X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הרש"פ וחמאס סיכמו על עריכת בחירות בהדרגה לפרלמנט, הנשיאות והמל"פ בדרך להסכמה לאומית. המהלך נועד לאותת לממשל החדש בארה"ב על נכונותן לרענן את ההנהגה ולבנות משטר של מוסדות, אולם,מחמוד עבאס חושש מהשתלטות חמאס על הגדה והוא משאיר פתחי יציאה בתהליך הבחירות כדי שיוכל לברוח ממנו
▪  ▪  ▪
בחירות בשטחים [צילום: מג'די מוחמד/AP]

בשבועות האחרונים גבר הלחץ של פקידים בממשל ביידן החדש על בכירים ברש"פ לקיים בחירות בשטחים בהקדם האפשרי, המסר שהועבר ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס היה פשוט: הנשיא החדש ג'ו ביידן רוצה לראות תהליך דמוקרטי שבו מוזרם דם חדש להנהגה הפלשתינית, גו' ביידן רוצה לראות משטר פלשתיני חדש הבנוי על מוסדות, מבחינתו, כך הובהר למחמוד עבאס, זהו תנאי למחוות אמריקניות כלפי הרש"פ, כלומר: חידוש הסיוע הכספי לרש"פ ולאונרא, העברת הקונסוליה האמריקנית למזרח ירושלים,חידוש המשא-ומתן המדיני ועוד תלוי בעריכת הבחירות.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס קלט מהר את המסר, גם האיחוד האירופי העביר דרישה דומה והתנה את חידוש הסיוע הכספי לרש"פ בעריכת תהליך דמוקרטי של בחירות, למרות שמחמוד עבאס איננו מעוניין בבחירות הוא איננו יכול להתעלם מהלחץ האמריקני והאירופי והוא חייב לשחק את המשחק.
מחמוד עבאס נמצא בתפקיד יו"ר הרש"פ מאז 2005 לאחר שניצח בבחירות לנשיאות לאחר מותו של יאסר ערפאת, הוא התאהב בכיסא ובמנעמי השלטון, הוא איננו ממהר לוותר על "הפרה החולבת" הנקראת רשות פלשתינית,בכירים בפתח מעריכים כי הוא ישחק את המשחק מול הממשל החדש והאיחוד האירופי ותוך כדי תנועה הוא ימצא כבר את הדרך לטרפד את הבחירות.
גם ארגון חמאס קורא את המציאות החדשה ואיננו רוצה להישאר מחוץ למשחק "הדמוקרטי" הפלשתיני, חמאס מחכה זמן רב להכרה אמריקנית וללגיטימציה בינלאומית,הוא רוצה להראות לממשל ביידן כי הוא איננו ארגון טרור אלא חלק "לגיטימי" של המערכת הפוליטית הפלשתינית, הוא לא יתן לרש"פ להאשים אותו בטרפוד הבחירות, לכן עשה מנהיג חמאס אסמעיל הניה מהלך מפתיע והודיע כי הוא מסכים לתנאיו של מחמוד עבאס לעריכת הבחירות, דהיינו, תחילה בחירות לפרלמנט ואחר כך בדירוג בחירות לפרלמנט ולמל"פ.
לארגון חמאס יש גם סיבה נוספת להסכים למהלך, אין לו עד כה שום הישג מול ישראל, דרך הטרור לא הובילה אותו לשום הישג מדיני, בחמאס זוכרים בערגה את הנצחון הגדול ב-2006 בבחירות לפרלמנט הפלשתיני ורוצים לחזור על ההישג במיוחד לאור העובדה שמחמוד עבאס פיזר לפני שנתיים בצו נשיאותי את הפרלמנט, בגלל שלחמאס היה בו רוב קולות, והעביר את סמכויותיו למועצה המרכזית של אש"פ. נראה כי שני הצדדים צועדים הצהרתית לכיוון בחירות בשטחים אך במקביל מתכוננים ל"משחק האשמות" ((BLAME GAME ייתכן שבשלב כלשהו יגררו גם את ישראל לקלחת ויאשימו אותה כי היא פועלת להכשיל את הבחירות.
בינתיים, הרש"פ וחמאס הסכימו ביניהן להתקדם על-פי ההבנות שהושגו במפגש איסטנבול ועל-פי גורמים ברש"פ,לוח הזמנים נראה כעת כלהלן: עד ה-20 בחודש יפרסם מחמוד עבאס צו נשיאותי הקובע את מועדי הבחירות לפרלמנט, הנשיאות והמל"פ,הוא כנראה יעשה זאת בעיתוי סמוך לכניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן, הבחירות יתקיימו בדירוג, תחילה הבחירות לפרלמנט ואחריהן הנשיאות והמל"פ, כל התהליך הזה אמור להסתיים בתוך תקופה של 6 חודשים. בחודש הבא יסעו נציגי כל הפלגים הפלשתינים לקהיר לפגישה בנושא הבחירות עם ראשי המודיעין המצרי.
לדברי גורמים בפתח, התאריך המשוער לשלב הראשון, דהיינו הבחירות לפרלמנט, הוא חודש מאי הבא, לאחר צום רמדאן. גורמים בפתח טוענים כי מחמוד עבאס שוקל להריץ את תנועת פתח ברשימה משותפת עם חמאס לבחירות לפרלמנט כשיחסי הכוחות ביניהן קבועים מראש,בפועל יהווה המהלך אקט של שותפות שלטונית אך תנועת פתח תשמור על הבכורה ומחמוד עבאס ישמור על מעמדו.
בכיר פתח מרוואן ברגותי, המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי, מתכוון להתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ מתוך הכלא, ידידו מוחמד דחלאן אמור לתמוך בו מבחוץ, אך מחמוד עבאס יעשה הכל כדי למנוע זאת בדיוק כפי שטירפד את שחרורו במסגרת "עסקת שליט" ב-2011. גורמים בכירים בפתח מטילים ספק גדול בכך שמהלך הבחירות יצא אל הפועל, "כבר היינו בסרט הזה כמה פעמים" אומר גורם בכיר בפתח, "אין שום סיכוי שמחמוד עבאס יתן לתנועת חמאס דריסת רגל בגדה אחרי שהיא זרקה את הרש"פ מרצועת עזה בכוח הנשק ב-2007".
ראש המודיעין הכללי הפלשתיני מאג'ד פרג' מתנגד לבחירות מחשש שחמאס תנצח בהן ותשתלט על הגדה, גם ירדן העבירה אזהרה למחמוד עבאס לפני כמה חודשים שלא יכנס להרפתקת הבחירות שעלולה לסכן את שלטונו בגדה ולאפשר את עליית חמאס לשלטון. הפופלולריות של תנועת פתח ברחוב הפלשתיני נמצאת בשפל המדרגה בגלל השחיתות של בכירי הרש"פ.
מתיחת תהליך הבחירות על פני מספר חודשים ודיונים מכינים לקראתו בשטחים ובמצרים, נותנת אפשרות לכמה "תחנות יציאה" מהתהליך בתירוצים שונים, בינתיים מחמוד עבאס יכול לטעון בפני הממשל החדש כי הוא התחיל בתהליך ולנסות כבר עכשיו לזכות בבונוסים האמריקנים, הטקטיקה הזו משרתת גם את חמאס, אולם אין שום סיבה נראית לעין שדווקא עתה הסכימו הרש"פ וחמאס ברצינות ללכת לבחירות, יותר סביר שמדובר באקט משותף של אחיזת עיניים, לבוא כביכול לקראת הממשל החדש בארה"ב ואח"כ להשתמט באופן מתוחכם מתהליך הבחירות, לשני הצדדים יש ניסיון ארוך בכך.
העמדה הישראלית
ישראל שומרת בינתיים על שתיקה ואיננה מתערבת, מבחינתה מדובר בנושא פנים פלשתיני והיא איננה רוצה לשחק לידי הפלשתינים ולהצטייר כמי שמטרפדת את התהליך הנמצא רק בראשיתו בשלב הזה. ב-2006 נכנע ראש הממשלה אריאל שרון ללחצים של ממשל בוש והסכים כי תושבי מזרח ירושלים ישתתפו בבחירות, התהליך יצא לדרך וחמאס הביסה את פתח בבחירות.
הסכמי אוסלו אוסרים על השתתפות תנועות וארגוני טרור בבחירות, מאז ניצחונה בבחירות לפרלמנט הקימה חמאס ברצועת עזה בסיס טרור ענק עם תעשיית נשק רקטי ופיתוח אמצעי לחימה הקשורה בעבותות לאירן, אותו היא מבססת באופן יומי והוא מסכן את ביטחונה של ישראל.
ניצחון של חמאס בבחירות לפרלמנט יחזק גם את כוחן של אירן וטורקיה בשטחי הגדה,עריכת בחירות בשטחים היא חלק חשוב מהסכמי אוסלו ומהתהליך הדמוקרטי לבחירות הנהגה ומסודות שלטון פלשתינים, אולם אסור לאפשר לתנועת טרור כמו חמאס להשתתף בהן, נקודה נוספת קשורה לנושא ירושלים, השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות תכרסם במעמדה של ירושלים כבירת ישראל, מעמד שקיבל לגיטימציה מממשל טראמפ, אסור לישראל להסכים לשום צעד שיכרסם במעמדה במזרח ירושלים ואסור לה להתפשר בנושא הביטחוני.

תאריך:  12/01/2021   |   עודכן:  12/01/2021
+מעבר קלנדיה: פלשתיני חשוד בניסיון לדקור מאבטח במברג
19:17 12/01/21  |  עידן יוסף

במעבר הרגלי של מעבר קלנדיה, התפרע תושב שכם (51), שלף מברג וניסה לדקור מאבטח. אין נפגעים באירוע. החשוד נעצר והועבר לחקירה בכוחות הביטחון, נסיבות האירוע בבדיקה.

+גנץ: מברך על סגירת המעגל בפסיקה נגד ג'נין ג'נין
10:36 12/01/21  |  איציק וולף

שר הביטחון, בני גנץ, הגיב על פסיקת בית המשפט שאסרה להקרין בישראל את הסרט ג'נין ג'נין ואמר כי כמי שפיקד על צה"ל ועומד בראש מערכת הביטחון הוא יודע היטב שחיילינו מקפידים על טוהר הנשק ועושים אולי יותר מכל צבא אחר כדי למנוע הרג חפים מפשע.
"כרמטכ"ל וגם כשר ביטחון תמכתי במאבקם של לוחמי חומת מגן להוצאת הצדק אודות הסרט ג'נין ג'נין, ואני מברך על סגירת המעגל שהגיעה בפסיקת בית המשפט", אמר.

+לפיד: איסור הקרנת ג'נין ג'נין - תיקון עוול כלפי הלוחמים
08:14 12/01/21  |  איציק וולף

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, ברך על פסיקת בית המשפט שתאסור את הקרנת ״ג׳נין ג׳נין״ בישראל. "זהו תיקון של עוול נורא כלפי הלוחמים והוכחה לכך שחופש הביטוי אינו יכול לשמש כהגנה לשקרים מתועבים", אמר.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתמר לוין
מוחמד בכרי יפצה ב-175,000 שקל את סא"ל ניסים מגנאג'י, אחד מלוחמי צה"ל המופיעים בסרטו השקרי על אירועי מבצע "חומת מגן"    השופטת הלית סילש דחתה את טענתו של בכרי להתיישנות התביעה וקבעה שהוא פעל בחוסר תום לב - החל מאי-בדיקת הראיונות, דרך הכללת שקרים במזיד וכלה בהימנעות מתיקון הסרט לאחר פסיקת בית המשפט העליון
עידן יוסף
מועצת התכנון העליונה צפויה להסדיר בשבוע הבא מאות בתים לא חוקיים שבנתה הרשות הפלשתינית על מאות דונמים בשטחי C    תנועת רגבים: "הרשות הפלשתינית משתלטת על השטח, ואז מקבלת אישור ישראלי"    פורום ההתיישבות הצעירה: "ראש הממשלה ממשיך לירוק בפרצופם של המתיישבים"
יוני בן-מנחם
בחמאס נמשך תהליך הבחירות הפנימייות והוא אמור להגיע לשיאו בחודש מרס שבו יבחר יו"ר הלשכה המדינית של התנועה. על התפקיד מתמודדים אסמעיל הניה הנאמן לאירן וח'אלד משעל הנאמן לקטר וטורקיה, התוצאות יקבעו אם מרכז קבלת ההחלטות של התנועה ישאר ברצועת עזה או יעבור לחו"ל
עידן יוסף
פעיל השמאל הרדיקלי, ממקימי ארגון תעאיוש המסייע לפלשתינים בדרום הר חברון, מת ממחלת הסרטן    מותו - במהלך המשפט המתנהל נגדו בחשד שמסר לרשות הפלשתינית מידע על פלשתינים המנסים למכור קרקעות ליהודים    עבר הורשע בכמה עבירות בהן מעשה סדום בקטין
קובי מיכאל, יוחנן צורף
13 ארגונים השתתפו בתרגיל בסוף דצמבר, שמטרתו העיקרית הייתה לאותת - גם לאוכלוסייה המקומית, גם לישראל וגם למצרים - שהארגון עודנו רלוונטי    אבל זה גם היה ביטוי לחולשתו המתמשכת של חמאס מול האוכלוסייה המקומית, ולסיכוי לנצל אותה לצורך הרגעה ממושכת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il