X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ארה"ב של אמריקה נתונה בהתכנסות פנימה ובצמצום כוחותיה והשפעותיה ברחבי תבל ארה"ב מקיזה זה שנים דם במלחמותיה השונות בעולם
▪  ▪  ▪
קושי למכור נפט [צילום: אריק גיי, AP]

בעוד אנו מתמודדים עם סכנות מקומיות, כמו ארגוני המחבלים בלבנון, סוריה ורצועת עזה, הנה ענן שחור גדול עלה בשמינו: הסכם שיתוף הפעולה הכלכלי והצבאי בין סין, מעצמה עולמית, לבין אירן, מעצמה אזורית ואויבת. ענין ההסכם הופיע בחדשות כעוד ידיעה גרידא מבלי שהושם דגש על השינוי לרעה במצבנו הביטחוני שהסכם רע ומזיק זה מביא לנו בכנפיו. לא למותר לציין כי כרגע שלוש מעצמות נאבקות על השליטה וההתעצמות בתבל:
ארה"ב של אמריקה נתונה בהתכנסות פנימה ובצמצום כוחותיה והשפעותיה ברחבי תבל. ארה"ב מקיזה זה שנים דם במלחמותיה השונות בעולם. מלחמת קוריאה למעשה הייתה מלחמה אמריקנית, אף שבאופן רשמי הייתה זו מלחמת האו"ם. כתוצאה נוצרה המדינה המסוכנת של קוריאה הצפונית המחזיקה בנשק גרעיני ומהווה סיכון עולמי בכלל ומטרד קשה לארה"ב. לאחר מכן הסתבכה ארה"ב והפסידה במלחמת ויטנאם שאת פצעיה היא מלקקת עד היום, ובתי החולים שלה עדיין מלאים בנכים מאותה מלחמה וחיילים משוחררים אחרים הם מרכיב מרכזי בין חסרי-הבית הסובלים במדינת ענק זו.
מאוחר יותר הסתבכה ארה"ב באפגניסטן ושוב הקיזה דם וְעוֹדָהּ מחפשת דרך מכובדת לסגת משם בהסכם כלשהו עם הטאליבן. מצב ארה"ב בעירק דומה מאד: היא ניהלה את מלחמת המפרץ שלא הביאה להכרעה סופית ואז נאלצה לכבוש את עירק, ובשל טעויות קשות, כמו פירוק הצבא העירקי שהפך לכנופיות קנאיות, במקום להחליף את מפקדי הצבא ולהעזר בו לשליטה, נקלעה גם שם למלחמת גרילה שאינה מסתיימת.
ארה"ב שינתה את מדיניותה כלפי מצרים, בשל מהפכת א-סיסי, נטשה את סוריה ואת המורדים באסד בהם תמכה, כולל הכורדים, לגורלם המר ולטבח הן מצד אויבתם טורקיה והן להפצצות חיל-האוויר הרוסי בשירות אסד. עמדותיה כלפי סין וכן מול טורקיה הפכפכות, ולפחות כך היה בימי הנשיא טראמפ. למעשה ארה"ב נטשה פחות או יותר את המזרח התיכון. הנשיא ביידן גם שינה את יחס ארצו כלפי סעודיה, הסובלת מהתקפות החות'ים בתימן בעידודה של אירן.
רווח כפול ומשולש
רוסיה נחלצה בשן ועין ממלחמתה באפגניסטן, הקיזה דם רב בצ'צ'ניה, מתעללת צבאית, פוליטית וכלכלית באוקראינה, בג'ורג'יה ובארמניה. רוסיה כיום שולטת למעשה בסוריה ואסד הוא שליט בובה בידיה. אומנם צבאה חָזָק אך כלכלתה סובלת מבעיות קשות של ריכוז יֶתֶר כושל, שחיתות קשה, אוליגרכיה ומאפיה הפועלות זו לצד זו.
כיום סין היא הכח העולה. היא השכילה לפתוח את כלכלתה ליוזמה פרטית ועתה הכלכלה משגשגת. היא מדכאת זכויות אדם, מחזיקה במחנות ריכוז כל מי שנראים לה מתנגדי משטר, משמידה מיעוטים, כמו הקהילה המוסלמית ואת העם הטיבטי ובכח הזרוע מבטלת את הזכויות הדמוקרטיות שהתחייבה להותיר בהונג קונג. היא מרחיבה את גבולותיה הימיים בהשתלטות על איים מרוחקים בים ומהווה סכנה מתמדת לטייואן. במקביל היא מחזקת את מעמדה במדינות אפריקה על-ידי השקעת משאבים אדירים. אכן אין לה בארות נפט והיא זקוקה לאנרגיה רבה בשל גידולה והתפתחותה המהירות. נראה שהצורך בהבטחת אספקת נפט סדירה היא הסיבה העיקרית להסכמיה עם אירן, שסובלת מאוד מהסנקציות האמריקניות וּמִקּוֹשִׁי למכור נפט. הסנקציות, דומה שהן צפויות להחלש בידי ביידן, וכך סין נהנית מנפט זול ובו בזמן היא נועצת אצבע בעיני ארה"ב והרווח שלה בהסכם כפול ומשולש.
ומה עם ישראל? ישראל אִפְשְׁרָה לסין חדירה עמוקה מאוד למשק הישראלי. עשרות אלפי סינים עובדים בישראל בתחומים מגוונים. סין חפרה את מנהרות הכרמל; את מנהרות הרכבת לירושלים וחופרת את הרכבת התחתית בתל אביב וגוש-דן. סין רכשה את "תנובה" ועסקים נוספים והיא מעורבת עמוקות בכל המתרחש בישראל. ההסכם בין סין ואירן כולל גם חלקים צבאיים, לרבות אימון משותף של שני הצבאות וחיזוק קשרי המודיעין. הקשר הזה מסוכן לנו מאד. סין יודעת ומכירה את כל נקודות התורפה בארץ, מחזיקה בידע הנדסי עצום ורב, היא שולטת בחלק ניכר של הכלכלה פה, ויש להניח שבמסגרת "האהבה החדשה" הפורחת בין סין לאירן כל המידע הזה יפתח בפני אויבינו.
אמנם אירן מצויה ביחסים טובים הן עם פקיסטן והן עם קוריאה הצפונית, שתיהן בעלות נשק גרעיני, ויש להניח שאירן שאבה מהן ידע רב ואולי גם נעזרה ברכישת חומרים רדיואקטיביים, אלא שעתה היא מחזקת קשריה עם סין, מעצמה עולמית גם בתחום הגרעין. טוב לא יצמח לנו מהסכם זה. כאן ראוי לציין שארה"ב, ידידתנו הגדולה והיחידה למעשה, אינה רואה בעיין טובה את יחסינו הטובים לכאורה עם סין, שנועצת פה רגל ועוד רגל. באה העת לעצור לרגע, לחשוב ולבדוק את מעשינו וקשרינו ולזכור כי עתה סין היא ידידת אויבתנו הגדולה והקשה מכולן. "ידידו של אוֹיְבִי גם הוא אויבי".
נחמד שראש ממשלתנו [אלוהים, עד מתי?!] הביא לנו שלום עם מדינות שמעולם לא היו עמנו במצב מלחמה, ודווקא עם מדינות שלחמו בנו ועמן אכן עשינו שלום, הוא גורם להרחקתן, ובראש וראשונה ליריבויות חוזרות ונשנות עם ירדן, שלה גבול ארוך ביותר ומשותף עמנו. גם השלום הקר עם מצרים נותר בתריסר שנות שלטונו קר מאד. עתה, משעלו הדמוקרטים לשלטון בארה"ב גם יחסיה עם ישראל התקררו לא מעט רק בשל מדיניותו של נתניהו. מי יתן וחילוף שלטון פה יתקן את יחסי החוץ של ישראל.

תאריך:  31/03/2021   |   עודכן:  31/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפיק גבאי
סבב בחירות רודף סבב בחירות, ונראה שהפוליטיקאים שכחו מהי עבודתם - פעילות למען העם, בשמו ולטובתו
עמנואל בן-סבו
טירוף המערכות המתחולל במשך השנתיים האחרונות ומקרקע כל יכולת משילות הוביל תהליכים חמורים בחוסן החברה הישראלית, בלכידות, בתחושת השייכות והערבות ההדדית
אורי שרגיל
בקרב נפילי ההתיישבות-לשעבר נראה ראוי ומוצדק שהעולם הנאור על מוסדות האו"ם, המשפט, האקדמיה והתקשורת שלו, יתקומם, יוקיע, יפליל ויעניש את ממשלת ישראל וצה"ל בעקבות 'רצח-עם' שבוצע במחנה פליטים בסברה ושתילה
יוני בן-מנחם
נשיא טורקיה ארדואן מגלה סימני התפכחות מדינית כלפי ישראל, מצרים ומדינות נוספות בעולם והכריז על מדיניות חדשה של טורקיה כלפי הסכסוכים האזוריים. ישראל צריכה להתנהל בזהירות רבה, טורקיה במצוקה ובבידוד מדיני וחוששות מסנקציות של מדינות המערב, ארדואן הוא מנהיג הפכפך ושינוי מדיניותו עלול להתברר כזמני בלבד
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - לא קונים, מסתירים, רמזור אדום, פיוס ולוחמה אווירית בעתיד    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    "בניסן נגאלו ובניסן עתידין ליגאל" (מסכת ראש השנה)    מועדים לשמחה, שבת שלום וחג שמח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il