X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
באיומי הדחת הרב הראשי לישראל הגזים היועץ המשפטי לממשלה בהערכת האפשרויות שהחוק מעמיד לרשותו גם היועץ יודע כי האופציה היחידה הפתוחה בפני המבקשים לסיים את כהונתו של הרב מצגר היא עתירה לבג"צ סביר להניח שזו תתקבל לכן, טוב יעשה הרב אם ימנע את הביזוי של מוסד הרבנות
▪  ▪  ▪

בתקופת כהונתו של היועץ מזוז, לאקטיביזם שיפוטי, מתווספת תופעה של אקטיביזם יועצי. סממניה הם להיטותו של היועץ להכריע בכל שאלה בעלת חשיבות ציבורית ודרישתו כי הכרעותיו תתקבלנה ככזה ראה וקדש. לאחרונה, היינו עדים לשתי התפרצויות של אקטיביזם יועצי, האחת - קביעה כי ההסכם שמנע עימות אלים בחברון אינו תקף והאחרת הקביעה כי על הרב הראשי האשכנזי להתפטר, כאשר לקביעה נלווה איום של הדחה.
ברם, באיום ההדחה, כפי שפורסם בתקשורת, נראה כי היועץ ניסה לדלג על משוחה גבוהה מדי. אין בחוק שום אפשרות להדיח את הרב הראשי לישראל. אפשר להדיח רב עיר, לאחר שיפוט משמעתי, אפשר להדיח דיין על-ידי וועדה למינוי דיינים או בשיפוט משמעתי, אבל אי אפשר להדיח חבר במועצת הרבנות ואי אפשר להדיח את נשיאה. למצער, אי אפשר להדיחם בהתאם להליך לפי חוק.
הרבנים הראשיים לישראל מכהנים בשתי כשירויות. בכשירות האחת הם דיינים. אחד מהם מכהן כנשיא בית הדין הרבני לערעורים (כאשר האחר מכהן כנשיא מועצת הרבנות הראשית ומתקיימת רוטציה ביניהם בתקופת כהונתם). בכשירות השנייה והעיקרית הם ראשי עדה דתית, חברים במועצת הרבנות הראשית (כאשר אחד מהם מכהן, ברוטציה, כנשיא המועצה).
ניתן להדיח רב ראשי מכהונתו כדיין. זאת ניתן לעשות בין באמצעות שיפוט משמעתי ובין באמצעות העברה מן הכהונה על-ידי הוועדה לבחירת דיינים. ברם, דיין שהודח מפסיק להיות דיין, הוא לא מפסיק להיות רב, חברותו במועצת הרבנות הראשית לא פוקעת, הוא לא מפסיק להיות נשיאה וכשירותו לכהן כנשיא המועצה לא נפגמת, למצער מבחינה פורמאלית. תפקיד הדיין הנו נגרר לתפקיד הרב הראשי, אך אין הוא אחד מהתנאים לכהונה.
כלומר, היבחרות לכהונת הרב הראשי הופכת את האדם באופן אוטומטי לדיין, אך הדחה מכהונת דיין אינה הדחה מכהונת הרב הראשי. יש בכך הגיון מסוים. רבנים ראשיים נבחרים על-ידי מועצה המורכבת מרבנים ומגוון רחב של נציגי ציבור. מדובר בתפקיד נבחר. לא יתכן שוועדה ממנה, או אף בית דין משמעתי יוכלו להדיח אדם מתפקיד אליו נבחר בידי נציגי ציבור.
אכן, הרב הראשי מקבל שכר מן המדינה. אך בדומה לשרים או חברי כנסת אין הוא עובד מדינה במשמעות של חוק שירות מדינה (מינויים), תשי"ט-1959 ולכן אין הוא כפוף לשיפוט משמעתי כעובד מדינה.
בלי להביע דעה על המעשים המיוחסים לרב הראשי האשכנזי, ובלי להתייחס לתוכן הדוח של היועץ, נראה כי במצב החוקי הקיים אי אפשר להדיח רב ראשי מכהונתו. אפשר למנוע ממנו את הדיינות, אך לא את הרבנות.
האופציה היחידה פתוחה בפני המבקשים למנוע את המשך כהונתו של הרב מצגר היא פנייה לבג"צ בדרישה שבית המשפט יורה לרב להתפטר ויקבע כי אין זה סביר שימשיך בכהונתו. בעבר, בית המשפט העליון קבע כי אין אדם יכול להיות דיין אם הוא שולח את ידיו לזירה הפוליטית. קביעה שאין האדם יכול להיות רב אם דבק בו רבב, עולה בקנה אחד עם שורה ארוכה של פסקי דין בהם בית המשפט אכף נורמות ציבוריות לא-פורמאליות על משרתי הציבור ונבחריו.
היועץ המשפטי לממשלה אינו יכול להורות לרב ראשי להתפטר, ואין הליך חוקי להדחתו, ולכן יש לתמוהה על איומיו. בג"צ מוסמך להורות על סיום כהונתו של הרב הראשי והוא עלול לעשות כן. תהיה זאת מכה קשה שתנחית רשות חילונית על איש הדת הבכיר ביותר, בהיררכיה הרשמית, במדינה. נדרש הציבור להיזהר בכבודם של תלמידי חכמים.
מלמדנו הרמב"ם כי "לא חרבה ירושלים, עד שביזו בה תלמידי חכמים" (רמב"ם, משנה תורה, הלכות תלמוד תורה, פרק ו' הלכה י"ג). מקורותינו יוצאים מנקודת הנחה כי כבודו של אדם חביב עליו, ולכן מצווים אותו לכבד את אחרים כפונקציה של כבודו. חזקה אפוא כי על הרב הראשי להיזהר בכבודו שלו עצמו כפי שאחרים מצווים להיזהר בכבוד תלמידי חכמים. משדבק לכאורה ברב רבב, אין לו מוצא של כבוד אלא בהתפטרות.

תאריך:  07/04/2006   |   עודכן:  07/04/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
1) דמגוגיה תקשורתית    2) גנבי הסקופים    3) ביתו / מפלתו    4) ארבל טרם החזירה את הכסף
אברהם שרון
נרי אבנרי
אתה בוודאי זוכר את השנאה של הקומץ הבית"רי כלפי אבוקסיס, עת זה כיכב במדי קבוצתך האהודה הפועל    ואיך השנאה הפכה להערצה כשעבר לבית"ר ירושלים    האם היא לא מזכירה לך בדיוק את השנאה של הקומץ מהתקשורת, כלפי שרון עת זה כיכב בימין, ואיך הפך בין לילה, לאהוב הטריבונה של בית סוקולוב, כשערק שמאלה? ועל זה צריך להוסיף- כשקופת שרצים על גבו, ועננה פלילית מרחפת מעליו?
נסים ישעיהו
פרשת צו סו    עד משה, העם היה משועבד וכאמור, פעולתו הראשונה כמנהיג היתה לשחרר את העם מכבלי השיעבוד. לעומת זאת, דוד התחיל למלוך כאשר העם כולו היה בארצו ולכאורה במצב בו לא היה שיעבוד. משה הוא המנהיג הראשון והוא המודל, לפי זה יש לברר, מה היתה משימתו הראשונה של דוד כמלך, והיכן היתה שם גאולה משיעבוד?
עו"ד אברהם פכטר
המלצת היועץ המשפטי לממשלה לרב הראשי האשכנזי מצגר להתפטר מתפקידו, מעוררת בצדק רעש ציבורי. יש לעשות הבחנה ברורה, בין תשתית ראייתית מוצקה להרשעה פלילית, לבין התנהגות ציבורית לא נאותה ולמשקלה של המלצה מנהלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il