X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפריון הגבוה מגיע לקיצו [צילום: ג'ואן מתיאו, AP]
ניו-יורק טיימס בכתבה נרחבת על המהפך הדמוגרפי
אוכלוסיית העולם מצטמקת - וזה בעייתי
לאחר שמספר תושבי כדור-הארץ זינק פי ארבעה במאה ה-20, כיום המגמה הפוכה הפריון יורד ומתקרב לרמה בה לא ניתן לשמר את מספר התושבים; בכמה מדינות הוא כבר נמוך יותר התוצאות יהיו משמעותיות מאוד בתחומי הכלכלה והחברה ראו מה כבר קורה בקוריאה הדרומית, איטליה וגרמניה; מספר תושבי סין יצנח במחצית עד סוף המאה
מיפקד האוכלוסין בסין, מאי 2021 / China Observer

מדינות בכל רחבי העולם ניצבות מול ירידה במספר התושבים ובשיעור הפריון – תהליך חסר תקדים, אשר יבוא לידי ביטוי בכך שמספר ההלוויות יהיה גדול ממספר מסיבות יום הולדת שנה ובתים שלמים יתרוקנו. מעונות ילדים נסגרים באיטליה, ערי רפאים צצות בדרום-מזרח סין, לאוניברסיטאות בקוריאה הדרומית אין די סטודנטים, בגרמניה נהרסו מאות אלפי בתים והפכו לפארקים – מדווח ניו-יורק טיימס.
המגמות הדמוגרפיות – יותר פטירות מאשר לידות – מתפשטות ומתעצמות. למרות שבכמה מדינות, בעיקר באפריקה [וגם בישראל], האוכלוסייה גדלה, שיעורי הפריון יורדים כמעט בכל היתר. ההערכה כעת היא, שלכל המאוחר במחצית השנייה של המאה הנוכחית תרד אוכלוסיית העולם בצורה קבועה – לראשונה בהיסטוריה.
ירידה כזו תפחית את הלחץ על משאבי כדור-הארץ, תאט את ההשלכות ההרסניות של שינויי האקלים ותפחית את הנטל על הנשים. אבל הירידה במספר תושבי ארה"ב וסין כאחת, עליה נמסר החודש, תחייב התאמות קשות. משמעות בולטת: פחות עובדים ויותר גמלאים – בניגוד למבנה הנוכחי של החברה, בו עודף במספר הצעירים מניע את הכלכלה ומסייע לממן את הזקנים. תארו לעצמכם אזור בו כל התושבים הם בני 70 ומעלה. תארו לעצמכם ממשלות הצריכות להעניק בונוסים למהגרים ולמשפחות ברוכות ילדים. תארו לעצמכם פרסומות סופרבול המעודדות ילודה.
ממשלות כבר מתחילות להגיב, במיוחד במזרח אסיה ובאירופה. מהונגריה עד סין, משבדיה עד יפן, ממשלות נאבקות לאזן בין הצרכים של הזקנים המתרבים לבין ההחלטות האינטימיות ביותר של צעירים, המולידים פחות ילדים גם בשל יותר הזדמנויות כלכליות לנשים וגם בשל יוקר המחיה.
המאה ה-20 הציבה אתגר שונה לחלוטין, כאשר מספר תושבי העולם זינק מ-1.6 מיליארד ב-1900 ל-6 מיליארד ב-2000. בכמה מדינות, בהן מתגוררים שליש מבני האדם, המגמות הללו נמשכות. אבל בכל יתר המקומות, עידן הפריון הגבוה מגיע לקיצו. כאשר לנשים יש יותר נגישות לחינוך ואמצעי מניעה, וכאשר הנטל הכרוך בגידול ילדים ממשיך לעלות, יותר הורים מעכבים את הקמת המשפחה ומספר התינוקות יורד. אפילו במדינות כמו הודו ומקסיקו, שיעור הילודה כבר נמוך מזה הדרוש לשמר את האוכלוסייה כמות שהיא – 2.1 תינוקות למשפחה.

עיירה באיטליה מתרוקנת מתושביה

השינוי עשור להימשך עשרות שנים, אבל ברגע בו החל – הירידה באוכלוסייה מתפשטת בצורה מכפילית. כאשר יש פחות תינוקות, יש פחות אימהות לעתיד, ואם יש להן משפחות קטנות כמו להוריהן – מה שקורה בעשרות מדינות – הירידה מתחילה להיראות כמו כדור שלג. כמה מדינות בהן שיעור הילודה הוא 2-1.5, כמו ארה"ב, אוסטרליה וקנדה, מאזנות את התמונה באמצעות הגירה. אבל במזרח אירופה ובחלקים נרחבים של אסיה, פצצת הזמן הדמוגרפית כבר התפוצצה.
שיעור הילודה בקוריאה הדרומית ירד לשפל של 0.92 בשנת 2019 – הנמוך ביותר במדינות המפותחות. בכל 59 החודשים האחרונים נרשם שפל חדש במספר התינוקות. בעוד הערים ממשיכות לגדול, איזורי הכפר מתרוקנים וקשה עד בלתי אפשרי למצוא בהם מעונות יום. האוניברסיטאות שאינן בשורה הראשונה, במיוחד מחוץ לסיאול, מתקשות למצוא סטודנטים; מספר בני ה-18 במדינה ירד מ-900,000 ב-1982 ל-500,000 כיום. חלקן מציעות מלגות ואפילו אייפונים כדי למשוך תלמידים. הממשלה מחלקת מענקי לידה ומתנות, העלתה את הסובסידיות לטיפולי פוריות והריון ובונה מאות מעונות יום וגני ילדים. בתחבורה הציבורית בסיאול יש מושבים ורודים המיועדים לנשים הרות. אבל גם אחרי הוצאה של 178 מיליארד דולר ב-15 השנים האחרונות, השינוי נראה בלתי הפיך.
המצב דומה באיטליה, מדווח הטיימס. מספר תושבי העיירה קפרקוטה שבדרום המדינה צנח מ-5,000 ל-800. רוב החנויות נסגרו ומארגני טורניר כדורגל התקשו להקים אפילו קבוצה אחת. בעיירה הסמוכה אגנונה נסגר מרכז טיפת החלב לפני למעלה מעשור, משום שמספר הלידות היה פחות מ-500 בשנה – המינימום הלאומי הדרוש; השנה נולדו בה שישה תינוקות. בשבוע שעבר אמר האפיפיור פרנציסקוס, כי החורץ הדמוגרפי עודנו קר וקודר.
תחזית של חברת לנסט קובעת, כי 183 מדינות וטריטוריות מתוך 195 שנבדקו, יהיו בשנת 2100 מתחת לשיעור התחלופה (2.1 תינוקות). התחזית מצביעה על ירידה חדה במיוחד בסין, שאוכלוסייתה צפויה לצנוח בקרוב למחצית בתוך 80 שנה בלבד: מ-1.41 מיליארד ל-730 מיליון. אם זה יקרה, פירמידת הגילאים תתהפך ומספר בני ה-85 יהיה גבוה ממספר בני ה-18. מספר התושבים באזור המתועש של סין ירד ב-1.2% בעשור האחרון; בשנת 2016 התרוקנה קופת מערכת הפנסיה של מחוז היילונגג'יאנג.
מדינות רבות מתחילות להפנים את הצורך בהתאמות. קוריאה הדרומית לוחצת על אוניברסיטאות להתמזג. ביפן – בה נמכרים יותר חיתולים למבוגרים מאשר לתינוקות – רשויות מקומיות מתאחדות. כמה ערים בשבדיה העבירו משאבים מבתי ספר לבתי אבות. וכמעט בכל מקום, המבוגרים מתבקשים לעבוד יותר; גרמניה שוקלת להעלות את גיל הפרישה מ-67 ל-69. בגרמניה נהרסו 330,000 בתים ובמקום חלק מהם נוצרו ריאות ירוקות. לאחר שהעלתה את הסבסוד למעונות יום והרחיבה את חופשת הלידה, גרמניה עדה לעלייה בשיעור הילודה מ-1.3 ב-2006 ל-1.54 כיום.
הטיימס מדגיש, כי דמוגרפים מציינים שיש לראות את הירידה באוכלוסייה לא רק כאות אזעקה. נשים רבות יולדות פחות משום שזה מה שהן רוצות. ירידה בכוח העבודה עשויה להביא לעלייה בשכר, להגברת השוויון, לירידה בפליטת גזי החממה ולעלייה ברמת החיים של מי שכן ייוולדו. אבל שום מדינה, למעט ההצלחה החלקית של גרמניה, לא הצליחה עד כה להפוך על פיה את מגמת הירידה בפריון. בפועל, אין סימנים לעלייה בשכר ולא הוכחה השפעה משמעותית על איכות הסביבה. מחקרים מלמדים שצעירים רבים רוצים יותר ילדים – אך נתקלים ביותר מדי מכשולים, ובראשם שכר נמוך.

דרושות התאמות קשות [צילום: AP]
תאריך:  25/05/21   |   עודכן:  25/05/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 קוריאה הדרומית
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אוכלוסיית העולם מצטמקת - וזה בעייתי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למה? ניגמר מאגר.
אף אחד  |  25/05/21 13:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לפחות 26 תקריות וארבעה מקרים של השחתת בתי כנסת ומרכזים קהילתיים בארה"ב מאז החל מבצע "שומר החומות", וחשש מפני הסלמה נוספת - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
כוונתו להמתין עוד שנה וחצי בטרם יודיע האם יתמודד ב-2024, מסייעת לו לשמר את כוחו במפלגה הרפובליקנית ולדחוק מועמדים אחרים - מנתח ניוזוויק
איתמר לוין
כוחו של השמאל במפלגה הדמוקרטית הולך וגובר, והוא משפיע הן על המדיניות במזרח התיכון והן בתחומי הכלכלה והפנים - מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
אקונומיסט: החברה מחפשת מנועי צמיחה חדשים לעידן בו בזוס יהפוך ממנכ"ל ליו"ר פעיל - אך זה עלול להיות סימן מדאיג של יוהרה
איתמר לוין
שופט בדימוס קובע: עיתונאי ה-BBC, מרטין בשיר, זייף מסמכים כדי ללחוץ על צ'רלס ספנסר לשכנע את אחותו להעניק את הראיון המפורסם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il