X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חיוב בדיקת חמץ הינה על כל מקום ששיך לו, והוא הדין ברכוש המשותף בבנייני מגורים על כל חלקיו, כגון, מחסן, עליות הגג, וחדרי מדרגות, וכן בכל חלקי השטח המשותף, חל חובת בדיקת חמץ על כל הדיירי הבניין
▪  ▪  ▪
כבר ביום חמישי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

1. כל אדם, בין אם הדירה שלו, ובין אם שוכר דירה, חייב בבדיקת חמץ לפי תקנת חכמים. (שו"ע סימן תלג) ותיקנו חז"ל שיבדוק בחורים ובסדקים, ואף שהמנהג לנקות את כל הבית קודם חג הפסח, תקנו חז"ל לבדיקה זו, שמא גיררה חולדה. ויכול להיות גם על-ידי ילדים, או ששכח שהניח חמץ במקום זה.
2. חיוב בדיקת חמץ הינה על כל מקום ששיך לו, והוא הדין ברכוש המשותף בבנייני מגורים על כל חלקיו. כגון, מחסן, עליות הגג, וחדרי מדרגות, וכן בכל חלקי השטח המשותף, חל חובת בדיקת חמץ על כל הדיירי הבניין (משנה ברורה סימן תלג ס"ק כ"ג).
3. חצר הבניין המשותפת וכן המקומות הפתוחים שסביב הבניין אינם צריכים בדיקה, שאם יש שם חמץ הציפורים ושאר עופות אוכלים אותו (שו"ע סימן תלג סעיף ו), אבל אם יודע שיש שם חמץ ודאי חייב לסלקו משם קודם זמן ביעור חמץ.
4. כל חמץ שנמצא ברכוש המשותף, הרי שלכל אחד מהדיירים בעלות בו, כדין חצר השותפים ואם הוא נמצא שם, הם עוברים על 'בל יראה' ו'בל ימצא'. ולמען הסדר הטוב על-מנת שלא יוטל האחריות על אדם אחד, יחלקו בינם השכנים את שטחי הבניין וכל אחד יהיה אחראי על שטח מסוים.
5. יכולים הדיירים למנות שליח (אפילו שמצווה בו יותר מבשלוחו, כיון שבודק קצת בביתו יכול למנות שליח לשאר. פרי מגדים א"א סק"ה) כגון אחראי ועד הבית שיבדוק ויסלק את כל החמץ אם קיים בבנין. וצריך לתאם עמו ולא להטיל עליו מלאכה זו לבד, מכיון שהחיוב מוטל על כולם. ויש למנות רק מי ששומר מצוות, ואף אישה יכולה להימנות לבדיקת חמץ (עיין ערוך השולחן סימן תלז סעיף ז).
6. כאשר הטרחה מרובה ואין כל כך אפשרות לערוך בדיקת חמץ בכל מבואות הבניין, אפשר להעדיף מכירת החמץ על פני ביעור חמץ (ראה משנה ברורה סימן תלו ס"ק לב) ויש מקפידים למכור את החמץ במצב כזה קודם יג בניסן, ואין חיוב לדקדק בזה.
7. מי שמינו אותו לבדוק בסביבות הבניין יברך בביתו ויכווין על הבדיקה גם כן בסביבות הבניין. וכן אם ממנה שליח לבדוק יש לו לשליח לשמוע הברכה מהמברך בבית, וללכת אח"כ לבדוק בסביבות הבניין (משנה ברורה סימן תלב סק"ז, וכף החיים סקכ"ב).
8. הבדיקה נעשית לאור הנר, ואם נוח לו לבדוק לאור החשמל יכול. וכן אם נוח לו לבדוק לאור פנס גם כן יכול לבדוק (ובפרט במקום שחושש לדליקה) שהרי כל אור שהבדיקה יפה לו יכול ובלבד שיבדוק היטב (שו"ת שבט הלוי חלק א סימן קלו).
9. במקומות שיש בהם גג משותף, ויש אנשים שעושים שם סוכות או עולים לשם באופן תדיר, צריכים לעבור גם כן בדיקה. ואם קשה לו לעלות לשם, יבטל חמץ אם נשאר שם ויעשה מכירת חמץ לגבי החמץ שנמצא בגג הבניין (משנה ברורה תלג ס"ק כג).
10. מכירת החמץ תיעשה על-ידי אחד הדיירים, גם אם לא היה מינוי מפורש לשם כך (משום שזכין לאדם שלא בפניו).
11. אין לזרוק חמץ סמוך לזמן ביעור חמץ לתוך פחי האשפה שבבניין, כיוון שלכל אחד בעלות ברכוש המשותף, ואם נמצא שם חמץ מדעתו הוא עובר על 'בל יראה ובל ימצא' (סימן תמה סעיף ג וראה משנה ברורה סימן תלג ס"ק כח).
12. בבניין שגרים בו גם שומרי מצוות ושאינם כאלו (אשר עלולים להכניס חמץ בפסח לבניין) יפקיר בלבו את כל החמץ על-מנת שלא יעבור על בל יראה ובל ימצא (שו"ת מנחת יצחק ח"ד סימן נו אות א).
13. השנה חל ליל פסח במוצאי שבת, לפיכך בודקין בדיקת חמץ בליל חמישי, ואם לא בדק יבדוק ביום שישי לאור היום, ואם שכח לבדוק גם ביום שישי יבדוק במוצאי יום טוב ראשון. (שו"ע סימן תמד סעיף א).
14. בשבת זו לאחר שאכל סעודת שבת יקח את כל החמץ ויפוררו, ויש מניחין אותו בשקית, ושופכין לתוכו חומר פוגם (אקונומיקה וכדו') ומשליכין באשפה, ועדיף שישליכו באשפה שברחוב שאינה ברשותו (ויש משליכין לאסלה את פירורי החמץ שנשארו, עיין משנה ברורה סימן תמה סק"ז).
להפניית שאלה לייעוץ הלכתי באגודה לתרבות הדיור ניתן להתקשר למוקד הארצי בטלפון כוכבית 8484.

תאריך:  23/03/2021   |   עודכן:  23/03/2021
+הבן החמישי בהגדה של פסח (ג')
10:29 23/03/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

אנחנו איננו משוחחים עם שכנינו החיים בחברון באותה ענווה ויחס של כבוד לבני המקום, כפי ששוחח אברהם אבינו עם תושבי חברון בעת משא-ומתן על רכישת מערת המכפלה

כל המרבה לספר.. [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
איתן קלינסקי
אנחנו איננו משוחחים עם שכנינו החיים בחברון באותה ענווה ויחס של כבוד לבני המקום, כפי ששוחח אברהם אבינו עם תושבי חברון בעת משא-ומתן על רכישת מערת המכפלה
עידן יוסף
המרכול או רשת השיווק לא הסכימו לקבל מכם מכלי משקה החייבים בפיקדון לפני חג הפסח? המשרד להגנת הסביבה פתח קו לתלונות ויבצע אכיפה כנגד גופים שמסרבים לקבל בקבוקים
איילת פדה גולדשטיין
לטובת טיפוח שייכות צוותית ומשפחתית - היום יותר מתמידל קונפליקט בחיינו, טומנים בחובם גם ברכה: ההבנה שעלינו להפסיק לקחת את החיים כמובנים מאליהם - העבודה, הזוגיות, המשפחה - וגם אם היא הציפה קונפליקטים זו הזדמנות ששומרת עלינו שלא נירדם בשמירת החיים
שמחה סיאני
יש לנו מאה ויותר הגדות מצוירות, ויש בהן כדי לספר לנו, לא רק על האמנות בת התקופה, שקנתה לה מקום ברחוב היהודי, ולא רק מסורת עתיקה ביותר של תיאורים ידועים, אלא על הרפתקאותיו של כל ספר וספר כזה, בין אם הוא צרפתי, ספרדי, איטלקי או גרמני, והתפתחותה של ההגדה עד המצאת הדפוס בשנת 1436
איתן קלינסקי
בימים שישנם חוגים דתיים הדורשים הפרדת נשים בתחבורה הציבורית, מן הראוי להביט לעברה של צפורה, אישה המעורה בחיי הקהילה    היא אומרת את אשר יש לה לומר בחברת גברים, והם גם מקשיבים לה
רשימות נוספות
ירידה של 80% במכירת תחפושות וקישוטי מסיבות   /  מירב ארד
הרב יוסף: לא ניתן לשמוע מגילה בזום  /  עידן יוסף
להכניס חמץ למחנות הצבא או שנעתור לבג"ץ  /  עידן יוסף
אות לבריאות נפשו  /  חניאל פרבר
מקצוע  /  אורנה מרקוס-בן צבי
לשני אביונים  /  אביתר בן-צדף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il