל הכלכלי של הכנסות מפרסום. לא פשוט לוותר על אדם שמעורר כזה עניין, גם אם בצורה שלילית. באיזשהו מקום, המגבלות שהטילו עליו בשבוע האחרון נראות כמו חוכמה קטנה מאוד; ככלות הכל, בעוד תשעה ימים הוא לא יהיה נשיא ארה"ב, ומטבע הדברים ההתעניינות בו תפחת בצורה משמעותית.
בכל מקרה, המגבלות הוטלו ועוררו כאמור טענות לפגיעה בחופש הביטוי. אבל עצם העובדה שהן באות רק כעת, מלמדת עד כמה אין יסוד לטענות הללו. אם באמת הייתה "צנזורה אנטי-ימנית" של ענקי ההיי-טק, כפי שמאשימים טראמפ ותומכיו, היא הייתה צריכה לבוא לידי ביטוי במלוא עוזה ערב הבחירות, כדי לפגוע בסיכוייו של טראמפ. הפלטפורמות השונות אומנם הידקו את הפיקוח על התכנים הפוליטיים, אבל זה היה נכון לכל הצדדים; ומי שמסית ומשקר, לא יכול להתבכיין שהכללים הללו פוגעים בו. יש חלופה פשוטה: להגיד את האמת.
המגבלות נולדו משום שענקי ההיי-טק הבינו – מאוד במאוחר – שיש מחיר להסתה בלתי פוסקת ולשקרים בלתי נלאים. כמו אמריקנים טובים, הם נזקקו לאירוע קיצוני כדי לתפוס את מה שהיה ברור לכל במשך חודשים ושנים. הם נזקקו לתמונות הנוראות מן הקפיטול ולשפיכות דמים בו, כדי להבין שיש גבול לכל דבר – ושאם חוצים אותו, התוצאות נוראות מבחינת חיי אדם והישרדותה של הדמוקרטיה האמריקנית. אם פייסבוק, טוויטר וחברותיהן ראויות לגינוי, הרי זה משום שלא פעלו הרבה יותר מוקדם.

"ידע כי הם אינם אמת"

בכרי הוא שקרן יותר מתוחכם, אבל עדיין שקרן. הוא התיימר ליצור סרט תיעודי ולהביא עדויות על פעולת צה"ל במחנה הפליטים ג'נין במבצע "חומת מגן". מי שאינו בקיא בפרטים, רואים עדים המתארים מעשי זוועה. אבל למעשה הוא יצר סרט עלילתי – במובן של עלילת דם. ראו מה אומרת עליו השופטת הלית סילש:
"הראיות אינן מלמדות כי נבחן, בדרך כלשהי, קיומו של ממשק בין הראיונות לבין המציאות, ולא הוכח כי הסצנות אותן בנה וערך הנתבע בסרט מבוססות על מצע עובדתי כלשהו, ולו מינימלי... בירור העובדות או הצגתן של שאלות לצורך ביסוס ראייתי כלשהו של הנתונים, לא היה חלק מדפוס הפעולה של הנתבע במהלך הפקתו של הסרט, וספק גדול אם היוו כלל שיקול במערך שיקוליו... מקום בו מוצגים במסגרת הסרט תיאורי זוועה כנתונים עובדתיים, הגם כי אלו לא נבדקו ולא הוצגה ולו ראשית ראייה ביחס להתרחשותם בפועל, אין הנתבע יכול להוסיף ולטעון, בתום לב, כי המדובר בהבעת דעה החוסה תחת מטריית הגנות החוק.
"...הראיות בתיק זה מלמדות כי הנתבע בחר, במודע, שלא לערוך בדיקה, ולו מינימלית, ולו ראשונית, של הטענות והעובדות הבאות לידי ביטוי במסגרת אותם ראיונות, ואז אף הגדיל לעשות כאשר מצא לנכון לשזור לתוך ובין אותם ראיונות, מגוון תמונות, קטעי וידאו ומוזיקה אשר יש בהם עצמם, כמו גם במיקום ובדרך בה הוכנסו לסרט, כדי להמחיש ובחלק מהמקרים אף להעצים את האמור באותם ראיונות.
"...ביחס לחלק מהתיאורים או המצגים המפורטים בסרט, הנתבע מודע, באופן פוזיטיבי וממשי, כי הם אינם אמת, וביחס לחלק אחר - כי הוא מציג את הראיונות כאלו הכוללים תיאור עובדתי, הגם כי זה לא נבדק וממילא לא נתמך בראיה כלשהי. ואילו מן העבר השני, ניצב התובע, אדם פרטי אשר נקרא על-ידי מדינת ישראל לשירות צבאי במהלך מבצע חומת מגן, ומוצא עצמו מוצג בגוף אותו סרט, כמי שבוזז את כל ממונו של אדם אחר, מבוגר וחסר ישע, וזאת כחלק מהצגתה של מציאות אלטרנטיבית כוללת, פרי יצירתו של הנתבע".
אין צורך לומר אף מילה נוספת. הוצאת דברים מהקשרם, עריכה מכוונת, העדר בדיקה של הטענות, יצירת מציאות אלטרנטיבית. חופש הביטוי אינו מגן על כל אלו ואסור לו להגן על כל אלו. חופש הביטוי אינו מילות קסם המכשירות כל מעשה נבלה. חופש הביטוי נועד להגן על דוברי אמת ותמי לב – לא על שקרנים זדוניים.

תאריך:  12/01/2021   |   עודכן:  12/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפתעה: גם לחופש הביטוי יש מגבלות
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
תעמולה ותו לא
איש אמת  |  12/01/21 09:54
 
- אתה ואמת הם שני קוים מקבילים. ל"ת
אישי, ידידי,  |  12/01/21 10:49
2
מביך שלוין הוא העורך המשפטי
בני בנקר  |  12/01/21 10:56
 
- דווקא מאוד מתוחכם
פלג א  |  12/01/21 12:17
3
לוין באמת השווה עכשיו בין
עמי, ת"א  |  12/01/21 11:07
 
- המדובר ביצירה אמנותית,
מה קשור שקרים?  |  12/01/21 11:40
 
- "אמנותי"??? האמנם???
gngs  |  12/01/21 12:03
 
- ל"אמנות" יש חסינות מדיבה?
עמי, ת"א  |  13/01/21 13:41
4
לא הבנת כלום. במקרה הטוב.
משפטן  |  12/01/21 11:48
5
נו באמת - מה יש לך מר לוין?
חגי  |  12/01/21 21:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שיטת האלקטורים היא מקור הפארסה הרעילה הנוכחית    דרישותיה של משפחת נתניהו מאתר וואלה היו מגעילות    היד החופשית למפגינים בבלפור היא אנרכיה    פנייתו של בנימין נתניהו למגזר הערבי היא צבועה    היחס החרדי לקורונה הוא שפיכות דמים וחילול השם    הראיון עם משה אביעד הוא סמל לחדירת הריאליטי למערכות החדשות
איתמר לוין
ריצ'רד ניקסון לא תקף את השופטים ולא איים על התקשורת, ותומכיו לא הסתערו על הקפיטול    אחרי שהתפטר, הוא התרחק מעין הציבור ולא המשיך לפלג ולהתסיס    טראמפ עושה בדיוק ההפך ואת הנזק שהוא גורם לחברה האמריקנית יהיה קשה מאוד לתקן
איתמר לוין
דונלד טראמפ הוא בריון אלים ופורע חוק, אשר בנה את הקריירה שלו על אדני כזבים ומרמה    הוא הפר כל נורמה, הפגין בוז לשלטון החוק, עודד בריונות גופנית ומילולית וחתר תחת יסודות הדמוקרטיה האמריקנית    האלימות עלולה להימשך עד 20 בינואר; הנזק האדיר לארה"ב עלול להימשך שנים
עידן יוסף
במלאת שלושה עשורים למלחמה חושף ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חומרים ארכיוניים נדירים: סרטי וידאו מאתרי נפילות הטילים, יומן המבצעים של המלחמה ומחקר צבאי שמגלה כמה טילי פטריוט שוגרו לעבר טילי הסקאד העירקיים וכמה אזרחים ישראלים הזריקו לעצמם אטרופין
עידן יוסף
דן כנר, מלאכי חזקיה, איריס לביא, צבי סלטון ודן עופרי פרשו לפנסיה, ובהחלטה מעוררת מחלוקת הוחלט לשבץ במקומם את עורכי החדשות שאינם מקצועיים לקריין את מהדורות הלילה    עורכים וקריינים נגד הנהלת התאגיד: "פשיטת רגל"    מיוחד ליום העברית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il