X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה מבדיל בין שתי חברות שעובדות על פרויקטים דומים? מדוע חברה אחת מצליחה פעם אחר פעם, וזאת למרות כל המכשולים והסכנות בעוד שחברות אחרות עם אותן מאפיינים נתקעות איפשהו מאחור לאורך הדרך?
▪  ▪  ▪

מה מבדיל בין שתי חברות שעובדות על פרויקטים דומים? מדוע חברה אחת מצליחה פעם אחר פעם, וזאת למרות כל המכשולים והסכנות בעוד שחברות אחרות עם אותן מאפיינים נתקעות איפשהו מאחור לאורך הדרך? האם ביצועי פרויקט טובים מובילים בהכרח לשורה תחתונה טובה יותר? האם המפתח לפיתרון הינו נהלי בקרה ברורים יותר? טכנולוגיה לשליטה ומעקב אחר נתוני התקדמות? שיטות עבודה מסודרות לתכנון ולביצוע של הפרויקט? במאמר זה אתן סיבה אחת מרכזית שעשויה להשפיע.
מנהלי פרויקטים נחשפים\עדים למגמה הולכת וגוברת של חיבור הצד התפעולי בניהול הפרויקט הבודד (טקטיקה) למדיניות הארגונית השלטת (אסטרטגיה). הצלחתו של הפרויקט אינה נמדדת עוד בשיטות המסורתיות של עמידה ביעדים כפי שהוגדרו בשלב התכנון -משולש הזהב של הפרויקט- עלות, זמן ואיכות.
ביצועים טובים של פרויקט אינם מעידים על קידום כולל לארגון. עמידה במסגרת התכנון כפי שהוכנה מצביעה על ניהול נכון ויעיל של הפרויקט אך אינה מרמזת כלל האם ובאיזו מידה הייתה ההחלטה על ביצועו צעד נבון ועל אילו הזדמנויות אחרות ויתר הארגון כתוצאה מהבחירה בפרויקט זה. אנו מודעים לכך שלכל ארגון יש סל מוגבל של משאבים להשקעות, ולכן יש צורך לנהל אותם בצורה מושכלת. שעות פיתוח, תקציב שמור לרכש, כמות שרתים זמינים, ימי עבודה של ספק כל אלו דוגמאות של השקעות שאנו מתעדפים ובוחרים היכן וכיצד ליישם. תהליך זה נקרא גם: בחירת תיק הפרויקטים או ובתרגום אחר בניית הפורטפוליו של הארגון. זהו שלב מקדמי וצעד מפתח בדרך למימוש אופטילי של השקעות בהתאם מדיניות.
מהי אסטרטגיה?
בשלב זה רצוי שנחדד ונבין את ההבדלים בין שני המושגים בהקשר של ניהול פרויקטים. המונח אסטרטגיה בהתייחס לפרויקטים מגדיר את המתווה והעקרונות המנחים להשגת המטרות. תחום זה מכיל נושאים כגון:
  • בחירת חלופות לתוכניות פרויקטים ומשימות
  • תכנון לטווח ארוך ולטווח קצר
  • מימוש האסטרטגיה העסקית
  • תעדוף השקעות
  • חלוקת המשאבים הארגוניים
  • הבנה וחיבור של הצד התפעולי ליחידות העסקיות
  • הסתכלות על התמונה הרחבה
  • שיפור התאימות בין הרצוי לאפשרי
הפעילות נעשית ברמה הגבוהה של התהליך, היא מגדירה סכימה מובנית של צעדים ושיטות, ומספקת מסגרת וגבולות לשלבים הבאים. שלב זה הוא הבסיס היסודות של כלל הפעילות שעתידה להתבצע. המונח מתייחס בעיקר לשאלת ה"לאן".
מהי טקטיקה?
המונח טקטיקה בהתייחס לניהול פרויקטים מכיל נושאים של יישום וביצוע התוכנית או הפרויקט. כמו בתחומים אחרים המינוח מספק תשובה בעיקר לאופן ועונה על שאלת ה'איך'. למרות שהתוכן משתנה בין ארגונים מקצה לקצה -בהתאם לצרכים ולמאפיינים- המהות נשארת זהה. בתחום זה נמצא נושאים כגון:
  • קבוצות התהליכים של הפרויקט (מחזור החיים)
  • מתודולוגיה לניהול
  • כלים טכנולוגיים
  • תחומי הידע, ניסיון והיסטוריה
  • שיטות מעקב ובקרה
  • פורומים תומכים
  • שגרות עבודה ברמות השונות, סטנדרטים ותקנים ארגוניים
ועוד.
הפעילות נעשית ברמת הפרויקט או התוכנית הבודדים. ישנו תיעוד מפורט שעונה על שאלות כגון מה צריך לעשות? כיצד יש לבצע זאת? מי אחראי ומי מעורב? ישנה התייחסות למשימות ופעילויות שנגזרות בהתאם למעבר משלב לשלב.
איך מתחילים?
מה צריך לעשות? מהיכן מתחילים? מי אחראי להוביל פעילות שכזו? ראשית צריך להבין שחשיבה אסטרטגית בניהול פרויקט מהווה שינוי תפישה חדשני עבור הארגון בכללותו. היוזמה למהלך שכזה מבטאת כלפי העובדים הצהרה כי חשיבות הפרויקט בעיני קובעי המדיניות עולה. ההחלטה על ביצוע המהלך משקפת בראייה שלהם את הארגון ברמת הבגרות שלו אל מול היכולות והצורך.
שנית מכיוון שנקודת הפתיחה משתנה מארגון לארגון ומושפעת ממאפיינים פנימיים וחיצוניים, יש לבצע תיאום ציפיות וקבלת החלטות ברמת הנהלה, כך שיהיה ברור לכל המעורבים לאן רוצים להגיע. המשמעות: איפה אנו רוצים להיות מממוקמים וכיצד זה יתבטא בתהליכי העבודה הנוכחיים ובתרבות הארגונית הקיימת. ארגונים ששואפים למסד תהליך שכזה כחלק מהתפישה הניהולית מצרפות שותף -יועץ\ מומחה מקצועי. מכיוון שזהו תהליך שמכיל תחומים 'רכים' ו 'קשיחים' נדרש להגדיר כמה שלבים עיקריים ומדדים לבקרה.
שלבים אלה כוללים הגדרה של תהליך עבודה מסודר (Work-Flow) שלפיו יזרום המידע ועל-פיו יתבצעו הפעולות, מיפוי כל בעלי העניין והתרומה שלהם בכל שלב [Inputs &Outputs], קביעת מדדים שיתרגמו את המטרות לכדי מונחים וכלים ברורים לבחירה ותעדוף, בניה של שיטה לשיתוף והערכה של הצעות לפרויקטים מצד היחידות העסקיות, פיתוח גוף שיהיה אחראי לתהליך ולהטמיע את הפיתרון. מימוש של כלי טכנולוגי ידידותי ופשוט שתומך בתהליך עשוי לתת ערך מוסף הן למשתמשים והן למנהלים. תהליך שכזה דורש מחויבות גבוהה מצד כל המעורבים והתמודדות עם התנגדויות לכל אורך ההטמעה.
לסיכום
במאמר מוצג תחום צעיר יחסית שתופס תאוצה בעולמות ניהול הפרויקטים. במשך שנים רוב המחקרים והחידושים התמקדו במנהל הפרויקט ועזרו לו להצליח ולהצטיין. פותחו תיאוריות וכלים לתכנון מדויק, מעקב ושליטה בהתקדמות, איתור חריגות וניהול שינויים תו"כ. כיום כאשר התחרות בין חברות וארגונים רק הופכת לאגרסיבית יותר, עולה חשיבותן של בחירת הפרויקטים אותם הארגון יבצע, כבר בשלבים מוקדמים. יכולת התעדוף והבחירה מעניקה יתרונות לצוות המבצע ומגבשת את כל הארגון תחת אותם המטרות ועם אותם היעדים.

חברת כלנית כרמון הוקמה בשנת 1995 ומתמחה באספקת שירותים מנוהלים בסביבת IT לארגונים גדולים ובינוניים. בכלנית כרמון מועסקים כ-700 עובדים מקצוענים במגוון תחומי IT, הינם האנשים המובילים, הותיקים והמוכרים ביותר בשוק הישראלי בתחומיהם.
מהנדס ויועץ ב Proceed מקבוצת כלנית כרמון.
תאריך:  02/01/2008   |   עודכן:  02/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסטרטגיה וטקטיקה בניהול פרויקטים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי עבדי
יו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, צחי הנגבי, תוקף את צה"ל על-רקע "כישלון היערכותו בחמש השנים האחרונות", וכך יורה חיצי ביקורת באשר להתנהלותו בימי מלחמת לבנון השנייה    אלא שאם תפקיד הוועדה הוא "לפקח ולבקר את צה"ל" - איפה בדיוק הייתם אתם, חברי הוועדה, במהלך אותן חמש שנים?
גרשון אקשטיין
אנו עומדים לפני פרסום הדוח הסופי של ועדת וינוגרד מבלי לדעת או לשער את המסקנות הכלולות בו, אך מכול הפרסומים בתקשורת סביב הנושא, עולה כי הממשלה בראשות אהוד אולמרט, ודגש על כל הממשלה, שגתה או לא פעלה נכון
ידידיה ארגמן
מהדורת החדשות? או נבחרת החדשות (או יותר נכון, נבחרת הכישרונות. ובתרגום סימולטני: נבחרת הכוכבים) של ישראל. פורמט קצת שחוק, לא? פורמט שחוק אבל עובד. ועם זה קשה להתווכח
עו"ד אלעד מן
דומה כי לאורך השנים, העדיף בג"צ להתרחק מעיסוק יתר בנושאי ביטחון רגישים והעדיף להפעיל את שרביט ביקורתו בתחומים אחרים. פסיקתו מן העת האחרונה בעניין חוקתיות חסימת הפיצוי בשל פעולות בלתי לוחמתיות, משדרת סוף סוף מסר אחר ומעודד בהקשר זה
ד"ר אברהם בן-עזרא
המומחה רשאי לפנות בשאילתה לבית המשפט, ורשאי לבקש מינוי תת-מומחים שיסייעו לו בהשלמת חוות דעתו, ורצוי כי יעשה כן כאשר אינו יכול לתת מענה לסוגיות שבמחלוקת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il