X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
לפני כמה ימים השיק ביילין את האוטוביוגרפיה שלו "סודות שלא אקח אתי" וסיכם מפעל חיים שהוא פרק מהותי בהיסטוריה של דורו
▪  ▪  ▪
ביילין. דרכו טרם צלחה [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

בראשית פעילותו הציבורית החליט ד"ר יוסי ביילין הצעיר באוזני עצמו ואחרים כי יפרוש מן החיים הפוליטיים במלאת לו 60. הוא עמד בדיבורו, והשמאל הציוני יצא קרח מכאן ומכאן ומכאן ועוד מכאן. מפני שמאז מלחמת ששת הימים לא נמצא לציבור שמשמאל להנהגה הרשמית של מפלגת העבודה מדינאי בולט ממנו.
לפני כמה ימים השיק ביילין את האוטוביוגרפיה שלו "סודות שלא אקח אתי" וסיכם מפעל חיים שהוא פרק מהותי בהיסטוריה של דורו. יותר מכל אחר שעמד בראש מרצ - שולמית אלוני, יוסי שריד, חיים אורון, זהבה גלאון, תמר זנדברג ועוד ממתין לתורו גם ניצן הורוביץ - עלה בידו לשנות את פניה של ישראל.
אפילו מי שעבדו עימו והעניקו לו חסות ונהנו מהישגיו לא תמיד פירגנו לו את יעילותו הפרטנית. פעם, לאחר חתימת הסכם אוסלו ב-1993, תהיתי באוזני שמעון פרס הכיצד כתב עליו בלי ששמו של ביילין נזכר? והשיב לי בחספוס: "אז שגם יוסי יכתוב ספר על אוסלו ולא יזכיר אותי". ביילין, שניחן במשמעת עצמית וביכולת להכיל עלבונות, המשיך לעבוד עם פרס כאילו דבר לא אירע.
הוא לא הסעיר המונים בנאומי כיכר; לא ידע לגרור אותם להפגנות רבות עוצמה; ולא עלה בידו להעביר תומכים אל מחנהו. אך בקור רוח, לעולם מהודק בעניבה שהייתה לא רק בגד אלא גם מוצר מאפיין, התגלה ביילין כמי שלא רק מציע פתרון אלא גם מוביל אליו. הוא ידע לעבוד.
ברור כי רוב הציבור נותר עויין כלפי פעילותו המשותפת עם הרשות הפלשתינית לכונן שתי מדינות לשני עמים, אך גם יריביו יודעים כי נחוץ כישרון-על להוביל אומה שלמה, ובעיקר את הנהגתה הסרבנית, אל מימוש השקפת עולמו של סגן שר צעיר.
מה הביא ביילין? ביוזמה פרטית עם עוזרים וחברים אקדמאים התניע את הסכם אוסלו; לאחר מכן הגיע עם אבו מאזן לטיוטת מסמך על הקמת מדינה פלשתינית, שאמור היה להציג בפני יצחק רבין אלמלא נרצח; וגם לאחר שנחשפה נוכלותו של יאסר ערפאת בוועידת קמפ דייוויד בנה עם רבים מבכיריו של המנהיג הפלשתיני את יוזמת ז'נבה. רק שלאחר מכן לא היה כבר עם מי לדבר. לא אצל הפלשתינים ולא תחת ממשלות הימין בישראל.
ב"סודות שלא אקח איתי" נכללו תיאורים מעניינים. מי שעמד בראש המפד"ל זבולון המר - איש ציבור ישר-דרך ומתון - היה מוכן להצטרף לממשלה בראשות שמעון פרס. אך יוסי שריד, אז ראש מרצ, סיכל את המהלך. לא ייתכן שהדתיים הלאומיים יהיו חלק מהקואליציה לאחר רצח רבין הייתה תגובתו הרגשית והבלתי שקולה של שריד. האם הוחמצה הזדמנות אחרונה?
אחרי שערפאת הכשיל את ועידת קמפ-דייויד ב-2000 הגיע מקורבו מוחמד דחלאן אל ביילין, ובפיו טרוניה מדוע מערכת המשפט אינה עוצמת עין נוכח ההאשמות נגד אריה דרעי ואביגדור ליברמן. יוסי כיהן אז כשר המשפטים והסביר לו שלא מערבים פוליטיקה בפלילים. גם רודף שלום שלקח שוחד צריך למצוא את מקומו בכלא, הסביר ביילין לדחלאן. "בגלל זה אתם תמיד מפסידים", הגיב האיש של ערפאת.
ביילין תהה כיצד הגיע גם שמו של ליברמן למחנה השלום. "סמוך עליי", אמר דחלאן, ולא יסף.
"סודות שלא אקח אתי" עוסק בשורה של עניינים חשובים. ביילין התראיין באולפן שלנו בירושלים כאשר הגיע אהוד ברק והתחייב לסגת מלבנון תוך שנה מבחירתו לראשות הממשלה, ועמד בדיבורו. לביילין היה פרק בו ניצב כמעט יחיד בצמרת מפלגתו עת תבע לסגת מארץ הארזים. עוד עניין: ראש השב"כ עמי איילון ביקש לשכנעו בתוקף תפקידו כשר המשפטים כי יש מקום לחוק אשר יתיר לחוקרי השב"כ לטלטל מעט מחבלים.1
בסופו של יום דרכו טרם צלחה. ביילין כמובן מוסיף להחזיק בדעה כי אין יעילה ממנה וייתכן מאוד כי עמדתו נכונה. הוא גם מקפיד לחלק את האחריות לבלימתה בין קיצונים בשני העמים. זו חולשה, ערפאת חיסל בקמפ דייויד את הסיכוי לשלום כולל, לא ברק. אך אלה פגמים שוליים באוטוביוגרפיה שלו. היא מספרת בפועל כי דרך כוכב. אחר כך דעך כוכב. מוקדם מדי.

הערות

1. איילון שוחח עימו ושאל אם יכול להפגין עליו מה הם הטלטולים? ביילין הרשה לו להפעיל עליו לחץ פיסי מתון. איילון טלטל אותו תוך שימוש בכיסא. "אותי לא שכנעת", סיכם ביילין ומנע חוק המתיר טלטולים. מתן ההיתרים האלה לשב"כ הכביד על שורה של אישים שעסקו במשפטנות. דורית ביניש ודן מרידור שללו חריגה מנורמות דמוקרטיות. בספרו של אחד מראשי השב"כ חזי כאלו "דמו הותר" כתב כי ראש השב"כ אברהם אחיטוב התאמץ להסביר לראש הממשלה מנחם בגין כי לא דין חקירת מחבלים כאזרחים ישראלים. בגין הבין כי השב"כ חוקר אותם בעמידה ממושכת. הוא הסכים, אבל לא היה שלם עם זה: ובכל זאת, אמר בגין לאחיטוב, תניחו לנחקרים לשבת מדי פעם.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  30/11/2021   |   עודכן:  30/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"סודות שלא אקח אתי"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אוסלו או לא
אלו שלא שוכחים 73  |  1/12/21 08:51
2
איך הובלה ישראל לבורות
מרק_טווין  |  2/12/21 09:44
3
שאלה
לבילין  |  7/02/22 04:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דויד סנדובסקי
סכנת איחוד האינטליגנציה האנושית עם הבינה המלאכותית, כדי שהאדם יהפך מאנושי לסינגולארי חד ממדי    תהליך מלאכותי כזה אם יצליח, אמור להפסיק את התפתחותו והתמרתו התהליכית והאבולוציונית של האדם ותודעתו לכיוונים של רב-ממדיות, רב שכבתיות ורישתיות אישיותית
איתן קלינסקי
במציאות הישראלית של שנות האלפיים לספירה אנחנו עדים בצער רב, שניכרת נסיגה מהערכים החברתיים, שיש להם מקום של כבוד בספר המקבים, ספר ששילב סלידה משלטון זר עם הערכה ומתן כבוד להון האנושי העובד ונגד הון העושק אותו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - החוגג והמפוטר, גועל-נפש, מהיקרות בעולם, אשפה, חרם ומחזירים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת ואושר    חנוכה שמח
יוני בן-מנחם
חמאס יוצאת למאבק משפטי כדי לנסות ולבטל את החלטת בריטניה להכריז על התנועה כארגון טרור. האתר הסעודי "אלערביה נט" חושף את תמנון גיוס הכספים של חמאס
דן מרגלית
ישראל תמיד ידעה שהיא נזקקת למשפט העמים    רק לעתים נדירות פעלה על דעת עצמה    בעצם, פעמיים    כאשר דוד בן-גוריון הכריע להפוך את ירושלים המערבית לבירת המדינה וכשנתן חסותו להקים את הכור הגרעיני בדימונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il