X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
בעקבות סגירת התיק בפרשת "מין תמורת מינויים"

צלצול השכמה ברור לוועדה לבחירת שופטים

העדר גבולות וכללים ברורים אפשר את הקשר הבעייתי בין אפי נוה לאתי כרייף, ולכן יש להציב אותם כעת הפרקליטות דילגה מעל המכשול הגדול ביותר בתיק: מקורן של הראיות היה ברכוש גנוב
▪  ▪  ▪
למברגר. לדלג מעל המכשול [צילום: ליאב פלד]

המכשיר הסלולרי נגנב

החלטתו של המשנה לפרקליט המדינה, מומי למברגר, לסגור את התיק נגד אפי נוה ואתי כרייף בפרשת "מין תמורת מינויים", מנסה לדלג מעל המכשול הגדול באמת שניצב בפני הפרקליטות: העובדה שמקורן של הראיות בפרשה היה ברכוש גנוב. את זה אי-אפשר היה להכשיר, לזה אף בית משפט בישראל לא היה נותן את ידו.
הראיות לקשר בין נוה לכרייף נמצאו במכשיר הסלולרי של נוה, אותו שכח בדירתו כאשר עזב אותה עם פרידתו מאשתו דאז, חני נוה. המכשיר היה שייך לאדם אחד ויחיד: אפי נוה. הוא איננו רכוש משותף, משום שמטבעו הוא רכוש פרטי (בדיוק כמו שהטלפון של חני נוה הוא רכוש פרטי). כאשר חני נוה מצאה אותו, הדבר היחיד שמותר היה לה לעשות הוא להתקשר לבעלה או לעורך דינו ולהודיע להם שיבואו לקחת את המכשיר. היה אסור לה לפתוח אותו, בוודאי שהיה אסור לה להעביר אותו להדס שטייף.
שי ניצן – שהיה לו חשבון אישי עמוק עם נוה, שכן היה ידוע שהאחרון ימנע בגופו את מינויו של ניצן לבית המשפט העליון – מצא דרך להכשיר בדיעבד את הפריצה של שטייף ויוליוס רוזנברג (עוד שניים המסוכסכים עם נוה) למכשיר: חוק הגנת הפרטיות מאפשר זאת כדי לחשוף עבירות חמורות. יש לזכור שניצן היה נגוע בניגוד עניינים חמור, לא פחות מזה של אביחי מנדלבליט – שפסל את עצמו בגלל ידידותו עם נוה. אבל אפילו ניצן לא יכול היה להכשיר את העץ המורעל בדמות גניבת המכשיר בידי חני נוה, והעברתו של הרכוש הגנוב לשטייף וממנה לרוזנברג.
חשוב לציין, שדוקטרינת "פרי העץ המורעל" לא התקבלה במלואה בשיטת המשפט הישראלית. בניגוד לארה"ב, אצלנו אפשר להכשיר ראיות שהושגו בעבירה. אבל קשה לראות איך בית המשפט היה מטהר מקרה כה בוטה וקיצוני: בלי הראיות הפסולות, לא היה כל יסוד לחקירה; הגניבה הייתה ברורה וחד-משמעית, לכל הפחות לשטייף; וכאמור, העבירות בוצעו בידי מי שהיה להם מניע לפגוע בנוה ואושרו בידי מי שהיה מצוי בניגוד עניינים. אם ראיות כאלו היו מתקבלות, היו נפרצים הרבה מאוד סכרים המיועדים להגן על כל אחד מאיתנו מפני עריצות של רשויות אכיפת החוק.

הם לא יוצאים צדיקים

שיהיה ברור: נוה וכרייף לא יוצאים צדיקים מן ההחלטה הזאת. הדברים אמורים במיוחד לגבי נוה, וסליחה אם זה יישמע צדקני ומיושן. ראש לשכת עורכי הדין, אחד התפקידים החשובים ביותר במערכת המשפט בישראל, היה אז נשוי (בשנית) ואב לילדות קטנות. במקביל הוא ניהל רומן עם בר כץ (מה שהוביל להעמדתם לדין באשמת הפרת חוקי הכניסה לארץ, במטרה להסתיר את נסיעתם המשותפת), מערכת יחסים אינטימית עם כרייף, ולפי הנטען – גם עם אישה נוספת. זו התנהגות שרחוקה מלהיות הולמת אדם בתפקיד כה בכיר; ובתפקידים הללו, יש חשיבות גם למוסר במישור האישי ביותר, שלא לדבר על הספקות העלולים להתעורר – בדיוק כמו בפרשה הזאת.
כרייף נהגה אף היא בצורה פסולה, גם אם לא במישור המוסר האישי (היא הייתה רווקה). כרייף ידעה היטב על השפעתו הרבה של נוה בוועדה לבחירת שופטים, וכעובדה – הקשר ביניהם נפסק לאחר שהיא מונתה לשופטת. נכון שבמישור הפלילי לא ניתן להוכיח מעל לכל ספק סביר שהיחסים היו בבחינת שוחד, אבל המישור הפלילי איננו חזות הכל. מבחינה ציבורית התנהגותה הייתה בעייתית, בלשון המעטה, ולכן אין מנוס אלא שתפרוש מהשיפוט.

לא לחשוף את הוועדה

ההחלטה של למברגר יוצרת רושם נוסף: הפרקליטות מאוד לא רצתה לפתוח בבית המשפט את המתרחש בוועדה לבחירת שופטים. למברגר עצמו מדבר על כך שגבולות האסור והמותר מבחינת חברי הוועדה אינם ברורים ואינם מוגדרים במפורש, וגם לא ברור מהו מעמדו של קורס ההכנה לשיפוט ומהו משקלו בהחלטות הוועדה. אם נוה היה עומד לדין, סביר להניח שהוא היה מביא שורה של עדים שיספרו על לחצים, דילים והבטחות המתעופפים בוועדה ובסביבותיה. קרוב לוודאי שלא היה עולה שום דבר פלילי, אך הפגיעה במעמדה של הוועדה הייתה עלולה להיות קשה.
ההחלטה היא צלצול השכמה ברור מאוד לוועדה, ובעיקר לנשיאה אסתר חיות. הפוליטיקאים מן הימין ממילא רוצים להשתלט עליה ולהבטיח שהמינויים, במיוחד לבית המשפט העליון, ייעשו על בסיס פוליטי. דבריו של למברגר על הנעשה בוועדה יכולים לשרת את הדורשים להגביר את שקיפותה – למשל לפרסם את הפרוטוקולים שלה. צעד כזה יפגע בצורה קשה מאוד בעבודתה, כי חבריה יחששו לדבר בצורה חופשית. אבל מצד שני, ברור שהמצב הנוכחי בעייתי ומוביל לכל הפחות לעננה של חשדות.
לכן, צריך לחשוב על כמה שינויים משמעותיים. "ועדת השתיים" (עדנה ארבל ואורית אפעל-גבאי), הבודקת מועמדים לקידום מן השלום למחוזי, צריכה להפוך לוועדת שלושה – שופט, פוליטיקאי ועורך דין. קורס ההכנה לשיפוט צריך לקבל מעמד ברור ומחייב. יש לקבוע כללים ברורים למגעים בין מועמדים לחברי ועדה, למשל: חובת תיעוד ודיווח מצד חברי הוועדה. הצעדים הללו היו נכונים תמיד, והם חיוניים כעת.

תאריך:  21/03/2021   |   עודכן:  21/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צלצול השכמה ברור לוועדה לבחירת שופטים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
עד כה, כל המקרים הדומים לא
ב_שמואל  |  21/03/21 21:20
2
האנטישמיות "עוד מאירופה"
ב_שמואל  |  22/03/21 12:47
3
ככה זה כאשר עבריין פלילי בזוי
הירונימוס  |  23/03/21 18:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הוועדה לבחירת שופטים
איתמר לוין
יחליף בחודש אפריל את חנן מלצר המסיים את כהונתו ויכהן שנה עד פרישתו שלו    הוועדה צפויה לבחור גם שופטים מחוזיים בנצרת, בחיפה, במרכז ובתל אביב
איתמר לוין
בג"ץ דחה על הסף את העתירה: אין יסוד לטענה כאילו הוועדה התכנסה בהרכב חסר מדי; השופטים שנבחרו לא צורפו כמשיבים; אין לתת למיעוט זכות וטו על-ידי טרפוד עבודתה
איתמר לוין
השרה, הח"כית והיועצים המשפטיים של הליכוד כל כך מיהרו - עד שלא צירפו לעתירה את 61 עורכי הדין והשופטים להם היא נוגעת; הפסיקה ברורה: די בכך כדי לדחות אותה על הסף    העתירה גם כוללת תיאור מטעה של פסיקה קודמת    יריב לוין סיפק גרסה שקרית של האירועים כדי לתקוף שוב את בית המשפט
עידן יוסף
יו"ר הליכוד אמר כי הליך בחירת השופטים לא היה ראוי כאשר לדיון על כל שופט ניתן זמן ממוצע של שתי דקות בלבד    לדבריו, אוחנה כשר משפטים פעל בתקיפות    רגב: שקד לא הובילה שום רפורמה    שקד: שיטת-העבודה בליכוד היא בכיינות, זו לא משילות
איתמר לוין
מירי רגב, שכבר הבהירה ש"מה שווה תאגיד השידור אם אנחנו לא שולטים בו", פועלת באותה רוח מול מינוי השופטים    אסנת מארק וצבי האוזר הצטרפו אליה למגמה ברורה לחלוטין של הכפפת בתי המשפט לממשלה - צעד שמשמעותו הרס הדמוקרטיה וחורבן זכויות האדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il