X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק הדין הזה גם מקומם, באשר גם כיום הנחת היסוד של מטופל צריכה להיות כי למרות שבטיפול נגרם לו נזק, אין עליו לחשוד מראש כי הטיפול היה רשלני
▪  ▪  ▪

אישה עברה ניתוח לכריתת חצוצרה ימנית לאחר היריון חוץ רחמי. בהמשך, עקב הריון חוץ רחמי נוסף שלא אובחן במועד, חל סיבוך והיה צורך לכרות גם את החצוצרה השמאלית. האישה המשיכה בטיפולי פוריות ובמהלכם טופלה על-ידי רופאים שונים. בשנת 2001 מסר לה רופא כי הטיפולים הרפואיים שעברה היוו סטייה מנהלים רפואיים מקובלים וייתכן מאוד שלא היה מקום לכריתת החצוצרות. בשנת 2005 הגישה האישה תביעה בגין טיפול רפואי רשלני.
תביעת האישה הוגשה כ-10 שנים לאחר גילוי הנזק הפיזי וכארבע שנים לאחר שנודע לאישה כי נזקה נגרם עקב רשלנות רפואית. לאור עובדה זו נדחתה תביעתה מחמת התיישנות שכן חלפו למעלה מ-7 שנים ממועד הטיפול הרשלני.
חוק ההתיישנות מכיר במצבים שבהם אין זה הוגן להעניק למזיק את הגנת ההתיישנות. סעיף 8 לחוק ההתיישנות קובע כי "נעלמו מן התובע העובדות המהוות את עילת התובענה, מסיבות שלא היו תלויות בו ושאף בזהירות סבירה לא יכול היה למנוע אותן, תתחיל תקופת ההתיישנות ביום שבו נודעו לתובע עובדות אלה."
טענה האישה, וטענתה התקבלה במישור העקרוני, הייתה כי על עובדת היות הטיפול שניתן לה חריגה מסטנדרט התנהגות סביר של רופאים נודע לה רק בשנת 2001 ועל כן יש למנות את תקופת ההתיישנות משנה זו. אין זה מתפקידי לחשוד, טענה, כי טיפול רפואי שניתן לי ואשר גרם לנזק, היה טיפול רשלני. אין זה סביר לצפות מחולה שנגרם לו נזק בריאותי לחשוד ברופאיו ולבדוק מייד שמא נגרם הנזק עקב טיפול רפואי רשלני.
למרבה הפליאה דחה בית המשפט העליון טענה זו [ע"א 2728/06] לאור העובדה שמדובר בנזק משמעותי, לאור העובדה שכבר לא קיים קשר שתיקה בין הרופאים [זו טעות עדיין קיימים מעט רופאים שמוכנים להעיד לטובת תובעים הנאלצים לחזור ולבקש חוות דעת מאותם מומחים] ולאור כמות המידע החופשי הנגישה [אינטרנט], לא קיבל בית המשפט העליון [השופט אליקים רובינשטיין שכתב את פסק הדין והשופטים ריבלין ואלון] את הטענה לפיה נדחה מועד ההתיישנות וקבע כי היה על האישה לברר את הסיבה לנזק סמוך לגרימתו,דהיינו, סמוך ל-1995.
בית המשפט העליון הושפע מהעובדה שהאישה השתהתה כ-4 שנים מיום הגילוי עד שהגישה את תביעתה אך עשה זאת בחצי פה, שכן אם מסכימים שאת העובדה שהרופאים סטו מסטנדרט מקובל גילתה האישה ב-2001 לא הייתה תביעתה אמורה להתיישן לפני 2008.
מה התוצאה של פסק הדין? הרופאים השיגו ניצחון פירוס בתיק אחד וישלמו מחיר יקר על ניצחון זה בהמשך הדרך. כעת הוברר לכל חולה שנגרם לו נזק עקב טיפול רפואי, או בהקשר של טיפול רפואי כי עליו לבחון מייד אם נזק זה אירע עקב רשלנות רפואית ולהגיש את תביעתו ללא שיהוי. מערכת המשפט שוב לא תהיה סובלנית כלפי החולה שמשום מה עדיין נוטה להאמין כי רופאיו פעלו לטובתו במיומנות מקצועית.
פסק הדין הזה גם מקומם, באשר גם כיום הנחת היסוד של מטופל צריכה להיות כי למרות שבטיפול נגרם לו נזק, אין עליו לחשוד מראש כי הטיפול היה רשלני. הרשלנות הרפואית היא עדיין החריג הטעון הוכחה ועל מטופל או עורך הדין המייצג אותו לבחון היטב כל מקרה בטרם תוגש תביעה נגד רופא מטפל. אם כך אנו גורסים אל לנו להציב מכשול של הגנת התיישנות בפני חולה שנפגע מרשלנות רפואית ואשר עליה נודע לו בדרך מקרה מפי רופא אחר, מבלי שהוא עצמו חשד קודם לכן כי הטיפול שניתן לו היה רשלני.
לו היה מדובר במקרה מובהק בו הצורך בחשד בקיומה של הרשלנות נובע מעובדות ניתן היה להבין את פסק הדין. מי שנכנס לניתוח פשוט ויצא ממנו עם נזק גדול ולא צפוי חייב לחשוד שמשהו השתבש שלא כהלכה. לעומת זאת אישה שעקב הריון חוץ רחמי נכרתה אצלה החצוצרה אינה חייבת לחשוב שהניתוח שהוצע לה היה מיותר וניתן היה, אולי, להסתפק בטיפול שמרני. האישה אינה אמורה לבדוק את אתרי הרפואה באינטרנט ומהם להבין כי קיימת חלופה של טיפול שמרני והיא אף אינה חייבת לחשוד ולרוץ מייד לברור אצל רופא אחר. מניסיוני אוכל לומר כי גם כיום, רובם המכריע של הרופאים לא היו מתנדבים להעיד ולטעון כי קיימת רשלנות רפואית בעניינה או אפילו לספר לה על כך.

תאריך:  27/03/2008   |   עודכן:  27/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרופאים יצטערו על פסק דין זה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צריך לחשוד
תמר  |  27/03/08 16:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
שני דברים גורמים לחברי מפלגת העבודה בעתה: קלפי ומראה. הרחיקו מהם את יום הבחירות, ואל תציבו מראה מול פרצופה המקומט של מפלגתם המזדקנת. השיניים התותבות שבכוס, הקמטים החרוטים בפנים, והברכיים הרועדות, מלשינים על האין אונות האידיאולוגית
אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח)
אדם ש"מרכז חייו" נמצא בישראל אך עובד בחו"ל, מחוייב בתשלום מסים    עובדים בחו"ל אך עבור מעסיק ישראלי? הרווחתם
שמואל קופר
הצעת החוק המשנה את הגדרת המוות נועדה להקל על רופאים לקצור אברים של אנשים חיים לטובת חולים אחרים
רונן סלע
כמאמר החוק חלוקת רכוש הנצבר בין בני הזוג בעת גירושים, באופן שווה בשווה, תקף גם על קרן פנסיה והזכויות בה במידה ואחד מבני הזוג מחזיק בה. במאמר זה מספר עובדות שכדאי לדעת בטרם חתימה על הסכם הגירושים
יוסף עוזר
מבט מחודש על הפיוט "עזר מצרי היית", פיוטו של רבי עזרא בן-ששון, מקבל חיים חדשים. מבט על הפיוט העתיק והפיוט בכלל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il