X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מבוססים על הטענה שאינם טועים [צילום: AP]
טום פרידמן בניו-יורק טיימס:
רוסיה וסין טעו בגדול
אחרי שנראה היה שמשטרים סמכותניים מצליחים יותר מאשר הדמוקרטיים, באו הפלישה לאוקראינה ומשבר האומיקרון ולימדו עד כמה הם חלשים ופגיעים למשטר דמוקרטי יש יתרון מנצח: הוא יכול להסתגל במהירות לשינויים

העשור האחרון נראה כמוצלח למשטרים סמכותניים ומאתגר למשטרים דמוקרטיים. כלי סייבר, כלי טיס בלתי מאוישים, טכנולוגיה לזיהוי פנים ורשתות חברתיות נראו כהופכים משטרים אלו ליעילים עוד יותר והדמוקרטיים נראו יותר ויותר כבלתי ניתנים לממשל. המערב איבד את בטחונו העצמי, בעוד הוא גבר ברוסיה וסין. ואז התרחש משהו לחלוטין בלתי צפוי, טוען טום פרידמן בניו-יורק טיימס: שתיהן טעו בגדול.
ולדימיר פוטין פלש לאוקראינה, ולהפתעתו מצא את עצמו במלחמה עקיפה עם נאט"ו והמערב. סין התעקשה שהיא מספיק חכמה כדי למצוא פתרון משלה לקורונה, הותירה מיליונים בלתי מחוסנים והזמינה מלחמה עם אחד הנגיפים המדבקים ביותר של אימא טבע – האומיקרון; התוצאה הייתה סגר על 370 מיליון איש.
בקיצור: מוסקבה ובייג'ינג מוצאות לפתע את עצמן מתמודדים עם כוחות הרבה יותר עוצמתיים מכפי שציפו אי-פעם. והעימותים הללו חושפות – לעולם כולו ולאזרחיהן – את החולשות במערכות שלהן. עד כדי כך, שהעולם כולו צריך להיות מודאג מחוסר יציבות בהן. רוסיה היא ספקית מפתח של חיטה, נפט וגז טבעי. סין היא המקור של אלפי שרשרות אספקה עולמיות. אם רוסיה תיסגר מבחוץ וסין תיסגר מבפנים לזמן ממושך, תושפע כל פינה בעולם – וזו שוב איננה אפשרות מרוחקת.
פרידמן פותח בפוטין. הוא השלה את עצמו משום שצבאו הצליח למחוץ מתנגדים חלושים בסוריה, גאורגיה, קרים וצ'צ'ניה, וחשב שימחץ באותה קלות את אוקראינה על 44 מיליון תושביה ואשר החימוש והאימונים שלה מגיעים מנאט"ו. עד כה המלחמה היא אסון צבאי וכלכלי לרוסיה, והיא גם חשפה עד כמה "שיטתו" של פוטין בנויה על שקרים ושחיתות – וזו אינה מערכת יציבה.
ערב הפלישה נראה ראש מודיעין החוץ, סרגיי נרישקין, מבולבל בשאלה באיזה שקר רצה פוטין את תמיכתו: האם מחוזות דונצק ולוהנסק יהפכו למדינה עצמאית או יסופחו לרוסיה. נרישקין היסס ופוטין דחק בו פעמיים "לדבר במישרין" – כאילו זה בכלל אפשרי ברוסיה של פוטין. רק כאשר נתן לפוטין את השקר המבוקש, הוא הורשה לשבת. עד כמה קציני הצבא שחזו בהשפלה הזאת מוכנים לומר לו את האמת על הכשלונות באוקראינה? פוטין מצוי במלחמה מול צבא בעל מוטיבציה גבוהה, תעשיית נשק משלו ומגובה במערכות נשק מן הטובות ביותר של נאט"ו וכעת צצים כל החולשות של הצבא הרוסי. ואי-אפשר להגזים בחשיבות כשלונו של הצי הרוסי כפי שבאה לידי ביטוי בהטבעת "מוסקבה", אוניית הדגל שלו בים השחור.
המדינות הללו עיוורות מכפי שהן קולטות
סין היא מדינה רצינית יותר, ממשיך פרידמן: היא אינה בנויה של נפט, שקרים ושחיתות (אם כי יש לה הרבה מן האחרון), אלא על עבודה קשה וכשרונות הייצור של תושביה, בהדרכת יד הברזל של המפלגה הקומוניסטית. ההצלחה הכלכלית של סין ותחושת הגאווה שיצרה, גרמו למנהיגיה לחשוב שהיא תוכל להתמודד לבדה נגד הנגיף. היא ייצרה חיסונים משלה, השתמשה במערכת הרודנית שלה כדי לפקח על התנועה, לבצע בדיקות המוניות ולהכניס לסגר את כל מי שנחשף לנגיף. המדיניות שלה הייתה "אפס קורונה", והמטרה הייתה להוכיח את יכולתה לסיים את המגיפה עם פחות מתים וכלכלה פתוחה יותר ובכך את עליונותה על פני הדמוקרטיה האמריקנית.
אבל סין הזניחה בצורה שלא תאמן את החיסון של המבוגרים. למעלה מ-130 מיליון סינים בני 60 ומעלה אינם מחוסנים כיאות. זה לא שינה כל עוד היא הצליחה להכיל את הזנים המוקדמים של הנגיף, אבל כעת מתברר שהחיסונים שלה אינם יעילים נגד האומיקרון כמו החיסונים המערביים, אם כי הם מפחיתים את האשפוז והתמותה. לפיכך נאלצה בייג'ינג להטיל סגר על שנגחאי, אשר נוהל בצורה כה גרועה – עד שהתושבים נאבקים על מזון. הבעיה במדיניות הסינית היא, שהסגרים הללו יוצרים רק חסינות מקומית, וכאשר הנגיף עובר מוטציה בחו"ל – כפי שנוצר האומיקרון – אין הגנה מפניו. כאשר לכך מצטרפים חיסונים פחות יעילים ועשרות מיליוני שאינם מחוסנים, התוצאה קשה.
הלקח של הסיפור: מערכות סמכותניות רבות עוצמה הן מערכות מעוטות מידע – ולכן הן עיוורות יותר מכפי שהן קולטות. ואפילו כאשר האמת צפה, מנהיגיהן מתקשים לשנות מסלול משום שדרישתם להיות נשיאים לכל החיים מבוססים על הטענה שאינם מסוגלים לטעות. זו הסיבה שהן רוסיה והן סין מצויות בבעיה. פרידמן מציין שהוא מודאג עד מאוד ממצב המערכת הדמוקרטית האמריקנית, אך כל עוד האמריקנים יכולים להדיח בקלפי מנהיגים כושלים ומשמרים מערכת מידע החושפת שקרים ומתנגדת לצנזורה, הם יוכלו להסתגל לשינויים מהירים – וזהו היתרון התחרותי החשוב ביותר הקיים כיום.

תאריך:  27/04/22   |   עודכן:  27/04/22
+קורונה בארץ: 3,372 מאומתים חדשים; מקדם ההדבקה - 0.88
11:31 27/04/22  |  מירב ארד

משרד הבריאות מעדכן כי 3,372 מאומתים חדשים לקורונה אובחנו אתמול. מקדם ההדבקה עומד על 0.88. 191 חולים שמצבם קשה מאושפזים בבתי החולים. 65 מונשמים. 10,695 נפטרו מהנגיף מפרוץ המגפה.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוסיה וסין טעו בגדול
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אין הבדל.
עינבל 1  |  28/04/22 16:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
שיעור "ההיעדרות הכרונית" זינק בזמן הקורונה, ובמשפחות עניות הוא נותר גבוה - בין היתר משום שקשיים כלכליים גורמים לילדים לצאת לעבודה, מדווח ניו-יורק טיימס
עידן יוסף
מחקר ממשלתי מצא כי המגזר הציבורי התאפיין בקצב גידול מתון יותר של השכר גם בתקופת המשבר ב-2020    בעוד שבמחלקות מסוימות בבתי החולים חלה עלייה בהיקף העבודה, בקופות החולים ובתאגידי הבריאות היקף העבודה קטן בעקבות החשש מצד המטופלים להגיע פיזית למרפאות
איציק וולף
מהשעה 20:00 כבר לא מוטלת חובה לעטות מסכות נגד קורונה בחללים סגורים בישראל - חוץ מאשר במקומות מועדים להדבקות כבתי חולים ובטיסות בינלאומיות    משרד הבריאות ממליץ לאוכלוסיות בסיכון גבוה להמשיך ולעטות מסכות גם בחללים סגורים
מירב ארד
ביטול החובה ייכנס לתוקף החל ממוצ"ש הקרוב    הורוביץ: ביטול חובת המסכות במקומות סגורים, חוץ מבתי חולים ובתי אבות, היא המשך למדיניות של חיים לצד לצד הקורונה"
איתמר לוין
לקראת קדנציה שלישית, קיווה נשיא סין להציג מדינה יציבה וצומחת    במקום זה, הוא צריך להתמודד עם הקורונה, הכלכלה ואוקראינה - והן קשורות זו בזו, מסביר אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il