X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מול התחזקות גוש הימין (הציוני-לאומי), מתווה ומקדם השמאל הפוסט-מודרני והפוסט-ציוני (בהשראה ותמיכה של חוגים ביהדות ארה"ב), אנרכיה, וניסיון להחליף בעזרתה את המשטר הדמוקרטי במשטר אוטוקרטי-משפטני. הליכוד כיום הוא למעשה מפלגה ישראלית, שמרנית, מסורתית, ליברלית ודמוקרטית; מוביל ממשלות ישראל בדור האחרון
▪  ▪  ▪
[צילום: גילי יערי/פלאש 90]

אינני יודע אם מניפולטורים פוליטיים כאמנון אברמוביץ' או טורדנים סידרתיים כרינה מצליח או דנה ויס, הם שמכוונים את התעמולה הארסית נגד ה"ליכוד" ומנהיגיו, כזו השופעת מדיווחיהם כביכול של הערוצים 12, 13 ודומיהם. אפשר בהחלט שזו מדיניות של עורכי ובעלי הערוץ, והם משמשים כלים בידי שליטי הערוץ, להפצת דעותיהם או דעות מפעיליהם. מכל מקום, בעיני, דיווחים אלה ברובם ובעיקרם הינם בליל של סילופים, הטעיות, חצאי-אמיתות, מניפולציות מילוליות והכרזות-סרק, שעיקרם מכוון לפגוע בראש הממשלה נתניהו, במפלגתו ובגוש הימין הלאומי כולו. בעיני, ערוץ 12 הוא דוגמה ל"תקשורת מגויסת" לטובת השמאל-מרכז ואינו יחיד בכך, במאבק על ההגמוניה ביישוב, לקראת הכרעה צפויה בבחירות 24.3.2021.
אחד הטיעונים השכיחים הנשמעים ב"פנל החכמים" של הערוץ, העוסק בחשיבות-עצמית יתרה בנושאים הפוליטיים, המדיניים והאסטרטגיים של מדינת-ישראל, הוא ש"הליכוד" ד'היום איננו מפלגתם של ז'בוטינסקי, מנחם בגין ושמיר! אינני יודע מי הסמיך אותם לקבוע זאת, אבל ברור שבקביעה זו הם מבקשים לפגוע במפלגה ובמנהיגותה הנבחרת, כחלק מקעקוע הדימוי הציבורי שזו קנתה לה מאז מהפך 1977. גם בטיעון זה, שאיננו חדש ונשמע בעבר לא אחת מפי פורשי-"הליכוד", יש נימוקים תעמולתיים וביטויי תסכול מובהקים מצד מי שלא הסכינו להסתגל לשינויי הזמן, ונפלטו מן המערכת שאינה ממתינה לכישורי הסתגלותם. את שינוי הכיוון הבסיסי, העניק ל"ליכוד" דווקא מנחם בגין, ואחרי פרישת שמיר, המשיכה המפלגה בדרך ה"מתוקנת" חרף התהפוכות והזעזועים שעברה. שרידות זו, ויכולת ההסתגלות שהפגינה, בשילוב עם התאמות שביצעה במיוחד בדור האחרון, מעידים דווקא על חיוניות מרשימה.
כיום אין עוד ספק ש"הליכוד" איננו מה שהיה. הוא איננו המפלגה הרוויזיוניסטית של שנות ה- 20 וה-30 (בשמות אחרי, כמובן) של המאה ה-20, או של המפלגות הליברלית והפרוגרסיבית של שנות ה-30 וה-40. כשם שהעבודה איננה מפלגתו של בן-גוריון וכצנלסון ומרץ איננה מפלגתו של סנה ואף אחת אחרת ממפלגות ימי המדינה שבדרך איננה עוד השומר הצעיר, מחנות העולים או מק"י. נוסטלגיה היא לפעמים מידה נאה, אבל היא מידה נפסדת כאשר היא מבקשת להיות הבסיס העיקרי למענה פוליטי לצרכי הימים האלה.
למפלגות של תחילת העשור השלישי של המאה ה-21, במדינה יהודית בת 73 שנות עצמאות, שמבקשת להיות רלוונטית, אסור להישאר "המפלגות ההן". אלה מהן שתדבקנה בניסיון לשחזר את העבר במלואו באופן מלאכותי בהנהגת מי שנשארו מאחור, חזקה עליהן שתצלחנה להשתתף במופע "סטנד-אפ" טלוויזיוני, אבל לא לכהן בכנסת או לייצג ציבור ישראלי בענייני השעה והיום ולהביא את המדינה והעם לאמצע המאה ה-21 כשהם במיטבם.
הציונות האקטואלית, היא המסגרת בה חייבות לתפקד המפלגות הפוליטיות האקטואליות. ציונות זו אינה חותרת להקים מדינה אלא להשלים ולבסס את זו שקמה. היא אינה חותרת ליצור תנועת עליה שתפקידה כיבושה של ארץ נידחת שכוחת-אל, אלא לביסוס האחיזה במולדת ששוחררה וריכוז רובו ככולו של העם היהודי במולדתו. מנקודת ראות זו, "הליכוד" הוא המשכו הדינמי של הזרם הלאומי-ליברלי שיצגו ראשי המפלגות המייסדות בדור הראשון לעצמאות. ההיסטוריה מלמדת שכל דור ניצב על יסודות שהקימו קודמיו, סופג ומטמיע במהותו שינויים שהזמן וההתפתחות האנושית גרמום ומחולל בעצמו שינויים שמלוא היקפם יתבהר רק בדור שאחריו.
ברבע האחרון של המאה ה-20 עברה המפלגה טרנספורמציה שהביאתה עד הלום ומבטאת שינויים חברתיים וכלכליים, דמוגרפיים וסוציאליים, גאוגרפיים ופוליטיים ואפילו כאלה שיסודם בעיצוב שונה של הזהות העצמית של מרבית החברים בה כיום. זו עתה למעשה מפלגה ישראלית, שמרנית, מסורתית, ליברלית ודמוקרטית. עקרונותיה המעשיים מהווים המשך ל"ליכוד" בגלגוליה הישנים. מרבית חבריה ילידי הארץ, שהוטמעה בהם התרבות (מזרחית-מערבית מעורבת), הנרטיב והאתוס שהביאו אבותיהם מחו"ל או שרכשו והטמיעו בתודעתם כחלק מהניסיון החיובי והשלילי של תהליכי ההתערות בארץ ובמדינת היהודים. פרשנותה המעשית של טרנספורמציה זו, היא הפיכתם למפלגה הפוליטית הראשית בישראל ומתוקף כך למובילת ממשלות ישראל בדור האחרון.
"הליכוד" הוא כיום הגורם הפוליטי המרכזי, המבטא את הזרם היהודי ההגמוני ולכן, סביר שילך ויתחזק עד אשר יעצב מאזן פוליטי-הגמוני חדש. סביר שהתהליך לא יהיה נעדר זעזועים כפי שאנו רואים גם כיום, בשנת משבר הקורונה. מול התחזקות גוש הימין (הציוני-לאומי), מתווה ומקדם השמאל הפוסט-מודרני והפוסט-ציוני (בהשראה ותמיכה של חוגים ביהדות ארה"ב)2 אנרכיה, וניסיון להחליף בעזרתה את המשטר הדמוקרטי במשטר אוטוקרטי-משפטני.
נתניהו היה במשך קרוב לעשור ממשיך דרכם, עם שינויים לא מבוטלים, של מנהיגי "הליכוד" מן העבר. בשנתיים האחרונות, בלחץ המאבק על ההגמוניה עיצב את "אסטרטגיית גוש הימין", שאפשרה את שרידותו הפוליטית עד עצם ימים אלה ונראה שינסה בבחירות הקרובות לשחזור באותה דרך את ניצחונות העבר. אבל מי שהתחיל בשינוי, וזאת ראוי לחזור ולהדגיש, גם אם הייתה זו התחלה שונה בניואנסים האישיים והמעשיים שלה, היה מנחם בגין עצמו.
מפלגות ימין משניות, דוגמת "ימינה" של בנט ו"תקווה חדשה" של סער, אינן יותר מגמגום פוליטי בתהליך העקרוני הגדול העובר על ישראל. השימוש בתכונות האופי של נתניהו כנימוק להליכה נגדו או להחלפתו מטעמי אגו אישי הנן משגה היסטורי, שלדעתי נועד לכישלון. המאבק חייב להיות על ריכוז כל כוחות הימין בגוש פוליטי אחד - מפלגה או פדרציה של מפלגות - שיחתור במלוא הכוח הפוליטי שיקבל מהציבור, להגשמת הציונות במלואה.2

הערות

1. בקהילה היהודית השנייה בגודלה, יהדות ארה"ב, היסודות הדמוגרפיים השליטים הם יוצאי מזרח ומרכז אירופה. בדור השלישי והרביעי של מהגרים אלה, יוצאי חלציהם הינם יותר אמריקנים משהם יהודים-ציונים וחשיבתם משקפת את החשיבה הנפוצה בחוגים החברתיים-פוליטיים אליהם הם משתייכים – השמאל והמפלגה הדמוקרטית. המשך ישיבתם של יהודים אלה בארה"ב, 72 שנים אחרי עצמאות מדינת היהודים, מבטא בחירה אידאולוגית שפירושה המעשי הוא ניתוק בפועל מהציונות המגשימה. אין שום אפשרות סבירה שהשליטה בישראל תהיה בידי מי שאינם אזרחיה (באמצעות שליחים מקומיים), אינם חיים בה ואינם נושאים יום-יום בנטל קיומה. לפיכך, התפתח ומתקיים מאבק על ההגמוניה בישראל, בין נציגי העבר "הפוסט-אירופי" לנציגי ההווה המהווה רוב בישוב היהודי במדינת היהודים. רק כך תישאר ישראל מדינה יהודית ריבונית.
2. בשולי המאבק הפוליטי ערב הבחירות הקרובות, מתפתח גם מאבק על אופיה החברתי- אורגני של ישראל, בין היהדות החרדית, לבין כל השאר. מאבק זה לא יגיע להכרעה בבחירות הקרובות, ואפילו לא בדור הבא. כוחן של המפלגות החרדיות בישוב בכלל, והפיצול היהודי הטיפוסי בתוכן, לא יאפשרו זאת. אולם, בעוד ההכרעה בתוך המחנה היהודי מסתמנת בברור לטובת הימין (החילוני-מסורתי – לאומי), מול החרדים דרוש הסדר מוסכם, שאליו יש לחתור בהקדם, מיד לאחר הבחירות.
בן-גוריון עשה הסדר כזה ערב הקמת המדינה וקרא לו "סטאטוס-קוו". הסדרו נפרץ במהלך השנים, ומידת השונויות כיום רבה מכדי שניתן יהיה לנהלו ביעילות ולתחמו בחוקי-מדינה. לפיכך, חייבים להסדירו מחדש, תוך שיקוף השינויים שחלו ב-72 השנים האחרונות.
הדמוקרטיה הליברלית הקלאסית מספקת לנו מנגנון מצויין ליישוב המחלוקות, אבל בשימוש נכון גם את העוצמה הדרושה להכרעה ואכיפה בשאלות קרדינליות. אולם, עליה להיות חזקה, אמיתית, ייצוגית ורציונלית, אך לשם כך דרושה כנסת ריבונית!
אסור לבזבז אנרגיה לאומית על מאמצי סרק. חייבים להבין את גבולות ההסכמה האפשריים ולעגן אותם בהסדר; להכריע בשילוב עם אכיפה נוקשה, ראוי רק באותם מקרים שהם קרדינליים בחשיבותם לחיי המדינה או לקיומה הפיסי והחברתי.

תאריך:  24/02/2021   |   עודכן:  24/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי אתה ה"ליכוד"?!
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
שתי הערות
הירונימוס  |  24/02/21 13:24
 
- לא מפתיע, אנו שוב חלוקים בדעות
רפי לאופרט  |  24/02/21 21:16
 
- אתה התבלבלת
הירונימוס  |  24/02/21 23:07
 
- הירונימוס, אתה מציג חזות דברים
ב_שמואל  |  25/02/21 08:43
 
- מתאים לך להאמין לאייכמן
הירונימוס  |  26/02/21 19:08
2
ארמונות בחול
באום  |  24/02/21 19:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
פרשת ילדי תימן מסרבת לשקוע אל תוך נבכי ההיסטוריה של מדינת ישראל, וטוב שכך    מלבד העוול שנעשה למשפחות הללו, אי-אפשר שלא לשאול גם, מי היה בין הגורמים שלפחות ידעו עליו, ולא עשו מאומה להפסיקו
דן מרגלית
אין לי שום בעיה עם ההחלטה של סטרשנוב (למנוע לזות שפתיים: התחסנתי פעמיים מזמן)    אני מניח כמעט בוודאות שהוא צודק    אך אני יודע מספרי ההיסטוריה כי כך יוצאת הדיקטטורה לדרך
אורי שרגיל
החילוניות הישראלית בעיני היא שאיפה נטו לחיים ללא שותפות גורל, ללא זהות קהילתית, מלבד - מנוע החיים הביולוגיים מלופף בסולנואידים של חוסר-משמעות קולקטיבי    נאורות מנוערת
ד"ר יעקב קורי
למי נוטים להאמין? לראש ממשלה כל יכול גם אם הוא משקר, מעליל, מתחמן, או לפוליטיקאי חסר ניסיון? לטייקון וחברת ענק עם קשרים לכל המי ומי, תקציבי פרסום ושלל עורכי דין או למנהל בכיר אבל אלמוני, שאיבד את רוב כספו בהונאת ענק של החברה המתעללת
עודד טירה
אילו עם ישראל היא ממושמע ואילו התקשורת הייתה מסייעת ליצר תודעה רצינית של צורך בעטיית מסיכות ושמירה על ריחוק חברתי, לא הייתה מראיינת באורח מגמתי רופאים מהסוג של יורם לס וגם לא הייתה מראיינת פוליטיקאים טיפשים וחסרי אחריות, היינו חוסכים 5000 מתים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il