X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שער הדולר זינק [צילום: ל"מ אוטרו, AP]
המשקיעים מתכוננים לסיומו של עידן הכסף הקל
העלאות הריבית בארה"ב ובמדינות נוספות הופכות על פיה את המדיניות של העשור האחרון, וההשלכות כבר ניכרות בשוקי המניות והכספים אקונומיסט סבור שהמהלומות לא יסתיימו בצעדים אלו, שאין די בהם כדי לבלום את האינפלציה

הבנקים המרכזיים נאבקים בהתפרצות האינפלציונית החמורה ביותר מזה שנות דור והופכים על פיה את מדיניות הכסף הקל של העשור הקודם. הפדרל ריזרב העלה השבוע (4.5.22) את הריבית בחצי נקודת האחוז והודיע שיצמצם בקרוב את תיק האג"ח שברשותו. יום לפני כן הפתיע הבנק המרכזי של אוסטרליה, אשר צפה שמדיניות ריבית האפס תימשך עוד שנתיים, והעלה אותה ברבע נקודה. למחרת העלה בנק אוף אינגלנד את הריבית לרמתה הגבוהה ביותר מאז 2009.
שערי המניות בוול סטריט אומנם זינקו לאחר הודעת ה"פד" – בין היתר מתוך הקלה על כך שצעדיו אינם חמורים יותר – אבל שוקי ההון בעולם מתקשים להסתגל למציאות החדשה, קובע אקונומיסט. שוקי המניות נפלו ב-8% באפריל, ואילו הריבית על האג"ח של ממשלת ארה"ב לעשר שנים זינקה השבוע ל-3% - כמעט כפליים משיעורה בתחילת השנה.
אחת התוצאות של ההידוק הפיננסי היא תמחור-מחדש משמעותי של מטבעות. הדולר עלה ב-7% מול סל מטבעות בהשוואה לשנה שעברה. ארה"ב זקוקה לריבית גבוהה יותר ממדינות אחרות, בגלל התחממות היתר של כלכלתה ושוק העבודה שלה. ריבית כזו מגדילה את התיאבון לדולר, וזאת בנוסף לראייתו כחוף מבטחים לנוכח המלחמה באוקראינה והקורונה בסין. מול היאן הוא הגיע לשערו הריאלי הגבוה ביותר מאז שנות ה-1970, שכן יפן אינה צפויה להעלות את הריבית.
השלכה נוספת היא על ריבית הסיכון, העולה כאשר לא ניתן לחזות את כיוון המחירים; בארה"ב היא עומדת של שיעורה הגבוה ביותר מאז 1994. הנזילות בשוקי האג"ח הממשלתיות הולכת ומצטמקת. נרשמה עלייה מתונה בריבית האג"ח הקונצרניות, בשל החשש שהעלאת שערי הריבית המוניטרית תקשה על חברות לפרוע את חובותיהן. באירופה גדל הפער בין עלויות הגיוס של גרמניה ואיטליה, מחשש שהתייקרות הכסף תקשה על איטליה להתמודד עם החוב הגדל שלה.
היבט שלישי, ממשיך אקונומיסט, הוא הביצועים הגרועים שרושמים אפילו תיקי השקעות שמטרתם להיות עמידים יחסית בפני זעזועים. תיק השקעות אמריקני ובו 60% מניות ו-40% אג"ח השיג תשואה שנתית ממוצעת של 11% בשנים 2021-2008; השנה הוא צלל ב-12%. השנה שעברה הייתה זו בה הכל עלה; השנה הנוכחית עלולה להיות זו בה הכל יורד עם היעלמות הריבית הנמוכה – הבסיס לתשואה גבוהה בשוק ההון.
הפגיעה במשקיעים עלולה לפתות את מקבלי ההחלטות לשנות כיוון. אם יעצרו את העלאת הריבית ויאפשרו לאינפלציה להשתולל, מחזיקי האג"ח ייפגעו אך מחזיקי ניירות ערך אחרים ייצאו נשכרים. הדולר יצנח ובכך יסייע למדינות רבות שהייצוא שלהן או חובותיהן נקובים בדולרים. אולם, מדגיש אקונומיסט, חובתם של בנקים מרכזיים היא להגיב למצב הכלכלי ולבלום את האינפלציה. תנאים פיננסיים הדוקים יותר הם התוצאה הטבעית של העלאת ריבית וחלק מן ההשלכות עודן צפונות בחיקו של העתיד. המשקיעים עדיין סבורים שהריבית בארה"ב תהיה לכל היותר קצת למעלה מ-3%, אבל לא יהיה די בכך כדי לרסן את האינפלציה המצויה 5% מעל היעד של ה"פד" והכאב יגבר.

תאריך:  06/05/22   |   עודכן:  06/05/22
+הונג קונג מאבדת 3.77%
08:58 06/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הירידות שנרשמו אתמול בוול סטריט הביאו לירידות שערים ברוב הבורסות האסיאתיות  ▪  מדד ניקיי היפני רשם עליה קלה של 0.59%

[צילום: קין צ'נוג, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשקיעים מתכוננים לסיומו של עידן הכסף הקל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שווקים פיננסיים
איציק וולף
הירידות שנרשמו אתמול בוול סטריט הביאו לירידות שערים ברוב הבורסות האסיאתיות    מדד ניקיי היפני רשם עליה קלה של 0.59%
איציק וולף
ירידות חדות נרשמות במסחר בבורסה בניו-יורק לאחר הודעת הפדרל רזרב על העלאת הריבית בחצי אחוז    מניית פייפאל ירדה ב-6.5%, מניית אלפאבית ירדה ב-4.87%
איציק וולף
מושל קליפורניה חתם על צו המסמיך את רשויות המדינה לבחון יחד עם הממשל הפדרלי יצירת מערכות רגולטוריות עבור שוק הקריפטו והבלוקצ'יין    "פוטנציאל להתפוצצות של יצירת חברות חדשות, של עבודות חדשות, ושל הזדמנויות חדשות"
איציק וולף
נתוני האינפלציה בטורקיה גבוהים מכל התחזיות ומגיעים לשיא של שני עשורים    מחירי הדירות עלו ב-7.43%, מחירי התחבורה נסקו ב-105.9% ומחירי המזון והמשקאות הלא-אלכוהוליים עלו ב-89.1%
איציק וולף
העלאת הריבית - בשיעור החד ביותר משנת 2000    הפד עדכן את תחזית העלאות הריבית לשנת 2022 לשש פעימות במקום שלוש    ג'רום פאוול: מחויבים עמוקות להחזרת יציבות המחירים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il