X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"עיר הטיפשים" המתולוגית, מפולין של פעם, מצאה לה משכן בישראל. הביטו על שילוט הדרכים המוצב בכבישי ארצנו ותבינו
▪  ▪  ▪

לא להאמין, אבל עובדה: השילוט הרשלני, על אם הדרך, בכבישי ארצנו, עלול להוציא נהג מן השורה מדעתו. אם לא די בתשתית הרעועה, בריבוי "הכבישים האדומים" ובצביעה המטעה והמבלבלת של קטעי כביש שלמים - הרי שנוספה גם הצרה הזו, המונחתת על הנהג המצוי: הוא יוצא בבוקר מן הבית ולא יודע אם יחזור אליו, בשלום, לעת ערב.
בשל רשלנות השילוט על הכביש, כמעט אבדה בסוף השבוע צעירה תל אביבית את תינוקה. את הצעירה, בחודש התשיעי להריונה, אחזו צירי לידה והיא היתה אמורה להגיע לבית החולים "שרון" בפתח תקוה, הידוע פחות בשמו העכשווי: המרכז הרפואי רבין. בעלה, שהסיע אותה במכוניתו, הבחין, לפתע, לחרדתו, כי לא זה בית החולים שבו היא אמורה ללדת. בירור קצר העלה כי המדובר בבית החולים בילינסון, הקרוי אף הוא "המרכז הרפואי רבין". כהרף עין "טסו" השניים ליעד המבוקש, וממש בפתח בית החולים, כרעה הצעירה ללדת. ולבסוף ילדה בשלום את תינוקה.
ליולדת הזו שיחק אומנם המזל, אבל הסיפור יכול היה גם להסתיים אחרת, והכל בשל כפילות בשמותיהם של שני בתי החולים. אז נכון שבית החולים לשעבר "שרון" קרוי גם "קמפוס גולדה", אבל השם הזה מופיע מאוחר מדי, ממש על סיפו של בית החולים. אם לא די בכך, בצידי הדרכים מופיע מעט מדי השלט המכוון ל"מרכז הרפואי רבין" והנהג עלול לאבד את דרכו, מה גם שהוא מתבלבל, ובצדק, ואינו יודע לאיזה משני המרכזים הוא אמור בעצם להגיע. כבודם של רבין ושל גולדה במקומו מונח, אבל מדוע לשים מכשול בפני עיוור, מה גם שמדובר בפיקוח נפש? מדוע לא לקרוא לילד בשמו: המרכז הרפואי רבין (בית החולים בילינסון) והמרכז הרפואי גולדה (בית החולים שרון). איך אומרים: יהי לקיסר אשר לקיסר. ולמען האמת, ראוי גם לזכור כי "עמך" עדיין מכיר את שני בתי החולים דווקא בשמותיהם הישנים.
הפסד טיסה
אותם דברים אמורים באשר למספרי הכבישים שמע"ץ מציבה. מה אומר לנהג המצוי "כביש מספר 44", או "כביש מספר 55"? לפחות צריך להציב ליד מספרים אלה גם את שמות היעדים שאליהם אמור הנהג להגיע, שאחרת הוא ייאלץ להצטייד במפה של מספרי כבישים כדי לפענח את הסוד.
שלא כמו היולדת, לתייר יהודי מלונדון שהיה בדרכו לשדה דב בתל אביב, לא שיחק המזל. הוא הפסיד את טיסתו לאילת רק משום העדר שילוט מתאים, שיורה לו את הדרך לשדה דב. התייר התמים, שאינו דובר עברית, היה בדרכו במכוניתו השכורה, ממלון "אכדיה" בהרצליה לשדה דב. לשווא הוא תר אחר תמרור דרכים שיורה לו את היעד, ובסופו של דבר חלף על פניו, רק משום שהשלט היה חבוי בתוך הכניסה לשדה, מה גם שהוא היה בעברית בלבד - שפה שתיירנו איננו דובר.
אבל, שלט חבוי יש לא רק בשדה דב. שלטים חבויים הם מכת מדינה ממש. מאחורי עצים, או שיחים עבותים מסתתרים, לא אחת, שלטים כאלה, והכל משום שהרשויות המקומיות אינן טורחות לגזום את הצמחיה. דוגמאות לרשלנות כזו יש למכביר, נזכיר שתיים מהן: בצמתים מרכזיים, כמו זה שבדרך חיפה ארלוזורוב בתל אביב (לפני הפנייה לרחוב המסגר) וברחוב אחוזה ברעננה, מול בית לווינשטיין, לפני הפנייה שמאלה, להרצליה.
איזה בלבול
החלמאות חוגגת גם בשמות הרחובות עצמם: שלט דרכים אחד בתל אביב מורה על "רחוב לה גארדיה" ואילו שלט שני, המתנוסס לא הרחק ממנו על "רחוב לה גווארדיה", אומנם, אותה הגברת בשנוי אדרת, כשהשם הנכון הוא "רחוב לה גווארדיה", על שמו של מי שהיה ראש עיריית ניו-יורק ואוהד ישראל.
הוא הדין באיות הלועזי של שמות רחובות, כאשר פעם חסרה אות מסויימת בשם ופעם ישנה אות מיותרת. גרוע לא פחות הוא השילוט של רחוב גורדון בתל אביב, כשאינך יודע לאיזה גורדון הכוונה: לא.ד. גורדון, לש.ל. גורדון, או, אולי, לי.ל. גורדון? לך ותשבור את הראש איזה גורדון בדיוק אתה מחפש.
ולבסוף, אנקדוטה קטנה מן התקופה שבה התגוררתי ברמת גן, לפני 30 שנה, ושאותה חוויתי על בשרי. ערב אחד הזמנתי מונית, בתום עבודתי במערכת העיתון בתל אביב, כדי להגיע לביתי, ברחוב פנקס ברמת גן. בדרך הבחנתי, להפתעתי, כי הנהג אינו נוסע בכיוון הנכון. משהסבתי את תשומת ליבו לכך, היה הנהג בשלו: "אל תדאג, אני אביא אותך הביתה". בסופו של דבר הגענו לרחוב פנחס.
אז כדי למנוע טעויות בשל הדמיון הרב בן שני השמות, הנה הצעה: למה לא לקרוא לרחוב פנחס בשמו המלא - רחוב פנחס רוטנברג, ולרחוב פנקס - רחוב דוד צבי פנקס, ובא לציון גואל?

הכותב הינו עיתונאי. שימש בעברו כעורך וככתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל"
תאריך:  21/07/2007   |   עודכן:  22/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חלם זה כאן: בין רבין לגולדה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לשנות את כל המדינה ע"ש רבין
אודי , ירושלים  |  22/07/07 12:17
 
- רעיון יפה ונכון, צריך לשאת את  ל"ת
שם הנביא  |  23/07/07 11:11
2
את השילוט מתכננים
קורא מזדמן  |  22/07/07 20:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודית מליק-שירן
תלאותיה של משפחה יהודית-ציונית בעלייתה ארצה לפני קום המדינה
אריה אבנרי
בנאום חוצב להבות שנשאת, הגדרת את השחיתות הגואה כסכנה קיומית ממשית הניצבת לפתחנו. מוטלת עליך אפוא החובה המוסרית והציבורית להימנע מהתפטרות, להמשיך בעשייתך ולא להפקיר את הזירה המשפטית ליועץ משפטי מטעם, שיסייע לשר המשפטים לטהר את השרץ האולמרטי
דיאנה דורנט
בשנת 2004 בעקבות הכרזת הואתיקן על חרם נגד ספרי הארי פוטר, אז, התעוררו גם עורכי העיתונים החרדיים בישראל: "הצופה" ו"יתד נאמן" ויצאו להתקפה. היום ערב צאתו לאור של הספר האחרון בסדרה מאיימת שס על החנויות שיעזו למכור את הספר בליל שישי... נראה כי ראוי להציג את הברכה שבספרי הארי פוטר - זאת שהפכה אותם להצלחה חוצת גבולות זמן ותרבות. לפניכם מאמרה של דיאנה דוראנט, חוקרת האמנות, מאתר מכון איין ראנד
איילת פישבין
עמותת כתו"ם (כולנו תומכי מצנע) קיבלה תרומות בלתי חוקיות מחו"ל לכיסוי חוב בחירות    יתרת התרומות שימשה את קמפיין הבחירות של ברק בשנת 2001
אברהם (פריצי) פריד
מי אמר שמקפחים פה ערבים? הנה סוף-סוף נבחר נשיא עם אימא ערביה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il