X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הספינה בבעלות ישראלית שהותקפה במפרץ עומאן [צילום: קאצ'ומי יאמאמוטו/AP]
המלחמה הימית נכנסה לשלב חדש
המסר האירני לישראל
אירן תקפה בפעם השנייה בתוך חודש ספינה ישראלית ומעבירה מסר לישראל כי היא עוברת למדיניות של "עין תחת עין". מערכת הביטחון בישראל תעשה הערכת מצב מחודשת בכל הקשור למלחמה הימית בין ישראל לאירן

על-פי גורמי ביטחון בישראל, המלחמה הימית בין ישראל לאירן נכנסה לשלב חדש, ההתקפה האירנית שלשום על הספינה הישראלית "לורי" בעת ששטה בים הערבי מעידה על כך שאירן משנה את האסטרטגיה שלה כלפי העימות הימי עם ישראל ועוברת למדיניות של פעולות תגמול.
מדובר בהתקפה השנייה במספר על ספינות ישראליות בתוך תקופה של חודש ימים, הספינה "לורי" ששטה תחת דגל של ליבריה שייכת לאיש העסקים הישראלי אודי אנג'ל והאירנים ידעו זאת, לא צריך מודיעין מיוחד כדי לגלות את זהותה, מדובר במידע גלוי שנמצא באינטרנט. סביר להניח שהמודיעין האירני עקב תקופה מסוימת אחר תנועותיה ואסף מודיעין על נתיב ההפלגה שלה טרם ביצוע ההתקפה עליה.
ספינת המכולות הישראלית הותקפה באזור מפרץ עומאן בעת שהייתה בדרכה מטנזניה להודו, היא נפגעה קלות מטיל אחד או שניים, או על-ידי מוקשים ימיים שהוצמדו אליה, והמשיכה בדרכה, לא היו נפגעים.
ההערכה במערכת הביטחון הישראלית היא ש"משמרות המהפכה" של אירן אחראים להתקפה על הספינה וכי היא באה בתגובה להתקפה על הספינה האירנית "שאהר קורד" שהותקפה בים התיכון בתחילת החודש בעת שהעבירה נשק לסוריה. ההתקפה הזו יוחסה, בזמנו, באמצעי התקשורת הזרים, לישראל והיא באה בתגובה על ההתקפה האירנית על הספינה הישראלית "הליוס ריי" השייכת לאיש העסקים הישראלי רמי אונגר בעת שהייתה במימי מפרץ עומאן בחודש שעבר.
שתי ההתקפות האירניות על הספינות הישראליות אירעו בעת שהן שטו בלב ים בטווח הטילים האירניים, או בטווח הפעולה של הקומנדו הימי של "משמרות המהפכה", והן היו מדודות ומחושבות היטב כדי שלא להטביע את הספינות, גם ההתקפה על האונייה האירנית "שאהר קורד" המיוחסת לישראל הייתה מדודה וזהירה, נראה כי שני הצדדים מעבירים מסרים האחד לשני והם נזהרים שלא להביא להסלמה.
אולם, להערכת גורמי ביטחון בישראל, ההתקפה האירנית השנייה על ספינה הישראלית "לורי" מעידה על שינוי האסטרטגיה האירנית כלפי ההתקפות המיוחסות לישראל על עשרות ספינות אירניות בלב ים שהבריחו נפט ונשק לסוריה בשנתיים האחרונות, תוך הפרת משטר הסנקציות הבינלאומי שהוטל על אירן.
האירנים עוברים כעת, להערכת גורמי הביטחון בישראל, למדיניות של "עין תחת עין" כדי לאלץ את ישראל לשנות את מדיניותה, המסר האירני החדש לישראל הוא כי אירן עוברת למדיניות של פעולות תגמול, דהיינו, על כל פגיעה ישראלית בספינה אירנית תבוא תגובה אירנית נגד ספינה ישראלית.
במערכת הביטחון הישראלית לוקחים ברצינות את שינוי המדיניות האירנית ותתבצע הערכה מחדש של המצב, מדובר במצב מורכב וישראל צריכה לטפל בו בזהירות רבה.
לישראל יש כ-300 ספינות השטות ברחבי העולם וחשופות לפגיעה של אירן בהן או של שלוחותיה השונות, פגיעה בהן יכולה להיות פגיעה קשה בכלכלה השראלית, כ-90 אחוזים מן הסחורות שמגיעות לישראל מחו"ל מגיעים דרך הים,כ-12 אחוזים מהסחורות מגיעים דרך מיצרי באב אלמנדב וים סוף.
לאירן יש את היכולת הצבאית לאיים על שלומן של הספינות הישראליות בלב ים, אך באותה המידה הספינות האירניות חשופות ליכולות המודיעיניות והצבאיות של ישראל, בעיקר באזור מיצרי באב אל מנדב, ים סוף והים התיכון ופחות באזור המפרץ הפרסי, קיים מעין "מאזן אימה" בין שני הצדדים שמבינים את הסכנה בהסלמה ההדדית ולכן הם נמנעים ממנה.
ישראל תצטרך לבחון מחדש את מדיניותה כלפי המלחמה הימית מול אירן מכיוון שהעניינים עלולים לצאת מכלל שליטה, במקרה שאחת הספינות האירניות שתותקף על-ידי ישראל תטבע או שיהיו בה מספר גבוה של הרוגים כתוצאה מתקלה שתיגרם על-ידי הפגיעה הישראלית, עלול הדבר להביא להסלמה ותקיפה אירנית קשה של ספינות ישראליות.
כזכור, ב-14 ביולי 2006, שיגר ארגון חיזבאללה טיל חוף-ים אירני מסוג 802 C-לעבר ספינת חיל-הים הישראלי "אח"י חנית", 4 לוחמי צה"ל נהרגו, לספינה נגרם נזק כבד והיא נגררה לנמל חיל-הים בחיפה. ישראל תוקפת ספינות אירניות שמבריחות נפט ונשק לסוריה כדי לגרום נזק כלכלי לאירן ולמנוע את מימון ארגון חיזבאללה בכספי הרווחים של ההברחות האלה ואת התחמשותו באמצעי לחימה אירניים, מטרה נוספת היא למנוע העברת ציוד טכני מאירן לחיזבאללה הקשור לפרויקט הטילים המדויקים. ישראל ואירן נמנעות לקחת באופן פומבי אחריות להתקפות הימיות והן שומרות על עמימות כדי להימנע מהסלמה.

תאריך:  27/03/2021   |   עודכן:  27/03/2021
+הגרעין הישראלי שוב על סדר היום
18:16 27/03/21  |  שמעון שטיין, אייל פרופר   |   לרשימה המלאה

הוועידה החמש-שנתית של האמנה למניעת תפוצת הנשק הגרעיני אמורה להתכנס באוגוסט, ועלולה להוות שוב זירה למתקפה בינלאומית על ישראל  ▪  הממשל האמריקני – הן בידי אובמה והן בימי טראמפ – התייצב לצידה של ישראל כאשר עלתה הדרישה לפירוז המזרח התיכון מנשק להשמדה המונית, ועל ירושלים להבטיח כבר כעת תמיכה דומה של ממשל ביידן

הכור הגרעיני בדימונה [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המסר האירני לישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
<<< נתניהו מפלג ומשסע את ישראל
אירן לא הבעיה.  |  27/03/21 10:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
"כלכלת ההתנגדות" של חמנאי היא למעשה פתרון לטווח הקצר; אירן צריכה שינוי כלכלי יסודי, ואת זה תוכל להשיג רק אם תגיע להסכם עם ארה"ב
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: הממשל רוצה לדבר עם טהרן, אך לא בכל מחיר וגם אינו מתרשם מהאפשרות שבעוד שלושה חודשים יהיה לה נשיא קיצוני יותר
ד"ר עוזי רובין
המשגר "זולז'אנא", על שם סוסו המיתולוגי של חוסיין אבן עלי, מהווה שינוי במדיניותה של אירן: זו הפעם הראשונה בה היא מדברת על אפשרות של פגיעה באירופה    המטרה היא להשיג קלפי מיקוח לקראת מו"מ אפשרי עם ארה"ב על הסכם הגרעין    במקביל מדברת אירן על יכולות שיגור, כולל של נשק גרעיני, שיביאו אותה לרמה של מעצמת-על
יוני בן-מנחם
גורמים במפרץ טוענים כי ישראל עשתה פעולת נקם בספינה אירנית במימי המזרח התיכון. עיתון אמריקני חושף כי ישראל פגעה בשנתיים האחרונות ב-12 מיכליות נפט אירניות שהבריחו נפט לסוריה, ישראל שומרת על שתיקה
איציק וולף
שר הביטחון לשעבר, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, מאשים את ראש הממשלה ואת שר הביטחון בפיזור הצהרות ללא כיסוי בנושא המאבק נגד הגרעין האירני    "לא יותר מהצהרות אלקטורליות לטובת קישוש מספר קולות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il