X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
בכינוס על יחסי התקשורת והציונות הדתית שנערך באלקנה הסכימו הדוברים כי התקשורת המרכזית נטולת ערכים, אולם נחלקו בשאלה אם יש להשתלט עליה, להשתלב בה, או שמא כולנו, ממילא, בשר מבשרה
▪  ▪  ▪
שינוי תפיסה. אורבך [צילום: פלאש 90]

כינוס עמדו"ת (עם-מדינה-תורה) השלישי של מכללת אורות-ישראל, שהתקיים ב-18.5.09 באלקנה, הוקדש לעולם התקשורת וליחסיו עם הציונות הדתית. במשך יום שלם נישאו כשלושים הרצאות בהשתתפות חוקרים ורבנים, כשנציגי הציבור הדתי-לאומי, יחד עם תלמידות המכללה, מתעשרים ולומדים, מתווכחים ומתלבטים.
פרופ' אלי פולק פתח את הכינוס בקריאה לציבור הציוני-דתי לבחור בקפידה את העיתונים שהוא קורא כדי לשנות את פני התקשורת בישראל. אולי הייתה זו מסקנתו האישית מתוצאות מחקר שפורסם במסגרת הכינוס, ולפיו 17% מרבני הציבור הדתי-לאומי קוראים את עיתון הארץ, העיתון החילוני הפופולרי במגזר.
דומה שרק על עמדה אחת הסכימו הדוברים בכינוס: העיתונות החילונית בידורית ונטולת ערכים ראויים. כבר במושב הפתיחה קרא הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר פתח-תקוה וחבר נשיאות מועצת העיתונות, לנסח חזון תקשורתי ראוי עבור הציבור הדתי-לאומי. "עד שלא נציב אלטרנטיבה, מה לנו כי נלין", אמר.
הרב דודי זילברשלג, לעומת זאת, הדגיש כי עצם האמונה בקרב העיתונאים אינה ערובה לעיתונות ראויה. הוא עצמו, נזכר, היה מטרה לביקורת חריפה מצד "יתד נאמן" לאחר שהתבטא בחיוב בנוגע לקיצוץ קצבאות ילדים. "יש בישראל עיתונים", אמר, "שמשתייכים למגזרים שונים, שיש בהם כמויות של רוע שהן בלתי נגמרות". זילברשלג מיקם על ציר אחד את "יתד נאמן" החרדי, "בשבע" הדתי-לאומי, והארץ. "ואני לא אומר להבדיל", ציין, "כי זה מאותו מקום. בסוף-בסוף את התקשורת עושים אנשים, ואם אנשים הם עם מידות מקולקלות ואם אנשים הם אפופי יצרים, התוצאה יכולה להיות זהה".
אבל לא רק העיתונות המגזרית עמדה במרכז סדר היום של הדוברים. ד"ר מרדכי קידר, למשל, נשא הרצאה על האג'נדה הסמויה של ערוץ אל-ג'זירה (הסטת תשומת הלב מההון שנצבר במדינות המפרץ), ובסופה קרא לסגור את משרדי הערוץ בישראל ולשלול את תעודות העיתונאים של עובדיו, משום שלטענתו הם אינם עומדים בקריטריונים עיתונאיים ראויים.
ד"ר אביעד הכהן דיבר על אי-האפשרות ליישב בין חוקי התקשורת המודרניים להלכה היהודית, והביא כדוגמה את המתינות היחסית של חוק לשון הרע הישראלי לעומת רעיון לשון הרע כפי שהוא בא לידי ביטוי בכתבי החפץ-חיים. החרה החזיק אחריו הרב ד"ר צוריאל ראשי, שהשווה בין המשמעות המתירנית בישראל למושג "אוף דה-רקורד", המשמעות המחמירה שקיימת למושג זה בארה"ב, ומשמעותו כפי שהיא עולה מכתביו של החפץ-חיים. לפי החפץ-החיים, הסביר ראשי, ה"אוף דה-רקורד" הוא טוטאלי. רש"י, הוסיף ראשי, קיצוני עוד יותר, וב"תלמוד בבלי", מסכת "יומא", דף ד', עמוד ב', הוא קובע כי כי כל שיחה היא "אוף דה-רקורד", אלא אם סוכם אחרת.
עמית סגל: "העיתונות המגזרית היא כמו להקת קיפודים"
הדיון המסכם הפגיש לרב-שיח משותף כמה מהעיתונאים הבולטים של המחנה הציוני-דתי: עמית סגל, הכתב הפרלמנטרי של "חדשות 2"; אורי אורבך, עיתונאי לשעבר וכיום חבר-כנסת; עמנואל שילה, עורך החינמון השבועי "בשבע" מבית ערוץ 7, וניצן חן, יושב-ראש מועצת הכבלים והלוויין.
כלפי חוץ, כל המשתתפים בדיון הסכימו כי יש מקום והצדקה הן לעיתונות הפונה למגזר הדתי-לאומי בלבד והן לניסיונות ההשתלבות של עיתונאים מהמגזר הזה בעיתונות הכללית. אך ככל שהתקדם הדיון, התחוורה מחלוקת עקרונית בין שילה לסגל.
"לא מזמן התקשר אלי גורם בכיר ב'מעריב', ושאל אותי את מי אתה ממליץ להיות עורך 'מעריב' הבא", אמר שילה. "אמרתי לו כמה שמות, חלקם חובשי כיפה, חלקם לא חובשי כיפה, את עצמי בכלל לא היה לי הווה אמינא להציע, משום שאני יודע שמי שהוא עורך 'מעריב', לא יכול לשמור הלכה, לא יעזור כלום".
לדברי שילה, ישנם חסמים על כניסתם של עיתונאים דתיים לתקשורת הכללית ועל התקדמותם בה. שילה ציטט ממאמר תקיף שכתב קלמן ליבסקינד על אירועי חברון בסוף השנה שעברה וקבע כי "קלמן ליבסקינד היה יכול לכתוב את זה כי הוא לא פובליציסט. אם הוא היה מתפרנס מפובליציסטיקה, אם זה היה התפקיד העיקרי שלו ב'מעריב', היו זורקים אותו מזמן. ואני אומר את זה כי אני יודע - לא כי אני משער".
לתפיסתו של שילה, "ההשתלבות של הדתי בתקשורת הכללית היא מאד-מאד בעייתית. אתה משפיע, אתה גם מושפע לא מעט". לדבריו, לו רצה להשתלב בעצמו בעיתונות הכללית ולא להקדיש זמנו לעיתונות המגזרית, היה עליו לעבור שינוי חיצוני ופנימי. "חד-משמעית, עם החזות הזאת לא יקבלו אותי בשום מקום" אמר ופירט: "קודם כל הייתי צריך להיפרד מהזקן, זה בטוח, מהציציות בחוץ, גם בטוח, ומעוד כמה ערכים שמתבטאים בחזות הזאת".
סגל, לעומת זאת, ביטא עמדה הפוכה. "אני חושב שהגאולה לא תבוא מעיתונים כמו 'בשבע'", אמר ודימה את העיתונות המגזרית, מעצם מהותה, לטלוויזיה במעגל סגור. לדעת סגל, העיתונות של המגזר הדתי-ציוני דומה יותר ל"להקת קיפודים שמתחממת בקור" מאשר לעיתונות המבקשת "להפיץ בשורה". משום כך, טען, נוצר היפוך תפקידים אירוני: העיתונות שמבקשת להשפיע באופן מופגן ולהיות אידיאולוגית, סופה שאינה משפיעה כמעט על אף אחד, ואילו העיתונאים שלא מבקשים להשפיע באופן מוצהר ומשתלבים בעיתונות הכללית, הם אלה שמשפיעים באמת.
עמנואל שילה: מדוע הורידו את דודו אלהרר?
בתגובה לטענותיו של שילה על שינוי פנימי שעובר על עיתונאים דתיים המשתלבים בעיתונות הכללית, אמר סגל כי זו "אמירה חמורה ולא אחראית" וכי "אלוהים עדי, שלא לומר אלוקים עדי, שבמשך תשע שנים העיתונות לא גרמה לי לחטוא". סגל הוסיף והדגיש כי כיום כבר אין חסמים בכניסה למעוזי העיתונות החילונית, וכי אם במחזור מסוים לא מתקבלים עיתונאים דתיים לשירות בגלי צה"ל זה רק משום שלא ניגשים מועמדים.
שילה לא השתכנע והקשה בשאלה: מדוע, אם כן, הורדה מלוח השידורים של תחנת גלי צה"ל תוכניתו של דודו אלהרר, בה הביע באופן קבוע עמדות ימניות. סגל הסביר כי הסיבה העיקרית לא הייתה העמדות שהובעו בתוכנית אלא איכותה.
"הבעיה של מחזיקי העמדות הימניות", הוסיף בהקשר זה, "היא שהם החליטו להיות דודו אלהרר ולא להיות רפי רשף. התקשורת הימנית מעבירה את מסריה בתוכניות כמו של אלהרר ביום שישי בארבע אחר-הצהריים אשר כלב מת לא שומע, ולא עושה את זה בתוכנית כמו של רפי רשף בשמונה בבוקר. אבל לא יהיו פרשנים ימניים בתוכנית של רשף רק מלהיות דודו אלהרר. כדי להגיע לשם, צריך לעשות מסלול של שנים בתקשורת הכללית. המצב הטוב יהיה אם המשבצת של שישי בארבע תהיה של שמאלן לוחמני והמשבצת של שמונה בבוקר תהיה של ימני מאופק. אז חלק גדול מהבעיות שלנו ייפתרו".
אורי אורבך הציג זווית ראייה שונה. לדבריו, הציבור הדתי-לאומי עסוק באופן אובססיבי בעיתונות החילונית, כאילו קיימת שם קונספירציה נגדו, ובמקביל מקפיד להתלונן על מצבו שלו בתקשורת, על אף השינויים לטובה שחלו בשנים האחרונות. אורבך הציע לא לדון כלל אם "להשתלט" או "להשתלב" בתקשורת הכללית. לדעתו, על הציבור הדתי-לאומי לשנות את תפיסתו מהיסוד. "גלי צה"ל, כמו שזה הם, זה אני. אלה נכסים שלנו ואנחנו צריכים בהגינות להיות שותפים בהם", קבע.
עוד בנושא:

פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  20/05/2009   |   עודכן:  20/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
התרופה הוכחה בעשרות מחקרים כבעלת יעילות רבה ופרופיל בטיחותי גבוה    מנגנון הפעולה הייחודי של התרופה מאפשר לטפל בתסמינים של חולי הפיברומיאלגיה הסובלים מכאבים, מעייפות ומהפרעות שינה
עופר וולפסון
הסתכמו בכ-163 מיליון ש"ח    ההכנסות גדלו ב-11% לכ-1.26 מיליארד ש"ח    לרשת ה-GSM החדשה הצטרפו כבר כ-200 אלף מנויים    מספר דקות השימוש ירד כתוצאה ממעבר למקטעי שנייה בודדת
ירון פריד
ירון פריד לא יודע נפשו מעונג בפרוס עונה חדשה ל"מסודרים": סוף-סוף סדרה חכמה, שנונה, שלוכדת את הישראלי החדש בדיוק מרשים    עוד, בבקשה
מחלקה ראשונה
חשש שנתניהו עלול לבצע תקיפה של תוכנית הגרעין של טהרן, באותה דרך בה פגעה ישראל בכור האטומי בעירק בשנת 1981
עכבר העיר און ליין
השופטים החדשים, המתחרים החדשים והגמר שידרים עד לאילת - כל הפרטים על העונה החדשה של "כוכב נולד"
רשימות נוספות
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
עולמות מקבילים  /  אורן פרסיקו
אסתמת התקציב  /  כרמית גיא
כימיה מצוינת  /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il