X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סוריה איננה יכולה להתעמת כעת, באופן צבאי, עם ישראל. זה היה כנראה גם השיקול של הדרג המדיני בישראל כשאישר את הפעולה, שעל-פי מקורות זרים, עסקה בנטרול איום נשק השמדה המוני על ישראל
▪  ▪  ▪

מקורות ערביים מדווחים כי חדירת מטוסי חיל האוויר לסוריה הביכה יותר מכל את הגנרל עבד אל-פתאח קודסייה ראש המודיעין האווירי הסורי. זהו מנגנון הביטחון החשוב ביותר בסוריה שאחראי על הביטחון בחיל האוויר, אבטחת מטוסו של הנשיא ופעולות הריגול של סוריה בחוץ לארץ. לגנרל הסורי לא היה שמץ של מושג מה מטרת הפעולה עד שהתבררו תוצאותיה. על-פי אותם מקורות סגן נשיא סוריה פארוק א-שרע הידוע בעמדותיו הקיצוניות רתח מזעם ותמך בתגובה סורית מיידית אך שר ההגנה חסן תורכמאני והרמטכ"ל עלי חביב העדיפו כי סוריה תמנע בשלב הזה מתגובה ואכן הנשיא הסורי בשאר אסד קיבל את עמדתם.
סוריה העדיפה לתקוף את ישראל באמצעי התקשורת בלבד. בכירים סורים מסרו, לפני כמה ימים, לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי סוריה לא תתקוף את ישראל בתגובה לפעולת חיל האוויר אך היא איננה רואה אפשרות לחידוש תהליך השלום עם ישראל. הצבא הסורי הגביר את הכוננות בעקבות פעולת חיל האוויר הישראלי ומטוסיו נשלחים מידי פעם לאזור הגבול ברמת הגולן למעין מפגן כוח. גורמי ההערכה בישראל סבורים כי הסורים מעדיפים לא להגיב באופן צבאי ולהמתין עד תחילת 2009. להערכת סוריה הנשיא האמריקני הבא יהיה מהמפלגה הדמוקרטית והוא צפוי להסיר את החרם מעליה וללחוץ על ישראל לחדש את המשא-ומתן עימה ולסגת מכל רמת הגולן.
מקורות שונים בסוריה מדווחים על התחזקות מעמדו של הנשיא בשאר אסד, שבע שנים לאחר שעלה לשלטון בעקבות מות אביו חאפט' בקיץ 2000. לאחרונה נבחר בשאר לתפקיד הנשיא ברוב של 97.62 אחוזים והיה המתמודד היחיד בבחירות. בשאר אסד הצליח לדחוק את רגליה של הגוורדיה הוותיקה שליוותה את שלטונו של אביו, שר ההגנה מצטפא טלאס פרש ב-2004 ושנה אחר כך נמלט סגן הנשיא עבד אל-ח'לים חדאם לפאריס והצטרף לאופוזיציה הסורית בגולה. כיצד מתקבלות ההחלטות בסוריה והאם הנשיא הסורי יגיב בעתיד על פעולת חיל האוויר של ישראל?
הצמרת הסורית מורכבת מ"פורום השלושה". בראש המשולש עומד הנשיא בשאר אסד ולצידו אחיו מאהר אלאסד וגיסו אסיף שווכת. מאהר הינו מפקד המשמר הנשיאותי, כוח העילית הנאמן ביותר ביחידות הצבא לנשיא בשאר ואילו הגיס אסיף, הנשוי לבושרה, אחותו של הנשיא הוא מפקד המודיעין הצבאי. חלוקת התפקידים היא כזו שמאהר אלאסד אחראי על הפיקוח על הנעשה בתוך יחידות הצבא ואילו אסיף שווכת אחראי על "התיק הלבנוני".
בשאר אל-אסד הצליח ליצור איזון עדין בין מוקדי הכוח בסוריה, מחד צמרת הצבא ומפקדי הדביזיות ומאידך ראשי מנגנוני המודיעין והביטחון. בסופו של יום הנשיא בשאר הוא שמקבל את ההחלטות.
לטענת גורמי מודיעין ערביים אסיף שווכת הוא ה"איש מספר שתיים" בסוריה והשפעתו על הנשיא בשאר היא רבה מאוד. למעשה שולט אסיף שווכת, ביד רמה, בכל מנגנוני הביטחון. אסיף נעזר לשם כך בשני אנשים, אחיו, מופיד שווכת האחראי על המבצעים המיוחדים שהצליח אפילו להחדיר את אנשיו למשמר הנשיאותי הנשלט על-ידי מאהר אלאסד אחיו של הנשיא, והגנרל סעיד סמור. לכאורה כפוף אסיף שווכת, בתוקף היותו ראש המודיעין הצבאי, לרמטכ"ל עלי חביב אך ההיפך הוא הנכון.
קבוצה נוספת של גנרלים בכירים מיצבה בשנים האחרונות את עצמה כ"כוח חדש" הנאמן לנשיא בשאר אסד והיא כוללת את הגנרל עלי ממלוכ, ראש המודיעין הכללי ולשעבר ראש המודיעין האווירי, הגנרל עלי יונס, הגנרל נזיה מסעוד והגנרל דיב זיתוני.
הבעיה העיקרית של סוריה בקשריה עם המערב היא סוגיית לבנון. סוריה מנסה לערער את היציבות בלבנון כדי להסיט את תשומת הלב העולמית מבית הדין הבינלאומי שעומד להתכנס ולדון ברצח רפיק אל-חרירי ראש ממשלת לבנון לשעבר. לאחרונה הפעילה סוריה את ארגון "פתח אל-איסלאם", המזוהה עם אל-קאעדה כדי ליצור מתח ואנרכיה בלבנון, הארגון הזה ניסה להשתלט על מחנה הפליטים הפלשתיני נהר אל-בארד בצפון לבנון אך לאחר קרבות קשים הצליח צבא לבנון לגבור עליו.
לדברי גורמי מודיעין מערביים, הנשיא בשאר אסד הוא שנתן את ההוראה להתנקש בחייו של ראש ממשלת לבנון רפיק אל-חרירי ושני המקורבים לו אחיו מאהר וגיסו אסיף מחזיקים בסוד הזה. שמותיהם של השניים מופיעים בנספח הסודי של דוח וועדת החקירה של האו"ם לאחר שמזכיר האו"ם הקודם קופי ענאן הורה להשמיט את שמותיהם מהדוח הגלוי. פרשת רצח חרירי מהווה את האיום החמור על המשך שלטונו של בשאר אל-אסד יותר מהצלחת פעולת חיל האוויר הישראלי בסוריה.
סגן נשיא סוריה לשעבר, עבד אלח'לים חדאם, העריך לפני כמה ימים בראיון לעיתון "א-סינארה" כי המשטר הסורי לא יגיב על פעולת חיל האוויר כיוון שאין לו את הרצון להגיב ולקבל את ההחלטה המדינית הנדרשת. להערכתו סוריה תמשיך לנקוט באותה המדיניות שנקטה בעבר ולהתעלם מהחדירות הישראליות לשטחה.
חדאם צודק בהערכותיו, סוריה איננה יכולה להתעמת כעת, באופן צבאי, עם ישראל. זה היה כנראה גם השיקול של הדרג המדיני בישראל כשאישר את הפעולה, שעל-פי מקורות זרים, עסקה בנטרול איום נשק השמדה המוני על ישראל. סוריה מבודדת כעת בעולם בעיקר בגלל היותה חלק בלתי נפרד מ"ציר הרשע" בראשותה של אירן. היא מעדיפה כרגע "לבלוע את הגלולה המרה", להכחיש שישראל תקפה מטרות בשטחה ובכך להציל את כבודה.

תאריך:  29/09/2007   |   עודכן:  29/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוריה לא תתקוף
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פספוס גדול
אפרי הלפרין  |  29/09/07 19:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל חקק
על שקיעתה הנוגה של העיתונות ועל העבדות ל"ספינים" ולשלטון
עו"ד הילה פורת
טובה ספרא
הימים הראשונים של השבוע, עדיין בהשפעת כוכב נפטון, כך שהיכולת שלנו להעריך מצבים עדיין מעורפלת. מאידך זה טוב לאלו העוסקים ביצירה, בהמשך השבוע השפעת כוכב וונוס ופלוטו מחזקים אף הם את האנרגיה היצירתית
בועז מושקוביץ
מי שמתאר את ישראל במילים "מדינת אפרטהייד", אשם בביטול חשיבה עצמאית בפני דעתם של אח”מים, נוכלות רטורית ופגיעה בקורבנות האמתיים של האפליה
גורי גרוסמן
האנלוגיה הזאת בין ערביי ישראל לבין היהודים בגולה היא השוואה מקוממת, זדונית ומרושעת, משום שאין כל דמיון בין שני המיעוטים
רשימות נוספות
"צה"ל מדרדר האזור לעימות"  /  משה ריינפלד
הפעולה בסוריה - על-סמך מידע שמסר גנרל אירני  /  משה ריינפלד
סעודיה: הקפאת ההתנחלויות לפני הוועידה  /  הילה רפופורט
"אוסאמה בן-לאדן" שלנו  /  יוסי אחימאיר
לנהל נכון את המשבר  /  יוני בן מנחם
ארבע מדינות לעם אחד  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il