X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
היהפוך כושי עורו?

הנשיא ארדואן החדש

נשיא טורקיה ארדואן מגלה סימני התפכחות מדינית כלפי ישראל, מצרים ומדינות נוספות בעולם והכריז על מדיניות חדשה של טורקיה כלפי הסכסוכים האזוריים. ישראל צריכה להתנהל בזהירות רבה, טורקיה במצוקה ובבידוד מדיני וחוששות מסנקציות של מדינות המערב, ארדואן הוא מנהיג הפכפך ושינוי מדיניותו עלול להתברר כזמני בלבד
▪  ▪  ▪
[צילום: נשיאות טורקיה/AP]

על-פי דיווחים מטורקיה, הנשיא ארדואן הורה ל-ערוצי הטלוויזיה בשפה הערבית, המשדרים מאיסטנבול ושייכים למנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים, להפסיק את ההסתה נגד משטרו של הנשיא א-סיסי בשידוריהם.
במקביל נפוצו שמועות בעולם הערבי על ביקור חשאי של ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל בטורקיה ופגישתו עם ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן לדון בגורלם של מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים אחרי עליית הנשיא א-סיסי לשלטון וקיבלו מקלט מדיני בטורקיה.
ארדואן החל לחמם בהדרגה את היחסים הקרים עם מצרים בחודש ספטמבר שעבר, שנמצאים במשבר ובנתק דיפלומטי מסוף שנת 2013, כדי לטפל בנושאים אסטרטגיים משותפים כמו המצב הפנימי הקשה בלוב ושדות הגז הטבעי במימי הים התיכון, חימום היחסים נעשה בתחילה באופן חשאי באמצעות מנגנוני המודיעין של שתי המדינות ואחר כך הפך לגלוי בהצהרות חיוביות של הנשיא ארדואן ביחס למצרים באמצעי התקשורת.
לנשיא ארדואן ולנשיא סיסי היו אינטרסים משותפים להרגיע את המצב בלוב שעוברת משברים פנימיים קשים ב-7 השנים האחרונות וארדואן רצה שמצרים תנקוט עמדה ניטרלית בעימות בין טורקיה ליוון על קידוחי הגז הטבעי בים התיכון והמחלוקת על הגבול הימי בין טורקיה ליוון. מצרים לקחה צעד לאחור כמחווה של רצון טוב והדבר התקבל בחיוב אצל הנשיא ארדואן.
גם הפיוס בין קטר ל "רביעיה הערבית" (סעודיה, מצרים,איחוד האמירויות ובחריין) סייע להפשרת היחסים בין טורקיה למצרים, קטר היא חברה בציר "האחים המוסלמים" עם טורקיה והשיח' תמים בן חמד, שליט קטר, עודד את הנשיא ארדואן לשפר את יחסיו עם מצרים והנשיא א-סיסי. גם עם ישראל ארדואן מחמם אט אט את היחסים שהיו במשבר ענק מאז פרשת ההשתלטות הישראלית על ספינת "המרמרה" הטורקית שניסתה לפרוץ את המצור הימי הישראלי ולהגיע לרצועת עזה בחודש מאי 2010. התחממות היחסים החדשה החלה בסדרה של פגישות של ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן עם ראש המוסד יוסי כהן והיא נמשכת במגעים עם משרד החוץ ולשכת ראש הממשלה.
גורמים מדיניים בירושלים מסבירים את התנהגותו החדשה של הנשיא ארדואן כלפי ישראל בהתפכחות אישית מהנזקים המדיניים שהוא גרם לארצו וחששו מסנקציות שיטילו עליו הנשיא ביידן והקונגרס. ארדואן משוכנע שהדרך לבית הלבן עוברת דרך ירושלים, בנוסף לכך הוא רוצה תמיכה ישראלית בעמדת טורקיה במאבק של טורקיה על המים הכלכליים עם יוון, קפריסין ומצרים.
הנשיא ארדואן מיתן את התקפותיו הארסיות נגד ישראל בנושא הפלשתיני, הוא מודאג מהסכמי הנורמליזציה שישראל השיגה עם מדיניות המפרץ וחושש כי ישראל עלולה להצר את צעדי טורקיה בהר-הבית ולסגור את המוסדות הטורקיים הפועלים במזרח ירושלים.
ההתפכחות של ארדואן
הנשיא ארדואן נתן ביטוי למדיניותו החדשה בנאום שנשא באחרונה בכינוס של מפלגת השלטון "הצדק והפיתוח",הוא הודיע כי "הגיעה העת להפסיק את היריבויות ולחפש חברים", דבריו משקפים את תחושת הבידוד בצמרת הטורקית אחרי שהנשיא ארדואן סיבך את ארצו בשנים האחרונות בסכסוכים אזוריים שלא לצורך בכל החזיתות במזרח התיכון: מצרים, לוב, סוריה, רצועת עזה, מזרח ירושלים הר-הבית וכו. בנוסף להסתבכות שלו עם מדינות אירופה כמו יוון, צרפת וגרמניה והמעורבות העמוקה שלו במלחמה האחרונה בין אייזרביג'אן לארמניה.
הנשיא ארדואן ניהל מדיניות מגלומנית, הוא רצה להקים מחדש את האימפריה העות'מאנית החדשה בצד שאיפתו להיות המנהיג המוביל של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית. שאיפות הגדלות של ארדואן גרמו לבעיות וחיכוכים מיותרים של טורקיה עם מדינות רבות והגבירו את בידודה.
הנשיא ארדואן עבר שינוי והוא רוצה כעת לשפר את היחסים של ארצו עם מדינות אירופה, עם ארה"ב ורוסיה, עם ישראל ועם כמה מדינות ערביות ובראשן מצרים.
אסור לטעות, הכל נובע מאינטרסים, בעיקר כלכליים, לאחר שארדואן הבין כי הוא הגזים בדחיפת אפה של טורקיה לעימותים מיותרים וכי את האנרגיה שלו היה צריך להשקיע בפתרון הבעיות הפנימיות בארצו.
ישראל צריכה להתנהל בזהירות רבה מול טורקיה שממשיכה לארח באיסטנבול את המשרד של הזרוע הצבאית של חמאס שמכווין פיגועים בשטחי יהודה ושומרון,למרות הפצרות ישראל הוא מסרב במשך שנים לסגור את המשרד המופעל על-ידי מחבלים שגורשו מישראל במסגרת "עסקת שליט". מדובר במנהיג מוסלמי קיצוני והפכפך שאי אפשר לסמוך על מילתו,כל מהלך משותף עימו חייב להיות מגובה בערבויות מצידו, ישראל חייבת לדרוש שלפני כל עזרה מדינית שלה לטורקיה הנשיא ארדואן חייב לסגור לאלתר את שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול ולהפסיק את ההסתה האישית שלו נגד ישראל ומנהיגיה.

תאריך:  31/03/2021   |   עודכן:  31/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוחנן צורף, עודד ערן
ישראל צריכה לשים לב למהלך הנרקם בין רמאללה לעזה, העשוי להביא להקמת ממשלת אחדות פלשתינית, ולהבטיח שהוא לא יוביל להכרה בחמאס
שמעון שטיין, אייל פרופר
הוועידה החמש-שנתית של האמנה למניעת תפוצת הנשק הגרעיני אמורה להתכנס באוגוסט, ועלולה להוות שוב זירה למתקפה בינלאומית על ישראל    הממשל האמריקני – הן בידי אובמה והן בימי טראמפ – התייצב לצידה של ישראל כאשר עלתה הדרישה לפירוז המזרח התיכון מנשק להשמדה המונית, ועל ירושלים להבטיח כבר כעת תמיכה דומה של ממשל ביידן
שאול מנשה
הישות הציונית פגיון מורעל במותנה של המולדת הערבית, ישראל עוסקת בטיהור אתני, נתניהו אויב עם מסכה, טרוריסט שעוסק ברדיפת הפלשתינים    ישראל מבעירה בתים על ראשי בעליהם, עוסקת בחיסול הערבים וגירושם [רשיד חסן, עיתונאי ירדני]
יוני בן-מנחם
סעודיה הציעה יוזמת שלום חדשה להפסקת המלחמה בתימן וגלגלה את הכדור לחיקם של החות'ים ואירן. היוזמה נועדה גם להקל את הלחץ האמריקני על סעודיה להפסיק את המלחמה אך המפתח להפסקת המלחמה נמצא למעשה בידיה של אירן
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - הכנופייה, בשתי שפות, סומא בארובה, כופים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    "בניסן נגאלו ובניסן עתידין ליגאל" (מסכת ראש השנה)    חג כשר ושמח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il