X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ההערכה בירושלים היא כי המשבר עם ירדן בעקבות ביטול ביקור יורש העצר הירדני בהר-הבית חלף וכי אין סכנה לגורל הסכם השלום בין שתי המדינות. ישראל צריכה להקפיד על תיאום הדוק עם ירדן בכל הקשור להר-הבית כדי למנוע אי-הבנות מיותרות והירדנים חייבים להפסיק את הפרובוקציות בהר-הבית וניגוח ישראל בזירה הבינלאומית
▪  ▪  ▪
המלך עבדאללה [צילום: ראאד אדייל/AP]

המשבר האחרון ביחסי ישראל עם ירדן בעקבות ביטול ביקור יורש העצר הירדני, חוסיין בן עבדאללה, בהר-הבית והאיסור על מעבר מטוסו של ראש הממשלה נתניהו במרחב האווירי הירדני בדרכו אל איחוד האמירויות הסתיים, שני הצדדים פועלים להפחתת המתיחות ביניהם, המשבר הזה היה פרק נוסף במסכת העליות והירידות ביחסים בין שתי המדינות מאז נחתם הסכם השלום ביניהן ב-1994 (הסכם "ואדי ערבה"), אך אין סכנה להסכם, האינטרסים ההדדיים של שני הצדדים הם להמשיך ולשמר אותו למרות הקשיים וחילוקי הדעות שמתגלעים מדי פעם, בסופו של דבר שני הצדדים מרוויחים ממנו והאלטרנטיבה היא הרבה יותר גרועה. בין שתי המדינות יש גבול ארוך מאוד והאינטרס של שתיהן הוא לשמור על השקט בגבול הזה ללא שום תקריות חריגות או אירועי טרור.
המשבר הזה הגיע דווקא לאחר שהוסרה הסכנה העיקרית מעל הסכם השלום שהייתה,לדברי הירדנים, תוכנית הסיפוח של ישראל בבקעת הירדן ובחלקים נוספים בגדה שהלחיצה מאוד את בית המלוכה ההאשמי, התוכנית הוסרה מעל הפרק והחליף אותה הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות והירדנים נשמו לרווחה לפי שעה.
בחודשיים האחרונים היה שיפור באווירה בין ישראל לירדן, שר הביטחון בני גנץ אף ערך ביקור חשאי בממלכה ונפגש עם המלך עבדאללה ונדמה היה ששתי המדינות צועדות בדרך הנכונה עד לתקרית ביקורו של יורש העצר הירדני בהר-הבית. גורמים ירדנים אינם שוללים את האפשרות כי הסיבה למשבר הינה בעיות פוליטיות בישראל ולאו-דווקא אי-הבנה על סידורי הביטחון של ביקור יורש העצר הירדני,להערכתם,ראש הממשלה נתניהו זעם על ביקורו של שר הביטחון בני גנץ בממלכה בחשאי ועל כך שגנץ מיהר להשתלח בו, מייד עם חזרתו, על יחסו לירדן. גורמים בכירים בירושלים מכחישים את הטענה הזו ואומרים כי המתיחות נוצרה בגלל טעות, באופן מקרי ומחוסר הבנה.
אולם, היחסים בין ישראל לירדן עברו כבר משברים הרבה יותר קשים כמו מבצע המוסד הישראלי בירדן להרעלתו של מנהיג חמאס ח'אלד משעל,פרשת ירי המאבטח הישראלי בשגרירות ישראל ברבת עמון, העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים ועוד. הירדנים שקלו בעבר לבטל את הסכם הגז עם ישראל, להחזיר את השגריר שלהם מתל אביב, לסגור את שגרירות ישראל ברבת עמון ולבחון מחדש את הסכם השלום, בסופו של דבר הם נסוגו מכל התוכניות האלה, הם הבינו שצעדים כאלה הם טעות אסטרטגית.
הירדנים חוששים עכשיו כי ההתקרבות בין ישראל לאיחוד האמירויות תבוא על חשבון היחסים עם ירדן, גם המגעים החשאיים בין ישראל לסעודיה מדאיגים אותם, הם חוששים מהאפשרות שישראל תסכים לתת לסעודיה "דריסת רגל" בהר-הבית, דבר שלדעתם הוא מנוגד לחוזה השלום שלהם עם ישראל שעל פיו ירדן היא האפוטרופוס של המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות בירושלים.
הציפיה הירדנית היא שישראל תכבד את הסעיף הזה שמבחינת הירדנים הוא "קו אדום" ביחסים בין שתי המדינות שאסור לחצותו, המתיחות הנוכחית תעלם בסופו של דבר אך היא לא תביא לנתק ביחסים, שני הצדדים אינם מעוניינים בכך והממשל האמריקני החדש גם לא יאפשר זאת.
הכבוד הלאומי הירדני נפגע כתוצאה מהתנהלות ממשלת ישראל בפרשת ביקור יורש העצר בהר-הבית, והציפייה והדרישה של הרחוב הירדני היא כי המלך עבדאללה יחזיר לירדן את כבודה האבוד, בישראל מעריכים גורמים מדיניים כי המלך עבדאללה כבר השיב לישראל באמצעות איסור הטיסה בשמי ירדן למטוס ראש הממשלה נתניהו, עם זאת הוא לא יפגע ביחסים הביטחוניים הדיסקרטיים בין ישראל לירדן מכיוון שהם משרתים את האינטרסים שלו אך הוא עלול לנקוט צעדים חריפים נוספים כלפי ישראל במישור ההצהרתי בלבד.
הלקח העיקרי שישראל צריכה להסיק מתקרית האחרונה עם ירדן הוא שכל מה שקשור להר-הבית הוא רגיש מאוד וחשוב עבור ירדן בגלל המעמד המיוחד שיש לה במקום ובגלל שכל העולם האיסלאמי בוחן מקרוב את התנהגותה, לכן, המדיניות הישראלית צריכה לשאוף לתיאום מלא עם ירדן בנושא ולאפס תקלות בתיאום הביטחוני בין שתי המדינות בסוגיית הר-הבית, זהו צריך להיות גם האינטרס הירדני וירדן חייבת להפסיק ולעשות פרובוקציות בהר-הבית כדי לנגח את ישראל בזירה הבינלאומית.
ההתנהגות של פקידי ושומרי הווקף הירדני בהר-הבית השייך למשרד ההקדשים הירדני היא פרובקטיבית,הם מתגרים במשטרת ישראל ובמבקרים הישראלים בהר-הבית ומתאמים את הפעילות האנטי ישראלית עם הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית וארגון " אלמוראבטאת". ירדן גם שותפה לקמפיין השקרי "מסגד אל-אקצה בסכנה" וההצהרות של בכירים בירדן וההודעות של משרד החוץ הירדני מלבות את המתיחות בהר-הבית.
על-פי גורמים מדיניים בכירים, ישראל איננה מתכוונת לסגת מהסעיף בהסכם השלום לגבי המעמד המיוחד של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים, לכן הירדנים צריכים להפסיק את ההתנהלות הזו נגד ישראל שיוצרת מתיחות מסוכנת ומיותרת בין שתי המדינות.

תאריך:  15/03/2021   |   עודכן:  15/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין סכנה להסכם השלום בין ישראל לירדן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
איציק וולף
ראש הממשלה אישר כי הביקור שלו באמירויות לא התאפשר בשל מה שהגדיר כ"אי הבנה עם ירדן וקשיים בתיאום הטיסות" בעקבות מניעת ביקור יורש העצר הירדני בהר-הבית    "לקח לנו כמה שעות ליישר את ההדורים עם ירדן. אנחנו יכולים לטוס מעל ירדן ואני יכול לטוס מעל ירדן"
איציק וולף
שר החוץ הירדני תוקף את ישראל וטוען כי דרישות חדשות שהציבה הן שהביאו לביטול ביקור יורש העצר, חוסיין בן עבדאללה, בהר-הבית    "לא נקבל אף התערבות ישראלית בנושא אל-אקצה, הווקף הוא היחיד שינהל את העניין"    גנץ: נתניהו פגע קשות ביחסי ישראל וירדן
איציק וולף, מירב ארד
הביקור נדחה בשל קשיים בתיאום הטיסה במרחב האווירי של ירדן    מוקדם יותר דווח כי הביקור נדחה בשל אשפוז רעייתו בבית החולים    נתניהו ייפגש אחה"צ עם ראש ממשלת צ׳כיה וראש ממשלת הונגריה
יורם שוייצר, אורנה מזרחי
לאחר איפוק בן מספר חודשים, הארגון מנסה לפגוע בישראל - מתוך הנחה שהיא אינה פנויה לנהל מערכה מלאה    לישראל מומלץ לערב את ממשל ביידן בנעשה בלבנון
איתמר לוין
ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, מגלה: רובינשטיין מנע מרבין ב-1995 להיענות לבקשה ירדנית שמשמעותה הייתה שחרור קרקעות שתפסה ישראל וסיכון למגוריהם של ישראלים ברחבי הארץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il