X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
במיוחד בימים אלו של משבר הקורונה חייבים כל מוסדות המדינה להיות כרויים לציווי פרשת השבוע ולמלא דרישותיה כפי שבאו לידי ביטוי בספר ויקרא עלינו למנוע מצב בו אדם עקב פגעים כאלו או אחרים - פגעי חברה או פגעי טבע - ישמוט מתחת ידיו את פרי עמלו, ישמוט את מפעל חייו עליו שקד וטיפח בחייו
▪  ▪  ▪
נכי צה"ל [צילום: פלאש 90]

בקוראי את פרשת "בְּהַר", ניצבת לנגד עיני דמותו של נכה צה"ל, המתמודד על חייו יחד עם רופאים מסורים ולבבות של עם, הנסער ממה שפקד את הנכה, כשממשל אטום לא היה קשוב לערכי פרשת השבוע, המחייבת אותנו להתמודד עם מצוקה ומצב אליו נקלע אדם - עת "כִּי יָמוּך אֲחִיךָ".
בקוראי את פרשת "בְּהַר", אני עד לרגישות הסוציאלית, הפועמת בלבה של הפרשה ובעולם הערכים הטמון בארון הספרים היהודי. הפרשה נפתחת בפריסת חוקי השמיטה והיובל. משלל מטרות סוציאליות, הטמונות בחקיקה של הפרשה, אסתפק רק בהוראה של שנת היובל, בה חובה להחזיר אדמה לבעליה שמתוך מצוקה כלכלית נדרש למכור אותה. אי-אפשר שלא להתרגש למקרא הרגישות הסוציאלית של המחוקק, שבאה לידי ביטוי בהוראה: "וְקִדַּשְׁתֶּם אֶת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יוֹשְׁבֶיהָ...וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחוּזָתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפָּחְתוֹ תָּשׁוּבוּ" (ויקרא, כ"ה, י')
אנחנו מתקרבים לקריאת שתי הפרשות, שמסיימות את ספר "ויקרא", פרשות המאתגרות אותנו כחברה במחויבותנו למניעת התמוטטות הפרט מבחינה כלכלית. יש משמעות רבה לכך דווקא בימים אלו, העוברים עלינו בעקבות משבר הקורונה. כחברה מוטל עלינו למנוע מאדם בחברה הישראלית עמידה על סף החידלון עת "כִּי יָמוּךְ אֲחִיך".
הביטוי "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ" מופיע בפרשת "בהר" שלוש פעמים. זה ביטוי ייחודי אך ורק לפרשת "בהר". אבות דרבי נתן מסב את תשומת לבנו שהמילה מָךְ היא אחת משבעת הכינויים לביטוי המבטא עוני: עָנִי, דַּל, דָּךְ, רָשׁ, אֶבְיוֹן, מִסְכֵּן וּמָךְ. וכשהוא דן במילה "מָךְ" פועמת בו כמיהה לחברה שוויונית, חברה ללא פערים, כשרגישות לַמָּך מנווטת את חייה, ורק בכך נבחנת הסגולה של החברה.
ספר ויקרא פרק כ"ה פסוק 25 מבהיר לנו, שאנחנו כחברה מחויבים למנוע התרוששות אדם מנכסי קיום בסיסיים עליהם עמל ואותם טיפח בשנות עבודה ויזע רבות, לכן השימוש בפועל "מָךְ" מצביעה על הרגישות החברתית הפועמת בפרשה. במיוחד בימים אלו של משבר הקורונה חייבים כל מוסדות המדינה להיות כרויים לציווי פרשת השבוע ולמלא דרישותיה כפי שבאו לידי ביטוי בספר ויקרא.
עלינו למנוע מצב בו אדם עקב פגעים כאלו או אחרים - פגעי חברה או פגעי טבע - ישמוט מתחת ידיו את פרי עמלו, ישמוט את מפעל חייו עליו שקד וטיפח בחייו. מבחן חיינו כחברה הוא בכך, שאנחנו מצליחים למנוע קריסה של חבר בחברה. אם לא הגשנו את מלוא העזרה הדרושה למניעת קריסתו לא עמדנו במבחן. כחברה עלינו למצוא את הפתרון למצב "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ", כשאין בידיו כלים לחלץ עצמו, ביתו או שדהו או כל תשתית קיומית שבנה בכוחות עצמו.
בפרק כ"ה בספר ויקרא קיימת הדרישה של ביטול מוחלט של הַנֶּשֶׁךְ. מצער, שנשך ממשיך היום להיות אחד מ"כלי הסיוע" ואף אין בוחלים בנשך מוגדל לממדים כאלו, שהם מעל כוחו של מי שכבר נקלע למצב שהוא מָךְ. הפעלת האמצעי של נשך ככלי לגיטימי לסיוע לַמָּךְ זו התנכרות לערכי פרשת השבוע.
בימים אלו של משבר הקורונה - כשרבים נקלעו להתמודדות עם קריסת מפעלם - ההתייחסות למילה "מָךְ" בפרשת השבוע, אסור שתהיה תחומה בקטיגוריה של מלל שמימי-אידאי, אלא היא מחייבת אותנו לקרום עור וגידים למחויבות שלנו לחלץ את הַמָּךְ מהמצב אליו הוא נקלע.
אסור שקריאת פרשת השבוע "בהר" תהיה תחומה רק ב-ד' אמות של בית כנסת, בו קוראים את "דְּבַר יְהֹוָה אֶל-מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי." (ויקרא כ"ה, א'), אלא עלינו ליישם את עולם הערכים הסוציאלי והאנושי של הפרשה כולה כנדבך יסוד בחיינו כחברה.

תאריך:  01/05/2021   |   עודכן:  01/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת השבוע "בהר" לאור מצבנו כיום
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מאחלת שבוע טוב ונעים. ל"ת
מורן צ.  |  2/05/21 07:17
2
Peace ל"ת
Peace......  |  2/05/21 08:25
3
לא מסכים איתך אבל מכבד אותך ל"ת
אבינועם שורק  |  2/05/21 08:30
4
אך אני מכבדת את כתיבתך.
חולקת על גישתך  |  2/05/21 09:03
5
בהעדר אמונה דתית המאמר יוצא לו
אמונה.  |  2/05/21 09:31
 
- דוגמא לתגובה מכובדת.
תודה לאמונה  |  2/05/21 17:00
 
- מעריכה את ביטויי אמונתך
למגיבה אמונה  |  3/05/21 12:58
6
גישה יפה לפרשת השבוע. ל"ת
ידידיה.  |  6/05/21 13:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
בית המשפט תמרן את עצמו למצב שבכל דרך אליו תפנה הממשלה (כאשר כמובן גם האינטרס הפוליטי מניע באורח לגיטימי את המצביעים) היא או תמרה את הוראתו (לא תמנה שר) או תעבור לדעת היועמ"ש לממשלה על החוק (תמנה שר שלא על-פי כל כללי הפריטטיות)
רון בריימן
מי שייתן את קולות הימין - בין אם יהיה זה נפתלי בנט ובין אם יהיה זה גדעון סער - לגורמים אוטו-אנטישמיים, לא ירחק היום שבו יאכל גם את התבשיל שהקדיח וגם את הדגים המסריחים וגם יגורש מן העיר ומן החיים הפוליטיים, והראשונים שיבצעו גירוש זה יהיו שותפיו החדשים מן השמאל הקיצוני-המשיחי
יוסף אליעז
אדון חסון טיפס ויצא מהנפחיה, העיף מבט במכונית, חזר לנפחיה ושב ממנה ובידו מקבת-עץ ושמיכה מְהוּהַה. הוא פרש את השמיכה מתחת לרכב, נדחק לאטו, שכוב על גבו, בצד אבני-השפה של המדרכה, אל מתחת למכונית, התבונן בה כדקה מלמטה, ואז הניף את המקבת, הלם מכה חזקה אחת וראו זה פלא: הפח התיישר כאילו לא נמעך מעולם
איתן קלינסקי
כל מחנה שיקים ממשלה, אני רוצה לאחל לו, שיכונן ממשלה חדשה בישראל, שהמצפן החברתי המנחה את פרשת "אמור" הוא זה שינחה את ממשלת ישראל העתידה לקום
יוני בן-מנחם
ההודעה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על דחיית הבחירות משקפת את הכשלון המנהיגותי הגדול שלו במהלך 15 שנות שלטונו. מחמוד עבאס הכניס את תנועת פתח למשבר, פיצל והחליש אותה וחיזק את מעמדה של תנועת חמאס, השחיתות והדיקטטורה ברש"פ צפויים להימשך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il