X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
חיסונים בעיר קמפלה, בירת אוגנדה [צילום: הג'ארה נלוואדה, AP]
יעד החיסון העולמי לא יושג; האם הוא נחוץ
ארגון הבריאות העולמי רצה 70% מחוסנים ביוני הקרוב - וזה ודאי לא יקרה מומחים חלוקים בשאלה האם לשאוף להשיגו מאוחר יותר, או להתאמו למציאות - מדווח ניו-יורק טיימס

באמצע 2021 החל ארגון הבריאות העולמי לקדם מטרה שאפתנית וחיונית לסיום הקורונה: לחסן 70% מתושבי כל מדינה עד יוני 2022. כעת ברור שהעולם יהיה רחוק מאוד מן היעד, ואף גוברת התחושה של תחושה לפיה היעד הזה לעולם לא יוגשם בארצות העניות – שכן המימון החיוני אינו מגיע מארה"ב ומדינות עשירות אחרות. רק בודדות מבין 82 המדינות העניות ביותר בעולם – ובהן בנגלדש, בוטן, קמבודיה ונפאל – הגיעו ל-70%; רבות נמצאות מתחת ל-20%, מציין ניו-יורק טיימס. זאת, לעומת שני שלישים מהמדינות העשירות שהגיעו ל-70%.
ההשלכות של הרמת ידיים בהשגת יעד ההתחסנות העולמי עלולות להיות קשות בדמות הופעת זנים מסוכנים. במדינות באיזורים שונים, ובהם מזרח אירופה והמזרח התיכון, מספר המתחסנים בחודשים האחרונים הוא רק שליש מהאוכלוסייה. באפריקה המצב ממשיך להיות הקשה ביותר: פחות מ-17%, מה שאומר שלא נעשה שימוש במחצית מן המנות שנשלחו ליבשת. בחודש שעבר צנח מספר החיסונים ב-35% לעומת פברואר.
חלק ממומחי הבריאות העולמיים אומרים, כי העולם החמיץ אשתקד הזדמנות פז לחסן את תושבי המדינות העניות, כאשר הציבור פחד מן הקורונה והמוטיבציה להתחסן הייתה גבוהה יותר. המומנטום שנותר הלך לאיבוד בשל העדר ציוד, תחבורה וסגל הדרושים כדי להזריק את החיסונים. הקונגרס האמריקני הפחית 5 מיליארד דולר מן הסיוע להתחסנות העולמית, והממשל אומר שבלי סכום זה לא יוכל לעמוד בהתחייבותו לשלוח חיסונים ליותר מ-20 מדינות הזקוקות לו.
מומחים אחרים רואים סיבה לאופטימיות וטוענים שמבצע ההתחסנות עודנו נמרץ. למרות הירידה במרס לעומת פברואר, מספר החיסונים היומי באפריקה עודנו קרוב לזה של שיא המגיפה. בחודש האחרון קיבל מבצע החיסונים של ארגון הבריאות התחייבויות שיא בסך 4.8 מיליארד דולר, אם כי 10% מתחת ליעד. קיימת גם תקווה שפסגת הקורונה העולמית שיארח הבית הלבן בחודש הבא, תהיה הזדמנות להגביר את התנופה והמימון.
אולם, מציין הטיימס, הירידה בדרישה לחיסונים גורמת לפקידים ומומחים לפקפק בשקט ביכולת להגיע ליעד ה-70% והאם הוא בכלל הגיוני. מספר מקרי התמותה באפריקה שמדרום לסהרה נותר נמוך יחסית, אם כי יש מחלוקת בנוגע למידת הדיוק של הנתונים. מדינות רבות באזור סבורות, כי הקורונה אינה מהווה סיכון רציני, ודאי שלא כמו בעיות בריאות אחרות הניצבות בפניהן. ממשלות רבות במדינות עניות מתמקדות בבעיות כלכליות ובסוגיות בריאות כמו איידס.
האיחוד האפריקני עודנו דבק ביעד של 70% מחוסנים בסוף 2022, אך קצב החיסון האיטי בחברות הארגון גרם לו שלא לממש את האופציה לרכוש מנות נוספות של חיסוני מודרנה וג'ונסון אנד ג'ונסון. מצב דומה שורר בהודו: מכון הסֶרוּם ההודי, יצרן החיסונים הגדול בעולם, הפסיק את ייצור חיסוני הקורונה בדצמבר אשתקד, לאחר שצבר מלאי של 200 מיליון מנות; כך גם עשתה חברת בהראט ביוטק, בשל הביקוש הנמוך.
לאחר שהציב ארגון הבריאות את יעד ה-70%, אימצו אותו מדינות עניות רבות; ממשל ביידן קבע את ספטמבר הקרוב כתאריך היעד להשגתו בעולם. באותה עת ההנחה הייתה, ששתי מנות של חיסוני מודרנה ופייזר מעניקים הגנה טובה כנגד תחלואה קלה. אך הופעת זן האומיקרון שינתה את התחשיבים, ובמקביל – ברבות ממדינות אפריקה התרחבה החסינות הטבעית. לפחות שני שלישים מן האפריקנים נדבקו בקורונה לפני האומיקרון, והחסינות הטבעית טובה מזו של הזריקות. לאור זאת אומרים חלק מן המומחים באפריקה, כי אין היגיון ביעד ה-70%.
אחרים סבורים, כי למרות שהיעד לא יושג במועד המקורי, יהיה זה לא-חכם ולא-אתי לוותר עליו בטווח ארוך יותר. הם מביעים תסכול לנוכח הפער הגדל בין המדינות העשירות, המחסנות כבר ילדים ומציעות למבוגרים מנה רביעית, לבין איזורים בהם רוב התושבים לא קיבלו אפילו מנה אחת. ויתור על ה-70%, הם אומרים, ייראה כאילו יש יעד אחד לעשירים ואחר לעניים.

תאריך:  02/05/22   |   עודכן:  02/05/22
+תביעה ב-22.4 מיליון שקל נגד משרד הביטחון
17:47 02/05/22  |  יצחק דנון   |   לרשימה המלאה

MGM (מיטל) ייבוא ושיווק ו-ת.א.ר אידאל קונספט טוענות, כי המשרד לא שילם עבור מסיכות קורונה בנימוק המוכחש לפיו אינן תקינות

התיק נגד החברות נסגר [צילום: חן לאופולד, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יעד החיסון העולמי לא יושג; האם הוא נחוץ
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פייזר פרסמה היום אזהרת רווח
הגלשנית  |  3/05/22 19:04
2
העולם הפסיד הזדמנות כשלא חסנו?
הגלשנית  |  3/05/22 19:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
יצחק דנון
MGM (מיטל) ייבוא ושיווק ו-ת.א.ר אידאל קונספט טוענות, כי המשרד לא שילם עבור מסיכות קורונה בנימוק המוכחש לפיו אינן תקינות
עידן יוסף
מצד אחד הייטקיסטים שהתעשרו ורכשו נכסים בשל מדיניות מיסוי נוחה, מצד שני ציבור גדול שלא קיבל שירותים בסיסיים ותלמידים שנשארו ללא מסגרת וביטחון תזונתי    סקירה של מרכז אדוה: הפערים החברתיים־כלכליים גדלו בתקופת הקורונה
איתמר לוין
בית המשפט: סדי בן-שטריט, פנחס פיקר ויניב חביב ביצעו הטרדה מאיימת כלפי ראש שירותי בריאות הציבור; זכותה לפרטיות, לחופש תנועה ולשם טוב גוברת על ההכפשות, ההטרדה והפגיעה בפרטיות שבמעשיהם
איתמר לוין
אחרי שנראה היה שמשטרים סמכותניים מצליחים יותר מאשר הדמוקרטיים, באו הפלישה לאוקראינה ומשבר האומיקרון ולימדו עד כמה הם חלשים ופגיעים    למשטר דמוקרטי יש יתרון מנצח: הוא יכול להסתגל במהירות לשינויים
איתמר לוין
שיעור "ההיעדרות הכרונית" זינק בזמן הקורונה, ובמשפחות עניות הוא נותר גבוה - בין היתר משום שקשיים כלכליים גורמים לילדים לצאת לעבודה, מדווח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il