X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הגל השלישי באירופה, 23.3.21 / NBC
מדוע ניצבת אירופה בפני גל שלישי של הנגיף

כך נכשל האיחוד האירופי במאבק בקורונה

אקונומיסט מנתח: יש גורמים אובייקטיביים כמו הגיל המבוגר של האוכלוסייה, הערים הצפופות והמעבר החופשי בין המדינות יש גם גורמים אנושיים: הביורוקרטיה של נציבות האיחוד התמקדה במחיר החיסונים במקום באבטחת האספקה, והסיוע הכלכלי הנדיב נתקע גם הוא בדרג הפקידותי ובמקרה הטוב עד סוף 2022 יינתן רק רבע ממנו האיחוד מתקשה שוב ושוב להתמודד עם משברים - וכדאי שישנה את ההרגל הזה
▪  ▪  ▪
פסחא בצל הקורונה בספרד [צילום: אלוורו בריונטוס, AP]

האיחוד האירופי נפגע קשות מן הקורונה, למרות שהוא עשיר, מתקדם מבחינה מדעית, מצויד במערכת בריאות מצוינת ומאוחד במערכת פוליטית הדואגת לאזרחים. מבחינה מספרית, המצב בו פחות גרוע מאשר בארה"ב ובבריטניה: 138 חולים ל-100,000 תושבים מול 187 ו-166 בהתאמה. אבל הוא על סיפו של גל שלישי, המועצם בשל וריאנטים קטלניים.
מצב זה מדגיש את הכישלון בתחום החיסונים. נתוני אקונומיסט מלמדים, כי 58% מהבוגרים בבריטניה קיבלו לפחות מנה אחת – לעומת 38% בארה"ב ו-14% בלבד באיחוד. אירופה נמצאת מאחור גם בתחום הכלכלי: ברבעון האחרון של 2020 צמחה הכלכלה האמריקנית בשיעור שנתי של 4.1%, הסינית צמחה ב-6.5% - ובגוש האירו נמשכת ההצטמקות. לפני שנה אמר ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז, כי הקורונה היא המשבר החמור ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. כיצד קרה שהאיחוד הגיב בצורה כה כושלת?
חלק מן הבעיה הוא בדמוגרפיה, מסביר אקונומיסט. האוכלוסייה באיחוד היא מבוגרת בקנה מידה עולמי וחשופה יותר לנגיף. ערים צפופות מגבירות את הפגיעות של אירופה, וכך גם המעבר החופשי בין 27 חברות האיחוד. אבל חלק אחר הוא פוליטי. ז'אן מונה, ממניחי היסודות לאיחוד האירופי, אמר לפני עשרות שנים שהוא ייבחן בעת משבר. אכן, הבנק המרכזי האירופי הציל את האיחוד בעת המשבר הפיננסי; משבר הפליטים של 2015 יצר את משמר הגבול המשותף. אך ההחלטה אשתקד להפקיד בידי הנציבות האירופית את רכישתם של חיסונים ל-450 מיליון בני אדם הייתה הרת אסון.
היה היגיון באיחוד מאמצי המחקר והמימון של חברות האיחוד כדי לרכוש מראש את החיסונים, אך הפקידות של האיחוד ניהלה את המו"מ בצורה כושלת. נשיאת הנציבות, אורסולה פון-דר-ליין, אשר הובילה את הפרויקט, התעקשה לכנותו "סיפור הצלחה אירופי" – וזה ממש לא. הצוות שלה התמקד יותר מדי במחיר ופחות מדי באספקה; הוא התעקש על קביעת האחריות במקרה שהחיסונים ייכשלו. דומה היה שהיעד העיקרי היה שמירת האיחוד, ורכישת החיסונים הייתה מטרת משנה. אם פון-דר-ליין הייתה עדיין שרה בממשלת גרמניה, קרוב לוודאי שהייתה מאבדת את משרתה.
אירופה נכשלה גם מבחינה כלכלית. היא השתמשה במגיפה כדי ליצור באביב שעבר מכשיר חדש – קרן בהיקף של 750 מיליארד ליש"ט המיועדת לסייע בעיקר למדינות החלשות. מחצית מן הכסף היא במענקים ומחציתו בהלוואות, והקרן מומנה באמצעות העלאת החוב של האיחוד כולו. זוהי תוכנית טובה, שניתן יהיה להפעיל גם במשברים עתידיים. אבל הבעיה הייתה המימוש האיטי שלה. יחלפו עוד חודשים עד שהסכומים הראשונים יועברו ליעדיהם, שכן המדינות צריכות להעביר בנציבות את תוכניותיהן לשימוש בהם. עד סוף 2021 יועברו רק רבע מן הכספים.
חוסר הדחיפות הוא תסמין של בעיה גדולה בהרבה: הזנחת חשיבותה של בריאות המשקים האירופיים. אפילו עם הכספים הללו, תקציב האיחוד הוא 2% בלבד מן התמ"ג של מדינות הארגון בשבע השנים הבאות; ממשלות מוציאות לרוב בסביבות 40% מן התוצר. ההשלכות יהיו ברורות: בסוף 2022 צפוי המשק האמריקני להיות גדול ב-6% מאשר ב-2019, בעוד אירופה תחזור לממדיה שלפני המגיפה. ממשלות האיחוד יכולות לעשות יותר מבחינה פיסקלית; הן חייבות לעשות יותר, טוען אקונומיסט.
אירופה יכולה להתנחם בכך שתוכנית החיסונים שלה תסגור בקיץ את הפער. הספקנות לגבי האיחוד נמצאת בשקיעה ברחבי היבשת מאז פרצה המגיפה, ופוליטיקאים שהשתעשעו ברעיון העזיבה – כמו מטאו סלוואני באיטליה ומרין לה-פן בצרפת – שינו את הטון שלהם. אבל בשורה התחתונה, האיחוד האירופי מפגר אחרי ארה"ב וסין משום שהוא מתקשה שוב ושוב להתמודד עם משברים. בעולם מסוכן ובלתי יציב, כדאי מאוד שתשנה את ההרגל הזה.

תאריך:  02/04/21   |   עודכן:  02/04/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך נכשל האיחוד האירופי במאבק בקורונה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נו באמת
פלג א  |  2/04/21 17:25
2
מזלנו שיש בישראל את נתניהו
שיפון  |  2/04/21 17:52
3
איתמר צבוע לאור יום
Q  |  3/04/21 07:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
ישראל נמצאת בדרך להתגברות על הקורונה - גם אם זה יקח עוד זמן ויצריך להתגבר על קשיים    זה אומר שאפשר להתחיל לחשוב על הלקחים מן המגיפה, במיוחד בחיים האישיים שלנו: האם נעבוד מהבית או נחזור למשרד? מה אפשר ואי-אפשר ללמוד מרחוק? כיצד יושפעו אירועים משפחתיים? מה המגיפה עשתה לתרבות הצריכה? ומה השיעור הכי חשוב שהיא לימדה אותנו?
איתמר לוין
מסבירה שמוטב לוותר השנה על חופשות בחו"ל - גם אם הללו יתאפשרו - כדי שלא להחדיר וריאנטים חדשים דווקא כאשר הסרת המגבלות כה קרובה
מירב ארד
ענקית התרופות הצהירה כי החיסון שפיתחה הציג 100% יעילות בגילי 15-12    החברה פועלת להגיש ל-FDA את נתוני הניסוי בהקדם    השר אדלשטיין: "בשורה נהדרת לאזרחי ישראל. אין דבר מתבקש יותר כעת מאישור מהיר של רכש חיסונים נוסף"
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - לא קונים, מסתירים, רמזור אדום, פיוס ולוחמה אווירית בעתיד    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    "בניסן נגאלו ובניסן עתידין ליגאל" (מסכת ראש השנה)    מועדים לשמחה, שבת שלום וחג שמח
איתמר לוין
51 נהגי אוטובוס בלונדון מתו מקורונה, 27 מתוכם בשלושת החודשים הראשונים של המגיפה - ובתו של אחד מהם דורשת, במאמר בגארדיאן, לקיים בהקדם חקירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il