X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גם כששמחים בשמחה של הדלקת מדורות או אם יש כאלו שגם עושים "על האש", צריכים לזכור כי יש לעשות זאת במקום שאינו מפריע לשכן או לאחרים
▪  ▪  ▪
להתחשב באחרים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

כבכל שנה אנו נמצאים בעיצומם של ימי העומר המתקרבים ומתקדמים ליום ל"ג בעומר יום ההילולא של רבי שמעון בר יוחאי. וכן באותו יום מפסיקים אנו לנהוג מנהגי אבילות על מותם של עשרים וארבע אלף תלמידים של רבי עקיבא, ומותר להסתפר ולישא אישה ומרבין קצת בשמחה, כמו שפסק הרמ"א (אורח חיים סימן תצג סעיף ב ולדעת הספרדים מסתפרים רק ביום לד לעומר).
המנהג הרווח ביום ל"ג בעומר בכל תפוצות ישראל להדליק מדורות אש. אש זו מסמלת את "אש התורה" והם הסודות וסתרי תורה שגילה רבי שמעון בר יוחאי. גם כששמחים בשמחה של הדלקת מדורות או אם יש כאלו שגם עושים "על האש", צריכים לזכור כי יש לעשות זאת במקום שאינו מפריע לשכן או לאחרים. ואף אם מקיימים בזה "מצווה" או שמחה של מצווה, מכל מקום אסור שהדבר יזיק לאחרים. ופשוט שאין אדם יכול לטעון שמקיים מצווה, היכן שהדבר מפריע לאחרים.
בהלכות שכנים (שולחן ערוך חושן משפט סימן קנה סעיף א ושם סעיף לו) מבואר שאין אחד יכול לעשות עשן וריח בתוך ביתו, ואפילו החזיק בזה, כגון שהרבה זמן היה לו תנור שמעשן בביתו, או בחצירו אינו יכול לטעון על חזקה כמבואר שם (בסעיף לו). ובעשן שאינו תדיר כגון תנור או כירה של בית מבואר בשולחן ערוך (סעיף לז) אין יכול לעכב עליו ויכול השכן להשתמש בתנור או כירה, אבל לכתחילה יכול לעכב גם בעשן שאינו תדיר (ועיין בבית יוסף משמע דדוקא שהעשן מגיע לשכן ברוח מצויה). והרמ"א פסק שבעשן שאינו תדיר אינו יכול למחות אפילו לכתחילה.
ולמעשה הש"ך (שם ס"ק יט) פסק כדעת השולחן ערוך, וכתב שם אף שהרמ"א הכריע כמהרא"י בספרו תרומת הדשן, כיון שהמעיין בתשובתו יראה דגם מהרא"י גופיה לא ברירא ליה האי פיסקא, עכ"ד הש"ך. ובפתחי תשובה (שם ס"ק ז) הביא דעת הגאון רבי עקיבא איגר (בסימן קנא) שפסק כדעת הרמ"א. ובספר נתיבות המשפט (שם ס"ק סז) פסק כדעת השולחן ערוך והוסיף שעל המזיק להביא ראייה, לפיכך לכתחילה יכול שכנו לערער על המבעיר אש אפילו שאינו תדיר. אבל כיום שהתנורים והכירות שלנו אינם מפיצים עשן יתר, ואינם מזיקין בעשן וריח רק בצורה סבירה, אין יכול שכן לעכב על בישול שאדם עושה בשלו.
וכן מי שעושה במרפסת ביתו "על האש" כגון מנגל גחלים, או גריל גז וכיו"ב, כיוון שיש בו שימוש סביר אין שכנו יכול למונעו כיוון דהוי שאינו תדיר, וכדין מה שכתב השולחן ערוך (שם סעיף לז) שתנור שהיחיד אופה בו פת וכן כירה, כיוון שאינו תדיר אינו יכול לעכב עליו. וכל זמן שהדבר נעשה בצורה סבירה, וכן המנהג לעשות לעיתים תכופות "על האש", אין שכן יכול למנוע מחבירו לעשות כן. והיכן שאדם מעמיד את הגחלים בצורה שהעשן ישר מגיע לחלון של חברו, אף שהדבר נעשה שלא בתדירות, אין להניח את הגחלים בצורה שעולה העשן ישירות לחלון חברו כיון שהנזק ישיר. והדבר דומה לדין "גירי דיליה" וכמו שמזיק במעשה ישירות, כמבואר בנתיבות המשפט (סימן קנה סק"א) שכל דיני הרחקות הם מדין זה, ומכל מקום אין מן הנמנע שמתוך יחסי שכנות תקינים, להתחשב בחבירו שלא יניח את המנגל או הגחלים במקום שהעשן עולה ישירות לחלון חברו.
וכל מה שנתבאר עד עתה, מדובר בשכנים שכל אחד עושה בתוך שלו, וכשעושה כן שלא בתדירות, יכול לעשות בבית שלו ואין השכן יכול לערער או למחות בו. אבל בשטח המשותף לכל הבניין, אם יש שכנים שמתנגדים להבערת מנגל, או מדורה, אין שום היתר להבעיר אש במקום זה. כיון שהחצר משותפת לכולם, ואין אחד יכול לעשות דבר המפריע או מזיק לחברו. אגב, הוא הדין לגבי "עישון סיגריות" אדם יכול לעשן בתוך ביתו שהרי העשן אינו תדיר (וגם בזה יש לדון שאסור במקום שהשכנים מפריע להם ריח העישון, מדין שהדבר ברור כיום שהעישון מזיק לבריאות) אבל אסור לו לעמוד בחצר בניין משותף ולעשן בו, כשהדבר מפריע לחלק מהדיירים, ויכולים הם למחות בו כיוון שיש להם זכויות בחלק המשותף.
לפיכך הוא הדין לגבי הבערת מדורות ביום ל"ג בעומר, או עשיית מנגל וכדו' אין לעשות כן בשטח המשותף בבנין מגורים ובפרט אם יש התנגדות של חלק מהדיירים בבנין. וגם אם עושה זאת בשטח ציבורי מחוץ לשטח הבניין, יש להרחיק את האש כ-10 מטר משטח הבניין (לפי הנחיות מערך כיבוי אש) וככל שיש מחלוקת בדבר, כגון שחלק מדיירי הבניין רוצים לעשות מדורות בחצר המשותפת לכלל דיירי הבניין, וחלק אינם מעוניינים בזה, יש לכנס אסיפה כללית של דיירי הבניין, ועל-פי הרוב יוחלט הדבר.

הכותב הוא הרב המספק ייעוץ הלכתי באגודה לתרבות הדיור.
תאריך:  21/04/2021   |   עודכן:  25/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
מתי דוד
יום הזיכרון לשואה, יום הזיכרון לחללי המלחמות, יום העצמאות 73    המשימה הלאומית החשובה ביותר בימים אלה היא בקיום דיאלוג פנימי ולאומי
רות רזניק
שנים רבות אני צופה בעדויות. סופגת וכואבת ולעיתים בוכה    הסיפורים האישיים והסיפורים הקולקטיבים    זהו כאב שאינו חולף, אלא משנה לשנה מתחדשים עוד ועוד זוועות שטרם ראינו וטרם ידענו על קיומם
יוסף קנדלקר
בעוד שבימי התשובה אנו מציינים את הימים כימי חשבון נפש בין אדם לבוראו ובין אדם לחברו, בעשרת ימי התודה מייחסים משמעות עמוקה יותר למושג תודה, ולהכרת הטוב על שזכינו לכונן כאן מדינה
עידן יוסף
מדינת ישראל אומנם הוכרזה ב-ה' באייר בשל אילוץ שמירת השבת, אך הוקמה למעשה למחרת ב-ו' באייר. על הממשלה לתקן את הטעות ההיסטורית - מה שיאפשר ברוב השנים חגיגת יום העצמאות במועדו ויותר ימי עצמאות בימי חמישי באופן שיאפשר "גשר" לעובדים
אביב כוכבי
נאום ראש המטה הכללי בטקס חיילים מצטיינים בבית הנשיא ביום העצמאות ה-73 [ג' באייר תשפ"א, 15.04.2021]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il