X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חתימת ההסכם הביטחוני בין ישראל למרוקו היא "עליית מדרגה" חשובה בנורמליזציה בין שתי המדינות וחיזוק מעמדה האזורי של ישראל. אלג'יריה מודאגת מההסכם ואילו הפלשתינים זועמים וקוראים למרוקו לחזור בה מהחתימה על ההסכם
▪  ▪  ▪
ישראל-מרוקו [צילום: יח"צ]

תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינת ערב שהגיע לשיא פריחתו בתקופת ממשל טראמפ, לא נבל, למרות כמה הערכות פסימיות בארה"ב ובישראל, והוא ממשיך לפרוח, גורמים אמריקנים טוענים כי גם ממשל ביידן מכיר בחשיבותו הרבה של התהליך הזה ומעודד אותו.
הביקור המוצלח של שר הביטחון בני גנץ בשבוע שעבר במרוקו מהווה "עליית מדרגה" ביחסים בין שתי המדינות, לראשונה חתם שר ישראלי על הסכם שיתוף פעולה בתחום הביטחוני עם מדינה ערבית, מדובר בשדרוג נוסף של היחסים בין שתי המדינות לאחר הסכם הנורמליזציה שנחתם לפני כשנה. לא נמסרו באופן רשמי פרטים על ההסכם שנחתם אולם גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי הוא עוסק בכמה תחומים: תרגילי צבא משותפים, מלחמה בטרור, חילופי מידע מודיעיני, רכישת מערכות נשק ועוד.
מרוקו צעדה לקראת "עליית המדרגה" הזו ביחסים עם ישראל וחיממה את היחסים עמה עוד יותר ללא היסוס, למרות התנגדותם של הפלשתינים, היא שמה בראש מעייניה את האינטרסים שלה. למרוקו יש בעיות קשות עם אלג'יריה שניתקה עמה את היחסים, המתיחות בינה לבין אלג'יריה גברה לאחר שממשל טראמפ הכיר בשנת 2020 בריבונות של מרוקו על סהרה המערבית.
על-פי גורמים ביטחוניים בישראל,המתיחות הזו דחפה את מרוקו לרכוש מישראל מערכות נ"מ נגד מל"טים שהופכים להיות הנשק המסוכן במזרח התיכון ובעוד כמה מקומות בעולם. לישראל אין יחסים דיפלומטים עם אלג'יריה בין שתי המדינות יש יחסי עויינות, לעומת היחסים החמים של ישראל עם מרוקו במשך עשרות שנים, תודות לקשרים הביטחוניים החשאיים של המוסד הישראלי עם בית המלוכה המרוקאי וליהדות מרוקו בישראל.
אפילו ברגעי השפל, כאשר מרוקו השעתה רשמית את היחסים עם ישראל בשנת 2000, על-רקע האינתיפאדה השנייה, נמשכו היחסים החשאיים בין שתי המדינות באופן רציף מאחורי הקלעים. ההסכם הביטחוני שמרוקו חתמה עם ישראל, מחזק את ביטחונה העצמי ומשדר מסר מרוקאי לאלג'יריה כי למרוקו יש ברית ביטחונית עם מעצמה אזורית חזקה שהיא מדינת ישראל, לכן, המרוקאים לא היססו לייחצן באמצעי התקשורת את ביקורו של שר הביטחון בני גנץ והעניקו לו כבוד מלכים.
באלג'יריה יש דאגה רבה מההסכם הביטחוני שנחתם בין ישראל למרוקו ומ "התקרבות המוסד הישראלי לגבול אלג'יריה", כך דווח בשבוע שעבר בעיתון הצרפתי "לה מונד".
יו"ר האסיפה הלאומית של אלג'יריה, צלאח ג'וג'יל אמר כי ארצו היא "המטרה לביקורו של שר הביטחון הישראלי בני גנץ במרוקו", הוא הוסיף: "האויבים מתגייסים יותר ויותר כדי לחסום את דרכה של אלג'יריה".
ברש"פ ובחמאס זעמו על הביקור, כזכור מרוקו עומדת בראש "ועדת ירושלים" בארגון מדינות האיסלאם ולמלך מרוקו מוחמד השישי יש קשר טוב עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. בחודש דצמבר 2020 שוחח ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בטלפון עם מלך מרוקו מוחמד השישי והזמין אותו לביקור בישראל, כמה חודשים לאחר מכן הציב המלך תנאים לביקור: הכרזה על חידוש המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים ואישור ישראלי לביקורו אצל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ברמאללה, בסופו של דבר הביקור של המלך לא יצא אל הפועל.
בעקבות ביקורו של שר הביטחון בני גנץ ברבאט פירסם הוועד הפועל של אש"ף הודעה המגנה את חתימת ההסכם הביטחוני בין ישראל למרוקו וקרא למרוקו לבטלו. בהודעה נאמר "כי נורמליזציה עם ישראל היא הפרה של החלטות ועידת הפסגה הערביות וחריגה מיוזמת השלום הערבית ומהווה מתן פרס לכיבוש". גם תנועת חמאס גינתה את חתימת ההסכם בין מרוקו לישראל וקראה למרוקו לחזור בה מההסכם. מיד לאחר הודעתה פירסמה גם תנועת פתח הודעה דומה.
הזעם הפלשתיני על מרוקו הוא רב, מרוקו הלכה צעד אחד קדימה ויצרה תקדים שאף מדינה ערבית החתומה על "הסכמי אברהם" לא עשתה והוא חתימה על הסכם ביטחוני עם ישראל שנתפס בעיני הפלשתינים כ"הסכם הגנה " משותף. ההסכם הזה נתפס כאיום אסטרטגי על מדינות ערביות שמסרבות לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל.
הרש"פ שומרת כרגע על שתיקה, מעבר להודעות שפירסמו הוועד הפועל של אש"ף ותנועת פתח אין התבטאויות רשמיות נוספות נגד מרוקו, אבל יש גם קולות במחנה הפלשתיני שסבורים כי יש להשעות את מרוקו מהליגה הערבית בעקבות חתימת ההסכם הביטחוני בינה לבין ישראל ולהגדיר מחדש את כל תפיסת ההגנה של מדינות ערב. נירמול היחסים בין ישראל למרוקו אינו בעל חשיבות גדולה למערכה נגד אירן, כפי שלמשל חשובה הנורמליזציה בעניין זה בין ישראל לבחריין ולאיחוד האמירויות, בגלל המיקום הגאוגרפי של מרוקו, אך הוא תורם רבות למעמדה האזורי של ישראל ולקידום ועידוד תהליך הנורמליזציה עם מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות.

תאריך:  29/11/2021   |   עודכן:  29/11/2021
+בנט את עבאס
13:13 29/11/21  |  ציפי לידר   |   לרשימה המלאה

בנט מציג: 10 מעלות ימינה? 100% שמאלה!  ▪  מיהו הכובש המשחית? קבלו את פתח החותר לחסל את ישראל  ▪  ולקינוח פסוקו

חשמל לאלפי בתים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+פרשת "מקץ" - העיניים נשואות אל האור
06:57 29/11/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

את קריאת פרשת "מקץ" יש להפקיע מ-ד' אמות של הפרשה ולהרימה לדרגה של מחאה צועקת, הקוראת לנקוט יוזמה מדינית  ▪  יוזמה הכרוכה במחיר כואב שחובה לשלם, כדי להוציא את ילדינו מעתיד של בור כלא מדמם

להוציא את ילדינו מעתיד של בור מדמם [צילום: מילה אביב/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"עליית מדרגה" ביחסי ישראל מרוקו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הערכה לממשלת השינוי על מרוקו ל"ת
אמיר פרץ תקלה חמ  |  29/11/21 09:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתן קלינסקי
את קריאת פרשת "מקץ" יש להפקיע מ-ד' אמות של הפרשה ולהרימה לדרגה של מחאה צועקת, הקוראת לנקוט יוזמה מדינית    יוזמה הכרוכה במחיר כואב שחובה לשלם, כדי להוציא את ילדינו מעתיד של בור כלא מדמם
ארי בוסל
בעוד שאותם "ארגונים של זכויות אדם" היו עד כה אורחים חשובים, בני ברית ובני בית, הרי שעתה יהיה היסוס טרם ישבו אתם בבתי קפה ובמסעדות או יעזרו בהם לכתוב את החלטות הגינוי נגד ישראל בפרלמנט הארופאי או בבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג
יוני בן-מנחם
מצרים מפעילה לחץ על ארגוני הטרור להמשיך ברגיעה הזמנית ברצועת עזה כדי לקדם את המתווה שגיבש המודיעין המצרי לשיפור המצב הכלכלי וההומניטרי ועסקת חילופי שבויים. מחלוקת בין ארגוני הג'יהאד האיסלאמי והחמאס על עבודת פועלים מרצועת עזה בישראל
יוני בן-מנחם
הרש"פ נתקלת בהתנגדות חמושה של ארגון הג'יהאד האיסלאמי למבצע הצבאי שבו החלה להחזיר את המשילות שלה בעיר ג'נין. ישראל וארה"ב עוקבות בדאגה אחר המבצע, גורם ביטחוני בכיר אומר כי הרש"פ ניצבת בפני אתגר ביטחוני גדול שיש לו השלכות גם על קרב הירושה
איציק וולף
בכירי מפלגת העבודה נפגשו עם עשרות שגרירי מדינות זרות    יו"ר המפלגה, השרה מיכאלי: מפלגת העבודה רואה את עצמה בממשלה הנוכחית כשומרת הסף שלא תאפשר שיתבצעו תהליכים שיסתמו את הגולל על הסכם עתידי עם הפלשתינים
רשימות נוספות
אושרה שכונה חדשה בצפון ירושלים: עטרות  /  איציק וולף
אשת המחבל נעצרה בגשר אלנבי  /  איציק וולף
סוכלה תשתית טרור: מיליון דולר לפיגוע חטיפה  /  עידן יוסף
ארצי הולכת ממני  /  איתן קלינסקי
פייק ניוז  /  אביתר בן-צדף
מותר סקוטלנד מאוסלו   /  יעקב קורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il