X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
על-פי ציוויי הפרשה נר התמיד אמור לדלוק באהל מועד מחוץ לפרוכת הצו הזה מופיע גם בספר "ויקרא" כ"ד המדגיש "צו את ישראל ויקחו אליך שמן זית להעלות נר תמיד" זה נר הדולק תמיד וללא הפסק
▪  ▪  ▪
תפילת האדם [צילום: AP]

"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל וַיִּקְּחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת כָּתִית לְמָאוֹר לְהַעֲלוֹת נֵר תָּמִיד". באלו המלים נפתחת פרשת "תְּצַוֶּה" שמות כ"ה, פס' כ'. מכל נושאי הפרשה אבקש להתמקד בנר התמיד, שכולנו מייחלים שלא ייגמר לעולם. מייחלים לחוסנו של נר התמיד, שמוצב יום יום בסערות חיינו בארץ השסועה, למרגלות החול והים, רשרוש של המים הגואים בהמולת חיינו אל מול ברק השמים - שהם תִּקְוות האדם, שהם תְּפִלַּת האדם. וזאת ברוחה של המשוררת חנה סנש. משוררת שמצאה את מותה במקום, בו נר התמיד לא הבליח את אורו המזכך מבעד לאימת החשכה הרצחנית, שהשתלטה על עולם, שסברנו שהוא עולם של תרבות. נר התמיד לא הצליח להאיר לה ולמיליונים רבים, שייחלו והתפללו, שאורו יחלצם מאיימת שדות הרצח וההרג.
על-פי ציוויי הפרשה נר התמיד אמור לדלוק באהל מועד מחוץ לפרוכת. הצו הזה מופיע גם בספר "ויקרא" כ"ד המדגיש "צַו אֶת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל וַיִּקְּחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת לְהַעֲלוֹת נֵר תָּמִיד". זה נר הדולק תמיד וללא הפסק. תחילה דלק במשכן, אחר כך דלק בבית המקדש ומשם המשיך לדלוק בבתי מקדש מעט - בבתי כנסת ובבתי המדרש. נר תמיד שחייב לדלוק יום וליל, אם נמנעת האפשרות הפיזית להדליקו, יש להדליק את נר התמיד בלבבות.
חשוב שניתן את דעתנו לטעמי המקרא. בין המילה נֵר ובין המילה תָּמִיד מופיע בצירוף המלים הללו - הֶפְסֵק. כך שטעמי המקרא מחייבים אותנו לקרוא - "נֵר, תָּמִיד". טעמי המקרא מחייבים אותנו לקרוא את הפסוק בפרשה שלנו וגם בספר "ויקרא" תוך הפרדה של המילה תָּמִיד מהמילה נֵר - "יַעֲרוֹךְ אֶת הַנֵּרוֹת לִפְנֵי יְהוָה, תָּמִיד". מול הפירוש השכיח שמדובר בנר הדולק ללא הרף יומם וליל, טעמי המקרא מבהירים, שלפנינו צו המורה שעלינו תמיד לחזור ולהדליק את הנר, גם אם הוא כבה, גם אם פקדו אותו ימים קשים מנשוא, גם אם חשכה השתלטה עלינו ועל חיינו, חובה עלינו לשוב ולחדשו. חשוב שנבחן היטב מה טיבו של האור אותו אנו מעלים בנר, שתמיד חייב לחדש את בערתו בלבבות ולהניע אותנו לדחוף להתהוותם של תהליכים ערכיים, ליצירת חברה של שלום, חברה בה אין קטבים מעמדיים, בה אין תופעות של שיסוי ושנאה. חברה בה אין הרג וטבח, אלא החיים מאירים פניהם לברואי בצלם.
בין שני הפירושים אני מבקש לצרף את קוראי למסע בעקבות סיפור "נר התמיד בבית הכנסת בפרנקפורט". סיפור שאפשר לראותו כתואם יותר את הטקסט בפרשה, העולה מהפירוש המתחייב על-פי טעמי המקרא וגם בהחלט יכול להשתלב עם הפירוש השכיח.
בליל הבדולח, בשנת 1938, הרסו הנאצים את בית הכנסת בפרנקפורט אמין שבגרמניה. לאחר ההרס נשאר דולק נר התמיד. רבים ראו באור ששרד בלב גיא ההריגה סמל לתקווה. לפני מספר שנים ביקר בארץ הרב ג'ונתן וויטנברג, נכדו של מי שהיה הרב של בית הכנסת באותם ימים.
שנאה חסרת מעצורים
ג'ונתן וויטנברג, כיום רב בבית הכנסת הממוקם בפינצ'לי, לונדון. הוא אחד מעמודי התווך של הנהגת הקהילה היהודית בלונדון. הוא נטל על עצמו מחויבות להדליק בלבבות את אור נר התמיד מבית הכנסת בפרנקפורט. הרב ג'ונתן וויטנברג שותף לראייה, שנר התמיד ששרד בבית הכנסת של סבו בפרנקפורט באותם ימים אפלים - ימים בהם כבו כל האורות, ימים של איבוד צלם אדם - זה נר המסמל תקווה. התקווה בעיניו של הרב גונתן וויטנברג היא מהות היהדות, היא המהות של כל הדתות באשר הן. לתקווה זו יש משמעות מיוחדת בימים אלו של חיים בצל של אי-בהירות, של חשש מאימת התפרצותה של שנאה חסרת מעצורים, המלווה אותנו במערכת הבחירות.
הרב ג'ונתן וויטנברג, החדור באותה רוח של תקווה, הוא ידיד יקר של פורום המשפחות השכולות, יהודיות ופלשתיניות, הפועל למען שלום ופיוס. בביקור שערך בארץ הוא נפגש בבית ג'אללה עם מספר גדול של הורים שכולים, פלשתינים ויהודים, בפניהם פרס את משנתו בדבר נר התמיד. וזאת בהמשך למסע שערך ברחבי אירופה לציון מאה שנה לבית הכנסת בפרנקפורט. הוא יצא עם נר התמיד מבית הכנסת בפרנקפורט לבית הכנסת, בו הוא משמש רב בלונדון. במסעו באירופה הוא נפגש עם קהילות יהודיות, נוצריות ומוסלמיות מתוך מטרה לעורר שיח תרבותי ורב דתי, שכולו מואר בנר התמיד - באור של שלום, שלדעתו, הוא המהווה את המהות של כל דת.
עם נר התמיד, שלמרבה הצער, כבה במלחמות אין קץ בינינו ובין הפלשתינים ביקש הרב ג'ונתן וויטנברג להאיר במפגש מרגש עם הורים שכולים, שהחליטו לשלב ידיים כדי שלא יתווספו עוד הורים למשפחות השכול. הורים שהיו בעבר משני עברי המתרס וילדיהם קפחו בעבר את חייהם משני עברי המתרס מבקשים למצוא מסילות לעתיד - להיות יחד בצד אחד של המתרס לאורו של נר התמיד.
אפשר להתייחס למסעותיו של הרב ג'ונתן וויטנברג בחיוך סלחני כאל אדם, שחי בספרות שמימיות של רב שיח בין דתות, בין תרבויות ובין עמים ומתעלם מכל מה שמתרחש במציאות. אני מתעקש להעדיף את פועלו, כמי שמיישם את הצו בשמות כ"ז 20-21 - "וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל... לְהַעֲלוֹת נֵר תָּמִיד... חֻקַּת עוֹלָם לְדוֹרוֹת..." גם אם הנר כבה בגיא הריגה של מלחמות בין עמים. גם אם הוא כבה בחייהם של יתומים ואלמנות משני עברי המתרס - יהודים ופלשתינים - חייבים להעלות בו תמיד אור מחדש כדי לבטא את נוכחותנו ואת התייצבותנו כשותפים לבריאת הטוב וזאת ברוח המדרש "במדבר רבה", פרשה טו, משמעות הדלקת הנר מבטאת את הקיום האנושי ואת חתירתו לחיים של שלום בין כל ברואי בצלם.
רעייתי ואני השתדלנו ללכת בדרכו של הרב ג'ונתן וויטנברג. כשהבריאות הייתה מנת חלקנו ניסינו לפלס דרכים של תקווה בתוך גיא השנאה. אחת הדרכים מני רבות בהן נסינו ללכת הייתה הסעת ילדים פלשתינים חולי סרטן מהמחסומים לבתי החולים בישראל להקרנות ולטיפולים רפואיים והחזרתם לבתיהם אחרי הטיפול המסור שקיבלו בישראל. בכך ראינו עצמנו מדליקים בלבבות את נר התמיד של פרשת "תְּצַוֶּה" בכל ימות השנה.

תאריך:  22/02/2021   |   עודכן:  22/02/2021
+סוכל פיגוע דקירה במזרח ירושלים; המחבל נעצר
17:18 22/02/21  |  עידן יוסף

תושב צור באהר (27) שהיה בדרכו אל מעבר מזמוריה שבמזרח ירושלים כדי לפגוע בכוחות הביטחון נעצר מבעוד מועד. כאשר הבחין בשוטרים, שקיבלו עליו מידע מוקדם, השליך את הסכין שבידו. לדבריו, התכוון לפגוע בשוטרים בעקבות מות אמו. הוא נעצר והועבר לחקירה ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים.

+הנשק נשמט למחבלים והלוחמים ניצלו
14:53 22/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

כוחות צה"ל ושב"כ עצרו בחודש שעבר את החשודים בביצוע ניסיון הפיגוע המשולב סמוך לכפר יעבד  ▪  החוליה נעצרה בכפר קבטיה בעקבות מידע מודיעיני של שב״כ במהלך מבצע מעצרים רחב של יחידת דובדבן, סיירת צנחנים וכוחות מיוחדים של משמר הגבול

[צילום: דו"צ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "תצווה" נר התמיד לשלום (א')
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
מי שמדבר על חשיכה רצחנית...
מגיב ותיק  |  22/02/21 08:47
 
- מודה מודה מודה מודה מודה
החבר צ'ה  |  22/02/21 13:04
 
- מגיב ותיק ממשיך להשתטות
נבון  |  22/02/21 19:01
2
מאחלת לך הרבה בריאות.
ב. נירה //  |  22/02/21 10:13
3
קלינסקי צדיק נסתר ולא ידענו
ב,ל  |  22/02/21 11:25
 
- הנוכל ב.ל התעורר .
נבון.  |  22/02/21 18:24
 
- הוא ליצן. כמו החבר אוילוש.
ב.ל. לא נוכל  |  23/02/21 11:46
4
תודה רבה לך, איתן
תודה רבה..  |  22/02/21 11:33
5
שנאה כלפיכם היא הגנה מפני הרשע
ב_שמואל  |  23/02/21 07:05
 
- ב. שמואל מעליב
ב. שמואל  |  23/02/21 14:48
 
- אתה לא קראת את פרשת השבוע
למר ב.שמואל  |  24/02/21 07:47
6
ורבים יהיו שותפים למשאלותיך.
איתן, מי ייתן  |  23/02/21 09:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
שיעור האבטלה בשטחי הערבים הגיע לכ-28.5% בסוף הרבעון השלישי של 2020, הכולל שיעור אבטלה של כ-49% ברצועת עזה ושיעור אבטלה של כ-19% ביהודה והשומרון
שמואל פישר
לפני מספר חודשים הכריז אבו-מאזן במפורש כי הוא מבטל את החלוקה שנקבעה בהסכם 'אוסלו ב', בנוגע לשטחים שהוגדרו כשטחי A, B, ו-C, אולם למרבה התמיהה לא באה מצדו של ראש-הממשלה כל תגובה לכך
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - בדבש טובלת, משיתים עלינו, אבנים הורגות, מעילה בתפקיד, לא-מתחסנים ומאוסלו ל"חומת מגן" והלאה    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    "משנכנס אדר - מרבין בשמחה" (מסכת תענית)
יורם אטינגר
בעוד ערביי ההר ביו"ש ובגליל מפגינים גיבוש-יחסי היסטורי, אתני, חברתי, תרבותי ורעיוני, הרי שערביי מישור החוף (מאשקלון עד עכו) והעמקים מפגינים רמת גיבוש נמוכה-יחסית
איתמר לוין
השופטת רבקה פוקס: לא הוכח הקשר הסיבתי בין התנהלותה של הרשות הפלשתינית ב-2003 לבין הפיגוע שביצע הג'יהאד האיסלאמי במסעדה בחיפה, בו נרצחו 21 בני אדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il