X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תנועת "האחים המוסלמים" מפעילה לחץ על ירדן לאפשר לארגון חמאס לפתוח מחדש את משרדיו בממלכה בעקבות המלחמה ברצועת עזה. המלך עבדאללה עדיין רואה בחמאס גורם מסוכן הקשור לאירן ולתנועת "האחים המוסלמים" ומעדיף את הקשר עם הרש"פ
▪  ▪  ▪
[צילום: יוסף אלן/בית המלוכה האשמי/AP]

עבדאללה מלך ירדן קרא ב-23 במאי להגביר את המאמצים הערביים והבינלאומיים כדי להפוך את הפסקת האש בין ישראל לחמאס לרגיעה ארוכת טווח ולחדש את התהליך המדיני שיבטיח לפלשתינים את זכויותיהם.
"אין מנוס מפתרון 2 המדינות להשגת שלום צודק וכולל" אמר המלך עבדאללה. המלך הירדני תומך בפתרון 2 המדינות, אולם, ארגון הטרור חמאס הקורא להשמדתה של ישראל מנסה כעת להתקרב לירדן כדי שתיתן לו "דריסת רגל" בממלכה. על-פי גורמים בחמאס, הארגון החל לחזר אחרי ירדן כדי שתאפשר לו לפתוח מחדש את משרדיו ברבת עמון לאחר נתק של 20 שנים. על-פי גורמים ירדנים, כמה חברי פרלמנט ירדנים המזוהים עם תנועת "האחים המוסלמים" מפעילים לחץ על ממשלת ירדן להדק את הקשר עם תנועת חמאס בעקבות המלחמה האחרונה בין ישראל לחמאס. חבר הפרלמנט ינאל פריחאת אף קרא בגלוי לממשלת ירדן לחדש את הקשר עם חמאס.
במהלך המלחמה היו הפגנות עממיות בכל ערי ירדן להזדהות עם חמאס ורצועת עזה, לא רק הפגנות של פלשתינים, גם השבטים הבדואים השתתפו בהן. אולם המלך הירדני נזהר מאוד, למרות תמיכת הרחוב הירדני בחמאס, שלא לפתוח מחדש את הדלת לארגון הטרור הזה. על-פי גורמים בחמאס, ראש המודיעין הירדני, הגנרל אחמד חוסני שוחח בטלפון עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה על המצב בהר-הבית ועל האפשרות שירדן תסייע אף היא לשיקום רצועת עזה מנזקי המלחמה. גם שר החץ הירדני איימן א-צפדי אישר כי ירדן הייתה בקשר עם ארגון חמאס במהלך המלחמה ברצועת עזה.
המלך עבדאללה קיבל ב-1999 החלטה אסטרטגית, שנתיים לאחר ניסיון הנפל של המוסד הישראלי לחסל ברבת עמון את מנהיג חמאס ח'אלד משעל, לסיים את הנוכחות של ארגון חמאס בירדן. הוא הורה לסגור את משרדי הארגון ברבת עמון ולגרש 5 ממנהיגיו מירדן לקטר. אחת הסיבות העיקריות לכך הייתה שגורמי הביטחון הירדניים חשפו תשתית חבלנית בת 16 חברים של ארגון חמאס שפעלה בירדן ובין היתר הכינה מטעני חבלה שהוברחו לגדה המערבית.
הנתק בין ירדן לתנועת חמאס נמשך עד לשנת 2012, לאחר שתנועת "האחים המוסלמים" עלתה לשלטון במצרים ונציגה מוחמד מורסי נבחר לנשיא חלה התקרבות מסוימת בין הנהגת חמאס לבין בית המלוכה הירדני, מנהיג חמאס ח'אלד משעל בא לרבת עמון לפגישה עם המלך עבדאללה אך בכך הסתיים הניסיון להחזיר את הקשרים לקדמותם. עם זאת, בשנים האחרונות אישרה ירדן למנהיגי חמאס לבקר בממלכה, בתיאום עם השב"כ הירדני, לצרכים הומניטריים בלבד.
מנהיגי ארגון חמאס מתנהלים בזהירות מול בית המלוכה הירדני ושומרים על כבודו.
עתה, לאחר המלחמה ברצועת עזה התחזק מעמדו של ארגון חמאס כגורם אזורי חשוב והוא מנסה לגשש חזרה את דרכו לירדן. גורמים בחמאס רואים בנוכחות הארגון בירדן קרש קפיצה חשוב שממנו אפשר לנסות ולהשתלט על שטחי הגדה המערבית, אולם עבדאללה מלך ירדן נזהר מאוד ודוחה על הסף את החיזורים של תנועת חמאס.
ממה חושש המלך הירדני?
  • ארגון חמאס הינו חלק מתנועת "האחים המוסלמים", ירדן עדיין רואה בתנועה הזו תנועת חתרנית השואפת לזעזע את שלטון המשטרים הערביים, כולל את שלטון בית המלוכה ההאשמי. המלך עבדאללה הצליח בשנים האחרונות לנטרל את כוחה של תנועת "האחים המוסלמים" בירדן וחידוש הקשר עם חמאס יעורר מחדש את תנועת "האחים המוסלמים" החותרת תחת בית המלוכה הירדני.
  • ארגון חמאס הינו שותף ב"ציר התנגדות" בראשות אירן אשר מנסה להשתלט על המדינות הסוניות המתונות,ירדן חוששת מאוד מהנוכחות של המליציות פרו אירניות בדרום סוריה ובסמוך לגבול עירק עם ירדן. המלך עבדאללה חושש שנוכחות של הנהגת חמאס בממלכה תפתח פתח למעורבות אירנית בירדן. לפני כשנה דחתה ירדן בקשה של מנהיג חמאס אסמעיל הניה לבקר בירדן לאחר שהשתתף בהלוויתו בטהרן של הגנרל קאסם סולימאני.
  • ירדן רואה ברש"פ את השותף הפוליטי והמדיני שלה, המלך עבדאללה דחה הצעות לגוון את האסטטרגיה של ירדן ולהתקרב מחדש גם לארגון חמאס.כל פתיחה של משרד של חמאס בירדן תרגיז את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. ירדן רוצה לשמור על האופציה כי תשתלב בכל משא-ומתן עתידי בין ישראל לרש"פ על גורל הגדה ומזרח ירושלים.
  • המלך עבדאללה חושש מתגובה של ארה"ב ושל ישראל הרואות בארגון חמאס ארגון טרור. המלך חושש מלהרגיז את ישראל והוא רוצה לשמור על מעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים על-פי הסכם השלום בין שתי המדינות משנת 2014.
בשורה התחתונה, למרות שהמלחמה ברצועת עזה חיזקה את מעמדו של חמאס ברחוב הפלשתיני ואת מעמדו האזורי, המלך עבדאללה עדיין רואה בארגון חמאס גורם מסוכן העלול לחתור תחת שלטונו ומעדיף את הרש"פ כגורם הרשמי היחיד המייצג את הפלשתינים. ירדן דוחה לפי שעה את הדרישה של תנועת "האחים המוסלמים" לגלות פתיחות כלפי ארגון חמאס בעקבות המלחמה ברצועת עזה ומעדיפה לשמור על עמדותיה המסורתיות בנושא.

תאריך:  31/05/2021   |   עודכן:  31/05/2021
+מנערים את האבק, משחיזים סכינים
10:13 31/05/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

הנה שוב מתעוררות המדינות 'הידידותיות' שלנו, צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד, בריטניה ואחיותיהן בתביעה להפסיק לבנות בירושלים, לחקור הקמת מרפסת בבית אלה, לגנות התקנת מחצלת קנים בשילה

ביידן. רואה בחלקים מירושלים התנחלות [צילום: אלכס ברנדון/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
מחבל דקר רבש"ץ במהלך בידוק    הרבש"צ התריע כבר לפני שבוע כי נשקו נלקח בידי הרשויות, ונאלץ להאבק בידיים חשופות
עידן יוסף
רבקה שפק-ליסק
הקונפליקט הישראלי-פלשתיני הוא קונפליקט בין שני עמים הרבים על אותה טריטוריה    הקונפליקט החל לאחר הצהרת בלפור ב-1917 אבל בעיקר לאחר הענקת המנדט על ארץ ישראל לבריטניה
יורם אטינגר
350,000 ערביי ירושלים נספרים פעמיים - על-ידי ישראל והרשות הפלשתינית, ומספרם גדל בהתמדה עקב לידות    למעלה מ-100,000 ערבים נישאו לערבים/ערביות ישראלים, וגם הם נספרים פעמיים, ומספרם גדל עקב לידות
איציק וולף
במהלך דיון ביטחוני שהתקיים בימי מבצע שומר החומות הציעו המשטרה וכוחות הביטחון להשבית את הגישה לפייסבוק, לטיקטוק ולאינסטגרם בישראל    גורם בכיר במשרד המשפטים דחה את ההצעה על הסף והיא ירדה מסדר היום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il