X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
היציאה ממשבר הקורונה והחזרה לשגרה מעלות שאלות עקרוניות כגון, האם מותר להתנות עבודה או כניסה למקום בחיסון, מה המחיר שהחברה הישראלית תשלם אם יעברו למדיניות של "לחיות לצד הקורונה ולפתוח הכל", ומדוע לא מעמידים למשפט את מפיצי הפייק ניוז בנושא החיסונים
▪  ▪  ▪
שיבואו לראות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

האם אפשר לחייב מורים להתחסן?
600 מורים מרחבי הארץ שכרו עורך דין, ופנו בתלונה לממשלה בטענה כי מנהלי בתי ספר מפעילים עליהם לחץ בלתי סביר כדי לאלץ אותם להתחסן. המתלוננים מציינים כי אותם מנהלי בתי ספר אומנם לא רומזים על נקיטת צעדים ממשיים כגון פיטורים, אבל לטענת אותם מורים, הפניות הדחופות של המנהלים מרמזות על כך.
המורים אינם היחידים. זוהי דוגמה לשאלה עקרונית, מוסרית ובריאותית, שתעלה מן הסתם בחודשים הקרובים: האם יש אפשרות למעסיקים, או לכל גורם אחר, להתנות תעסוקה או כניסה למי שאינו מתחסן או לא לאפשר לו להכנס בכלל. השאלה רלוונטית במיוחד לעובדים שבאים במגע עם אנשים אחרים, כגון מורים, וכאן יכולה לעמוד למבחן שאלת המעסיק או הגורם המתנה, שזכותו לא להכניס אנשים למקומות שהוא אחראי להם, שיש סכנה שידביקו אחרים.
אלו השוללים חקיקה או עיגון בתקנות או תנאים, סבורים כי יש לפעול במישור של שכנוע והסברה, לפיה מי שלא מתחסן, לא מקבל החלטה רק על בריאותו אלא גם לוקח אחריות על בריאותם של אחרים. במקומות עבודה, אם אותו עובד בא במגע עם עובדים רבים אחרים, יכול המעסיק לבודד אותו או לבקש שיישאר בבית.
מה קורה במבני משרדים גדולים, מגדלי רבי קומות, שכבר כיום יש בקרת כניסה על-ידי מדי חום למיניהם? באותם משרדים יש גם בקרה פיסית, שמאפשרת מעבר למשרדים רק לאחר הזדהות ואישור. יכול אותו מנהל בניין לקבוע שהוא לא מכניס לתחומו אנשים שאינם מחוסנים, אלא אם כן הציגו תוצאות בדיקה של קורונה סמוך למועד ההגעה. ויש כמובן עוד הרבה שאלות אתיות, שנצטרך להתמודד איתן. התשובה לכך אינה חד-משמעית, כי בסופו של דבר מדובר בהחלטה אישית של כל אחד. כאשר יופעל מודל הדרכון הירוק נידרש לשאלות אלו, ולראות כיצד זה יתבצע.
לחיות לצד הקורונה, המחיר הקשה
היציאה מהסגר השלישי, נעשית באווירה לא שמחה בכלל, עם תחושת חמיצות. מספר החולים לא ירד, מספר הנפטרים חצה את רף ה-5,000. הדיון למה זה קרה, רלוונטי, אבל לא יסייע למציאת פתרון. השאלה היא מה הלאה. ברור שסגרים אינם משיגים את המטרה, אבל מצד שני כאשר מגיעים למספר חולים מסוים, משתמשים בכלי זה, שהוא לא יותר מאשר, כמו פטיש חמישה קילו שעוצר משהו לזמן מה.
אז מה הפתרון? פרופסור רן בליצר, מנהל מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית וראש הצוות שמיעץ למשרד הבריאות, רמז בראיון לכאן 11, על אפשרות לחשיבה אחרת, שכמובן דורשת החלטה עקרונית וערכית. בליצר, אמר, שיתכן שמקבלי ההחלטות יצטרכו להסתכל לציבור בעיניים ולהגיד: אין לנו פתרון ממשי להמשך התפרצות המגיפה בגלל מגוון סיבות, מוטציות חדשות, עייפות הציבור והנזק הכלכלי הכבד. לפיכך אנו עוברים למדיניות שבה פותחים את כל המשק, וחיים לצד הקורונה.
המשמעות של חיים לצד הקורונה היא דרמתית: זה אומר לספוג את כמות החולים הגדלה, ואולי חלילה גידול במספר הנפטרים, מתוך שאיפה ובקשה מכל הציבור להמשיך לשמור ולהיזהר. בראיון אמר בליצר כי ברור שפתיחת המשק תביא לעלייה בתחלואה וכנראה יהיו עוד סגרים, אבל לטווח ארוך, הממשלה תצטרך לעשות את החשיבה.
יש כאן כמובן דילמה מאוד קשה. 5,000 נפטרים, שכל אחד מהם זה עולם ומלואו, זה דבר נוראי. כל נפטר הוא טרגדיה. אנחנו מדינה קטנה שבה כולם מכירים את כולם. מי שיהיה לו האומץ לקבל את ההחלטה יצטרך גם להעריך האם החברה הישראלית יכולה לעמוד במציאות כזו, של מספר נפטרים גדול.
מספר הנפטרים לא גדל דרמתית ב-2020
בסוגריים, יש לומר שאם מסתכלים על סטטיסטיקה יבשה, שהיא דבר נורא לגבי בני אדם, אז סקר אחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחודש יולי, הראה בוודאות שמספר הנפטרים ב-2020 עד ליולי לא היה גדול יותר ממספר הנפטרים באותה תקופה ב-2019 טרום הקורונה.
איך שלא יהיה זה דבר קשה, כואב, אבל היה רצוי, שהנהגה אחראית, יחד עם אנשי מקצוע, תבדוק סוג של אפשרות כזו. הסיבה העיקרית היא שזו כנראה תהיה המציאות בכל מקרה, כי החברה הישראלית, והכלכלה הגיעו לקצה גבול היכולת לספוג עצירת פעילות. אל מול נפגעי המחלה, שהיא קשה, אכזרית ובלתי צפויה, יש מאות אלפים שנפגעו מהסגרים ומהשבתת מגזרים שלמים, שעוד מעט ימלאו 200 יום להיותם מובטלים, חלת ועוד.
מפיצי הפייק ניוז ברשתות
מפיצי הפייק ניוז ברשתות שקוראים לא להתחסן ממשיכים להפיץ שקרים במדיות חברתיות, ולהמציא סיפורים על נזקים שלא קיימים כתוצאה מהחיסונים. זו כבר אינה שאלה מוסרית ולא אתית. זו שאלה של משילות. מארגני קבוצות כאלו צריכים לעמוד לדין. זה לא חופש ביטוי, זו לקיחת אחריות לשחק בחיי אדם. יש הבדל בין החלטה אישית שלך לא להתחסן, שהיא בעייתית ברמת הערבות ההדדית, לבין ניהול קמפיינים שקריים שממליצים לא להתחסן בליווי מידע לא נכון ולא מוסמך.
יש הרבה מאוד אנשים שאינם יודעים לסנן מידע שהם קוראים ברשת והם מייחסים לזה אמינות מסוכנת. הדרך להתמודד עם זה היא משפטית מצד אחד, אבל גם מצד שני, על-ידי הצפת מידע אמין ממקורות מוסמכים, כדי לאזן את התמונה. משרד הבריאות מבצע פפעולות בתחום אבל עדיין לא מספיק. ופה צריך לקרוא לכל אחד שיכול לתרום להתגייס למאמץ, בדיוק כמו שיש אלפי קבוצות מתנדבים שנלחמים באנטישמיות ברשת.
בעיניים של פרמדיק אחד
מוסף הארץ מפרסם תיד מצמרר של איילת שני, שמראיינת את הפרמדיק אהרון אדלר. הוא פרסם השבוע פוסט בעקבות מה ששודר השבוע בחדשות, על כך שחולים ממתינים שעות באמבלונסים, כי אין מקום בבית החולים, ועל משמרת אחת שבה נפטרו אצלו שלושה אנשים.
בהמשך לסעיף 3 הייתי שולח את מחברי הפוסטים הקוראים לא להתחסן לסיור באחד מבתי החולים, ומשאיר אותם שם 24 שעות. מעניין מה הם היו כותבים אחרי זה. לא מדובר פה על נסיון לייצר היסטריה, ובמידה מסוימת חבל שההיסטריה אינה אמיתית. אנחנו חיים בשני יקומים. היקום של החיים לצד הסגר שהוא קשה, מעצבן ותוצאה של ניהול לא נכון, לצד היקום של בתי החולים, שהם תוצאה של הניהול הכושל.
אבל את המראות שרואה הפרמדיק והם מנת חלקם של 5,000 משפחות בישראל אי-אפשר למחוק. זה צריך להיות חלק מהבניית התודעה הלאומית, אם וכאשר נאלץ לאמץ את מה שפרופסור בליצר הציע, לחיות לצד הקורונה ולבכות על המתים.

תאריך:  08/02/2021   |   עודכן:  08/02/2021
+גנץ: מחר נחליט על פתיחה דיפרנציאלית של מערכת החינוך
22:23 08/02/21  |  איציק וולף

שר הביטחון, בני גנץ, הודיע כי סיכם עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי מחר יכונס קבינט הקורונה לצורך הצגת תוכנית פעולה מיידית להפעלת התו הירוק בכדי שניתן יהיה לפתוח את הכלכלה באופן בטוח לצד קידום פעולות להגברת קצב ההתחסנות. "בנוסף, נקבל מחר החלטה על פתיחה של מערכת החינוך באופן דיפרנציאלי לפי רמות התחלואה", הצהיר.

+מוסדות החינוך לא ייפתחו לפני יום חמישי בבוקר
21:50 08/02/21  |  איציק וולף

ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה אישרה הערב, במשאל טלפוני, את הארכת התקנות בדבר סגירת מערכת החינוך (למעט החריגים המאושרים כיום) ביומיים נוספים עד ליום חמישי, ה-11.2.21 בשעה 07:00.

+הבריאות קודמת לפתיחת בתי הספר
20:03 08/02/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

לנוכח הביקורת הקשה מצד הורים על ההימנעות מפתיחת מוסדות החינוך וכשהממשלה לא צפויה לדון הערב בנושא - מפרסם שר החינוך סרטון שבו הוא טוען כי משרד החינוך פועל על-מנת להחזיר את התלמידים לבית הספר אך למעשה מיישר קו עם משרד הבריאות  ▪  "הבריאות קודמת לכל"

גם מחר ומחרתיים לא ייפתחו בתי הספר [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
+מערכת החינוך תישאר סגורה גם מחר
15:32 08/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

טרם נקבע מתי יתחדשו הלימודים וההתייעצויות בנושא יימשכו  ▪  הצוות הבין-תחומי לילדים: "הילדים הפכו לקורבנות הקשים ביותר של ההתמודדות עם הנגיף. הדבר פוגע בבריאות הציבור"

ילדי מושב חניאל ימשיכו לשחק [צילום: חן ליאופולד/פלאש 90]
+מנכ"ל מש' התחבורה מסביר למה נהג אוטובוס
לא יתן קדימות לנכה: "יפוצצו אותו במכות"
14:05 08/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ועדת הכלכלה אישרה את התקנות שמחזירות את הפעלת התח"צ למתכונת של 75% תפוסה, אך משרד התחבורה הנחה את המפעילים להגדיל את התפוסה כבר אתמול  ▪  ועדת העבודה: תגבור גם באוטובוסים לא מונגשים; האוטובוסים המונגשים ימשיכו בתדירות הקיימת

עופר מלכה [צילום: דוברות עיריית חדרה]
+למשפטו של בנימין [ביבי] נתניהו היום
13:45 08/02/21  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה

נתניהו הביא עלינו, בשל צרכיו האישיים, חודשים ושנים קשים, לאי-העברת חוקי תקציב, להרס מערכת הבריאות, לסגרים מיותרים, ולאובדן פרנסה למאות אלפים

נתניהו. צרכים אישיים [צילום: איתי בית-און, לע"מ]
+נתניהו מכנס ישיבה בנוכחות שרי הביטחון והבריאות
12:07 08/02/21  |  עידן יוסף

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים בשעה זו התייעצויות בנושא הקורונה ובהמשך לדיון בישיבת הממשלה אמש, עם שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין וממונה המאבק בקורונה הפרופסור נחמן אש.

+"לא עשינו מספיק כדי למצוא פתרונות לפתיחת בתי הספר"
10:54 08/02/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הוסיף: "חשוב שנעשה מאמץ ונקיים שיח עם המורים כדי שנגיע למצב שתהיה יותר גמישות בהפעלה"  ▪  עלייה של 400% בתחלואת הילדים בחודשיים האחרונים  ▪  33 נפטרו אתמול מקורונה

פרופ' גרוטו. נדרשת יותר גמישות [צילום: פלאש 90]
+הסכם שת"פ תיירותי ראשון ייחתם עם יוון
10:18 08/02/21  |  מירב ארד

שרת התיירות, אורית פרקש הכהן תחתום (יום ב', 8.2) על הסכם שיתוף פעולה תיירותי ראשון מול יוון, כחלק מהחזון לפיתוח ענף התיירות ביום שאחרי הקורונה.
השרה תפגוש את שר התיירות היווני, הארי תיאוצ׳אריס לפגישת עבודה וחתימה על הסכם שת״פ ראשון בתחום התיירות בין המדינות. זהו ההסכם הראשון שנחתם בין ישראל ליוון בתחום התיירות ונחתם כעת, לאחר שנים של עבודה מצד אנשי משרד התיירות והחוץ.

+רחבת הכותל פתוחה לציבור הרחב
09:51 08/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

התפילות מתקיימות במתחמים ייעודיים על-פי הגבלות משרד הבריאות  ▪  גם מערת המכפלה ואתרי קודש נוספים פתוחים למגיעים מכל מקום בארץ עם הסרת הסגר

[צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי]
+אתר החרמון נפתח למבקרים
09:21 08/02/21  |  מירב ארד

אתר החרמון נפתח (יום ב') למבקרים בלבד, תחת מגבלות והנחיות משרד הבריאות על פי מתווה מיוחד שנבנה והותאם ע"י הנהלת האתר. הכניסה לאתר תתאפשר אך ורק בהזמנה וברכישת כרטיסים מראש. העלייה ברכבל תתאפשר למשפחה גרעינית - עד 8 נפשות בקרונית, בכל מקרה אחר שאינו משפחה גרעינית עד 4 נפשות בלבד.

+משרד הבריאות: 8.8% מהבדיקות נמצאו חיוביות
08:12 08/02/21  |  מירב ארד

4,557 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה הקורונה בישראל - כך מעדכן (יום ) משרד הבריאות. אתמול נערכו 53,618 בדיקות, מתוכן 8.8% נמצאו חיוביות. בבתי החולים מאושפזים 1,720 בני אדם, מתוכם 1,059 חולים קשה ו-300 מונשמים. מפרוץ המגיפה מתו 5,121 חולי קורונה בישראל.

+שש אחרי המגיפה
08:00 08/02/21  |  ד"ר דוד ארגז   |   לרשימה המלאה

בקרוב רוב אזרחי ישראל יהיו מחוסנים  ▪  לא רחוק היום שנוכל לחזור לחיים רגילים בלי מסכות ובלי ריחוק חברתי  ▪  ייתכן שנאלץ להטיל הגבלות על תיירות כדי לא לייבא מוטציות מסוכנות, הקורונה אולי לא תעלם כליל, אבל תהפוך לעוד מחלה שאפשר לחיות אתה

ווהאן. מה מקור הנגיף? [צילום: נג האן גואן, AP]
+התוכנית של ביידן גדולה מדי
07:59 08/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מציע להסתפק ב-950 מיליארד דולר - מחצית מהסכום של ביידן - ולממן דמי אבטלה מוגדלים, חיסונים, מאבק בעוני בקרב ילדים וסיוע מופחת במזומן

תוכנית הסיוע של ביידן, 6.2.21 / CNBC
להילחם במשבר מלמטה למעלה [צילום: AP]
+אתר התיירות ראש הנקרה ייפתח מחר מחדש לקהל הרחב
07:58 08/02/21  |  מירב ארד

הנהלת אתר התיירות ראש הנקרה מעדכנת: 44 ימים לאחר הסגירה, ייפתח ממחר (יום ג', 9.2.21) האתר מחדש לקהל הרחב. הביקור כולל: ירידה ועליה ברכבל וסיור עצמאי בנקרות והפעילות באתר הינה בהתאם להנחיות משרד הבריאות ולתו הסגול.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כמה דילמות מוסריות-בריאותיות, בנושא קורונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
ד"ר דוד ארגז
בקרוב רוב אזרחי ישראל יהיו מחוסנים    לא רחוק היום שנוכל לחזור לחיים רגילים בלי מסכות ובלי ריחוק חברתי    ייתכן שנאלץ להטיל הגבלות על תיירות כדי לא לייבא מוטציות מסוכנות, הקורונה אולי לא תעלם כליל, אבל תהפוך לעוד מחלה שאפשר לחיות אתה
איתמר לוין
מציע להסתפק ב-950 מיליארד דולר - מחצית מהסכום של ביידן - ולממן דמי אבטלה מוגדלים, חיסונים, מאבק בעוני בקרב ילדים וסיוע מופחת במזומן
עידן יוסף
הדיון על פתיחת מערכת החינוך צפוי להתחדש רק בערב - בעקבות לו"ז צפוף של משפט נתניהו וביקור ראש ממשלת יוון    משרד הבריאות בישיבה לילית: יש עלייה של 400% בתחלואת הילדים בחודשיים האחרונים    המתווה הנידון: פתיחה של המוסדות לגילי 3-0 ברחבי הארץ, גם ביישובים כתומים ואדומים, ופתיחה של גני ילדים, כיתות א'-ד' ו-יא"-י"ב ביישובים צהובים וירוקים
עידן יוסף
בחמישי האחרון, רגע לפני שתוקפו של הסגר מסתיים, התכנסו השרים להכריע בהארכתו ובצעדים הדרושים לבלימת התחלואה. אלא שהזמן היקר הוקדש לעימותים בין נתניהו לגנץ    נתניהו לגנץ: "דם המתים יהיה על ידיך"; גנץ: "אל תלמד אותי אחריות לחיי אדם"    סער, לפיד ובנט: "שניהם צריכים ללכת הביתה"
איציק וולף
וועדה ביטלה את האיסור למכירת בשמים בחנויות למכירת מוצרים חיוניים וכן דחתה את מועד הכניסה לתוקף התקנות האוסרות מכירת מוצרים שאינם חיוניים בסופרמרקטים ובתי-מרקחת בהתאם לפסיקת בג"ץ ב-24 שעות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il