X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
העינויים הזוועתיים בבתי הכלא הסוריים הותירו את הפעילים הפוליטיים שהועלמו לפני ארבע שנים וחצי שבורים, ואלמלא 'אמנסטי', הם לא היו שורדים. אבל יש עדיין תקווה שהמשטר יופל. "נקודת האל-חזור קרובה מאוד", אומר הגולה ס', "אולם ההכרעה טרם התרחשה"
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: AP]
"ואז החלו החקירות והעינויים בכלא הסורי. קרוב לשבוע ימים היה תלוי מרגליו, בניסיון להוציא ממנו את המידע. הוא לא עמד בעינויים, שכללו חִשמול אבריו המוצנעים. בשלב מסוים גם שברו את אפו במכות. "העינויים היו בעיקר קשירות. בילינו תקופות ארוכות בצינוק. המוטיב העיקרי בחקירות היה איומים מסוג 'אביא לכאן את בתך, אחותך, אשתך, ואחלל אותן בפניך'. האיום הנפוץ השני היה מעצר ועינוי בני משפחה"

הייתה לי שיחה ארוכה עם ס', פעיל כורדי הגולה באירופה, שעמו מנהל הטור הזה דיאלוג מתמשך כבר חודשים ארוכים. בדרך כלל אני משוחחת עמו הרבה אחרי חצות, עם סיום משמרת הלילה שלו במסעדה האתנית שבה הוא עובד. בשעות הללו הוא מבלה שעות ארוכות בשיחות אינטרנט ארוכות לסוריה. הפעם תפסתי אותו בצהרי היום. "אני בחנות", הודיע ס' חגיגית, "מודד בגדים חדשים".
לחתונה? הסתקרנתי. ס' עתיד לשאת בראשית הסתיו את ארוסתו בחתונה כורדית כהלכתה, שממנה אני מקווה לדווח ישירות. החתונה אמורה הייתה להתקיים בחודש הבא, אולם נדחתה בגלל ההתרחשויות בסוריה. הציר הרגשי שעליו נע ס' אכן אינו פשוט: בין הכנות לחתונה באווירה האירופית השלווה של עיר קטנה בהולנד ובין שפיכוּת הדמים היומיומית בסוריה.
על ס' עוברת טלטלה קשה. בשבועיים האחרונים שוחררו עשרות מחבריו מן הכלא הסורי, בניסיון של המשטר בדמשק לטפל בהתקוממות. ס' עדיין עומד בראשה של תנועת צעירים כורדית, עם חבר נוסף היושב בשטוקהולם. חבר ההנהגה השלישי יושב בסוריה עמוק במחתרת. הם שומרים על משטר קשוח מאוד ובלתי מתפשר של היגיינה תקשורתית, בכל הקשור לשיחות עם סוריה. אולם כאשר שוחררו חבריו, ביקשתי ממנו לסדר לי הזדמנות לדבר ישירות עם אחד המשוחררים, כדי לשמוע ממנו על החיים בכלא הסורי.
ס' אומר שהם עדיין מתלבטים. הם חוששים שכל שיחה בשפה זרה, כל שכן אנגלית, תיורט ישירות על-ידי המודיעין הסורי ותשלח את חבריהם בחזרה לכלא. ביקשתי ממנו לשמוע בכל אופן מה העלה בינתיים בחכתו.
אולם ראשית, הקדמה קצרה על התנועה הכורדית ש-ס' עומד בראשה. התנועה הוקמה בשטח, בסוריה של שנת 1995. ארבע שנים מאוחר יותר הגיע ס' להולנד, שם קיבל מקלט מדיני לאחר שמשפחתו הבריחה אותו בעקבות ניסיון של המוחבראת להפוך אותו למשתף פעולה. ס' אומר שהאפשרויות באותן שנים היו מוגבלות למדי, והתנועה התרכזה בעיקר בחיזוק תרבות ופולקלור כורדיים ובהפצתם בקרב הקהילה הגולה באירופה. ב-2004 הייתה בסוריה התקוממות כורדית שנגדעה באִבה, לאחר שלא זכתה לתמיכה בינלאומית.
שנתיים מאוחר יותר, ב-2006, פגש ס' באיש עסקים כורדי עשיר החי בארה"ב, שעסק במסחר עם סוריה. אותו גולה התנדב להעניק תמיכה נדיבה לתנועה. ס' היסס, אולם החברים, שקצרה רוחם, החליטו לקחת סיכון. דרכם נפרדה מדרכו של ס', ואחד מהם אף נסע עם אותו איש עסקים לסוריה. הם הקימו תנועה שנקראת 'התנועה לשחרור כורדיסטן', והספיקו לבצע שתי פעולות שבהן, לדברי ס', חיסלו שני אנשי מודיעין סורים. בין לבין, אומר ס', שב אותו איש עסקים כורדי לארה"ב, ומיד אחר כך החלו להיעצר אנשי התנועה בזה אחר זה. תוך חודשיים היו בכלא כל אנשי התנועה שהקימו אלו שהלכו עם איש העסקים הכורדי, וכל חבריו של ס' בתנועה המקורית. מאז הוקדשו חייו של ס' לתמיכה במשפחות אנשיו שנעצרו, 70 בסך הכול. עד כאן הרקע.
לפני שבועיים, כאמור, הגיעה הבשורה על שחרור אנשיו של ס' במסגרת ניסיון של המשטר בדמשק לטפל בהתקוממות. ס' אומר שהרוב המכריע, 51 איש, כבר בבית, אולם 15 עדיין בהליכים. בשבוע האחרון הם הועברו לכלא אל-חאסקה שבאזור הכורדי, ובקרוב ישוחררו. לכן, הוא מחויב במשנה זהירות.
בכל אופן, לבקשתי שוחח ס' מספר פעמים עם חבר קרוב. בהתחלה סיפר ס' שכשהגיעה בשורת השחרור, תגובתו הראשונה הייתה רצון עז לנסוע לסוריה ולחבק אותו. זה כמובן ירד מיד מן הפרק. באותן שיחות זהירות מאז שחרורו, סיפר אותו חבר שהחקירות הקשות בשבועות הראשונים של העינויים הוקדשו בעיקר ליחסיו עם ס'.

אמנים אירניים בתל אביב

יש לי סימפתיה לאמנות קונספטואלית שמוצגת עכשיו בתל אביב. אבל לגורמי הטרור אין, ולכן הם איימו על אמנים מהעולם שלא יציגו עבודות עם ישראלים, וכך סולקו הישראלים. אז מה אם זה קרה בגלריה של ישראלית, ועוד בגרמניה
וכעת המלצה לקוראיו הנאמנים של הטור הזה. עשו לעצמכם טובה וגשו לגלריה חזי כהן, השוכנת בלב המאפליה של דרום תל אביב. בין התחנה המרכזית הישנה לרחוב עליה, נפתחה השבוע תערוכה של אמנים אירניים עכשוויים הפועלים במערב אולם שומרים על קשר משפחתי ומקצועי חזק עם המולדת הישנה.
התערוכה, ששמה "TENSION" (מתח), מסמנת קו מתח הנמתח על ציר ברלין-תל אביב-טהרן והיא פרי שיתוף פעולה עם גלריה 'ארטנוילנד' בברלין שהוקמה לפני שש שנים על-ידי יעל כץ בן-שלום. היא עוסקת, בין השאר, בשיח בין יהדות, נצרות ואיסלאם.
המתח אכן קיבל ביטוי קונקרטי, לדברי מארגני התערוכה, לאחר שזמן קצר לפני הפתיחה השבוע, החליטו שני אמנים לבטל את השתתפותם בתערוכה לאחר שקיבלו מסרים ובהם איומים על חייהם לצד איומים על החרמת הצגת עבודותיהם. בתגובה התקבלה החלטה לא לסכן את האמנים ועם זאת להתעקש על "ACTION ARTING", ולהנכיח את העבודות החסרות על-ידי הצגת כותרותיהן בלבד: "זהות אבודה", "אמונה אבודה" ו"זיכרון אבוד". כך שמה שאמור היה להיות מסר משלים לעבודה עצמה הפך לסמן של 'נעדר-נוכח' בתערוכה עצמה.
בין העבודות שכן מוצגות בתערוכה אפשר לצפות בסרטה של מירצה טאבריציאן, 'הטורף'. הסרט בן 28 הדקות מתאר מפגש בין סופר מיואש הנוטש את עבודת חייו ופעילותו הפוליטית לבין חייל/רוצח נאמן, שנשלח ממדינה איסלאמית בלתי ידועה על-מנת לחסל את הסופר הגולה בלונדון. בדרכו מערבה, מגלה הרוצח הנאמן שלו ולקורבן המיועד יש דבר אחד משותף: לשניהם אין מה להפסיד.
במקביל מציג באבאק גולקאר, אמן קונספטואלי שנולד בקליפורניה, גדל בטהרן וחי היום בקנדה מיצב המכונה "פונג פונג". המיצב הוא שולחן טניס עגול שבמרכזו רשת עגולה. השולחן מיועד לשחקן בודד ולכדור עץ. על פניו נראה המשחק מאתגר, אך בפועל הוא בלתי אפשרי למשתתף. לדברי גולקאר, שולחן הטניס העגול נוצר בתגובה למשחק הפוליטי המזרח-תיכוני. המעגל הוא הצורה הבלתי חדירה המושלמת, והוא משקף היטב את החרדה והתסכול נוכח המחזוריות הפטאלית האטומה של האלימות האזורית.
ללא כל תכנון מראש, מציג כעת גולקאר במקביל עבודה נוספת בגלריה באיסטנבול, ששמה "קובייה שחורה". האסוציאציה הראשונית שעולה מן העבודה היא כמובן הכעבה השחורה במכה - הלב הפועם של האיסלאם. המבקרים בגלריה באיסטנבול מוזמנים להשתמש במגלשה צהובה, הנמתחת מחלקה האחורי של הקובייה השחורה, אולם מתקשים להחליט אם מדובר במגלשת שעשועים או במגלשת חירום היורדת ממטוס. כך, במקביל לציר ברלין-תל אביב-טהרן, נמתח ציר נוסף - תל אביב-איסטנבול, בו מבטא אמן אירני את הניסיון האינסופי של מציאות החיים במזרח התיכון: הניסיון לרבע את המעגל.

כך פועל המשטר הסורי

מסכת עינוייו של החבר החלה כאשר בשלהי 2006, בעודו מהלך בשעה 10:00 בבוקר באחד מרחובות קמישלי, עצרה מכונית וממנה פרצו שלושה אנשים. השלושה הלבישו שק כהה על ראשו, ודחפו אותו לתוך המכונית. "פשוט נחטפתי", שחזר באוזני ס'.
ואז החלו החקירות והעינויים. החבר סיפר כי קרוב לשבוע ימים היה תלוי מרגליו, בניסיון להוציא ממנו את המידע. הוא אומר שלא עמד בעינויים, שכללו חִשמול אבריו המוצנעים. בשלב מסוים גם שברו את אפו במכות.
השבועיים הראשונים של העינויים עברו עליו בכלא אל-קמישלי, סיפר החבר. בדיעבד התברר שנושא החקירה של העצורים האחרים היה זהה. ככל הנראה, עלו תמונות די ברורות של ס' ושל התנועה, שהמשותף להן היה מידע שהגיע מאותו איש עסקים כורדי מארה"ב. ס' אומר באצילות שאינו חושד בו כמשת"פ, אלא שחוסר הזהירות והעסקים שעשה בסוריה בהכרח הביאו לחשיפת התנועה ולמעצר החברים. לדבריו, המציאות המסוכנת הזו לא השתנתה. עכשיו היא מסוכנת שבעתיים.
באותו שלב, בשלהי 2006, כשהגיעו השמועות הראשונות על העינויים, אומר ס', הוא יצר קשר עם 'אמנסטי' ועם ארגון משמר זכויות האדם (HUMAN RIGHTS WATCH) וביקש את עזרתם. לדבריו, פעילותם למען הכורדים עזרה מאוד למתן את מסכת העינויים. לפחות לתקופת מה.
אולם לחברו של ס' נכונו עוד מבחנים קשים מאוד. החבר, כך סיפר ל-ס', הועבר זמן לא רב אחר כך מן הכלא הראשוני לכלא של 'אמנת אל-דאולה' - אחד משלל ארגוני המודיעין הסוריים המופקד על ביטחון הפנים. מן הכלא הזה, שנוהל על-ידי הגנרל חאפז מחלוף, הועבר בהמשך לכלא 2931, שם בילה יותר משנה. לדבריו, זה הכלא האיום ביותר בסוריה. ממנו, במסגרת מדיניות של סבב אסירים לצורכי ביטחון, הועבר לכלא נוסף - סידנאיה, שם ישב באגף האסירים הפוליטיים.
בכלא סידנאיה, שאותו נהג לפקוד מאהר - אחיו של בשאר אסד, נמשכו החקירות והעינויים. "בתקופה הראשונה בסידנאיה", סיפר החבר ל-ס', "פשוט הועלמנו. העינויים היו בעיקר קשירות. בילינו תקופות ארוכות מאוד בצינוק. אחר כך השתנו הדברים ועברו לחקירות מסודרות יותר, שנערכו אחת לשבועיים.
"המוטיב העיקרי בחקירות היה איומים. בעיקר על המשפחות בחוץ. איומים מסוג 'אביא לכאן את בתך, אחותך, אשתך, ואחלל אותן בפניך'. האיום הנפוץ השני היה מעצר ועינויים של בני משפחה". באחד המקרים ידע החבר על מקרה שבו נעצרו שלושת אחיו, גיסו ושכניו של אחד האסירים, נידאל אוסקן. החבר אמר שאלמלא פעילות של ארגונים מסוגו של 'אמנסטי', מן הסתם איש לא היה שורד את התקופה ההיא. "בכל אותה תקופה", סיפר החבר, "היה מפגש אחד עם המשפחה, שנערך לפני כשנה".
ס' אומר שהחבר שלו נשמע בו-זמנית שבור ונסער. השיחות עמו, הוא מקווה, יימשכו עוד זמן רב. יש הרבה על מה לדבר. "סוריה", הוא אומר, "בוערת. יותר נכון לוחשת". מתחת לפני השטח הבעירה חזקה מאוד. אם הוא צריך להמר אם המשטר ישרוד או לא, ס' אומר שאי-אפשר עדיין לדעת. לדבריו, נקודת האל-חזור קרובה מאוד, אולם המהלך המכריע עדיין לא התרחש.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  10/07/2011   |   עודכן:  10/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למרות האכזריות הסורית, האדמה מבעבעת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
תקנה 130 דירות בפלורידה ב-5.4 מיליון שקל תוך ניצול מחירי השפל הנוכחיים    המוכרים עשו רווח הון מהיר    הדירות מושכרות ב-800 עד 1,000 דולר לחודש
אלעזר לוין
490 דירות ב-343 מיליון שקל    יקבלו 690 עד 710 אלף שקל לדירה
איתמר לוין
מכון ירושלים לחקר שווקים מצא, כי בשנים 2010-2009 לא הוגשה אף תביעה למוסד, שעבר טיפל ב-24-12 סכסוכי עבודה בשנה    ממליץ לעגן בוררות חובה בהסכמי העבודה
איתמר לוין
אישה שעברה ניתוח קיסרי וניתוח להסרת בקעים טוענת, כי בשל חיטוי לא מספיק - התפתח זיהום בבטנה, אך הרופא השתמש בקיסם עץ ללא הרדמה בניסיון לפתוח את החתך ולנקז את הזיהום
תומר לוי
הקשר הוותיק (33) התייחס למפגש מול הבוסנים במוק' ליגת האלופות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il