X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
השייחים האחרונים של הנגב [צילום: אריאל ואן סטרטן]
30 שייחים בדואים מגיעים לבית האמנים ת"א
אריאל ואן סטרטן: חשוב לי שאנשים יבואו לראות ולהכיר את החברה הבדואית כפי שאני מכיר אותה. אולי התערוכה הזו תוכל לתרום לצעד קטן בדרך להכרה בחברה הזו, ואינשאללה שההזנחה של שנים את החברה הזו תשתנה ויתחיל שיג ושיח משמעותי
אריאל ואן סטרטן

בית האמנים על שם יוסף זריצקי נמצא קצת בצד. לא רחוק מקניון לב העיר השוקק ויש בו תערוכות מעניינות. הזדמנתי לשם לתערוכת הצילום המעניינת של אריאל ואן סטרטן, "שלושים השייחים הבדואים בנגב".
בדואים בנגב? זה סקטור שהמדינה הזניחה אותו מאז הקמתה, הוא אומר. מבקשים להעביר אותם מתרבות של נדידה לתרבות של ערים. כדי לעשות זאת, יש לפעול ולא להכריח. אמר והסכמתי.
על תערוכת הצילום שלו הוא אומר "היום אני מבין כמה הפרויקט חשוב מבחינה אנתרופולוגית וחברתית". הצילום הזה יישמר ויראה תמונה של החברה הבדואית במעבר בין הדורות."
בתערוכה מוצגים 30 פורטרטים בגודל טבעי של השייחים הבדואים, שמנהיגים כרגע את צאן מרעיתם בנגב. הם מופיעים, כפי שבחרו, רובם בגלימות מקוריות ובודדים בלבוש מודרני. "השייחים הם הנציגים של שבטים או קהילות; הם אמונים על פתרון בעיות שיש לאנשים, אם בסכסוכים או בעזרה אישית ומול הרשויות".
אריאל פון סטרטן עלה לארץ כילד בגיל 7 מארצות הברית והמשפחה התגוררה במרכז קליטה בשכונת צפון ד׳ בבאר שבע. "הייתה קליטה מאוד קשה ולא נעימה", הוא נזכר ומוסיף שמגיל צעיר היה זה חלום שלו לצלם את השכנים שראה מחוץ לשכונה. "המדבר היה בקצה הרחוב שלנו וכשנחשפתי לבדואים, שמסתובבים שם, עלתה בי סקרנות גדולה. כמה שנים לאחר מכן מצאתי את עצמי באוהל אירוח בדואי, שנקרא שיג בערבית. טיילתי עם אחי במדבר והזמינו אותנו פנימה. שם התחיל סיפור האהבה שלי איתם. סיפור אהבה שכעבור עשרות שנים הפך לתערוכה מעניינת.
כשהיה צעיר יצא ואן סטרטן ללונדון, הפך לצלם מקצועי. כשחזר אחרי 20 שנה, גילה מציאות שונה וכואבת אצל הבדואים. "הרגשתי שכל מה שחוויתי וראיתי הולך ונעלם... בזמן הצילומים הבנתי שהחברה הבדואית שונה ומשתנה במהירות. הבנתי שזה הזמן לתעד את השייחים לפני שנאבד את הדור האחרון והמסורתי. הם לא חיים באוהל כמו פעם".
ביקשתי מכל אחד שיעמוד ב"שיג" שלו: אוהל האירוח והמקום הכי חשוב, שם מקבלים אורחים, אוכלים, והילדים לומדים שם את המסורת.
הוא לא עשה זאת לבד. שותפו, סאלים אלטורי, הוא בדואי מרהט, שלמד שנים בגרמניה. "בזכותו נתנו בי אמון והוא יכול היה להסביר להם את חשיבות הפרויקט". המצולמים מאוד שמחו ללבוש את מיטב גלימותיהם ובתמונות הם ממש נראים במיטבם - בתלבושות מסורתיות ומיעוטם בבגדים מודרניים.
כאשר מסיירים בתערוכה, שממלאת את קירות הקומה השנייה של בית האמנים, לא רואים את ההשקעה. אבל הפרויקט לקח כמעט ארבע שנים בגלל הקורונה, חגים, מוות ושתי מלחמות שעיכבו אותם בדרך.
הצלם שאוהב את התערוכה (והזיכרונות) מציין, ש"התיעוד הזה יישמר לדורות, ויראה תמונה של החברה הבדואית במעבר בין הדורות. השייחים הבאים - כבר יש שניים חדשים - הם דור שגדל לאינטרנט, למציאות מודרנית של חיים בתוך עיר.
"אני מרגיש, שזה הפרויקט הכי חשוב שצילמתי עד כה ומאוד מתרגש מהפתיחה", כך ואן סטרטן.
הצילומים הם בגודל של 2 מטר על מטר עשרה.
"אני רוצה לציין שכל תמונה כזו מאוד יקרה. חברת 'אפסון אירופה' תרמו את כל הנייר והדיו וממש לקחו חסות על הפרויקט. כל שאר ההוצאות שולמו בתרומות של אנשי עסקים בדואים. כך שהפרויקט הזה הוא פרויקט חברתי נטו, דבר שעוד יותר מרגש", אומר הצלם.
אריאל ואן סטרטן: חשוב לי שאנשים יבואו לראות ולהכיר את החברה הבדואית כפי שאני מכיר אותה. אולי התערוכה הזו תוכל לתרום לצעד קטן בדרך להכרה בחברה הזו, ואינשאללה שההזנחה של שנים את החברה הזו תשתנה ויתחיל שיג ושיח משמעותי לעזור להם כמו לכל תושבי ישראל.
התערוכה בבית האמנים, אלחריזי 9, תל אביב, פתוחה עד 25.9.

תאריך:  04/09/2021   |   עודכן:  04/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
30 שייחים בדואים מגיעים לבית האמנים ת"א
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מחווה יפה ורעיון מקורי
תרצה  |  4/09/21 13:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דורון יצחקוב
ב-25 באוגוסט 2021 אישר הפרלמנט האירני את מועמדותם של מרבית שרי הקבינט (למעט שר אחד) ובכך ניתן אות הפתיחה למימוש מדיניות הנשיא הנבחר אבראהים ראיסי. רקעם של המועמדים ועמדותיהם הפוליטיות לא מותיר ספק רב באשר לאופי התנהלות הממשלה העתידית
דוד ארגז
לאף מפקד בצבא אין זכות חוקית או מוסרית למנוע מחיילים את זכות ההגנה העצמית או לסכן חיי חיילים שלנו כדי להגן על חיי מחבלים
איתן קלינסקי
נתפנה יחדיו לחיים שלאחר בין כסה לעשור, להשתית מציאות חיים של חברה, שאדניה חייבים להיות אדני צדק חברתי ושוויון חברתי. נתפנה יחדיו לשם מתן מעמד בכורה להון האנושי, ולא להון כערך הגמוני, המעלה על שרטון את חייו של ההון האנושי היקר לנו מכל
רון בריימן
תמוהים מאוד צעדיו של ראש הממשלה לקראת החלפתה של הפרופסור טליה איינהורן, בנימוק שהביעה דעות פוליטיות עצמאיות. צעדים אלה נראים כפגיעה בחופש הדיבור והדעה שלה, וכהטלת מורא עליה ועל אחרים
יעקב קורי
הקודים האתיים והוראות הפתיחה באש בצה"ל, כמו גם מדיניות ההכלה של הדרג המדיני כלפי החמאס, הם מבלבלים ולא ישימים וגובים עוד ועוד קורבנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il