X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המטרו יביא, כפי שהביאו "נתיבי איילון", לבוקה ומבולקה תחבורותית והצטופפות בלתי נסבלת של ערב רב של רכבות כבדות, קלות, אוטובוסים ומטרו
▪  ▪  ▪
רגב. צודקת [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]

בשנת 1986, כעיתונאי צעיר, נפגשתי עם המנכ"ל דאז של "נתיבי איילון", איש כריזמטי ואושיה מובילה בתחום התחבורה. באותו העת נפתחו המקטעים הראשונים של הכביש שנחשב בעיני כל לפתרון תחבורתי עתידי אולטימטיבי, בו יוכלו נהגי שנות ה-2000. לנסוע בכביש רחב, פתוח ומהיר, ולחצות 24/7 את גוש-דן מצפון לדרום תוך דקות נסיעה מעטות.
לאחר ראיון ממצה, בו הציג לפני בין היתר מחלפים שהזכירו את אמריקה במיטבה, שאלתי את המנכ"ל בהיסוס מה, שהרי אינני מומחה כמוהו, האם אינו חושש מהתרחיש בו ייווצרו בעתיד פקקים אינסופיים, שהרי התנועה תתקבץ אליו מכל רחבי המטרופולין, והאם לא היה נכון להשקיע הרבה יותר בתחבורה ציבורית טובה בגוש-דן?
המנכ"ל התבונן בי במבט בוחן, ואחר כך פלט לעברי את המשפט הבא: "תרשום: כולנו נזכה להגיע באמצעות הכביש הזה מהרצליה לבת ים תוך 15-20 דקות, ובכל שעה משעות היום".
ב-35 השנה שחלפו מאז, זרמו מיליוני כלי רכב ב"נתיבי איילון", שהפך מ"כביש מטרופוליטני מהיר" לכביש העמוס ביותר במדינה למלוא אורכו, על פניי עשרות קילומטרים, ממחלף שפיים בצפון ועד קיבוץ גלויות בדרום. מידי מספר שנים מוסיפים לו עוד נתיב ועוד נתיב, אולם לשווא, כולנו מכירים אותו כ"כביש הפקקים".
נזכרתי באותו ראיון, כשבמהלך החודשים האחרונים התפתח דיון ציבורי ותקשורתי סוער סביב תוכנית המטרו. אודה על האמת: בדרך כלל אינני מחזיק מי יודע מה מדבריה של שרת התחבורה מירי רגב, אולם דווקא אמירה שלה שעוררה תגובות שליליות רבות, הן בתקשורת והן בציבור הרחב, כשדיברה נגד תוכנית המטרו ובעד השקעת אותם 150 מיליארדים בחיבור הפריפריה למרכז, נשמעת לי הגיונית בעליל.
נזק כלכלי עצום
מעבר להשקעה הבלתי סבירה, ובמיוחד לאחר המשבר הכלכלי העמוק של מגיפת הקורונה, נראית תוכנית המטרו מבחינות רבות "תוכנית האתמול" ולא "תוכנית המחר".
ראשית, המטרו יביא, כפי שהביאו "נתיבי איילון", לבוקה ומבולקה תחבורותית והצטופפות בלתי נסבלת של ערב רב של רכבות כבדות, קלות, אוטובוסים ומטרו, במטרופולין שעתיד להכפיל את עצמו ולמנות בעוד 30 שנה כ-14-12 מיליון ישראלים שיתגוררו בין נתניה לאשדוד. שנית, זמן הביצוע של המטרו, שייארך כ-30-20 שנה לפחות, יגרום לא רק לקטסטרופה תחבורתית, אלא גם לנזק כלכלי עצום למשק ישראלי, מעבר לעלות הקמתו הישירה הנאמדת בכ-150 מיליארד שקלים.
שלישית, על כן, ובעלות נמוכה בהרבה, קידום קווי הרכבת הקלה, בשילוב נת"צים, אוטובוסים קלים ומהירים, מסלולי אופניים וכו', ניתן יהיה בפרק זמן קצר הרבה יותר להקל מאוד על בעיית התחבורה המטרופולין. רביעית, כבר היום ישראלים רבים עובדים מהבית, קל וחומר בעקבות הקורונה, ומספר זה רק יילך ויגדל במרוצת העשורים הקרובים, כך שהזדקקות למטרו תהפוך לפתרון שאבד על הכלח.
חמישית, הדור הבא ישתמש הרבה יותר באמצעים אלקטרוניים על-מנת לבצע קניות, להגיע למשרדי עירוניים או ממשלתיים ופעולות רבות נוספות, מה שיקטין עוד יותר את הצורך במכונית. שישית, וכמובן, המכונית האוטונומית. על-פי כל התחזיות, בעוד 30-20 שנה רוב כלי הרכב במדינת ישראל יעברו ממונעות בבנזין למכונית חשמלית-אוטונומית, מה ישוריד משמעותית את העומס על הכבישים.
על כן, לסיכום, למה שלא נלמד ממקסם השווא של "נתיבי איילון" ונחסוך למשק הישראלי ולכולנו בזבוז משווע של מאות מיליארדים על קטסטרופה תחבורתית שלעומתה יצטיירו הפקקים ב"נתיבי איילון" כמו משחק ילדים?

הכותב הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור.
תאריך:  28/01/2021   |   עודכן:  28/01/2021
+אחיסמך: נהג אוטובוס נדקר בידי נוסע; מצבו קל
15:12 28/01/21  |  עידן יוסף

נהג אוטובוס נדקר ליד אחיסמך בידי נוסע. הנהג נפצע באורח קל ופונה לבית החולים אסף הרופא. הדוקר נמלט. ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית מסר בתגובה: "ברגע שמשרד התחבורה מתעלם מאלימות מילולית, מהר מאוד היא תהפוך לאלימות פיזית. נהגי האוטובוס נמצאים במתקפה תוך סכנת חיים של ממש. בלי חקיקה סדורה שתגדיל את העונשים נגד מפרי החוק, המלחמה הזו תמשיך לגבות קורבנות".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין הקטסטרופה של נתיבי איילון לקטסטרופה של המטרו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
תם המועד האחרון להגשת ההצעות במסגרת הליך המיון המוקדם (PQ) להשתתפות במכרז הזכייני של המיזם    כל הקבוצות מורכבות מחברות בינלאומיות וחברות ישראליות מובילות בתחומן    בשבועות האחרונים החלו עבודות ביצוע להכשרת השטח במספר אתרים לאורך תוואי הקו
עידן יוסף
מפעילי התחבורה הציבורית לא פעלו על דעת עצמם כאשר השביתו את התחבורה הציבורית בבני ברק. ההוראה המפורשת לפגוע בנוסעים תמימים היא הנחיה של צמרת משרד התחבורה, ויש להתלונן נגד ראשי המשרד
עידן יוסף
קווי המפעילים השונים לא פעלו עד הצהריים, והפעילות בלילות תהיה לפי המלצת המשטרה    עיקר הנפגעים: עובדים חיוניים    הנהג שאוטובוסו נשרף: "כרגע אני לא חוזר בכלל לנהוג. אני רוצה לנוח. עברתי טראומה לא קלה, ואין לי חשק לשרת את הנוסעים בבני ברק"
עידן יוסף
3,644 מקרי אלימות גופנית נגד נהגי האוטובוסים בשנת 2020    65% מנהגי האוטובוסים מדווחים על אלימות נגדם    68% מנהגי האוטובוסים מדווחים כי לא חשים ביטחון בתפקידם
עידן יוסף
בשל מגבלת התפוסה בתחבורה הציבורית יתאפשר למפעילים לתגבר את השירות העירוני    התנאים: השארת תדירות האוטובוסים הנגישים ופיזור שעות התגבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il