X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עת לסיים את הוויכוח הפומבי הנוהלי בין ראש הממשלה לפורום המומחים הרפואיים המייעץ לקבינט הקורונה. במקום ויכוחי יוקרה חסרי-תכלית ולעיתים מבזים, מוטב ינהיג ראש הממשלה העומד בראש פורום קבינט הקורונה, סדרי-עבודה משופרים, ברורים ומפורשים ויפעיל סנקציות אפקטיביות נגד מפריהם
▪  ▪  ▪
[צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90]

כבר נכתב ונאמר רבות על סאגת הוויכוח בין רה"מ לבין מומחי הקורונה במשרד הבריאות ובוועדה המייעצת לקבינט בסוגיות ניהול הפנדמיה. נקודת המוצא לכל שיח היא שיש למדינה ממשלה וקבינט שמופקדים על ניהולה השוטף של המגפה, כשהאחרון כולל שורת מומחים כזרוע מקצועית מייעצת לדרכי הטיפול תוך מיזעור הנזקים מבחינה רפואית.
אלה כאלה פועלים מול הציבור הרחב: צופים ועוקבים אחר התנהלותו ותגובותיו ואחר התפתחות והתפשטות הווירוסים תוך הסתמכות על מקורות מקצועיים נוספים. תפקיד המומחים הוא להציע - על בסיס הנתונים - את דרכי ההתמודדות הרפואית היעילות ביותר מתוך הסתכלות לאומית כוללת - לרבות: כלכלה, חינוך, תפקוד מערכות המדינה, שיקולי ביטחון לאומי, חוקים ומגבלותיהם - להקטנת מספר החולים, צימצום מספר המתים, צימצום היקפי השבתת המשק, השלכות על מערכות החינוך ובריאות הנפש ואיכות החיים.
אך טבעי הוא שבתהליכים מורכבים אין פונקציות התמורה בין משתנים עיקריים ידועות או ניתנות לצפייה מראש, ואז מתחייבים ניסויים מקדימים ("PILOTS"), שבעזרתם קוצבים מדדים כמותיים לקבלת ההחלטות המבוקשות. פונקציות אלה בשילוב עם התכונות "הנזילות" של הפנדמיה, מכניסים מספר לא מבוטל של תנאי אי-וודאות לתהליכי קבה"ח ומחייבים שיקולים של "ניהול סיכונים".
בדמוקרטיה, לתקשורת תפקיד מרכזי בעיצוב דעתם של מומחים ו"עמך" כאחד. תקשורת מניפולטיבית ו"פוליטית" כשלנו, לא רק שמשפיעה על תהליכים אלא לעיתים שמעצבת אותם אפילו יותר משעושים זאת העובדות או השיקולים המקצועיים. לפחות חלק מהוויכוח בין קבינט הקורונה למומחים נערך יותר מכל בהשפעת התקשורת ובעידודה. שאלות כגון: מה נאמר, מה הובן, מה צוטט כהלכה ומה סולף ומדוע, ומה נועד ליצירת דימוי אמיתי או מסולף של המציאות - הן שאלות המפתח בוויכוח השוטף גם בין שרי הממשלה למומחים ובינם לבין עצמם. לאלה הנושאים באחריות הביצועית נותר לבסוף להתמודד עם התוצאות בפועל, שלרוב יבחנו כאשר השיח השוטף יהיה כבר חסר - משמעות או מיושן; מכאן הרגישות, החשדנות והזהירות היתרה שנוקטת המערכת בעיקר בשאלות של אחריות ודימוי.
הדברים ברורים מבחינה לוגית, אבל העוסקים בהם נסחפים תדיר אחר הדימוי והשולי ושוכחים את העיקר; להערכתי זה גם מה שקרה לבנט בהופעתו האחרונה באו"ם.
אין כלל ספק שבין החלק הפוליטי של הקבינט לבין יועציו המקצועיים, קיימים הבדלי מידע והשקפות כמו-גם סדר-עדיפויות ודימוי. לכן, הערכות המצב והדיונים על מדיניות חייבים להיערך בחדרי-חדרים בכדי שיתבססו על מידע ותום-לב;1 משמגיע רגע ההכרעה, מכריע הגורם המוסמך לכך.
אחד "המחדלים" הגדולים של הטיפול במשבר הנוכחי לאורך כל הדרך, הן ההדלפות המגמתיות מדיוני המומחים והקבינט וניסיונות התקשורת לנצל הדלפות אלה בכדי לעצב מדיניות משלה. הדלפות אלה שמאחוריהם אינם עומדים אחריות אופרטיבית, ידע איכותי ומקצועי יוצא דופן2 או ניסיון מעשי קודם - הופכים לעיתים מזומנות לחבלות ממשיות בעבודת הממשלה וצוותי המומחים המטפלים במשבר לאומי ומחמירים את נזקיו.
תקלה חשובה נוספת היא שלא נקבע גורם הסברה (דובר) אחד שמוסמך לדבר בשם המוסדות המרכזיים העוסקים במשבר ובמאבק. גורם שעליו להציג את המדיניות בצורה מסודרת ומפורטת, להשיב על שאלות, לפרסם בצורה שיטתית ומסודרת את החלטות הקבינט ואת ההוראות לציבור. לכך צריכה להתלוות מדיניות הקובעת כי אין תוקף לפרסומים הבאים ממקור אחר והם בלתי-מוסמכים או מהימנים. פרסומים מסוג זה יבדקו על-ידי הגורם המוסמך ואם יימצא שיש בהם כוונות מכוון, מפרסמיהם יענשו על-פי חוק.
בארגונים מסודרים, מרגע שהתקבלה החלטה תם הוויכוח. העובדה שחבלות בהליך המסודר אינן זוכות לטיפול הולם מצד הממשלה, הופכת בעצמה גורם לנזק מתמשך, כשהשימוש בעקרון חופש הדיבור בכדי לגונן עליו הוא אחיזת-עיניים ותו לא. חופש הדיבור נועד לשפר את איכות החיים ולא להגדיל את מספר החולים והמתים.
האחריות למדיניות רופסת זו, רובצת כיום לפתחו של ראש הממשלה בנט.3 הכשל של בנט באו"ם, שחשף ללא צורך ויכוח פנימי זה בפרהסיה. בניהול האופרטיבי של המשבר, מגלה בנט מעורבות רבה יותר מקודמו וסגנונו מתון וממוקד מטרה ציבורית. אולם השיפורים במנגנוני הניהול והבקרה המרכזיים נראים לפי שעה מינוריים מדי לרבות בקורות אישיות דוגמת זו המופנית לד"ר שרון אלרועי-פרייס. טוב יעשה אם יקפיד לרענן את עמדותיו בפורום קבינט הקורונה וינקוט צעדים משמעותיים נגד מפירי הוראות, בטרם תדבק בו תדמית של כשל מהותי בשיקול-דעת.

הערות

1. לכן אני שולל מכל וכל את פתיחת הדיונים וחשיפתם לתקשורת בזמן אמיתי. לאחר שהסתיימו ניתן לחשוף את הדברים ובראש וראשונה את ההחלטות עצמן לידיעת הציבור, בכדי להגביר אמון.
2. לעיתים הם גם מסתייעים במומחים מטעם עצמם בכדי להגדיל את מרחב הבילבול והסתירות הפנימיות שבתפקוד מערכת הבריאות, ע"ח החולים והצוות המטפל גם יחד.
3. ורבצה במשך למעלה משנה לפתחו של קודמו בתפקיד, שנכשל בה כשלון חרוץ.

תאריך:  03/10/2021   |   עודכן:  03/10/2021
+צוות יגבש המלצות בעניין פערי התיווך בנושא תוצרת חקלאית
14:37 03/10/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

בראש הצוות יעמוד מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשיה, ד"ר רון מלכא  ▪  הצוות יגיש לשרים את המלצותיו, עד ליום 31 בפברואר 2022

[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
+"מצפה מהחברה הערבית לשיתוף פעולה מלא"
14:03 03/10/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הוסיף: "הממשלה לוקחת את הנושא ברצינות גדולה. הציבור הערבי חייב להבין שכוחות הביטחון הם לא האויב, הם הפתרון"  ▪  בתום הישיבה הוחלט על טיפול ממוקד בסוגיית האמל"ח הבלתי חוקי, בשיתוף צה"ל ושב"כ

[צילום: קובי גדעון / לע"מ]
+שקד מנצלת את חוק המרכולים לעיכוב חוק השבת של חריש
12:47 03/10/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שרת הפנים חתמה על עשרות חוקי עזר עירוניים, אך בניגוד לעמדת חבריה לקואליציה מעכבת במשך חודשים את אשרור החוק שהתקינה עיריית חריש להסדרת פתיחת עסקים וסגירתם בשבת בעילה של "בירור מקצועי"

השרה שקד וראש העירייה יצחק קשת במהלך ביקור בחריש [צילום: דוברות חריש]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דו-קרב בנט ומומחי הקורונה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מרוב "הסברה" אין רואים את היעד
ד"ר רון בריימן  |  3/10/21 08:21
 
- נראה שהמילה "הסברה" נגעה בעצב
רפי לאופרט  |  3/10/21 10:07
2
מרוב "הסברה" אין רואים את היעד
ד"ר רון בריימן  |  3/10/21 08:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 36
עידן יוסף
רע"ם בהודעה רשמית: ביטול ביקור ראש הממשלה באום אל-פחם בא לבקשתנו, מתוך כבוד לזכר השהידים שנפלו במאורעות אוקטובר 2000    בנט: הדחייה - מטעמי אבטחה    באופוזיציה תוקפים: כניעה לטרור
נפתלי בנט
נאום ראש הממשלה בעצרת הכללית של האו"ם [כ"א בתשרי תשפ"ב, 27.09.2021]
איציק וולף
שר המשפטים הצהיר על כוונתו להוביל שורת מהלכי חקיקה למאבק בפשיעה המאורגנת ובאלימות במגזר הערבי
עידן יוסף
בעלי המסעדות, בתי המלון, האולמות וגני אירועים, וכל שאר עסקי המזון צפויים לשלם לתאגידי הכשרות העסקיים החדשים למעלה מ-100 מיליון שקל בשנה    ארגון כושרות: מאחורי הפורמת הכשרות עומדים גופים עסקיים שיחפשו רווחיות נטו
איציק וולף
ראש הממשלה נפגש בשולי העצרת הכללית של האו"ם עם שגרירת ארצות הברית באו"ם והודה לה על התמיכה האמריקנית בישראל    "הארגון מחדש של ארה"ב עם המוסדות הבינלאומיים הוא הזדמנות טובה להביא לאיזון של אותם מוסדות כלפי ישראל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il