X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אנו שמחים וחוגגים את חנוכה מתוך הודיה לקב"ה על הניסים והנפלאות שעשה לנו מתוך אמירת הלל יש לראות שההלכה מלמדת אותנו שבכל שמונת ימי חנוכה אנו אומרים את ההלל בשלמותו
▪  ▪  ▪
לפרסם את הנס לאחרים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

לכל חג יש את הנקודות המאפיינות אותו ומיוחדות לו. גם לחנוכה ישנם מאפיינים מיוחדים אותם לא ניתן למצוא במועדי ישראל האחרים. אחד מהם, הוא חובת הדלקת הנרות בסמוך לחלון במטרה לפרסם את הנס לעוברים ולשבים ברחוב. יש לראות מדוע דווקא בחג החנוכה נצטווינו לפרסם את הנס לאחרים.
כדי להבין את ציווי החג עלינו לעסוק בהתנהלותו של העם היהודי במהלך הדורות. העם היהודי הוא עם מיוחד, כדי להקטינו אין צורך להשמידו פיזית, ניתן לעשות זאת באופן הפשוט ביותר על-ידי התבוללות. היוונים היו העם הראשון בעולם שמצא את השיטה להשמדה רוחנית של עם. עד ימיהם כל צוררי ישראל נקטו את דרך ההשמדה הפיזית, אולם הם החליטו ששיטה זו פרימיטיבית וגובה ממון וכוח אדם מיותרים, ולכן החליפו אותה בהשמדה רוחנית מתוך מגמה לבטל את הזהות היהודית מעם ישראל.
מטבע הדברים, בהיותם אדוני הארץ היה בכוחם לחוקק חוקים שישרתו את מטרותיהם ולהציג חזות מוסרית, כביכול, שההשמדה תחול על מפרי חוק. לדוגמא: כל מי ששומר שבת או מל את בנו חייב מיתה. אכן רבים מתו על קידוש השם ועל שמירת יהדותם. אך רבבות אחרים עזבו את היהדות, התבוללו ביוונים, והקימו זן חדש של יהודים - מתייוונים. כך הצליחו היוונים במזימתם והעם היהודי התמעט פיזית ורוחנית.
בחנוכה באמצע תקופת בית שני, שרוב שבט יהודה לא עלו עם עזרא, עשרת השבטים גלו לתפוצות הגולה והמעט שנותר היה בארץ ישראל, הצליח יהודה המכבי עם המעט שנותר לגבור על היוונים - מעטים מול רבים. לכן נס חנוכה היה נחשב על-ידי חז"ל כנס שנעשה לכל עם ישראל בכל מקום בו הוא נמצא. מתוך כך אנו שמחים וחוגגים את חנוכה מתוך הודיה לקב"ה על הניסים והנפלאות שעשה לנו מתוך אמירת הלל. יש לראות שההלכה מלמדת אותנו שבכל שמונת ימי חנוכה אנו אומרים את ההלל בשלמותו כפי המובא בשולחן ערוך: "כל שמונה ימי חנוכה גומרים את הלל" (סימן תרפ"ג הלכה א').
תימוכין לדברים אנו מוצאים בפסיקתא רבתי (פרשה ב'): "ולמה מדליק נרות בחנוכה? אלא בשעה שנצחו בניו של חשמונאי הכהן הגדול למלכות יוון שנאמר 'ועוררת בניך ציון על בניך יוון' (זכריה ט', י"ג) נכנסו לבית המקדש מצאו שם שמונה שפודין של ברזל וקבעו אותם, והדליקו בתוכם נרות, ולמה קורין את ההלל מפני שכתוב 'אל ה' ויאר לנו' (תהילים קי"ח, כ"ז), ולמה אין קורין בפורים? כתב 'להשמיד להרוג ולאבד...'(אסתר ח', י"א) ואין קורין אלא על מפלתה של מלכות ומלכות של אחשוורוש הייתה קיימת, לכן אין קורין, אבל במלכות של יוון שכילה אותה הקב"ה התחילו נותנין המנון ושבח ואומרים לשעבר היינו עבדים לפרעה עבדים ליוון ועכשיו עבדיו של הקב"ה אנו 'הללו עבדי ה'"(תהילים קי"ג, א').
אולם יש טעמים נוספים לאמירת ההלל בשלמותו בחנוכה:
1. הבית יוסף על אתר מעיר שבכל יום נוסף נס חדש, וכן בגלל שיש שינוי כל יום במספר הנרות גומרים את ההלל, כמו שבסוכות יש חילוק בקרבנות.
2. וממשיך הבית יוסף בכל יום מימי חנוכה קורין בספר התורה נשיא אחר, וכל נשיא צריך לגמור את ההלל בקורבנותיו.
3. הערוך לשולחן נותן טעם נוסף לגמירת ההלל בחנוכה, משום שבזמן גזירות מלכות חשמונאי בטלו גם להקריב בחג הסוכות ובשמיני עצרת, ולכן כנגד זה עושים שמונה ימי חנוכה וגומרים בהם את ההלל כמו בסוכות.
4. החתם סופר ביורה דעה (סוף סימן רל"ג) כתב שיתכן שיש ללמוד מיציאת מצרים. כמו שביציאת מצרים יש חיוב מהתורה להודות על הנס, הוא הדין בחנוכה שיש חיוב מהתורה להודות על שהקב"ה הוציא אותנו ממוות לחיים ולכן יש לגמור את ההלל.
המדרש בא לבאר לנו שהיציאה מעבדות לחרות אינה חרות מדינית אלא חרות רוחנית. הניצחון במלחמה הביא לכך שניתנה לנו האפשרות לעבוד בבית המקדש ולעבוד את ה' כראוי. בימינו, זכינו לכך שאנו יכולים לחגוג ולהודות לקב"ה על כל הטוב שהוא מעניק לנו בגשם וברוח ולגמור את ההלל.

תאריך:  23/11/2021   |   עודכן:  23/11/2021
+ה-25 בנובמבר כל שנה
08:57 23/11/21  |  רות רזניק   |   לרשימה המלאה

יום זה בא לבכות על הקרבנות מבית, אבל בא לזעוק את זעקתן של נשים שמעולם לא ראו סביבן חופש וחירות לבחור, לפעול, לנהל חשבון בנק, לקנות מתנה לאמן או ילדן או לאחיינית שלהם  ▪  נשים המשועבדות לגברים הרודים בהם ממש כמו במאה ב-18 בכל ארצות המערב

המאבק עולה דרגה [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
רות רזניק
יום זה בא לבכות על הקרבנות מבית, אבל בא לזעוק את זעקתן של נשים שמעולם לא ראו סביבן חופש וחירות לבחור, לפעול, לנהל חשבון בנק, לקנות מתנה לאמן או ילדן או לאחיינית שלהם    נשים המשועבדות לגברים הרודים בהם ממש כמו במאה ב-18 בכל ארצות המערב
איציק וולף
רכב גדול פרץ למצעד חג המולד שהתקיים באחד מפרברי העיר מילווקי בארצות הברית ופגע במהירות רבה בעשרות צועדים    המשטרה המקומית דיווחה על הרוגים ועל עשרות פצועים
עידן יוסף
ראש הממשלה קיים דיון היערכות לקראת אירועי חג החנוכה    יחד עם מפיקי האירועים, ייבחנו אפשרויות להפחתת האכילה והשתייה ככל שניתן במהלך המופע, בין היתר לטובת עטיית מסכה באופן קבוע
ציפי לידר
מפרי מקלדתי: לקראת חג החנוכה הקרב, לפניכם ניתוח השיר העממי " באנו חושך לגרש", המזוהה ביותר עם החג, אך בעל מסרים חשובים לכל השנה    מה כוחו של הציבור? מה כוחו של היחיד? מהן תכונות האור? ואיך מגרשים את החושך? על כך קראו במאמרי זה
יפעת גדות
רשימות נוספות
סוכה בשיטת הסנדוויץ'  /  עידן יוסף
צום בצל קורונה בתפילה לשנה טובה  /  מחלקה ראשונה
הממשלה אישרה לבטל את התו הירוק בבריכות שחייה בשטח פתוח  /  מירב ארד
חודש כסלו - הרבה חגים ושני אורות  /  יוסף גערליצקי
קאלי פוג'ה  /  יפעת גדות
ללכת מכות  /  אברהם בנמלך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il