X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בראון. בנבחרת בגיל 18 [צילום: הספרייה הלאומית]
סנש. קלאסיקת נוער [צילום: אוסף חנה סנש, הספרייה הלאומית]
כוכב הכדורגל היהודי-הונגרי יוז'ף בראון היווה השראה לספרו של בלה סנש "צ'יבי" בראון נספה בגדודי העבודה ההונגריים, באותה מלחמה בה נפלה בתו של הסופר
▪  ▪  ▪
צ'יבי בתרגומו של אביגדור המאירי [צילום: הספרייה הלאומית]

צ'יבי במגוון שפות [צילום: הספרייה הלאומית]

גם מי שהכיר אותו קודם, ודאי התקשה להכיר את הגבר הצנום, לבוש במדיהם של עובדי הכפייה בצבא הונגריה, בגדים דלים שלא יכולים היו לעמוד בפני מזג האוויר הקשה בחזית הרוסית של מלחמת העולם השנייה. אבל מי שהסתכל מקרוב, או מי ששמע במקרה את שמו, כנראה ידע מי הוא. חלק מהסובבים אולי גם קראו את הספר שנקרא על שמו: "צ'יבי". ספר שכתב אחד, בלה סנש.
סנש זה הוא כמובן אביה של חנה סנש. באותן שנים היה בלה סנש מחזאי ועיתונאי די ידוע, אך "צ'יבי" נעשה לעבודתו הידועה ביותר. הספר נחל הצלחה רבה בהונגריה של שנות ה-20, ובשנות ה-50 אף תורגם לעברית על-ידי אביגדור המאירי.
העלילה מספרת על נער יתום מאב, בן עניים שעובר מרובע הפועלים לבית ספר שתלמידיו כולם מגיעים ממשפחות אמידות. תחילה לועגים לו כל הילדים על עוניו. ילדי הכיתה מציינים ש"העניים האלה, מטבעם אינם נקיים" וקובעים להטיל עליו מיד חרם. הם דואגים שמא נער עני שמהלך בין ילדי עשירים "מסוגל לשלוף פתאום אולר ולתקעו בגבנו". הם גם אלו שמצמידים לו את הכינוי "צ'יבי", כינוי נפוץ לילדים שמשמעותו היא גם "פרחח".
הנער, ווילי הורבץ, מפגין לאורך כל הספר את יושרו ומידותיו הטובות, ובסופו של דבר קונה מקום בלב חבריו לכיתה בזכות כישרונו במגרש הכדורגל. צ'יבי הצנוע מתמודד בגבורה מול תעלוליהם של ילדי הכיתה, ולבסוף (סליחה על הספוילר) מסייע לבית ספרו לזכות בתחרות ספורט. האפילוג מספר שהפך לכוכב כדורגל בינלאומי ואחר כך גם לרופא, בשביל הטעם הטוב. הספר הפך כמעט מיד לקלאסיקת נוער הונגרית, קצת בדומה לספר "הנערים מרחוב פאל" שכתב פרנץ מולנאר (יהודי בעצמו). "הנערים מרחוב פאל", או בשמו העברי הראשון "מחניים", מוזכר לא פעם בספרו של סנש כמופת לספר נעורים שגיבורי "צ'יבי" פועלים לפיו.
היהדות אומנם לא מוזכרת בפירוש בספר, אולם הרמזים ישנם. כך למשל, ביומו הראשון של ווילי בבית הספר החדש, טועה המורה בקריאת שם משפחתו וקורא לו הורוביץ. למעשה, הורובֶץ היה שם שבחרו יהודים רבים שנקראו הורוביץ כשביקשו לטשטש את שמם היהודי ולבחור בשם בעל צליל "הונגרי" יותר. היטמעותו של ווילי בחברה ההונגרית הכללית מייצגת את שאיפתו של בלה סנש, שגם הוא האמין בהשתלבותם של היהודים בחברה.
אז מי היה אותו "צ'יבי" שסנש השתמש בשמו עבור ספרו המפורסם? צ'יבי נולד בשם יוז'ף בראון, וסיפורו מזכיר את סיפוריהם של ספורטאים אירופים רבים בשנים האלה: הם היו הונגרים, גרמנים, אוסטרים, אבל עבור רבים מהסובבים אותם הם היו בעיקר יהודים. בהונגריה בפרט, יהודים רבים פנו לעסוק בענף הספורט הצעיר יחסית של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 - הכדורגל. הספורט והכדורגל שימשו דרך לאותו חזון השתלבות בחברה.
כזה היה גם יוז'ף בראון. הוא נולד בבודפשט בשנת 1901 למשפחה בת המעמד הבינוני. למורת רוחו של אביו, הוא החל לשחק כדורגל וכבר בגיל צעיר בלט כשרונו. בגיל 13 שיחק עם שחקנים מבוגרים ממנו והרשים גם בין שורותיהם. בשנת 1916 הוא הצטרף לקבוצת הפאר ההונגרית MTK בודפשט, בהזמנת מאמן הקבוצה שראה אותו משחק בפארק השכונתי וקרא לו לבוא. במקרה, MTK הייתה ידועה כ"קבוצה יהודית": מלבד נשיא הקבוצה היהודי, כיכבו במדיה שחקנים יהודיים רבים, הידועים שבהם היו בלה גוטמן וגיולה מאנדי.
בראון, שכונה "צ'יבי" ושיחק כקיצוני ימני, הרשים את כל רואיו. על-פי העיתונאי ואיש הספורט רונן דורפן שכתב על בראון, צ'יבי ידע לבצע את כל הפעולות על המגרש בדיוק מושלם. הוא היה מהיר מאוד, שלט בכדור בצורה מושלמת וידע גם לכבוש. עם MTK הוא זכה בתשע אליפויות הונגריה ובשני גביעים. מעבר להצלחתו בקבוצה, הוא ייצג את הונגריה במדי הנבחרת, וכבש עבורה 11 שערים ב-27 הופעות בינלאומיות. זהו מספר רב של הופעות ביחס לעולם הכדורגל של שנות ה-20, מספר דורפן. הוא שיחק בנבחרת כבר בגיל 18, השתתף במדיה במשחקים האולימפיים של 1924 וגם נבחר לכדורגלן השנה בהונגריה בשנת 1919.
למרבה הצער, הקריירה של צ'יבי ככדורגלן נקטעה בפתאומיות. בגיל 20 בלבד סבל מפציעה קשה - והצליח להתאושש ממנה - אך בשנת 1926, בגיל 25 בלבד, נאלץ לעזוב את המשחק לצמיתות בשל פציעה אחרת שהשביתה אותו לחלוטין. אומנם בסוף שנות ה-20 עוד ניסה לשוב ושיחק מעט בשתי קבוצות אמריקניות (ביניהן הקבוצה היהודית "הכוח" ברוקלין), אך בסופו של דבר הקריירה שלו באה אל סופה דווקא בשנים בהן רוב הכדורגלנים מגיעים לשיאם. במהלך שנות ה-30 ניסה את כוחו באימון, ואת רוב זמנו כמאמן בילה על קווי המגרש של סלובאן ברטיסלבה הסלובקית. ב-1938 נאלץ לעזוב את המשרה, ככל הנראה בשל אנטישמיות, ולשוב להונגריה.
אחר כך פרצה המלחמה, וב-1941 הצטרפה הונגריה אליה כבת-ברית של הנאצים. בראון בן ה-40 לערך נדרש, כמו יהודים רבים, להתייצב ל"גדודי העבודה" של צבא הונגריה. הגדודים הללו היו למעשה גדודי עבודות כפייה. האסירים, בעיקר יהודים, נדרשו לחפור חפירים וביצורים בחזית, חשופים לחלוטין אל מול האש הסובייטית. בראון נשלח גם הוא לחזית המזרחית ושם מצא את סופו העגום: צ'יבי, כוכב הכדורגל הגדול, מת מרעב ומתשישות אחרי שנתיים של עבודת פרך בתת-תנאים.
שמו של הכוכב הגדול כבר כמעט ונשכח בהונגריה. אבל משהו ממנו בכל זאת נשאר: אותו ספר נעורים שנושא את שמו וגם את זכר התקווה להשתלב בחברה ההונגרית באמצעות הכדורגל והספורט. למרבה הצער, ברבות השנים, אנו יודעים מה עלה בגורלה של התקווה הזו - ובאופן טרגי, מה עלה גם בגורלה של בתו של הסופר סנש.

בראון (שלישי מימין) במדי נבחרת הונגריה, 1924 [צילום: הספרייה הלאומית]
המאמר פורסם במקור ב"הספרנים", בלוג הספרייה הלאומית.
תאריך:  07/05/2021   |   עודכן:  07/05/2021
+יצחק ארד. א-מעטנש
13:21 07/05/21  |  פרופ' גדעון גרייף   |   לרשימה המלאה

פרידה ממי שהיה פרטיזן, איש פלמ"ח, קצין חינוך ראשי, היסטוריון מוביל של השואה ויו"ר הנהלת יד ושם והלך לעולמו השבוע בגיל 95

דרך מרשימה ביד ושם [צילום: מרטין שולר]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של צ'יבי האמיתי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין
פלג א  |  7/05/21 13:19
2
ספר נפלא, אני מחזיק אותו אצלי
הירונימוס  |  7/05/21 14:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
אסתר חיות
דברים בכינוס "השואה שנעדרה - 75 שנים למשפטי נירנברג ועדויות חדשות" בקריה האקדמית אונו [כ"ד באייר תשפ"א, 06.05.2021]
עמית נאור
אוספי הספרייה הלאומית כוללים כמה מן ההתכתבויות הבולטות בעת הדיון על ביצוע עונש המוות שנגזר על אדולף אייכמן    גרשום שלום, מרטין בובר ושמואל הוגו ברגמן התנגדו לעונש, אך דעתם נדחתה
עמנואל בן-סבו
יום בשנה מדברים על ניצולי השואה, יום בשנה מדברים על חללי מערכות ישראל, שעה בשנה מזכירים את הלומי הקרב אשר חלק מהם התבטא לא פעם כי היה מעדיף ליפול בקרב ולא להיות המובס התמידי מול מערכות ביורוקרטיות האמורות להעניק לו את הסיוע הנדרש
מתי דוד
יום הזיכרון לשואה, יום הזיכרון לחללי המלחמות, יום העצמאות 73    המשימה הלאומית החשובה ביותר בימים אלה היא בקיום דיאלוג פנימי ולאומי
רות רזניק
שנים רבות אני צופה בעדויות. סופגת וכואבת ולעיתים בוכה    הסיפורים האישיים והסיפורים הקולקטיבים    זהו כאב שאינו חולף, אלא משנה לשנה מתחדשים עוד ועוד זוועות שטרם ראינו וטרם ידענו על קיומם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il