X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חייה של ישישה תל אביבית ניצלו, ברגע האחרון, לאחר שהרופאים גמלו אותה מן הטבעונות, שנכפתה עליה ע"י בתה. מעשה בנות - לא תמיד סימן לאמהות!
▪  ▪  ▪
תזונה לא-מאוזנת עשויה לסכן חיים [צילום: AP]

חסידי הטבעונות והצמחונות משוכנעים שבידיהם מצוי המפתח להצלת העולם, וכי רק באורח-חייהם ובתזונתם הסלקטיבית והבררנית יש כדי להבטיח תוחלת-חיים ארוכה. הם רק שוכחים שהסטטיסטיקה הרפואית דווקא אינה עומדת לצידם כל אימת שיש להוכיח זאת. שהרי בסופו של דבר, הם המיעוט, ואילו הרוב הגדול, הדוגל באכילת כל מזון ללא העדפה מסויימת, חי חיים ארוכים ושלווים לא פחות מהם.
יתר על כן, באחרונה הולך ועולה מספרם של הרופאים ומומחי התזונה שמשוכנעים כי תזונה לא-מאוזנת, כמו טבעונות וצמחונות, עלולה אפילו להזיק לבריאות הגוף, כמו גם לנפש.
בשלהי המאה הקודמת הלך לפניה שמה של יהודית שטהל, הכוהנת הגדולה של תורת הטבעונות. ממקום מושבה בכפר הטבעונים, אמירים, היא הכתיבה לציבור את משנתה הצרופה, וזו נקלטה על-ידי רבים וטובים שהלכו שבי אחריה. אלא שבחלוף הזמן נתגלה יותר ויותר החסר באבות המזון שצורכים הטבעונים והצמחונים. שטהל עצמה, שהקפידה על אכילת תחליפים לבשר ולדגים, נפטרה בדמי-ימיה, כשהוא מצומקת, כחושה וחלושה. הממצאים הרפואיים על-אודותיה הצביעו, בעליל, כי הימנעותה המוחלטת מאכילת החי, הזיקה באורח חמור לבריאותה וגרמה לה נזק בלתי הפיך.
את יהודית שטהל, שאותה הכרתי מעבודתי העיתונאית, אני מזכיר כאן רק כדוגמא, שהרי כמותה, מסתבר, יש רבים. בעצם ימים אלה התוודעתי לישישה תל אביבית, בעשור התשיעי לחייה, שבריאותה הידרדרה בשנה האחרונה לשפל המדרגה, רק משום שנכפתה עליה, באמצעות בתה, דיאטה "רצחנית" של שילוב צמחונות בטבעונות, תוך הימנעות מפורשת מבשר, דגים, פחמימות ודברי מתיקה, כשלכל אלה הורגלה כל חייה. אותה ישישה, פשוט לא ניזונה מעולם מאכילה סלקטיבית ובררנית.
את ה"מהפך" התזונתי של הישישה חוללה בתה, טבעונית אדוקה, שלא יכלה להסכין עם העובדה שאמה אינה הולכת בדרכיה. עד כדי כך היא העבירה אותה על דעתה, שהצליחה אפילו לשכנע את האם הישישה להיבדק אצל רופא טבעוני ולהישמע להנחיותיו, אף כי מצבה הבריאותי היה תקין, יחסית לגילה, ומעולם גם לא סבלה מחולי כלשהו.
נאמן לעקרונותיו ולאסכולה הטבעונית שלו, שינה הרופא את תפריטה היומי של הישישה מן הקצה אל הקצה. כך, למשל, יעץ לה להימנע לחלוטין, מאכילת בשר ודגים, וכתחליף תזונתי הציע לה שקדים, פירות, ירקות ומוצרי-חלב דיאטטיים. הוא גם רשם לה תרופות טבעיות, שאמורות היו לשפר את איכות הזיכרון שלה.
הישישה, שמעולם לא נהגה להמרות את פי בתה, קיבלה את המירשם החדש כתורה מסיני. אלא שחודש ימים לאחר שהחלה בדיאטה הרצחנית, הידרדר מצבה עד לבלי הכר. האשה, הבריאה לכל דבר, נפלה למשכב, נעשתה כחושה ומצומקת, עור-פניה הפך לחרוש-קמטים, מצב-רוחה הידרדר לשפל, ובעטיים של נדודי השינה שהחלו פוקדים אותה מדי לילה, נבצר ממנה לצאת במשך היום מן הבית, כמנהגה מימים ימימה.
המהלומה לא איחרה לבוא והכתה בה ללא רחם. עד מהרה מצאה עצמה הישישה באפיסת-כוחות מוחלטת והובהלה לבית החולים, שם אובחן כי מערכותיה קרסו בשל העדר אבות-מזון חיוניים לגופה. הויטמין B-12 שבגופה הידרדר לשפל המדרגה, וגרועה מכל הייתה האנמיה הקיצונית שפקדה אותה. רק במאמצים נואשים הצליחו הרופאים לייצב ולאושש אותה, כשעירויי-דם וגלוקוזה החזירו את מצבה לקדמותו.
כיום, חודשיים לאחר ההתערבות הרפואית, חזרה הישישה לימיה הטובים ושוב היא מתפקדת ומלאת חיים. "למדתי את הלקח ולא אחזור עוד לסורי" - מצטחקת הישישה באוזני כל מי שרק רוצה לשמוע.
ללמדך שמעשה בנות איננו, בהכרח, סימן לאמהות!

הכותב הינו עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  16/02/2008   |   עודכן:  16/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכנה שבתזונה לא מאוזנת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
גיבוב של שטויות והבל
ארוין  |  16/02/08 23:09
 
- מפליא שיהודית נפטרה בדמי ימיה
מתלבטת  |  8/05/21 16:00
2
באיזה גיל יהודית נפטרה?
?  |  20/09/23 21:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רבוי
היועץ החדש של מבקר המדינה יוצא נגד מפכ"ל המשטרה, ראש אגף החקירות ומנהלת הרשות להגבלים עסקיים    מבחנו לא יהיה בהצהרות, אלא בהובלת פעולת ביקורת שתחשוף ליקויים, גם כאלה הנגועים בשחיתות
אפרי הלפרין
עובדי מדינה זכאים להשתתפות בהוצאות משפטיות    הכללים ברורים ומפורטים באתר האינטרנט של משרד המשפטים    על-פי נוסח ההנחיות, אף אחד מהעדים בוועדת וינוגרד, לא זכאי להשתתפות בהוצאותיו המשפטיות.
עו"ד אברהם פכטר
המשפט המיותר שהשמיע פרופ' דרור, חבר ועדת וינוגרד, מעורר סערה ציבורית-פוליטית, שיצאה מכלל פרופורציה. דוח ועדת וינוגרד (על שני חלקיו) - ברור, חד ואין בו את השיקולים שמנסים לייחס לפרופ' דרור. אחריות - צריך לקחת או להטיל. ואל תשכחו - במדינה דמוקרטית, הציבור מחליט לגבי מנהיגיו וממשלתו ולא ועדות חקירה
עו"ד משה גולדבלט
מהי פגיעה מידתית באזרחים תמימים? האם ניתן לומר שחיסול מורנייה מצדיק גם חיסולם של עשרה אזרחים תמימים. הקדוש ברוך הוא התחייב לאברהם אבינו שלא ישחית את סדום אם יימצאו בה עשרה צדיקים - האם נחיל מבחן זה גם על חיסול טרוריסט?
ד"ר יובל ברנדשטטר
מרטין בובר, עמוס עוז דוד גרוסמן ומאיר שלו הם נבואה המגשימה את עצמה. הם קראו את הכיוון של בעלי ההון וקובעי המדיניות הספרותית, ולשם הם הולכים. כך הם מביעים את דעותיהם הנחשבות, נואמים את נאומיהם הנחשבים, כותבים את ספריהם הנחשבים ומקבלים את הפרסים הנחשבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il