X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
סדרת ראיונות דמיוניים עם ראש הממשלה, שר הביטחון וראש האופוזיציה, מה לדעתם יקרה אחרי פרסום דוח וינוגרד הסופי
▪  ▪  ▪

כולנו מחכים לפרסום הדוח הסופי של ועדת וינוגרד, מי בכיליון עיניים כמושיע, ומי בספקנות, שלא האמין למערכת הבדיקה של ועדת וינוגרד. מכל מקום, רק מעטים סבורים שפרסום הדוח לא יביא לכל שינוי במפה הפוליטית. לעיתים נדמה, שרוב הציבור סבור שהכול מתחלק לשתי תקופות שהם מצבי יסוד עיקריים, לפני וינוגרד ואחרי וינוגרד, ועל-פי כך יישק דבר.
באפריל 2007 פרסמה הוועדה את הדוח החלקי, כאשר הדוח המלא צפוי על-פי הפרסומים לראות אור באוקטובר 2007.
דמיינו לכם שקבלתי באופן הזוי רשות לראיין את הנפשות הפועלות העיקריות הנוגעות למלחמה, ולשאול אותם על הדברים שפורסמו על ידם או בשמם בכלי התקשורת. כלומר, לשוחח בנושא עם ראש הממשלה- אהוד אולמרט, ראש האופוזיציה-בנימין נתניהו ויו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון-אהוד ברק, ולשאול אותם מה לדעתם יקרה אחרי פרסום הדוח הסופי של ועדת וינוגרד, למען האמת, תשובותיהם (שכתבתי לעצמי כאן מדמיוני הקודח) לא הניחו את דעתי.
אהוד אולמרט, ראש הממשלה
אני: מה לדעתך יהיו לגביך המסקנות הסופיות של ועדת וינוגרד?
אולמרט: לדעתי, ולאחר שנתתי את העדות השנייה בוועדה, כגודל הציפיות מהדוח להתפטרותי, כך גודל האכזבות. הדוח הסופי יטה יותר לטובתי מהדוח החלקי, גם המציאות מוכיחה שהמצב הביטחוני בגבול הצפון הוא לעין ערוך טוב מבעבר וכי היום אנו רואים יותר מתמיד כי המלחמה היתה מוצדקת ותוצאותיה טובות.
אני: בכל זאת, מה לדעתך האפשרויות שיציג הדוח הסופי ומה תעשה בכל אפשרות?
אולמרט: אם אתה מתעקש אציג את האפשרויות לדעתי: אפשרות א'-הוועדה תציג את כל הכשלים שהיו בניהול המלחמה, אך הסיכום יהיה שהוועדה לא תמליץ להעביר אף אחד מהממשלה מתפקידו, כולל לא אותי אישית, ותשאיר החלטה זו בידי הציבור. היא תצביע על הצורך שורה ארוכה של בתיקוני הליקויים ותמליץ על זמן לתיקונם שחלקם כבר התחלנו לתקן. אחרי סערה ציבורית חולפת בתקשורת שהיא טבעית למנהגי ארצנו, הכול יירגע ובזאת יסתיים העניין ואנו ממשיך בתנופה מחודשת במלאכת העשייה והממשלה תוכל לבצע מהלך מדיני אחד או יותר באפשרויות שיוצרו וזאת במקביל לערנות ולהכנות למלחמה הבאה. הממשלה לבטח תשרוד עד לבחירות הכלליות שיערכו במועדן. באפשרות זו אין לי כל כוונה להתפטר מתפקידי כראש ממשלה.
אפשרות ב'- שהוועדה תטיל פצצה, שאמות הסיפים ירעדו ותחליט להמליץ מנימוקיה שעל כל הממשלה להתפטר, כולל אני, עקב הכישלונות הרבים לדעתה בניהול המלחמה. צר לי אם זה אכן יקרה, וצריך לכך באמת סיבות טובות שזה יקרה.
באפשרות זו, לצערי, הממשלה לא תוכל להמשיך לתפקד בעקבות הלחץ הציבורי ותיאלץ להתפטר כולה וללכת לבחירות חדשות טרם זמנם. במקרה זה תיכנס המדינה למערבולת של שיתוק וקיפאון מדיני ולבחירות כלליות שאף אחד לא יודע את סופן.
אני: ומה עם אפשרות ג', ואין זה סוד שלא מעט מייחלים לה והיא המלצה על פיטוריך בלבד באופן ברור וחד-משמעי?
אולמרט (בחוסר רצון בולט): אכן קיימת האפשרות אתה יכול לקרוא לה אפשרות ג', שהוועדה תמליץ פה אחד על העברתי מתפקידי כראש הממשלה, לאור בחינת הליקויים והכשלים בניהול המלחמה, לצערי אם אכן זה יקרה,אני אקבל את דין מסקנות הוועדה וארים ידיים, הרי בסופו של דבר אני רק בן אדם ואתפטר מתפקידי בצער רב.
באפשרות זו, שאני מקווה שזה לא מה שיקרה וספק רב אם היא תהיה בסבירות גבוהה, מאחר שלשרים ולחברי הכנסת וגם לנו, מפלגת קדימה, אין כל עניין להקדים את הבחירות. מפלגת קדימה תבחר בבחירות פנימיות מועמד אחר מטעמה, ואני מניח שיגישו את מועמדות: ציפי לבני (שכבר הודיעה על התמודדותה), שאול מופז ומאיר שטרית ואולי עוד מישהו.
המועמד שייבחר יקבל את מלוא תמיכתי, כאשר אני אשאר בתפקיד בכיר בממשלה ואסייע ככל יכולתי. ומניסיוני ברור לך שכל מועמד שיחליף אותי כראש ממשלה, יהיה חסר ניסיון לנוכח הבעיות הקשות שהמדינה ניצבת בפניהם. אך אם הוועדה תרצה את ראשי, זה יהיה המצב לצערי.
אך (אוסיף) שלאפשרות זו, אנו נדרוש מראש הוצאת מכתבי אזהרה כקבוע בחוק ועדות חקירה, עיון בכל החומר של העדויות, בדיקת עדויות, הצלבת עדויות ועוד, אני לא מתכוון להתמסר בקלות ולהלחם על חפותי בכל האמצעים העומדים לרשותי על-פי החוק גם אם זה יארך כשנה וחצי ויותר. ואני כעת שואל אותך,אז מה וכמה נשאר לדעתך במקרה זה עד למועד הבחירות הכלליות ב-2010?
אני: והיה ובכל התנאים שיוצרו כתוצאה מלקחי ועדת וינוגרד יובילו זאת להקדמת הבחירות, האם מפלגת קדימה ערוכה לכך?
אהוד אולמרט: למרות שאני בספק רב אם יוקדמו הבחירות, אני מודיע בזאת שאנו נערך לכך בבוא היום וננצח כמו בפעם הקודמת.
תודה לך,ראש הממשלה, אהוד אולמרט.
ומה אומר ראש האופוזיציה, ביבי נתניהו?
אני: מה לדעתך יהיו המסקנות הסופיות של ועדת וינוגרד?
ביבי נתניהו: חד-משמעית, הוועדה תמליץ על סיום תפקידו של אהוד אולמרט כראש ממשלה, אין לה גם הרבה ברירות לאור המסקנות בדוח החלקי. אחרת היא תעשה צחוק מעצמה. אני כבר אמרתי שגם אחרי הדוח החלקי, אולמרט היה צריך לשים את המפתחות על השולחן וללכת הביתה.
גורם משפטי בכיר כבר אמר כי הדוח החלקי הוא פסק דין, ואילו הדוח הסופי יהיה גזר דין - הוא צדק. במקרה כזה אין שום מקום לעשות טלאי על טלאי ולנסות להקים ממשלה בראשות מפלגת קדימה עם מועמד אחר מטעמה וזאת משתי סיבות עיקריות הבאות:
א. המדיניות של מפלגת קדימה בעניין ההינתקות, הויתורים ורעיונות ההתכנסות הביאה אותנו למצב ביטחוני המעורער כיום. בצפון, במרכז ובדרום ואסור להמשיך בכך.
ב. נוכח האיומים בצד הביטחוני מאירן, סוריה, החיזבאללה בלבנון והחמאס בדרום, זו לא העת להעמיד בראשות הממשלה מישהו חסר ניסיון ושלא היה ראש ממשלה בעבר, יהיה מוכשר ככל שיהיה ועוד על כרעי מפלגת קדימה ומדיניותה הותרנית והמהוססת. צריך ללכת לבחירות עכשיו ושהעם יחליט.
אני: מה דעתך על הקמת ממשלת חירום או אחדות לאומית בראשות מועמד ממפלגת קדימה?
ביבי נתניהו:יש לכך אומנם מספר יתרונות לטווח הקצר, וזה יעניק מעט שקט אך להצעה הזו גם חסרונות רבים ולא מבוטלים. השאלה הראשונה היא מי יעמוד בראשות הממשלה כזו? וכיצד יעלה בידו לנהל ולשלוט באופרציה מסובכת של אחדות לאומית. שנית, מה יהיו הקווים המדיניים של ממשלה זו, ואיך נגיע להסכמה עליהם?
שלישית, מן הסתם יפתחו גם ההסכמים הקואליציוניים, ויהיו גם דרישות לשדרוג פוליטי ולכך ידרשו כספים רבים. רביעית, ולא פחות חשובה מכול, הרי בסופו של דבר ממשלה כזו יכולה עד מהרה להיהפך לממשלת "שיתוק לאומי" וזה יהיה רע מאד למדינה במצבה הנוכחי. לכן אין מנוס מללכת לבחירות מוקדמות וככל שזה יהיה מוקדם יותר, וניתן לעם להחליט מי יוביל את המדינה כן ייטב.
אני: האם תנועת הלכוד ערוכה לבחירות מוקדמות, ומה עמדתך לגבי הסיסמאות של מחנה אהוד ברק בפריימריז במפלגת העבודה, שטוען שכבר ניצח אותך פעם בעבר האם הוא יוכל לחזור על כך בשנית?
ביבי נתניהו: (בביטחון רב) אנו ערוכים יותר מתמיד, צא וראה את הסקרים. רק שיחליטו על כך. העובדה שהקדמנו את הפריימריז בליכוד כדי שנהיה מוכנים לכל התרחשות בזמן אמיתי אומרת הכול. לגבי אהוד ברק, נכון, הפסדתי לו בבחירות לראשות הממשלה, אך היה זה מטעויות אישיות שלי, שכבר הפקתי מכך לקחים גם אני טוען שהשתנתי ולמדתי.
תודה לך, ביבי נתניהו.
הפגישה עם אהוד ברק,יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון
אני: גם אני, וחלק גדול מהציבור, לא מבין האם תפרשו בכל מקרה מהממשלה עם פרסום המסקנות הסופיות של ועדת וינוגרד? בחלק מהפרסומים נאמר שאתם תפרשו עד פרסום המסקנות אז מה נכון?
אהוד ברק: עד פרסום המסקנות הסופיות של ועדת וינוגרד לא יקרה הרבה, לדעתי. אך אני נאמן להכרזותי במסיבת העיתונאים בקיבוץ שדות ים, ובהמשך להחלטת מרכז המפלגה ובכוונתי להוציא את שרי העבודה מהממשלה אם אהוד אולמרט לא יתפטר אחרי פרסום הדוח הסופי של ועדת וינוגרד.
אני: משהו כאן לא ברור, האם אתם מחליטים לפרוש מהממשלה אוטומטית עם פרסום הדוח הסופי, או שמא קודם תבחנו מה כתוב בו ותשקלו את המצב החדש? הרי גם יש אפשרות שהמסקנות לגבי ראש הממשלה לא יהיו חד-משמעיות והוא לא יאלץ להתפטר מה תעשו אז?
אהוד ברק (בהחלטיות) כל אחד שעיניו בראש מבין שהדוח החלקי הוא דוח קשה וחמור. הסיכוי שהדוח הסופי יהיה יותר פשרני קרוב מאד לאפס. אך אם כדבריך הדוח הסופי לא יכלול מסקנות אישיות חד משמעותיות לגבי אהוד אולמרט, חרף הזעקה הציבורית ההמונית להתפטרותו, שאם היא לא תועיל ראש הממשלה לא יתפטר, אזי שנביא את ההחלטה בפני מרכז המפלגה, ואני אמליץ בפניה לצאת מיידית מהממשלה ולפעול להקדמת הבחירות.
אני: מתי לדעתך כל העניין יקרה?
אהוד ברק: לא ניתן כיום לקבוע תאריכים מדויקים, מכיוון שהכול היום זה עניין של תהליכים הקשורים אחד במשנהו. נניח למשל שהדוח הסופי יתפרסם באוקטובר שנה זו. אם אולמרט יודיע שהוא לא יתפטר, אזי אני מניח שאבוא למרכז המפלגה ואמליץ על יציאה מהממשלה. ההחלטה על כך נתונה למרכז מפלגת העבודה ורק לה.
אם המרכז יחליט על כך (יתכן גם שיחליט שלא) אני מניח, שבנובמבר-דצמבר שנה זו לכל המאוחר, נצא מהממשלה, ונתחיל בהליך של הקדמת הבחירות בתיאום עם כל סיעות הכנסת. סבורני, שבאמצע שנת 2008 או לקראת סופה אנחנו נהיה כבר אחרי מערכת הבחירות המוקדמות. אני מאמין שמפלגת העבודה תנצח ותקים את הממשלה הבאה.
אני: כלומר, אתה נכנס לממשלה בתפקיד שר הביטחון לתקופה קצרה לדבריך, שיכולה להיות עד אוקטובר-נובמבר. מה תספיק לעשות בתקופה קצרה זו? הרי לתוכניות הביטחוניות וההכנות של הצבא דרוש פרק זמן ממושך יותר.
אהוד ברק: אתה צודק, אך במצב בו נתונה המדינה, האינטרס הלאומי הוא ערך עליון ומעל לכל. הוא קודם למשרד הביטחון או למפלגה או לי אישית, צריך להסתכל בראייה רחבה בכדי לעשות את הטוב למדינה בטווח הארוך. לכן החלפת ראש הממשלה במועמד אחר ממפלגת קדימה, כאשר אנו יושבים בממשלה ומשפיעים מבפנים על מהלכיה הוא מצב טוב יותר למדינה מאשר ללכת לבחירות מוקדמות.
אני: לקחת בחשבון שאהוד אולמרט יעשה הכול בכדי שלא יערכו בחירות מקדימות, אפילו לפנות לבית דין גבוה לצדק על-מנת לקיים הליך של שליחת מכתבי אזהרה, בחינת העדויות, יצוג המוזהרים על-ידי עורכי דין וכולי וכולי. מומחים סבורים שזה יכול לעכב את פרסום הדוח בשנה ויותר, מה תעשו אז?
אהוד ברק: זה יהיה מצער מאוד אם זה יקרה, זה לא טוב למדינה ולממשלה להיות תלויים בבג"צים ותהליכים משפטיים. אך זה אכן יקרה, אנו נתנגד לכך בתוקף ונפעל לפתרונות אחרים, אבל בסיטואציה כזו נאלץ להחליט האם להישאר בממשלה או לצאת ממנה ולבנות את ההערכות שלנו עד לבחירות מוקדמות או הכלליות כאשר העדיפות מה שקודם לכך.
אני: במקרה של בחירות מוקדמות, האם אתם ערוכים לכך? והאם הסקרים לטובת ביבי מדאיגים אותך?
אהוד ברק: אנו ניערך גם לכך. למעשה, התחלנו את ההכנות לכך. לגבי הסקרים לטובת ביבי כיום, אנו ערים לכך אך הם נכונים להיום, בבוא העת נדע איך ומה לעשות, הרי כזכור לך, כבר ניצחתי אותו פעם?
תודה לך, אהוד ברק.

הכותב הוא סא"ל((בדימ.)) סופר ופובליציסט.
תאריך:  19/07/2007   |   עודכן:  19/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי כהן
לקראת הישורת האחרונה של הצעת החוק "עידוד יציאת נכים לעבודה" (חוק לרון)    פשפשתי ובדקתי ובזכוכית מגדלת במטרה למצוא את אותו מנוע המניע את הממשלה לקדם ובאדיקות את השינוי
איתן גנור
שר התעשיה, המסחר והתעסוקה אלי ישי (שס) נלחם בהתלהבות יתרה בדמוקרטיה. היכן השר כאשר חוק שכר מינימום מופר רבתי? היכן השר כשיש עשרות אלפי מובטלים, ומצד שני עשרות אלפי פועלים זרים? היכן השר כשמשרדי ממשלה הם מפרי חוק? נלחם בהארי פוטר... נקרא לשר בשמו, לא עוד שר התעסוקה אלא שר שמירת השבת
צבי גיל
שוחרי הסביבה: החיבוק שלכם חונק אותי וגם... את הסביבה
דוד בדין
בזמן שממשלת בוש משתפת פעולה עם התמיכה הישראלית בפת"ח, ייתכן שמחוקקים בקונגרס האמריקני יגדירו את ישראל כנותנת חסות רשמית לישות טרוריסטית
ראובן ימרום
"אינו דומה בית מבוצר בעיר פרוצה, המועדת לפורענות, לבית פתוח במושב עיר חומה, שאיננה מאפשרת למזיקים להיכנס לתוככי העיר" (רבי יהודה הלוי)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il