X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הרכבת של הרמן גרינג / Mark Felton Productions
קרוב לטריטוריה של "העיתונאי והרוצח"

האיש של גרינג בפריז

ניו-יורק טיימס סוקר את ספרו של ההיסטוריון ג'ונתן פטרופולוס על ברונו לוהסה, שודד האמנות של האיש מספר שתיים בגרמניה הנאצית
▪  ▪  ▪
קטלוג היצירות ששדד הרמן גרינג [צילום: ז'ק ברינון, AP]

בסוף שנות ה-90 כבר מתו או חיו בצנעה רוב המומחים שסייעו לנאצים לשדוד את רכושם של יהודי אירופה. אבל לא ברונו לוהסה, סוכן האמנות של הרמן גרינג, מפקד חיל-האוויר וזמן רב האיש מספר שתיים בגרמניה הנאצית. בשנת 1998 פגש אותו במינכן ההיסטוריון האמריקני פרופ' ג'ונתן פטרופולוס, ובתשע השנים הבאות הם נפגשו למעלה מ-25 פעמים.
בפגישות אלו נהג לוהסה להוציא קופסה של תמונות ומזכרות, ואפשר לפטרופולוס לעמוד מאחורי כתפו ולהציג לו שאלות. כאשר מת בשנת 2007 בגיל 96, הוא הוריש את הקופסה לפטרופולוס, אשר השתמש בה כחומר לספרו "האיש של גרינג בפריז" המתפרסם החודש. כל קשר בין מלומד לבין נאצי לשעבר הוא מורכב, מציין ניו-יורק טיימס, וגם כאן: פטרופולוס כותב שאין לו שום כוונה לטהר את לוהסה, ובמקביל מודה שנכבש בקסמו של לוהסה ונהנה מהפגישות איתו. הוא מסביר, כי יש חשיבות בפרסום שיחותיו עם לוהסה, משום שכמו רוב הנאצים הבלתי-בכירים – כמעט אין כל תיעוד של שודדי האמנות מאז סוף שנות ה-40.
מחקרה פורץ הדרך של לין ניקולס משנת 1994 על שוד האמנות בידי הנאצים, מציב את לוהסה כאחד מכמה סוכנים שעבדו בפריז עבור הס"ס, שתפקידם היה "להחליף" אמנות מודרנית – לה הנאצים בזו – ביצירות קלאסיות אותן העריכו. פטרופולוס אומר כי לוהסה היה אחד מהלווינים המרכזיים שסבבו סביב גרינג. לדבריו, לוהסה לא רק מילא תפקיד מרכזי בשוד עבור גרינג, אלא גנב יצירות רבות גם לעצמו ואת חלקן החביא עד מותו. לוהסה היה מעורב אישית בריקון בתיהם של יהודים והתגאה באוזני קצין גרמני בכך שהיכה יהודי למוות במו ידיו.
בשנות ה-50 חזר לוהסה לפעול בתחום האמנות במינכן, בעיקר מול אנשי אמונו בגרמניה ובשווייץ. מעגלים אלו לעיתים השתלבו בעולם האמנות הרחב יותר. כך למשל נוצרו יחסים מורכבים בין לוהסה לבין תאודור רוסו, שהיה קצין ביחידה שחקרה את שוד האמנות ולאחר מכן סגן מנהל מוזאון המטרופוליטן בניו-יורק; השניים התכתבו במשך 25 שנה. אין כל ראיה לכך ש-רוסו רכש יצירה כלשהי מ-לוהסה, אך ברור שהם התיידדו.
פטרופולוס מתאר בהרחבה את רשת הקשרים שחיברו סוחרים נאצים לשעבר לעשרות פעילים אחרים בשוק האמנות. התפנית בעלילה התרחשה בשנת 2000, כאשר הוא מצא את עצמו באותה רשת. פטרופולוס היה מעורב בחיפוש אחרי "פיסארו של פישר" – ציור של רחוב פריזאי פרי מכחולו של קמי פיסארו, אשר נגנב מביתה של משפחה יהודית וינאית ונמכר במכירה פומבית ב-1940. היורשים חשדו שקיים קשר בין לוהסה לבין היצירה, התקשרו אל פטרופולוס וביקשו את עזרתו. בסיועו של הסוחר פיטר גרייברט, עמית לשעבר של לוהסה. הוא מצא אותה בבעלותה של קרן נאמנות בליכטנשטיין – ולהפתעתו גילה שהקרן שייכת ללא אחר מאשר לוהסה; לא ברור כיצד הציור הגיע לידיו.
היורשים טענו, כי פטרופולוס סחט מהם עמלה ואחוזים מתמורת מכירתו של הציור. הוא מעולם לא הואשם, אך התפטר מתפקידו כמנהל המרכז ללימודי שואה, רצח עם וזכויות אדם באוניברסיטת קלמרון-מק'קנה. הוא ממשיך ללמד בה היסטוריה אירופית, מודה שלא היה צריך להתערב וטוען שלא קיבל אף פרוטה באירוע זה. "ניסיתי לעזור, אבל הדברים התגלגלו כפי שהתגלגלו", הוא כותב.
פרק זה, אומר הטיימס, מגיע לטריטוריה אותה כינתה הסופרת ג'אנט מלקולם "העיתונאי והרוצח": ההשלכות האתיות של מצב בו הכותב מתקרב מדי למקור. מאחר שפטרופולוס נפל במלכודת זו, ספרו מורכב יותר לקריאה ומעלה שאלות בנוגע לאמינותו של עולם האמנות בכלל. "האתגר האתי הגדול ביותר מבחינתי נבע מהתחושה ההדדית של ידידות מסוימת ביחסי עם לוהסה", הוא כותב. "אמרתי לו בצורה הברורה ביותר שלדעתי מה שעשה במלחמה היה ראוי לגנאי ובשום פנים איני תומך במעשיו. נראה שההצהרה הזאת לא הפריעה לו; למעשה, היא גרמה לו לחייך".

תאריך:  21/01/21   |   עודכן:  21/01/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
אודי לבל
קיים חשש שהפולמוס סביב זהותו של יו"ר "יד ושם" מסמן את זליגת שיח השואה למצב הקהילתיות בו מצוי מזה מספר עשורים הזיכרון הקולקטיבי הישראלי לגבי הסוגיות הצבאיות וההקרבה, המתאפיין באי-הסכמה לגבי שפה, נרטיב, ופרשנות ביחס לעבר הישראלי. יש לקוות שמדינת ישראל - האמורה לשמש כסוכן המרכזי כנגד פוליטיזציית זיכרון השואה - לא תקדם מגמה זו בעצמה
יהודה קונפורטס
משרד האוצר והמשרד לשוויון חברתי מנהלים מאבקים תחת מי מהם תהיה הרשות לזכויות ניצולי השואה, עקב ההעברה המסורבלת של משאבי המחשוב    אלא שאלה שעלולים להיפגע מכך הם הניצולים הקשישים
איתמר לוין
ניצולת השואה טובי לוי כותבת בניו-יורק טיימס על אובדן הזדמנויות לספר את סיפורה בגלל הקורונה - ומדגישה את ההבדל העצום בין המגיפה לבין השואה
פרופ' דן מכמן
השואה, הבנת מקורותיה, הנצחת זכרונה ופעולותיו של יד ושם    התקלות החמורות במאמרו של ד"ר חנן שי, המבוסס על שמועות ואנקדוטות במקום על עובדות
חנן שי
מהדיון הציבורי בסוגיית מחליפו של מנהל יד ושם עולה שהשואה אינה מוצגת יותר במוסד כתופעה ייחודית וכמימוש הנורא ביותר של האנטישמיות, אלא כפשע נגד האנושות העלול לשוב ולהתרחש בכל חברה שערכיה אינם ליברלים, ובכלל זה ישראל. בכך משווק המוסד שנועד להנציח את זכר השואה וקורבנותיה את ערכי הליברליזם האירופי שסללו את הדרך לפשע שאין לו אח ורע בהיסטוריה העולמית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il