X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ד"ר מרק לוין   |  מרכז רפואי מדיקליניק
היום רוב רופאי השיניים עובדים במרפאות שיניים בתנאים סטריליים, משתמשים בכפפות ונזהרים מכספית כמו מאש טכנולוגיית החומרים שמשמשים לתיקון פגמים בעצם התפתחה לאין ערוך
▪  ▪  ▪
טכנולוגיות חדשות [צילום: אריאל בשור-יח"צ]

רפואת שיניים, כמו כל מקצוע אחר, מנסה לצעוד עם הזמן. עברו הימים שרופא השיניים שימש גם כספר בזמנו החופשי וקדח בשיניים עם מקדחה שהפעיל עם הרגל כמו מכונת תפירה, וכשהוא רצה לסתום שן הוא היה מערבב בתוך כספית אבקה של מתכות שונות, סוחט את הכספית עם היד דרך חתיכת בד וסותם עם המשחה שהתקבלה את השן.
כך נוצרו הסתימות השחורות המתכתיות מחומר שנקרא אמלגם. התוצר הוא שרוב רופאי השיניים לקראת גיל העמידה פיתחו סימפטומים של פרקינסון שכללו רעידות בידיים ותופעות לוואי אחרות שנבעו מהרעלת כספית.
היום רוב רופאי השיניים עובדים במרפאות שיניים בתנאים סטריליים, משתמשים בכפפות ונזהרים מכספית כמו מאש. כמות סתימות האמלגם הולכת ופוחתת ובעתיד הלא רחוק אני צופה שנוכל לשכוח פרק זה בחיינו המקצועיים. התחליף לאמלגם הוא חומרים מרוכבים (פלסטיים בצבע השן) מסוגים שונים, שיש להם תכונות שמגינות על השן מעששת (ריקבון). חומרים אלה מכילים פלואוריד כך שהם הופכים את השן לעמידה יותר נגד עששת.
טכנולוגיית החומרים שמשמשים לתיקון פגמים בעצם התפתחה לאין ערוך. ניתן לבצע השתלות עצם שונות ובעזרת השתלות אלה לתקן נזקים של שנים שנגרמו ממחלת חניכיים בלתי מבוקרת.
הציוד השתפר - כיום אנחנו מגנים על הפציינטים שלנו בצורה טובה הרבה יותר ממחלות ומאפשרים להם לקבל טיפולי שיניים באווירה נעימה יותר ובתנאים נוחים יותר. כמו-כן, התפתחו טכנולוגיות חדשות וחומרים חדשים שמאפשרים לנו לתקן בצורה טובה יותר את נזקי הטבע ולשפר את אורח החיים שלנו.
טכנולוגיית הלייזר שמקובלת מאוד היום בעולם בתחום רפואת השיניים ונעשית מקובלת יותר ויותר גם בארץ, מאפשרת להציע ללקוחותינו רפואת שיניים ללא רעש, ללא כאב, ללא דימום ואף ללא תחושת הויבראציה האיומה שהיא נחלת העבר בזמן פרוצדורות כמו ניקוי אבנית וקידוח בשן.
בעזרת הלייזר ניתן לקדוח ברקמות הקשות בפה (השן והעצם) ללא מגע מכני, דבר המאפשר לבצע את הטיפול בצורה נעימה הרבה יותר כלפי הפציינט. בעזרת הלייזר ניתן לקדוח בעצם להכנסת שתלים, ניתן לבצע שחזורים (סתימות) שונים ולקדוח בעצם לצורך ביצוע ניתוחי חניכיים שונים.
הלייזר, שלא כמו המכשירים הקונבנציונליים, מאפשר לבצע סטריליזציה של אזור העבודה, מקטין למינימום את הסיכוי לזיהום, ומאפשר לטפל באנשים הסובלים ממחלות כרוניות שונות שנמנעו מטיפולי שיניים בעבר עקב סיכון בריאותי. ביצוע ניתוחי חניכיים בעזרת הלייזר מאפשר לצמצם עד למינימום גם את סכנת הדימום הפוסט-אופרטיבי ומאפשר לטפל באנשים שמקבלים תרופות שפוגעות במערכת הקרישה. כמו-כן, טיפולים כמו הלבנת שיניים ניתן לבצע בעזרת הלייזר תוך דקות בודדות לעומת מספר ימים בשיטות אחרות.
מכשירי הלייזר עצמם משתנים וכבר היום גודלם מגיע לגודל שמאפשר לשלב אותם בכיסא רופא שיניים רגיל, כך שבעוד מספר שנים כל מרפאת שיניים תתהדר בלפחות מכשיר לייזר אחד.
הנושא של טיפולי שיניים בהרדמה כללית התפתח גם הוא בשנים האחרונות. בטיחות ההרדמה הכללית עלתה כך שהיום למעשה כל אדם שזקוק לטיפול שיניים בהרדמה כללית יכול לקבל את הטיפול במינימום של תופעות לוואי ומקסימום ביטחון. כמעט כל טיפול שיניים ניתן לבצע תחת הרדמה כללית, לכן הגענו למצב שהיום ניתן לסיים כל תוכנית טיפול שבעבר היתה נמשכת שנים, ביום אחד.
בתחום שיקום הפה חלו התפתחויות רבות כמו התפתחויות בסוגי כתרים ללא מתכת שמשמשים בכיפות העשויות מזכוכית חזקה ביותר (זירקוניה) וחומרים שונים כדי לאפשר יצירה של שחזורי חרסינה (כתרים וסתימות) שקשה מאוד להבדיל בינם לבין שיניים טבעיות.
בתחום לקיחת המידות לכתרים חלו התפתחויות מעניינות. מופיעות בשוק יותר ויותר מערכות שמאפשרות לדגום את צורת השיניים או בעזרת מצלמות או בעזרת לייזר. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לצלם את השן שמוכנה לכתר או לסתימה, האינפורמציה מועברת ישירות למחרטה ממוחשבת שמכינה את הכתר או הסתימה בלי צורך בלקיחת מידות או מעבדת שיניים. פיתוח זה יאפשר בעתיד לבצע שיקום פה בצורה מהירה ומדויקת יותר.
בנושא השתלים ישנן התפתחויות - ניתן להכין את הקדח עבור השתל בעזרת הלייזר. זה מאפשר לבצע השתלות למעשה ללא כל תחושה של מגע, ללא כאב ובמהירות גדולה יותר. כמו-כן, ישנן מערכות שמאפשרות לראות את התקדמות השתל בתוך הלסת בזמן אמת, תהליך שמוסיף לבטיחות ההשתלה ומקטין את הסיכון לפגיעה בעצבים וקונסטרוקטות חיוניות.
בתחום ההדמיה ישנם חידושים רבים כמו מכשירי רנטגן דיגיטליים שמאפשרים לחסוך בכמויות הקרינה ומגבירים את כמות האינפורמציה שהרופא מקבל בזמן קצר ביותר בתוך מרפאתו. יש טכנולוגיות הדמיה שונות בתהליכי פיתוח שיאפשרו בעתיד לחסוך את כמות הקרינה עוד יותר על-ידי שימוש בטכנולוגיית האולטרא-סאונד וגלי רדיו.
בתחום יישור השיניים חלו התפתחויות כמו סדים שקופים (שיטת אינוויזיליין) שמאפשרים לאנשים מבוגרים, שלא יכולים להרשות לעצמם יישור שיניים על-ידי הדבקה של מכשירים מתכתיים, לעבור יישור שיניים בנוחות עם מראה אסתטי לאורך כל הדרך.
התפתחויות אלו ברפואת השיניים מטילות אחריות גבוהה על רופא השיניים שחייב להקנות לעצמו ידע רב ביותר ולהיות מעודכן בהתפתחויות בתחומים השונים ברפואת השיניים. כמובן שהתפתחויות אלו מטילות עומס כלכלי רב על מרפאות השיניים וגורמות לעלויות גבוהות יותר של טיפול שיניים איכותי.

מחבר המאמר הינו מנהל מרפאת השיניים במרכז הרפואי מדיקליניק בתל אביב
תאריך:  01/06/2008   |   עודכן:  01/06/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חידושים ברפואת שיניים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המלצה
הניה.מ  |  3/06/08 00:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירון זכאי
בפעילות פוליטית אדם צפוי לעלות לדרגה גבוהה יותר ככל שנכשל כישלון חרוץ יותר. אהוד אולמרט שמאחוריו עשרות שנות פוליטיקה ממחיש פרדוקס זה היטב    הדבר העקבי היחידי אצל אולמרט היא האחיזה בשלטון שעבורה הוא ימסור חבלי מולדת לאויבים שהורה לתקוף בעצמו
טל רבינוביץ'
לאחר צלילה למעמקיו של קובץ החוקים הישראלי מצאתי את החוק הזוכה בתחרות "חוק(ן) ה-60" היינו, החוק שמאפיין ומשקף את המדינה יותר מכל חוק אחר שחוקק כאן מאז קומה ובמשך קיומה
שושנה ויג
בתחנת הרכבת מרכז בתל אביב התקבצו משוררים וסופרים בבוקרו של יום רביעי ב-28.5.08 נענים להזמנתה של עיריית אשקלון לקראת פתיחת שבוע הספר העברי לשנת תשס"ח- (2008)
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
התקנות החדשות מאפשרות בנאמנות תושבי ישראל לייחס את הכנסת הנאמן לנהנים תושבי חוץ במקרה שיש כאלו, כך שיראו את חלק ההכנסה האמור כאילו הופק בידם ולא בידי יחיד תושב ישראל
אפרי הלפרין
יודעים אנו הרי שכל צמרת השלטון שלנו נגועה בחטא הכסף, מה מייחד אם כך את אולמרט, מדוע הוא מכולם חייב לעזוב את משרתו לאלתר. ומדוע, לכשיעזוב, הוא יכול לטעון ל"נסיבות מקילות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il