X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי הציג את עמדתו לגבי אפשרות של תקיפה ישראלית באירן, בשיחה שתוכנה הגיע לידי העיתון 'מקור ראשון' קובע אשכנזי: "צריך לפעול מתחת לסף המלחמה, יחד עם סנקציות מדיניות וכלכליות, ולשמור את האופציה הצבאית"
▪  ▪  ▪
אשכנזי על תקיפה באירן: "אנחנו עדיין לא שם" [צילום: יותם פרום]

המשתתפים במפגש בכירי מערכת הביטחון מטעם 'המועצה לשלום וביטחון' זכו השבוע לקבל מהרמטכ"ל לשעבר רב-אלוף ב(מיל.) גבי אשכנזי סקירה רחבה ביותר על ההתמודדויות הביטחוניות של מדינת ישראל. לאחר מילות פתיחה קצרות החל אשכנזי לגעת בסוגיות הבוערות ביותר שעל סדר היום הישראלי - מהאיום האירני, דרך ההתמודדות עם הסכנות האורבות לפתחה של ישראל בגבולות הדרומיים והצפוניים לאור הטלטלה שפוקדת את המזרח התיכון ועד לנושאים גיוס לכולם, צבא מקצועי ומוכנות העורף. תוכן השיחה הגיע לידי 'מקור ראשון' ויתפרסם מחר (יום ו') בעיתון.
הרמטכ"ל לשעבר לא היסס במהלך השיחה לצאת לעיתים בקביעות מהותיות, אך היה זהיר בלשונו ולא פעם סייג את דבריו. בפתח דבריו התייחס אשכנזי למהפכות בעולם הערבי, שלדעתו עודנן רחוקות מלהסתיים. "אין לי ספק שמה שמכונה בטעות 'האביב הערבי' הוא שינוי גדול מאוד. הוא מעצב את המציאות וימשיך לעשות זאת, וישפיע על ישראל ביותר ממובן אחד", קבע אשכנזי. הוא הוסיף כי "ברור לי שזה לא נגמר ושאף אחד אינו מחוסן: תחשבו על ירדן, על ערב הסעודית, על מדינות המפרץ ואולי גם על אירן. אני חושב שזה נובע מהצירוף של הצעירים הזועמים והרעבים הללו, בנוסף למהפכת המידע שבה כבר לא צריך מפלגות ואין לשום משטר שליטה על המידע. אין ספק שמה שהעולם הערבי עובר היום זה משהו יסודי ובסיסי, מסוג הדברים שלא ראינו עד היום. עם זאת, יש כאן גם שאלה גדולה לאן הכול הולך".
רב-אלוף אשכנזי המשיך להתייחס לחוסר היציבות במדינות ערב - במצרים ובסוריה - בעקבות הטלטלות האזוריות, אך הוא גם התבטא בנוגע לגורם המשמעותי הנוסף בזירה - אירן. אומנם הוא נזהר בדבריו, אך גם מבין השורות אפשר היה להבין את הכוונה ולראות לאן נושבת הרוח.
הוא עצמו סבור כי לפחות בזמן הקרוב, חיל האוויר הישראלי לא יעשה את דרכו לכיוון טהרן, קום או כל אתר אחר במדינה השיעית. "אנחנו עדיין לא שם. יש תחושה שמישהו מוריד איזו מזוודה מהמדף ואנחנו עם פצצת גרעין אירנית", קבע אשכנזי, אך גם הסתייג: "נכון, אנחנו עוד לא שם, אבל כנראה בדרך לשם".
גם בנוגע להתמודדות המעשית עם האיום שמגיע מכיוון ארצם של האייתוללות הרמטכ"ל לשעבר הביע את דעתו הנחרצת, אם כי הוא הודה שהוא כלל לא מכיר את הפעולות החשאיות בנושא. "אני חושב גם היום שצריך לערוך מערכה חשאית", הסביר אשכנזי, "כל מה שהוא מתחת לסף המלחמה, לסף המכה. אני קורא כל הזמן בעיתונים על תולעים או על מדענים - ואני לא יודע כלום על זה - אבל צריך להמשיך לעשות זאת. זה אומנם רק קונה לנו זמן, אבל זה חשוב.
"הדבר השני שצריך לעשות זה העיצומים - גם מדיניים ופוליטיים, ובעיקר כלכליים. את שתי אלה צריך לתמוך באסטרטגיה שלישית, של שמירת האופציה הצבאית שהינה אמינה וריאלית, ולקוות שהשילוב שלהן יניא את אירן לא ללכת לפצצה", אמר אשכנזי.
בהמשך דבריו הוא הסביר שהבעיה העיקרית עם אירן היא לא האפשרות לחימושה הגרעיני, אלא העומדים בראשה. "הבעיה עם אירן זה לא הגרעין אלא המשטר. כמה מאות קילומטרים מערבה משם יש מדינה, שבירתה אסלאמבאד, עם ראשי חץ גרעיניים שמגיעים גם לתל אביב ואף אחד לא עוזב את העיר. הבעיה היא המשטר, ועצם העובדה שאנחנו בסכסוך פעיל איתו. אני מקווה שיום אחד נקום בבוקר ונגלה שהאביב הערבי הגיע גם לטהרן".
90 מיליון פיתות כל בוקר
הרמטכ"ל לשעבר, שפירט בשיחה את האיומים והאתגרים הרבים שבפניהם עומדת ישראל, לא פסח גם על המצב הנוכחי במצרים לאור עלייתם לשלטון של 'האחים המוסלמים', ולא סתם את הגולל על הסכם השלום בין ישראל לשכנתה הדרומית. לדבריו, נכון לעכשיו הוא לא רואה איום ממשי מצד משטרו של מוחמד מורסי. "מה שברור לנו הוא שהמהפכה של הצעירים במצרים נחטפה על-ידי כוח מאורגן יותר, כמו בהרבה מקרים אחרים בהיסטוריה. אני חושב שמקרה זה לא מייצג את הסיכונים של תרחיש קיצוני של האביב הערבי. זה אומנם סיכון ואני לא יודע אם מצרים תגיע עד למצב כזה, אבל אני חושב שכרגע הם איתנו ואנחנו לא על סף מלחמה".
בגבול הצפון, שבתקופתו של אשכנזי כרמטכ"ל היה שקט יחסית, נוצר כיום מצב אסטרטגי שונה - המהומות בסוריה גולשות גם ללבנון, וחיזבאללה אינו זוכה בתמיכה האירנית כבעבר. "מצבנו האסטרטגי ישתפר כשאסד ייעלם", סובר מי שהיה בין השאר גם אלוף פיקוד הצפון. "היעלמותו של אסד, גם אם במקומו יעלה בסופו של דבר משטר או ממשלה סונית, תשפר את מצבנו. אין לי ספק שחיזבאללה יהיה יותר מרוסן לאחר שאסד ילך. גם אירן תיהפך למוכלת יותר, משום שהיא תאבד את בעלת הברית היחידה שלה באזור שהיא מדינה".
לדבריו, יש בכך גם יתרונות - "זה יחזק כוחות פרגמטיים אחרים. לא מדובר רק בסיכונים אלא גם בהזדמנויות. חשוב להבין שזה מצב משתנה, והדבר היחיד שבטוח הוא שנמשיך לראות אי-יציבות ושאי הוודאות תגבר".

הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון סוף השבוע של 'מקור ראשון'
תאריך:  23/08/2012   |   עודכן:  23/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אשכנזי: להמשיך במערכה חשאית נגד אירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת אתר ערוץ הספורט
חמד אצל מלאגה, אלמוג כהן פותח עונה ומול מי נאתכו? הכל מחכה כאן
עידן יוסף
קורא לשר החינוך לנהוג זהירות מונעת בטרם תוכנס טכנולוגיה העלולה לגרום קרינה לילדים    "אני חושש שיבוא יום ונבכה כולנו על הנזקים הבלתי הפיכים שאנו במו-ידינו גרמנו לדור העתיד"
עופר וולפסון
ממרס 2013 יחושב גם מחיר רכב משומש לפי קוד דגם אחיד וייחודי הרשום ברישיונו    התקנה תחסל הפערים בין שווי הרכב במחירונים השונים לבין מחיר הרכב בפועל, שכן היא תחייב את כל הגורמים בענף להשתמש בקודים
עופר וולפסון
בשיחה נדונו נושאים הקשורים למזרח התיכון וגם נושאים כלכליים המעסיקים כעת את אירופה ואת ישראל כאחד
עופר וולפסון
רשמה רווח מהשכרת נכסים של 16.4 מיליון שקל    הרווח הנקי הכולל ברבעון השני: כ-20 מיליון שקל    האסיפה כללית של החברה אישרה היום את הסכם ההקצאה לקבוצת הראל בהיקף של כ-15 מיליון אירו    מנכ"ל החברה שלמה זוהר: "נגדיל את היקף היח"ד בברלין ל-6,000"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il