X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ וקושניר יצרו הליך משלהם [צילום: אלכס ברנדון, AP]
דאוד. משווק את קרבתו לטראמפ [צילום: ריצ'רד דרו, AP]
אחד מפורעי הקפיטול מבקש חנינה, 16.1.21 / MSNBC
המרוץ בימים האחרונים לכהונתו של הנשיא

למכירה: שתדלנות לקבלת חנינה מטראמפ

ניו-יורק טיימס חושף: מקורבים לטראמפ גובים רבבות דולרים תמורת סיוע בנסיונות להשיג חנינה הפעילות חוקית ואין כל ראיה שהוצאה תמורה כלשהי לטראמפ עצמו, אך היא נוגדת את עקרון היסוד של משרד המשפטים: לכל הפחות מראית עין של שוויון בתהליך
▪  ▪  ▪

שוק יוקרתי של שתדלנות לקבלת חנינה מן הנשיא דונלד טראמפ בימים האחרונים לכהונתו נחשף בידי ניו-יורק טיימס (17.1.21), המדווח שכמה מבעלי בריתו גובים מעבריינים ומקורביהם עשרות אלפי דולרים תמורת שירותיהם. במובן זה, הימים האחרונים של ממשל טראמפ מאפיינים את ארבע שנותיו: הן את הסחר-מכר בגישה אליו והן את גישתו הבלתי-שגרתית של הנשיא לחנינות ולהמתקת עונשים, בהן השתמש כדי לתגמל בעלי ברית פוליטיים ומקורבים אישיים.
אחד מהם הוא ברט טולמן, תובע פדרלי לשעבר שהיה יועץ לבית הלבן בנוגע לחנינות, ובשבועות האחרונים גובה רבבות דולרים ואולי יותר תמורת נסיונו לשכנע את הבית הלבן להעניק חנינה לבנו של סנאטור לשעבר ממדינת ארקנסו, למייסד של רשת הסמים האינטרנטית "דרך המשי" ולאשת חברה ממנהטן שהודתה בהונאה.
ג'ון דאוד, שהיה עורך דינו האישי של טראמפ, משווק את עצמו לעבריינים מורשעים כמי שיכול להבטיח חנינות בזכות הקשר הקרוב שלו לנשיא. הוא קיבל רבבות דולרים מעבריין עשיר, ויעץ לו וללקוחות פוטנציאליים אחרים לנצל את כעסו של טראמפ על מערכת המשפט. יועץ בכיר לשעבר לקמפיין טראמפ קיבל 50,000 דולר כדי לנסות להשיג חנינה לג'ון קריאקו, סוכן CIA לשעבר שהורשע בהדלפת מסמכים מסווגים, ויקבל בונוס באותו סכום אם יצליח. במקביל נמסר לקריאקו, כי פרקליטו הנוכחי של טראמפ, רודי ג'וליאני, יוכל לסייע לו תמורת 2 מיליון דולר. הוא דחה את ההצעה, ומקורב אליו דיווח ל-FBI על ההצעה; ג'וליאני מכחיש.
במקביל, קיימת האפשרות שטראמפ יעניק חנינה לילדיו, לחתנו ג'ארד קושניר, לג'וליאני ואולי אפילו לעצמו. מומחים משפטיים אומרים, שהן חנינות כאלו והן השתדלנות בשכר עומדות בניגוד לנוהלי החנינות של משרד המשפטים. "זוהי הפרה של הכלל הבסיסי לפיו הליך החנינות לכל הפחות צריך להיראות שוויוני", אומרת מרגרט לאב, שניהלה את מחלקת החנינות במשרד בשנים 1997-1990.
התקדים הדומה ביותר שייך לביל קלינטון, אשר בימים האחרונים לכהונתו העניק 170 חנינות, כולל למי ששילמו מאות אלפי דולרים למשפחתו ולמקורביו. אבל אפילו קלינטון העניק את החנינות בעיקר למי שעברו את התהליך המקיף של משרד המשפטים. טראמפ עקף את התהליך הזה יותר מכל נשיא אחר, ויצר בפועל תהליך בבית הלבן בו לקושניר יש השפעה ניכרת, ותוך הסתמכות רבה על יועצים חיצוניים כמו טולמן.

הלקוח: סוחר סמים גדול
שלאפ. מסייע לתורם משמעותי [צילום: ג'ון לוכר, AP]

הטיימס מציין, כי הליך החנינות כפוף למעט מאוד נהלים והליכי גילוי, ואין שום דבר בלתי חוקי בכך שמקורבי טראמפ מקבלים תשלום תמורת שירותיהם. אין כל הוכחה לכך שהוצעה תמורה כלשהי לטראמפ עצמו, מה שכמובן היה מהווה עבירת שוחד.
גם בין מי שיש להם מקורות או קשרים לנסות לקבל חנינה מטראמפ, יש האומרים שחנינות צריכות להינתן ליותר אנשים. טים הצ'ינסון, שהיה חבר קונגרס בשנים 2003-1993, שילם לטולמן 10,000 דולר בניסיון להשיג חנינה לבנו, ג'רמי הצ'ינסון, לשעבר חבר בבית המחוקקים של ארקנסו, אשר הודה בשנת 2019 בקבלת שוחד ועבירות מס. לדבריו, התשלום היה רק בעד שתדלנות; "יש רבים הראויים לרחמים ואני מקווה שהנשיא ינקוט בגישה רחבה במתן החנינות וההקלות", הוא אומר.
טולמן היה תומך בולט ברפורמת הענישה שקידמו טראמפ וקושניר, והפך למעורב בולט בנושא; בין היתר הוא טיפל בחנינה שהעניק טראמפ למחותנו, צ'רלס קושניר. טולמן עצמו מציין באתר האינטרנט שלו שהוא סייע להשיג חנינות לשלושה לקוחות; הבית הלבן אומר שהוא היה מעורב גם בענייניהם של אנשים פחות מקושרים, וטולמן אומר שאת חלקם ייצג חינם. על-פי דיווחיו של טולמן, הוא קיבל 20,000 דולר כדי לנסות להשיג חנינה לדינה ויין-רייס, שהודתה ב-2011 בניסיון למרמה וריצתה שלוש שנות מאסר. הוא גם קיבל 22,500 דולר תמורת פעילותו למען סוחר הסמים רוס אולבריכט, אשר נדון ב-2015 למאסר עולם.
אחד השתדלנים הקרובים ביותר לטראמפ וממשלו הוא מאט שלאפ, אותו מינה טראמפ בחודש שעבר למועצת ספריית הקונגרס. הוא פועל מזה שבועות למתן חנינה לפרקר פטיט, תורם משמעותי למפלגה הרפובליקנית, שהיה הגזבר של קמפיין טראמפ בג'ורג'יה ב-2016 והורשע לפני חודשיים בעבירות ניירות ערך. שתדלן אחר המפרסם את קשריו עם טראמפ הוא מארק קוואן, הפועל עבור ניקי לאם-דייוויס, שהודתה באוגוסט בחלקה בתוכנית להשפיע על ממשלת טראמפ לטובתם של בעלי אינטרסים מסין ומלזיה.

רוצה אקדח ופנסיה
וולטרס. עדיין מחכה [צילום: ריצ'רד דרו, AP]

הטיימס מתאר בהרחבה את פעילותו של דאוד, אשר מיד לאחר שהפסיק לייצג את טראמפ ב-2018 החל לשווק את עצמו בתחום החנינות, כמי שמקורב לטראמפ וליועציו הבכירים ובהם קושניר. הוא המשיך לייעץ לטראמפ בצורה בלתי רשמית, ואמר ללקוחות אפשריים שטראמפ צפוי לבחון בחיוב בקשות חנינה של מי שנחקרו בידי התביעה הפדרלית במנהטן או נפגעו מהדלפות של ה-FBI.
בין היתר, דאוד ייצג את ויליאם וולטרס, איל הימורים מלאס וגאס, אשר הורשע בשימוש במידע פנים. דאוד הבטיח שישיג לו חנינה בקרוב, תוך ניצול קשריו בבית הלבן והעובדה שהוא נחקר בידי ה-FBI והועמד לדין במנהטן. וולטרס שילם לדאוד עשרות אלפי דולרים, אך החנינה טרם ניתנה. דאוד הכחיש שהוא התגאה באוזני מאן דהוא בקשריו עם טראמפ וסירב לענות על שאלות נוספות.
קארן ג'יורנו ניהלה את קמפיין הבחירות המקדימות של טראמפ בפלורידה ב-2016 ולאחר מכן פעלה בבחירות לנשיאות. בשנת 2018 היא נפגשה עם קריאקו, אשר הודה ב-2012 בחשיפת שמו של סוכן CIA וריצה 30 חודשי מאסר. קריאקו טען שהוטעה בידי הממשל וביקש חנינה כדי שיוכל לשאת אקדח ולקבל פנסיה מסוכנות הביון.
לדברי קריאקו, ג'יורנו וג'ורג' ג'יוקוס, שהיה גם הוא בכיר בקמפיין טראמפ, הבטיחו שיש להם גישה ישירה לנשיא; ג'יונרו מכחישה את הדברים. מכל מקום, היא קיבלה 50,000 דולר והבטחה להכפלת הסכום אם מאמציה יעלו יפה. לדבריה, היא לא שוחחה במישרין עם טראמפ על הנושא ולא ביקשה חנינה מאיש בממשל, אלא ניסתה "לקשר את הנקודות" בין האנשים והשיטות שהיו מעורבים במקרה של קריאקו לבין אלו שהיו מעורבים בחקירת הפרשה הרוסית.
עוד טוען קריאקו, כי אשתקד נפגש במלון טראמפ בוושינגטון עם ג'וליאני ואחד מעמיתיו בנושא אחר, והעלה את נושא החנינה. כאשר ג'וליאני הלך לשירותים, אותו עמית אמר לו שג'וליאני יוכל לסייע תמורת 2 מיליון דולר. "צחקתי. 2 מיליון דולר? אתה רציני? אפילו אם היו לי 2 מיליון דולר, לא הייתי מוציא אותם כדי לקבל פנסיה של 700,000 דולר", הוא מספר. קריאקו לא המשיך את השיחה, אך בשנה שעברה סיפר עליה לרוברט מק'לין, מי שחשף בשעתו שחיתות במינהל הבטיחות בתחבורה, והלה דיווח ל-FBI; שניהם לא שמעו דבר לאחר מכן. ג'וליאני אומר בתגובה, כי לא זוכר שנפגש עם קריאקו ואיש מעמיתיו לא היה מציע את שירותיו בנוגע לחנינה, שכן הוא הבהיר שלא יטפל בנושא זה בעודו מייצג את טראמפ.

תאריך:  18/01/21   |   עודכן:  18/01/21
+פומפאו מקבע את טראמפ
18:22 18/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

וושינגטון פוסט מנתח את הפעולות הרבות והמשמעותיות של שר החוץ היוצא וקובע: מטרתו היא להקשות על ביידן לשנות את מדיניותו של קודמו

מדיניות החוץ האמריקנית, 13.1.21 / בלומברג
פומפאו. גם שיקולים פוליטיים? [צילום: ג'ון בייזמור, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למכירה: שתדלנות לקבלת חנינה מטראמפ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל טראמפ
אדי כהן
ג'ארד קושניר, שליחו ויועצו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ שתרם תרומה מכרעת להסכמי השלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן, היה הרוח החיה מאחורי ההסכם שהביא לאחרונה לסיום הסכסוך הממושך בין סעודיה לקטר
איתמר לוין
לדונלד טראמפ יש השפעה שלילית עצומה על עשרות מיליונים, העלולה להימשך לאורך זמן – אם כי אולי ראשי הרפובליקנים מתחילים להשתחרר ממנו    לא בטוח שיש תועלת בהליכים נגדו; העונש האמיתי מבחינתו היה הסילוק מטוויטר    מה צריכה ארה"ב לשנות והאם מה שקרה בוושינגטון עלול לקרות גם בירושלים
רפי לאופרט
המהלך של טראמפ שקרא לתומכיו להפגין מול הקונגרס נגד "גניבת הבחירות" והתפרש כקריאה לעלות על הקונגרס במובן הפיסי של המילים היה שגוי. באותה מידה ההתייחסות לאירועים בקונגרס ב-7.1.2021 (ההצבעה על אישור בחירת ביידן לנשיא) כאל ניסיון הפיכה, היא בגדר "סיפורי אלף לילה ולילה". המהפך השלטוני המלא בארה"ב -כשל מובהק של הרפובליקנים - יחייב את ממשלת ישראל החדשה, אחרי בחירות 23.3.2021, לחשבון נפש חדש ומקיף בכל נושאי מדיניות החוץ והביטחון הלאומי
איתמר לוין
הוא לא יתפטר, אין סיכוי של ממש להפעלת התיקון ה-25 ואין רוב בסנאט להדחתו    הסיבה העיקרית: הרפובליקנים השוקלים להתמודד ב-2024 רוצים לקבל בירושה את תומכיו של טראמפ    כל שנותר לאמריקנים הוא לקוות שלא יקרה משהו ממש רע ב-11 הימים שנותרו
מירב ארד
בטוויטר צייניו כי החשבון נסגר בשל סיכון להמשך ההסתה לאלימות    טראמפ תקף מהחשבון הנשיאותי: " טוויטר מונעת את חופש הביטוי. לא ישתיקו אותנו"    הצהיר כי הוא בוחן בניית פלטרפורמה חדשה בקרוב    ננסי פלוסי הורתה להמשיך בתהליך ההדחה של טראמפ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il