X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כאשר מדובר בקביעת סכום הערובה יש להבחין בין קביעת סכום ערובה במסגרת יכולתו של הנאשם זדורוב לעמוד בה מבחינת יכולתו הכלכלית לבין סכום ערובה שהוא מעבר ליכולתו הכלכלית
▪  ▪  ▪
זדורוב. ערבות עצמית ושעבוד [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כידוע החליט בית המשפט המחוזי בנצרת על מעצרו של רומן זדורוב בתנאי איזוק אלקטרוני ובין שאר התנאים קבע בית המשפט שעל זדורוב להפקיד סכום של 150,000 שקל, וישועבד נכס מקרקעין בשווי 500,000 שקל להבטחת התייצבותו לדיונים ולהבטחת תנאי מעצרו. בנוסף, על זדורוב לחתום על ערבות עצמית על סך 150,000 שקל להבטחת התנאים האמורים ולהבטחת מילוי תפקידם של המפקחים על המעצר.
תנאי ערובה קשים אלה, הבאים לידי ביטוי בסכומי הכסף הגבוהים, מעלים את השאלה האם מדובר בקביעת ערובה מופרזת. לדעתנו, כאשר מדובר בקביעת סכום הערובה יש להבחין בין קביעת סכום ערובה במסגרת יכולתו של הנאשם זדורוב לעמוד בה מבחינת יכולתו הכלכלית לבין סכום ערובה שהוא מעבר ליכולתו הכלכלית.
כל עוד הערובה היא במסגרת יכולתו הכלכלית, סכום הערובה מצוי ביחס לתכלית הערובה, שהיא הבטחת התייצבותו של זדורוב לדיונים ומניעת הימלטותו מהדין. לפי הדין, וגם לפי האינטואיציה והשכל הישר, ככל שהעבירה חמורה יותר ובהתאם לכך ככל שהעונש הצפוי לנאשם אם יורשע הוא חמור יותר, כך התמריץ להימלט מהדין הוא חזק יותר וכך מוצדק לאזן את החשש הגבוה מהימלטות בסכום גבוה יותר שיחולט במקרה של הימלטות או הפרת התנאים ובכך ירתיע את הנאשם. לכן, יש הצדקה לקבוע ערובה גבוהה שהיא עדיין במסגרת יכולתו הכספית של הנאשם לעמוד בה ככל שהעבירה בה הנאשם מואשם היא חמורה יותר. היות שזדורוב נאשם בעבירת רצח, קיימת הצדקה להטלת ערובה גבוהה כפוף ליכולתו ולנכסיו הפיננסיים והריאליים.
אולם, גם אם בהנתן ההצדקה לקבוע יחס ישר בין סכום הערובה לחומרת העבירה, אין לקבוע סכום ערובה שהוא מעבר ליכולתו של הנאשם. זאת קובע בראש וראשונה הדין עצמו. לפי סעיף 46ב(4) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), תשנ"ו-1996 על השופט לשקול בשיקולים לקביעת ערובה את "מצבו הכלכלי של האדם ויכולתו להמציא את הערובה הנדרשת" ובסעיף 46ב(5) לחוק האמור, את "האפשרות שהאדם יוכל לעמוד בתנאי הערובה"
בנוסף, הפסיקה קבעה כי על סכום הערובה להיות בהישג ידו של המשוחרר אחרת כאילו הוחלט על מעצרו. יודגש: קביעת סכום שהוא מעבר להישג ידו של הנאשם היא חמורה יותר מאשר קביעה בלתי מידתית. היא בגדר שיקול זר למטרות הערובה. כאשר בית המשפט החליט שלא קיימת מסוכנות המצדיקה מעצר בתנאי כליאה לא ייתכן לקבוע סכום בשיעור שאי היכולת לעמוד בו תחזיר אותנו לתוצאה של מעצר בתנאי כליאה. לכן, קביעת סכום מעבר ליכולת עושה פלסתר את ההחלטה שלא לפסוק מעצר בתנאי כליאה. ברוח זו קבע השופט יעקב ירקל שערובה שלא ניתן לעמוד בה משמעה שיישאר במעצר אדם שדינו להשתחרר ממנו. גם מבחינת הצדק אין זה ראוי שאדם יישאר במעצר רק בשל כך שהוא חסר אמצעים כלכליים ולא בשל מסוכנות. לכן, כל ערובה שהיא מעבר ליכולת הכלכלית לעמוד בה היא בהכרח ערובה מוגזמת.
השופט טירקל הציע לבצע מעין חקירת יכולת של הנאשם לבחון את יכולתו לעמוד בתנאי הערובה. אנו סבורים כי יש לנהוג כך גם לגבי זדורוב. יש לבחון האם הסכום הגבוה שהוטל על זדורוב הוא סכום שביכולתו הכלכלית להפקידו ו/או שביכולתו לשעבד את הנכס שערכו כפי שנקבע. לפי דיווחים בתקשורת, משפחת זדורוב החלה בהליך של מימון המונים לגיוס הסכומים שנקבעו מהציבור. האם ראוי שבקביעת הערובה תילקח בחשבון היכולת לגייס את הסכום במימון המונים? לדעתנו התשובה שלילית.
ערובה מוגדרת בסעיף 41 לחוק האמור, "ערבון כספי או ערבות עצמית של חשוד או של נאשם, בין לבדם ובין בצירוף ערבות מכל סוג שהוא, ערבות או ערבון כספי של ערבים". כלומר, תנאי הכרחי לערובה היא ערובה עצמית של הנאשם עליה אין לוותר. ערבות של ערבים היא רק בנוסף לערבות הנאשם עצמו ולא במקומה. מימון המונים מעביר הלכה למעשה את נטל הערבות מהנאשם אל הציבור, כלומר: מימון הערובה מתבצע בהון זר ולא בהון העצמי של הנאשם. הדבר פוגע ברציונל לפיו יש להרתיע את הנאשם מהפרת תנאי הערובה בשל כך שיחולט ההון העצמי שלו ולא הון זר. בנוסף ברי כי השאלה האם תהליך גיוס הסכום הדרוש יעלה יפה אם לאו, היא ספקולטיבית. אין זה ברור מראש שתהליך המימון יצלח ואין להשית על זדורוב את המעצר למקרה שלא יצלח. מובן שאין הצדקה להשית ערבות שאי סיפוקה יותיר אותו במעצר על הערכה ספוקלטיבית כזו או אחרת בדבר יכולתו לספק את המימון לערבות.
לבסוף נציין עוד כי אפילו ההנחה כי חומרת העבירה היא אינדיקציה אמינה לסכנת בריחה אינה נקייה מספקות. מספר מחקרים אמפיריים מעלים כי שיעור ניסיונות הבריחה או אי-ההתייצבות דווקא פוחת בעבירות החמורות. יש לכך גם הסבר הגיוני: ככל שהעבירה חמורה הנאשם מודע לכך שישקיעו משאבים בחיפושים על-מנת לתופסו ודווקא עבירה קלה מעלה מחשבה כי לא יהיה כדאי להשקיע משאבים בחיפוש.
מכל האמור לעיל, אנו סבורים שבקביעת סכום הערובה על זדורוב יש להתחשב הן ביכולתו הכלכלית לעמוד בתנאי הערובה, ואין להתחשב בהצלחתו או כשלונו של תהליך מימון ההמונים. הפועל היוצא הוא שראוי כי סכום הערבות יופחת משמעותית.

דורון מנשה הוא פרופסור חבר, הפקולטה למשפטים אוניברסיטת חיפה;
איל גרונר הוא תלמיד מחקר, שלב ב', הפקולטה למשפטים אוניברסיטת חיפה.
תאריך:  11/08/2021   |   עודכן:  11/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תנאי הערובה של זדורוב - האם מוגזמים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות רצח הנערה בקצרין
איתמר לוין
הנאשם ברצח תאיר ראדה כלוא מזה 15 שנה, אך השופט ערפאת טאהא החליט לשחררו למעצר בית באיזוק אלקטרוני לקראת משפטו החוזר    זדורוב לא ישוחרר מיד: טאהא קבע דיון נוסף, בו תודיע המדינה האם היא מתכוונת לערער ואז יחליט האם לעכב את השחרור    טאהא מותח ביקורת על הפרקליטות, שלדבריו התעלמה מהחלטתו של מלצר על משפט חוזר והציגה פסיקה בלתי רלוונטית
עו"ד עופר רשו
זדורוב אינו מסוכן לציבור ואינו יכול לשבש את משפטו החוזר    אחרי 15 שנות מעצר ומאסר, ולפני עוד הליכים משפטיים ממושכים, נכון מבחינה משפטית וזועק מבחינה מוסרית להעבירו למעצר בית מהודק
איתמר לוין
הסרת העננה מעל אולה קרבצ'נקו חשובה לא פחות מאשר ניהול משפטו של זדורוב    בית המשפט יכול לנסות לשכנע את הצדדים להגיש את העדויות והראיות מהמשפט המקורי ולהתמקד במחלוקת המרכזית: עקבת הנעל המכוסה בדם    איסמן צדק בהחלטתו: אם יש ראיות לכאורה צריך לנהל משפט, ואם יש מחלוקות - ההכרעה איננה על-ידי "זיכוי אילם"
איתמר לוין
איסמן: קיים סיכוי סביר להרשעתו של זדורוב ברצח הילדה בקצרין בשנת 2006 ולכן הפרקליטות תנהל את משפטו החוזר    הצוות שהקים איסמן, ובו פרקליטים שלא היו מעורבים בתיק, תמך בעמדתם של בכירי הפרקליטות ושל הפרקליטים שטיפלו בבקשתו של זדורוב למשפט חוזר
איציק וולף
בצוות יהיו חברים פרקליטים בכירים ממחוזות שונים, שלא עסקו בעבר בתיק זדורוב ורצח תאיר ראדה    חברי צוות התבקשו ללמוד מחדש את התיק ולבחון ההיתכנות המעשית לניהולו    הדיון בבקשת זדורוב לשחרור ממעצר נדחה ל-26 ביולי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il